2017-07-15, 18:01
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Maxim Gorkij?
Gorkij är en bra gissning, tycker jag, men han är det inte.

Bokens titel är en geografisk plats. Följande rader kan kanske ge en antydan om vad boken handlar om:

"Alla fick spadar. Med skramlande kedjor fördes kolonnen in i en smal utlöpare av ravinen och befalldes att gräva. De grävde länge, ända till kvällen, grävde upp ett stort ojämnt dike utan att veta varför, men det märktes, att tyskarna sökte efter något - de såg hela tiden efter om man grävt fram något."
Citera
2017-07-16, 22:41
Medlem
dontblamecains avatar
Inga fler gissningar? Jag tänkte att “ravinen” i citatet skulle vara en ledtråd. Men ok, vi tar det från början:

“Allt i denna bok är sanning.
När jag berättade episoder i denna historia för olika människor, förklarade de allihop med en mun, att jag måste skriva en bok.
Men jag har skrivit länge på den. Man skulle kunna säga, att den första varianten skrevs när jag var 14 år. I en tjock skrivbok, som jag gjort själv, skrev jag - en utsvulten liten grabb - krampaktigt ner allt jag nyss hade sett, hört och fått reda på om [ - - - ] Jag hade ingen aning om varför jag gjorde det, men jag hade en känsla av att jag måste. För att inte glömma någonting.”
Citera
2017-07-17, 23:25
Medlem
dontblamecains avatar
"Vi kände den här bäcken som vår egen ficka, när vi var barn hade vi gjort fördämningar och risbroar och badat i den.
I den hade funnits fin, grovkornig sand, men nu var den av någon anledning täckt med små vita stenar.
Jag böjde mig ned, tog upp en och tittade närmare på den. Det var en förbränd benbit av en nagels storlek, på ena sidan vit och på den andra sidan svart."
Citera
2017-07-18, 16:58
Medlem
dontblamecains avatar
Boken är intressant i en annan bemärkelse än innehållet. När den publicerades första gången i en sovjetisk tidskrift, var den grovt censurerad. Men 1970, då författaren hade flytt till London, gavs boken ut i originaltext med det censurerade i fet stil, där man alltså kan se vilka delar som de sovjetiska myndigheterna ansåg vara olämplig läsning för medborgarna.

Författaren var från Kiev.
Citera
2017-07-19, 14:01
Medlem
dontblamecains avatar
Här var det tyst. Folk har gått på semester, antar jag.

Rätt svar är Babij Jar av Anatoli Kuznetsov.

Ordet är fritt.
Citera
2017-07-19, 20:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Här var det tyst. Folk har gått på semester, antar jag.

Rätt svar är Babij Jar av Anatoli Kuznetsov.

Ordet är fritt.

Ah, jag tänkte att när jag hör titeln kommer jag känna igen den och tänka "visst fan, borde jag tänkt på" men nej. En bildningslucka.
Citera
2017-07-20, 10:11
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ah, jag tänkte att när jag hör titeln kommer jag känna igen den och tänka "visst fan, borde jag tänkt på" men nej. En bildningslucka.
Tack för svaret! Jag började tro att jag var alldeles ensam i tråden.
Du kanske har något nytt citat, Venator?
Citera
2017-07-20, 12:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Tack för svaret! Jag började tro att jag var alldeles ensam i tråden.
Du kanske har något nytt citat, Venator?

Oh nej, jag har allt varit här och läst och funderat men inte velat blotta min okunskap. Gäller säkert fler.

Just nu läser jag mest obskyra brittiska militära självbiografier för deras historiska värde snarare än för deras litterära kvalitéer men jag ska rota lite i bokhyllan och se vad jag kan hitta, ifall ingen annan hinner före.
Citera
2017-07-22, 00:20
Medlem
Venators avatar
Nähä, ingen som hoppat in. Då får jag väl ta mitt ansvar för trådens fortlevnad...

Vad kan detta vara?

Citat:
Från den tredelade byggnad som står i norra delen av straffanstaltskomplexet till det lilla huset i hörnet av muren tillryggalägger den militäre vaktposten nittiofyra steg. Nittiofyra steg, varken mer eller mindre. Soldaten har, när han haft tråkigt, räknat antalet steg på denna sträcka vilken tillmätts honom som rörelseutrymme: nittiofyra steg. Det är ingen lång sträcka. När fönstren om sommarnätterna står öppna i den tredelade byggnaden, fängelsesjukhuset, borde man från det lilla huset höra de sjukas hostande och hackande. Men i det lila huset finns ingen som kan höra det. Det är bårhuset. För den som som burits de nittiofyra stegen finns inte längre något hopp om frigivning, inget hopp om flykt. Och anstaltens dörrar öppnas inte heller för honom. I muren finns i ögonhöjd en litet hål som är tillslutet med en lucka av stark järnplåt. Genom detta hål skjuts klockan sex på morgonen den svarta träkistan, med ett påmålat vitt kors, ut i det fria.
Citera
2017-07-22, 21:04
Medlem
Venators avatar
Då tar vi ett citat till, och om ingen kommer på det rätta svaret innan dess, så kommer nästa citat imorgon kväll. Då får ni en geografisk hänvisning som minskar ner alternativen en del... Men vänta nu inte med att gissa bara för det: Ju snabbare ni gissar, desto större ära!

Citat:
Där utanför står sju straffångar bevakade av fyra beväpnade fångvaktare - på deras laddade gevär är bajonetterna påsatta. Kistan placeras på båren. Luckan för hålet i muren låses med en nyckel. Begravningsföljet ställer upp. En straffånge med ett kors går först, de sex andra bär kistan. I mer än en kvart för sig det sorgliga tåget på vägarna och över fälten tills man nått fram till anstaltens kyrkogård. Där begravs den döde, ett kors (två träpinnar) sticks ner vid kullens huvudända, man ringer i begravningsklockan i det lilla tornet och lämnar därefter kyrkogården som ingen som inte kommer från anstalten får beträda. Det är stadens ödsligaste begravningsplats.
Citera
2017-07-24, 00:05
Medlem
Venators avatar
Nähä, då fortsätter vi citatet med en geografisk hänvisning, och tar ni det inte då så tar vi ett citat imorgon som också säger något om genre... Ämnet är fortfarande den kyrkogård där fångarna begravs.

Citat:
I dess närhet ligger Pankrác stora katolska kyrkogård på fältet "Gröna Räven" mellan Ober-Krtsch och Ober-Pankrác. Man går längs dess mur. Där står telefonstolpar på gatan och till höger utbreder sig åkrar med dynghögar där hundratals sparvar smörjer kråset, ett positiv som omsorgsfullt täckts med vaxduk spelar slagdängor. Plötsligt upphör nekropolen med sin cementerade, välskötta och räfflade mur. En annan mur flankerar nu vägen - trasig, vanskött ovårdad. En träport mellan två osmyckade, fyrkantiga pelare vilkas övre hörn fallit bort avbryter murverket.
Citera
2017-07-24, 08:33
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nähä, då fortsätter vi citatet med en geografisk hänvisning, och tar ni det inte då så tar vi ett citat imorgon som också säger något om genre... Ämnet är fortfarande den kyrkogård där fångarna begravs.

Om vi befinner oss i Prag, så skulle det kunna vara nåt av Vaclav Havel.

En chansning bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in