2017-07-10, 19:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det felaktiga i din bild är att ett avstånd antas till Polaris på plattjorden men globjorden slipper att använda avstånd till Polaris. Varför? Och ja, jag vet du är inte intresserad av avståndet till Polaris..

Det finns inget felaktigt i min bild.
Och nej det antas självklart inga avstånd.

Vad det handlar om är att Polstjärnans position måste vara skärningspunkten av de räta linjerna från betraktare på olika breddgrader. Och så är det inte på den platta jorden, den platta jorden funkar inte.

Citat:
Om du räknar på vinklar med globjordens avstånd till Polaris, 3,6 biljarder km, så får du orimliga resultat och det används inte för att det inte funkar. Vad är då avståndet och varför funkar det inte? Vet ej.

Nej jag får inga orimliga resultat och allt funkar hur bra som helst.
Citera
2017-07-10, 19:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kan inget om ringlaser, men en gyrokompass visar din vinkel till det den inställd på, troligtvis alltid geografisk nord.

Nja ett tröghetsnavigeringsintrument jobbar med förändringar, det jobbar med avvikelser. Instrumentet talar om när du svänger och hur mycket du svänger.

Vilket betyder att vi kan hålla en rak kurs.
Vi vet med andra ord att vi inte far omkring i cirklar när vi följer en breddgrader, vi vet att genom att hålla en rätt kurs på 270 grader kommer åka rakt fram och inte i cirklar.
Citera
2017-07-10, 19:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
.
Jag är inte religiös, jag tror på design. Vem är designern? Vet ej.

Självklart är du religiös.
Att tro på design av en designer själva definitionen på religion. Du tror på en skapare.
Citera
2017-07-10, 21:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Om staten, eller kyrkan, inte griper in och uppfostrar folket så går det illa för barnen. Du kan väl ta ansvar för dina egna barn. Att du erkänner indoktrinationen är bra men för att tycka att indoktrinationen är bra måste du ha rätt, har du det? Hade kyrkan på 1600-talet rätt? Din formulering ovan tar också upp något centralt hos människor, tryggheten i dogmer, religion till exempel. När människors trygghet, dogm, ifrågasätts reagerar de.

Poängen är att barn inte kan bli fungerande individer i ett vuxet samhälle utan vår hjälp. Det spelar ingen roll om det är staten eller föräldrarna som uppfostrar, men de måste ha en uppfostran som gör att de passar någorlunda bra i vårt samhälle. Förstår du nu? Släpper man ut barn i det vilda till fri uppfostran kommer de aldrig att bidra till vårt samhälle annat än som exempel i kvällspressen.

Så som godhet definieras i västerlandet med tankarna om människovärde är det uppenbart att indoktrineringen är mer korrekt än felaktig. Det kan inte råda någon diskussion om det. Motsatsen är ett avskaffande av våldslagar och ett skapande av den starkes rätt. Inte ens de mest hårdföra högerextremister i Sverige vill se ett samhälle som helt styrs av sådant.

När vi talar om trygghet som något centralt. Vad är din egen känsla om det i förhållande till den platta jorden?
Citera
2017-07-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det ingen kraft så som du menar. Densitet och flytkraft förklarat ditt tänkta scenario.
När du kastar upp blyklumpen så applicerar du lyftkraft, när lyftkraften upphör faller blyklumpen tillbaka till utgångsläget eller nivån. Skillnaden är att densitet och flytkraft existerar medan gravitation är Science Fiction.

Vi tillverkar en hård "ballong" i extremt lätt material med yttervolymen 1L (liter), vi fyller den med vatten och släpper den över en sjö, vad händer? Varför?
Vi fyller den istället med luft och släpper den, vad händer då? Varför?
Vi fyller den med helium och släpper den, vad händer? varför?

Sen gör vi oss till och tömmer den, verkligen tömmer den så det bilr ett nära absolut vakuum i den, vad händer då när vi släpper den? Varför händer detta?

Bör du inte ha några svårigheter att förklara.
Som bonusfråga kan du få svara på hur solen kan llysa på undersidan av ett moln, jag är Nyfiken på det!
Citera
2017-07-11, 14:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det ingen kraft så som du menar. Densitet och flytkraft förklarat ditt tänkta scenario.
När du kastar upp blyklumpen så applicerar du lyftkraft, när lyftkraften upphör faller blyklumpen tillbaka till utgångsläget eller nivån. Skillnaden är att densitet och flytkraft existerar medan gravitation är Science Fiction.
Om du lufter upp en sten i en vinkel av 45 grader så borde den ju falla tillbaka i 45 grader om det vore så att den faller tillbaka till utgångsläget men alla vet att det gör den inte utan den faller ju 90 grader rakt ner. Alltså den riktning gravitation verkar i och inte tillbaka till något ursprungsläge. Densitet existerar en den verkar inte i någon speciell riktning utan en kraft utöver detta.
Citera
2017-07-11, 16:15
Medlem
[quote=ConnyKlasson|61181604]Inte alls. Ingenting tyder på att glob-modellen är hotad.
Att fler stollar tror på plattjorden påverkar inte jordens sfäriska form.

Nej, jordens sfäriska form påverkas inte av religiösa dogmer.
ALLA bevis pekar på att jorden är sfärisk. För den platta jorden finns det exakt noll bevis.

Jordgloben med all tillhörande trams inklusive atomteorin är ingenting annat än medeltida judisk kabbalism, ompaketerad och omdöpt till vetenskap.
https://www.youtube.com/watch?v=SplgP9tWKiI
Ifrågasätter du dina egna överstepräster?
Citera
2017-07-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Cavendish existerade, hans experiment existerade och kan upprepas för att inte bara påvisa gravitation utan även beräkna gravitationskonstanten. Jag har inte upprepat experimentet själv, varför ska jag göra det för att bevisa den gravitation vi alla kan känna varje dag vi kliver ur sängen?

Fast det är ju klart, för en som inte förstår fysik så är det magi. Din svamliga densitetsmodell fungerar inte då den saknar vektor.

Kan du då förklara varför hans banbrytande experiment inte nämns under hans namn?
Notera också att han titulerades som kemist 1905.
http://runeberg.org/nfbd/0725.html
I uppslagsverk från femtiotalet tituleras Cavendish som fysiker och kemist, och var den förste som vägde jordklotet med sina experiment.
Vad tror du om det?
Om jag tyder ditt svar korrekt så är ditt bevis på gravitationens existens är att alla vet och att du känner den. Stämmer det?
Citera
2017-07-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man mäter den med en gravimeter och den mäts bland annat av lantmäteriverket.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/GPS-och-geodetisk-matning/Referenssystem/Tyngdkraftssystem/Tyngdkraftsmatning/

Det roliga i sammanhanget är att kraften mäts i vakuum.
Hur förklarar du att föremål faller till marken även i vakuum?

Har skickat ett mejl till Lantmäteriet angående instrumentet, så jag återkommer till din ”gravimeter” efter svar. Om dom nu behagar och svara!
Citera
2017-07-11, 16:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Ifrågasätter du dina egna överstepräster?
Jag har ingen präst.
Citera
2017-07-11, 16:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har skickat ett mejl till Lantmäteriet angående instrumentet, så jag återkommer till din ”gravimeter” efter svar. Om dom nu behagar och svara!

Vore det inte bättre att du koncentrerade dig på att förklara den platta jorden och din densitetskraft?

Hur går man från densitet till rörelse av ett föremål?
Hur räknar man ut hur lång tid det för en sten att falla 10 meter?

Det roliga i sammanhanget är att jag och vetenskapen kan räkna ut ovan och att vi kan jämföra det med praktiska tester. Vilket i sin tur betyder att vi empiriskt har bevisat att den vetenskapliga teorin är korrekt.

Du och andra plattjordare har däremot ingen som helst aning. Du kan varken påvisa några fel med gällande vetenskap eller ställa upp någon egen teori.
Senast redigerad av madtop 2017-07-11 kl. 16:54.
Citera
2017-07-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vi tillverkar en hård "ballong" i extremt lätt material med yttervolymen 1L (liter), vi fyller den med vatten och släpper den över en sjö, vad händer? Varför?
Vi fyller den istället med luft och släpper den, vad händer då? Varför?
Vi fyller den med helium och släpper den, vad händer? varför?

Sen gör vi oss till och tömmer den, verkligen tömmer den så det bilr ett nära absolut vakuum i den, vad händer då när vi släpper den? Varför händer detta?

Bör du inte ha några svårigheter att förklara.
Som bonusfråga kan du få svara på hur solen kan llysa på undersidan av ett moln, jag är Nyfiken på det!
Ballongens sammanlagda densitet ökar alltid med ytterhöljet, men om vi leker med tanken att ytterhöljet inte påverkar ballongens sammanlagda densitet, så kommer den vattenfyllda att falla ner, när lyftkraften upphör, i vattnet eftersom luftens densitet är lägre vattnets i ballongen. Väl i vattnet kommer ballongen att flyta i vattnet, inte ovanpå vattenytan eftersom vattnet i ballongen har samma densitet som omgivningens

Om du fyller den med luft så blir den hängande i luften för att ballongens densitet är samma som omgivningens.

Om du fyller ballongen med helium så stiger den, helium har lägre densitet än den omgivande atmosfären och ballongen flyter uppåt.

Sista scenariot med vakuum är en omöjlighet men samma gäller där, ingenting bör ha lägre densitet än luft så ballongen "innehållande ingenting" stiger.
Så funkar det i min värld.

Vet inte om solen belyser undersidan av moln, det är ju ganska svårt att avgöra vad som är ”undersidan” av moln, därmed är det inte sagt att det inte kan hända. Jag vet inte.

Men jag vet, att vi inte vet vad ljus är för fenomen och hur det uppstår, Det finns ett antal mer eller mindre trovärdiga hypoteser kring vad ljus är.

Om du vill veta hur dagsljus skapas så bör du se den briljanta videon på länken nedan, så kanske du förstår att solljus inte är vad du tror.
https://www.youtube.com/watch?v=NY2HTl6Ed94
Senast redigerad av Sebban 2017-07-11 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in