2017-07-22, 13:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Sparkplugg] Men verkligheten är mer än bara den existentiellt manifesta verkligheten.
Bevisa detta med källor tack.
Citera
2017-07-23, 08:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om du vill, är du välkommen till att presentera en logisk/objektiv 'guds'-definition och do tolknings-metodologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
Ingetdera behövs.

Varför skrivar du då:

Citat:
Det beror s.a.s vad som åsyftas med 'Gud' och hur texterna tolkas.

...om du inte vill presentera en logisk/objektiv 'guds'-definition, på en tråd som efterlysar bevis?
Citera
2017-07-23, 08:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni verkar läsa religiösa skrifter som om ni läser vetenskapliga skrifter.

För min del relaterar jag överlag till "religiösa skrifter" från perspektivet av filosofisk rationalism.
Citera
2017-07-23, 08:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja. Vad som är sant i religiös mening är inte samma i vetenskaplig mening.

Och det är av den anledning, att det överlag är från ett filosofisk rationalistisk perspektiv religionenens/trons "sanning" skall diskuteras (undantag är religiösa/troende som har skapat sina egna alternativ-versioner av vetenskap).
Citera
2017-07-24, 11:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Och det är av den anledning, att det överlag är från ett filosofisk rationalistisk perspektiv religionenens/trons "sanning" skall diskuteras (undantag är religiösa/troende som har skapat sina egna alternativ-versioner av vetenskap).
Vill man så kan man med tiden är något alla människor har erfarenhet av och kan tro på fast fenomenet aldrig går att förklara generellt i filosofiska eller vetenskapliga termer. Ju fler man vågar erkänna och dela samma erfarenhet med och kalla det just för tro och ingen vetenskap desto tydligare framträder just den effekt man velat hoppas och tro på.
Denna vad vi kallar humanvetenskap skiljer sig från verklig vetenskap däri att dess rön inte kan bevisas vetenskapligt med mindre än att referensobjekt och kontrollgrupper förbrukas med metoder som ingen kan tro sig vara medveten om avsikt och deltagande i.
Citera
2017-07-24, 13:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vill man så kan man med tiden är något alla människor har erfarenhet av och kan tro på fast fenomenet aldrig går att förklara generellt i filosofiska eller vetenskapliga termer. Ju fler man vågar erkänna och dela samma erfarenhet med och kalla det just för tro och ingen vetenskap desto tydligare framträder just den effekt man velat hoppas och tro på.
Denna vad vi kallar humanvetenskap skiljer sig från verklig vetenskap däri att dess rön inte kan bevisas vetenskapligt med mindre än att referensobjekt och kontrollgrupper förbrukas med metoder som ingen kan tro sig vara medveten om avsikt och deltagande i.

Det är ju möjligt. Men nu hållar jag mig till något så enkelt som den semantiska standard-definition av vad som anses vara bevis.
Citera
2017-07-24, 21:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Sparkplugg|61278143]
Citat:
Ja. Men verkligheten är mer än bara den existentiellt manifesta verkligheten. Verkligheten är mer än bara vad som är, vad som vetenskapen har för möjlighet att besvara. Den består också av mänskligt handlande, och det är inget som vetenskap kan besvara. Vetenskap kan inte besvara hur du skall agera i världen.
Trams, vetenskap är ju det som försörjer människor med just förståelse om hur man kan bemöta olika svårigheter.

Du har en allvarligt oseriös attityd mest

Citat:
Än en gång: Vad som är sant i religiös mening är inte samma i vetenskaplig mening.
Religiositet befattar sig inte med sanningar vad gäller denna världen, du måste inse att religiositet bygger på drömscenarion om ett efterliv, finns inget här att hämta.. mänskligheten är alltför upplyst och det är vetenskapliga ansträngningar som försörjer människors behov av upplysning.

Dina upplevelser kan knappast förändra världen, däremot kan vetenskapliga rön förändra mycket för många!

Men din attityd suger

Citat:
Som vetenskap för att slippa ta ansvar för frågan som religion behandlar.
Trams, finns inget motsatsförhållande alls.

Väx upp istället
Citera
2017-07-24, 22:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Det är ju möjligt. Men nu hållar jag mig till något så enkelt som den semantiska standard-definition av vad som anses vara bevis.
I en så tillplattad begreppsvärld kan självfallet ingen Gud finnas men vad är då meningen med denna tråd om man inte får diskutera den för de flesta av jordens folk verkliga världen?
Citera
2017-07-25, 04:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
I en så tillplattad begreppsvärld kan självfallet ingen Gud finnas men vad är då meningen med denna tråd om man inte får diskutera den för de flesta av jordens folk verkliga världen?

Om gud inte kan finnas i vår ”tillplattade begreppsvärld” så finns han heller inte. Skönt att få det utrett.

Om vår värld och allt liv har skapats av någon gud så måste det finnas bevis för denna skapelse helt enkelt därför att det då måste finnas en exakt startpunkt då allt liv (och hela universum) blev skapat (om man utgår ifrån det kristna, judiska och muslimska skapelsebegreppet). Det finns inget som tyder på att det var så det gick till. Den som vill får gärna försöka motbevisa mig på den punkten, så ...

bevisa att gud existerar ...

(Men den gamla skrönan om att det är djävulen som har rört om i jordlagren och dessutom orsakat att åldersbestämning med hjälp av radioaktiva isotoper av olika grundämnen alla samtidigt tillsammans visar samma helt felaktiga årtal för fossiler och bergarter behöver vi inte slösa tid på här.)

Man kan påstå att det finns en påstådd punkt då universum ”uppstod” (big bang-teorin), men det är inte i sig en skapelsepunkt eftersom universum då inte uppstod ur tomma intet, utan det då bara skedde en plötslig expansion av redan befintlig massa och energi.

Det är däremot betydligt svårare att hitta när och var som liv först uppstod, vilket tydligt klargör att det inte uppstod vare sig helt plötsligt eller fullt utvecklat, som alla religioner som har en skapelsemyt påstår.
Citera
2017-07-25, 07:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men nu hållar jag mig till något så enkelt som den semantiska standard-definition av vad som anses vara bevis.

Citat:

Visst kan 'guds' existens diskuteras; själv anser jag dock att betydelsen av ordet "bevis" självklart är standard-betydelsen som är "allmängiltiga bevis" ... och inte vilka subjektiva "bevis" som helst.
Citera
2017-07-25, 07:50
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om gud inte kan finnas i vår ”tillplattade begreppsvärld” så finns han heller inte. Skönt att få det utrett......
Det är däremot betydligt svårare att hitta när och var som liv först uppstod, vilket tydligt klargör att det inte uppstod vare sig helt plötsligt eller fullt utvecklat, som alla religioner som har en skapelsemyt påstår.
Ingen idag fungerande religion kräver att någon ska ta någon skapelsemyt på bokstavligt allvar utom möjligen sekten av bigbangteoretiker som därmed begränsar sin egen skapande fantasi och tar kraften ur andra.
Citera
2017-07-25, 07:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Visst kan 'guds' existens diskuteras; själv anser jag dock att betydelsen av ordet "bevis" självklart är standard-betydelsen som är "allmängiltiga bevis" ... och inte vilka subjektiva "bevis" som helst.
Humanvetenskapen måste dock med absolut nödvändighet få nöja sig med empiriska bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in