2017-07-23, 21:01
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Framställa? Hon var en kriminell lögnare:
Åsikten att Anna inte skulle ha vågat sig på detta äventyr delas av åklagaren och några debattörer. Personligen har jag svårt att tänka mig en mer lämpad människa. Anna älskar att författa: "jag skriver dikter hela tiden". 1982, 1984 och 1987 dömdes hon för grovt bedrägeri - förfalskning av checkar. Den låga kvaliteten styrker att Anna rafsade ihop dagböckerna utan större ansträngning. Smickrad av det nyvunna kändisskapet som hjältinna intervjuades Anna i TV, skrev själv en helsidesartikel i Aftonbladet om Catrine och läkarna och därefter vittnade hon i tingsrätten.
Så, berätta för mig hur man kan vara kompis med någon sedan 70-talet som heter Bergström, som gifter sig med en portugis 1982 och byter namn till da Costa och bara glömmer flicknamnet. Det är ett uppseendeväckande namnbyte även idag, så tänk hur det var för trettiofem år sedan. Mera slirigheter av henne:
Annas tankemiss handlar om hur noteringen om knarkaffären är gjord: "Vi åkte i en bil (Peters tror jag)" och "Hon va med nån torsk. Finne tror jag." Anna uttrycker alltså i sin "äkta" dagbok klar osäkerhet om fakta kring den händelse som hon bevisligen nyss varit med om och kort därefter skrivit ner. Anna lyckades också få till en svår faktamiss. "Peter" var inte med vid denna affär. När Anna hördes i augusti 1984, två månader efter knarkaffären, kom hon ihåg att de ledsagats av den kände missbrukaren "Hans Svensson" i en liten grön bil, vart de åkt, en massa andra detaljer och inte minst att Catrines kund varit en finsk man. Anna hade för säkerhets skull pratat finska med honom.

För att sammanfatta det uppenbara: anteckningen är skriven på exakt det sätt man kan förvänta sig att Anna kunde prestera - ur minnet - 1988. Det enda hon hade till stöd var polisens hjälp med datumet. Något mer avhandlades nämligen inte om denna affär under marsförhöret.

Eftersom Anna var utlämnad till sin egen fyra år gamla minnesbild och inte kunde ljuga om knarkaffären tvingades hon vara uppriktig om sitt bleka minne. Därav det korrekta datumet. Därav den torftiga och felaktiga beskrivningen. I linje med detta är noteringarna om Catrine och läkarna, det som är påhittat, långt ifrån lika ytliga.
Lustigt då att trots att det inte finns ett pennstreck i någon telefonbok som antyder att da Costa skulle ha umgåtts med Härm och Allgén i BögParken så kan man ändå säga att de har det. På tal om att ta in fakta: Du kan inte ens ta in att jag kallar mig för "Herr" och helt enkelt rulla med det. Nej, du är så fördomsfri att du måste pressa in världen i din kakform du fick av Metros och Miljöpartiets fördomsfrihetsavdelning, typ.

Och om jag nu skulle vara som du beskriver, fast kvinna. Ja då skulle det ju handla om en förbittrad kvinnohatande flata. Och hur många sådana finns det?! (Faan, jag älskar när foliehattar snubblar på sina egna logiska bomber.)
Nu kanske Per Lindeberg inte är att klassa som kriminell, men även han är en lögnare. Han påstår i sin bok att dagboksvittnet skulle ha inspirerats till att "ljuga ihop" dagboken efter att ha läst en debattartikel av Hanna Olsson i DN. Tyvärr, för Lindeberg och hans fantasier, så publicerades Olssons artikel flera veckor efter det att "den falska" dagboken dykt upp. Var detta en faktamiss av Lindeberg, eller en avsiktlig lögn?
Citera
2017-07-23, 21:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Var och när såg du Lars Borgnäs dokumentär om fallet da Costa? Prata klarspråk nu och var ärlig istället för att ljuga.
Du har nog missförstått någonting nu, jag har aldrig påstått att Lars Borgnäs skulle ha gjort någon dokumentär. Det enda jag minns är en serie märkliga TV-program han gjorde för 15-20 år sedan, där han for runt i en helikopter och visade var en av de utpekade läkarna skulle ha mördat folk på löpande band. Valet av offer skulle av någon anledning ha gjorts utifrån begynnelsebokstaven i deras förnamn. Om jag minns fel kanske någon kan korrigera mig.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-23 kl. 21:14.
Citera
2017-07-23, 22:02
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nu kanske Per Lindeberg inte är att klassa som kriminell, men även han är en lögnare. Han påstår i sin bok att dagboksvittnet skulle ha inspirerats till att "ljuga ihop" dagboken efter att ha läst en debattartikel av Hanna Olsson i DN. Tyvärr, för Lindeberg och hans fantasier, så publicerades Olssons artikel flera veckor efter det att "den falska" dagboken dykt upp. Var detta en faktamiss av Lindeberg, eller en avsiktlig lögn?
Näh, för att hon tog en himla tid på sig att få fram de bara 4-5 år gamla dagböckerna är inte det minsta graverande. Än mindre att hon döpte om dem till Tom O och Torsten A. För att det skulle passa bättre med "farbror Tomt".

Och vid ett tillfälle sade någon av makarna Schlyter att de inte hade ätit på veckor. Det går att klara sig bara så länge på kaffe eller te med mjölk. Till slut inträffar ketos vilket gör att man stinker aceton i käften. Att utföra ett vettigt arbete är bara att glömma.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har nog missförstått någonting nu, jag har aldrig påstått att Lars Borgnäs skulle ha gjort någon dokumentär. Det enda jag minns är en serie märkliga TV-program han gjorde för 15-20 år sedan, där han for runt i en helikopter och visade var en av de utpekade läkarna skulle ha mördat folk på löpande band. Valet av offer skulle av någon anledning ha gjorts utifrån begynnelsebokstaven i deras förnamn. Om jag minns fel kanske någon kan korrigera mig.
Sluta! Det här är bara för pinsamt. Antar att hans gapskrik över helikopterns oljud skulle ge det mer tyngd.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2017-07-23 kl. 22:14.
Citera
2017-07-24, 01:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Om det var fråga om en avsiktlig lögn i syfte att svartmåla ett viktigt vittne så är det rent ut sagt för jävligt men om det var en ren faktamiss så kan man fråga sig vad mer denna författare skarvar om?

Har en fråga, är upphovsmannen till DÄEM fortfarande av samma åsikt eller har han bett om ursäkt för sitt tidigare klavertramp?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-07-24 kl. 01:28.
Citera
2017-07-24, 01:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Prata gärna klarspråk i stället för att insinuera. Menar alltså Borgnäs att "barnets berättelse" skulle kunna vara sann?

Ingen aning, varför frågar du mig? Det enda jag är intresserad av är att utröna om vad som såg dagens ljus först, var det barnets märkliga ord som förmedlades via modern eller var det uppgifterna om två okända läkare med ett litet barn i dagböckerna?

Vilket alternativ känns mest troligt?
Citera
2017-07-24, 10:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ingen aning, varför frågar du mig? Det enda jag är intresserad av är att utröna om vad som såg dagens ljus först, var det barnets märkliga ord som förmedlades via modern eller var det uppgifterna om två okända läkare med ett litet barn i dagböckerna?

Vilket alternativ känns mest troligt?
"Dagboksvittnet" dök upp först efter den första rättegången i tingsrätten 1988, uppenbarligen för att försöka ge stöd åt "barnets berättelse". Det här framgår av del 6 av dokumentären:
https://www.youtube.com/watch?v=HepdYMVKlIo&list=PL2D470AF0BEE45E6E&index= 6

Lars Borgnäs teori (om ett samarbete mellan läkarna, en arkitekt och en polis) lades fram många år senare. Borgnäs dök upp efter att Lindebergs bok (1999) hade visat att de tidigare vittnesmålen inte kunde stämma, och Borgnäs kunde nu med egna fantasifulla konspirations- och seriemördarteorier visa på ett helt nytt sätt att misstänkliggöra läkarna:
http://www.journalisten.se/debatt/nils-funcke-insinuant-journalistik
Senast redigerad av Draifos 2017-07-24 kl. 10:23.
Citera
2017-07-25, 00:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
"Dagboksvittnet" dök upp först efter den första rättegången i tingsrätten 1988, uppenbarligen för att försöka ge stöd åt "barnets berättelse".

Ja det är nog kanske sant att åklagaren använde dagboksvittnet för att ge stöd åt barnets berättelse men det betyder väl knappast att "barnets berättelse" måste ha varit ett falsarium in i minsta beståndsdel? Om dagboken nu innehöll påhittade delar (enligt dig, andra skribenter och mediafigurer) så är ju inte det lika med att mamman (och barnet) ljög och hittade på för dom var väl inte inblandade i dagbokens tillkomst? Observera nu att jag fäster inte särskilt stor tillförlitlighet till vare sig dagboksvittnet eller "barnets berättelse" men om båda två är falsarier så är det märkligt att just det här fallet råkar ut för så pass många lögnhalsar, speciellt i kombination med fotohandlarparet och de andra vittnena som också var lögnhalsar enligt dig och vissa andra personer som engagerat sig i fallet? Finns det inget vittne som du rent personligen fäster högre tillförlitlighet till eller är alla lika goda kålsupare?

Citat:
Lars Borgnäs teori (om ett samarbete mellan läkarna, en arkitekt och en polis) lades fram många år senare. Borgnäs dök upp efter att Lindebergs bok (1999) hade visat att de tidigare vittnesmålen inte kunde stämma, och Borgnäs kunde nu med egna fantasifulla konspirations- och seriemördarteorier visa på ett helt nytt sätt att misstänkliggöra läkarna:

Kom igen nu Draifos, en teori är en teori och eftersom spåret som sträckte sig upp via Täby kyrkby aldrig utreddes så kan ju inte du förkasta detta spår med argumentet att det handlar om att misstänkliggöra någon eller några personer? Ska vi använda oss av din logik så kan ingen skribent eller journalist överhuvudtaget presentera alternativa teorier.

Täby kyrkby-spåret är lika outrett som Vinoff-spåret med förgreningar, arkitekten själv blev inte heller utredd, vi bör inte heller glömma den koreanske pillerläkaren som inte heller han blev föremål för utredning, det finns även andra alternativa läkare i utredningen som bara förhördes kort.

Och du Draifos, seriemördarteorin blev inte heller den föremål för utredning. Man kan fråga sig om du överhuvudtaget är intresserad av att olösta kriminalfall klaras upp?
Citera
2017-07-25, 10:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja det är nog kanske sant att åklagaren använde dagboksvittnet för att ge stöd åt barnets berättelse men det betyder väl knappast att "barnets berättelse" måste ha varit ett falsarium in i minsta beståndsdel? Om dagboken nu innehöll påhittade delar (enligt dig, andra skribenter och mediafigurer) så är ju inte det lika med att mamman (och barnet) ljög och hittade på för dom var väl inte inblandade i dagbokens tillkomst?
Du borde kolla på dokumentären om da Costa-fallet, det tar bara en timme och fyrtio minuter. Där får du tillkomsten av "barnets berättelse", "fotohandlarparets utpekande" och "dagboken" förklarad för dig på ett pedagogiskt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE&index=1&list=PL2D470AF0BEE45E6 E

Citat:
Kom igen nu Draifos, en teori är en teori och eftersom spåret som sträckte sig upp via Täby kyrkby aldrig utreddes så kan ju inte du förkasta detta spår med argumentet att det handlar om att misstänkliggöra någon eller några personer? Ska vi använda oss av din logik så kan ingen skribent eller journalist överhuvudtaget presentera alternativa teorier.
Det går inte att försvara Borgnäs agerande, och journalistiken var naturligtvis bara en täckmantel. För Borgnäs innebar det här en möjlighet att berika sig, ekonomiskt och/eller karriärmässigt, på läkarnas bekostnad. Det fanns ingen som helst saklig grund för Borgnäs fåniga spekulationer, men eftersom Stockholms tingsrätt hade bestämt att läkarna hade bögat, ätit ögonsoppa, bibbat och borrat i tantens huvud, så var det nu fritt fram för Borgnäs att fortsätta att hetsa mot dem ändå in på 2000-talet. Det skulle vara kul att veta hur mycket pengar han tjänade på boken:
http://www.journalisten.se/debatt/nils-funcke-insinuant-journalistik
Senast redigerad av Draifos 2017-07-25 kl. 11:00.
Citera
2017-07-25, 13:32
Medlem
Tänk om! Alla de kretiner i dacosta-soppan som är dina heliga idoler och sanningsvittnen hade fått stå till svars rättsligt för alla sina "fantasier"? Och om idioterna som "tortyrförhörde" de två läkarna - bara för att straxt helt misslyckas med lagföringsbiten - hade fått svara för karaktärsmördandet på två personer? Och torskat på skadestånd. Pga ett strikt tjänstemanna-ansvar.
Hur hade "diskussionen" sett ut idag då? Hade det fortfarande varit görligt att babbla på, med diverse perverterade aktstycken i "dacosta-soppan"? Som det om "Solnamannen" (JO), om "Arkitekten" (NA), om TA och eller TH?

Citat:
Om det var fråga om en avsiktlig lögn i syfte att svartmåla ett viktigt vittne så är det rent ut sagt för jävligt men om det var en ren faktamiss så kan man fråga sig vad mer denna författare skarvar om?

Har en fråga, är upphovsmannen till DÄEM fortfarande av samma åsikt eller har han bett om ursäkt för sitt tidigare klavertramp?
Citera
2017-07-25, 17:26
Medlem
En uppsats om Lars Borgnäs TV-program och journalistik för den som missat:
https://minfil.org/wbL3cfb4be/F_rvanskning_doc_.pdf
Citera
2017-07-29, 09:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En uppsats om Lars Borgnäs TV-program och journalistik för den som missat:
https://minfil.org/wbL3cfb4be/F_rvanskning_doc_.pdf
Tackar för det! Och en annan väntar ju nu på Kim Larssons två böcker. Det skall bli spännande!
Citera
2017-07-29, 16:57
Medlem
Jag tänkte höra lite upplysningsvis. Han, åklagaren Helin, hette han Mats Helin? Är han släkt på något vis med samhällsförstöraren nummer ett Jan Helin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in