2017-07-23, 09:33
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, du har inte förklarat hur det fungerar. Du har name droppat Newton och centripetalkraften och lämnat det därvid.
Intressant video om centripetalkraft. https://www.youtube.com/watch?v=KElsHGPxN5E

Ljug inte om vad jag har sagt, boldogg. Det är väldigt enkelt för alla i tråden att läsa igenom vår konversation, och då kommer man se att jag tydligt förklarat att månen roterar kring jorden därför att gravitationskraften är centripetalkraften. Vill du veta mer är det upp till dig.

Kan du peka ut exakt vad i filmen som är intressant? Jag såg då inget det lilla jag kollade. Tvärtom har han helt fel i sin slutsats.
Citera
2017-07-23, 09:35
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Du vet inte vad ett gyroskop är va?

Försök peka ut en felaktighet i mitt resonemang istället för att svamla.
Citera
2017-07-23, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Försök peka ut en felaktighet i mitt resonemang istället för att svamla.
Jag gör det istället.
Ett gyro påverkas inte av gravitationen. Det är hela poängen med ett gyro.
Citera
2017-07-23, 09:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Men allt detta bygger ju på gissnings om avståndet till solen och Venus, och gissningar om hur stora dom är.

Kvalificerade gissningar. Kallas hypoteser inom vetenskapen. Kan kommer med ett djärvt påstående. "Solen är EXAKT 20000 km från solen och detta experiment skall bevisa det!" Sedan får man ett resultat som inte alls stämmer med "gissningen". "Crap... Tillbaks till uträkningarna". Sedan kommer nästa person och ska bevisa, eller motbevisa, samma hypotes. Och får ett experimentellt resultat som mer stämmer med beräkningarna. "Yes! Jag är bäst! Det skriver vi in i historieböckerna!" Men så kommer nästa person med en annan hypotes om samma sak och använder en helt annan experimentell metod. Osv, osv. För så är det inom vetenskapen: inget är hugget i sten. Allt och alla, Newton, Einstein, Galileo, alla har ifrågasatts (och ifrågasätts) av andra vetenskapsmän som tror sig ha bättre svar. Och i många, många fall, när det gäller avståndet jorden - solen, så har det varit så. Många har gett sig på uppgiften och många har trott sig löst den slutgiltigt. Grejen är dock att alla metoder har konstant närmat sig ett avstånd solen - jorden på 149,7 miljoner km. Det har aldrig gått åt andra hållet, mot 5941 km. För eller senare kan man dra en slutsats av allas arbeten. Hypotesen blir ett bevis. Och avståndet jorden - solen är bevisat för nu har vi direkta mått från rymden på alla planeter samt solen.
Citera
2017-07-23, 09:41
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag gör det istället.
Ett gyro påverkas inte av gravitationen. Det är hela poängen med ett gyro.

Och vad händer när du vänder på gyrot? Eller snarare, när det fysiska gyrot vänder sig? Om du håller ett gyro och färdas i en rak linje längs med jorden så kommer gyrot visa samma sak hela tiden, men det kommer fysiskt att vrida sig längs med jordbanan pga gravitation.
Citera
2017-07-23, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Kvalificerade gissningar. Kallas hypoteser inom vetenskapen. Kan kommer med ett djärvt påstående. "Solen är EXAKT 20000 km från solen och detta experiment skall bevisa det!" Sedan får man ett resultat som inte alls stämmer med "gissningen". "Crap... Tillbaks till uträkningarna". Sedan kommer nästa person och ska bevisa, eller motbevisa, samma hypotes. Och får ett experimentellt resultat som mer stämmer med beräkningarna. "Yes! Jag är bäst! Det skriver vi in i historieböckerna!" Men så kommer nästa person med en annan hypotes om samma sak och använder en helt annan experimentell metod. Osv, osv. För så är det inom vetenskapen: inget är hugget i sten. Allt och alla, Newton, Einstein, Galileo, alla har ifrågasatts (och ifrågasätts) av andra vetenskapsmän som tror sig ha bättre svar. Och i många, många fall, när det gäller avståndet jorden - solen, så har det varit så. Många har gett sig på uppgiften och många har trott sig löst den slutgiltigt. Grejen är dock att alla metoder har konstant närmat sig ett avstånd solen - jorden på 149,7 miljoner km. Det har aldrig gått åt andra hållet, mot 5941 km. För eller senare kan man dra en slutsats av allas arbeten. Hypotesen blir ett bevis. Och avståndet jorden - solen är bevisat för nu har vi direkta mått från rymden på alla planeter samt solen.
Hur kan vi ha direkta mått? Vilken ny metod använder man?
Citera
2017-07-23, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Och vad händer när du vänder på gyrot? Eller snarare, när det fysiska gyrot vänder sig? Om du håller ett gyro och färdas i en rak linje längs med jorden så kommer gyrot visa samma sak hela tiden, men det kommer fysiskt att vrida sig längs med jordbanan pga gravitation.
Gyrot håller sin utgångsposition och påverkas inte av gravitationen.
Citera
2017-07-23, 09:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men hans poäng är ju att man använder just den formeln och bortser från massan när man räknar ut planetbanorna.
Planeternas massa mer eller mindre gissar man sig till.
En omloppsbana är ändå oberoende av massan hos föremålet i omloppsbanan. Endast massan föremålet snurrar runt är intressant. Det är korrekt. Det är hans slutledning som är felaktig och dessutom gissar man inte planeternas massa för att samma formel är applicerbar på planeternas månars omloppsbanor. Känner man till månens omloppstid och avstånd från planeten kan man räkna ut planetens massa. Hemuppgift: visa detta
Citera
2017-07-23, 09:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det beror givetvis på hur solen sprider sina strålar.
Är solen som en ficklampa så blir det natt i periferin.

Om solen fungerade som en ficklampa så skulle vi kunna observera det. Man kan ju se att en ficklampa lyser även om ljuskäglan inte träffar dig. Hur lyckas solen med det att missa halva jorden? Och varför kan vi inte se solen "panorera bort" när det börjar bli dags för natt? För solen skulle fortfarande inte kunna sjunka ner under horisonten.
Ytterligare ett fullständigt omöjligt påstående som på inget sätt reflekterar verkligheten.
Citera
2017-07-23, 09:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mindre och försvinna med botten först.
Solen blir inte mindre.
Vad är det som döljer botten?
Citera
2017-07-23, 09:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur kan vi ha direkta mått? Vilken ny metod använder man?

Det nya är naturligtvis rymdsonder. Vi har skickat sonder till b.la Venus och hela resan dit, med alla de sonder vi skickat, stämmer överens med teorin.
Citera
2017-07-23, 09:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Gyrot håller sin utgångsposition och påverkas inte av gravitationen.

Som jag sade, gyrot kommer att fysiskt vrida sig när det färdas längs med jorden pga gravitationen. Inget konstigt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in