Citat:
Ursprungligen postat av
kkkrim
Vi tillverkar en hård "ballong" i extremt lätt material med yttervolymen 1L (liter), vi fyller den med vatten och släpper den över en sjö, vad händer? Varför?
Vi fyller den istället med luft och släpper den, vad händer då? Varför?
Vi fyller den med helium och släpper den, vad händer? varför?
Sen gör vi oss till och tömmer den, verkligen tömmer den så det bilr ett nära absolut vakuum i den, vad händer då när vi släpper den? Varför händer detta?
Bör du inte ha några svårigheter att förklara.
Som bonusfråga kan du få svara på hur solen kan llysa på undersidan av ett moln, jag är Nyfiken på det!
Ballongens sammanlagda densitet ökar alltid med ytterhöljet, men om vi leker med tanken att ytterhöljet inte påverkar ballongens sammanlagda densitet, så kommer den vattenfyllda att falla ner, när lyftkraften upphör, i vattnet eftersom luftens densitet är lägre vattnets i ballongen. Väl i vattnet kommer ballongen att flyta i vattnet, inte ovanpå vattenytan eftersom vattnet i ballongen har samma densitet som omgivningens
Om du fyller den med luft så blir den hängande i luften för att ballongens densitet är samma som omgivningens.
Om du fyller ballongen med helium så stiger den, helium har lägre densitet än den omgivande atmosfären och ballongen flyter uppåt.
Sista scenariot med vakuum är en omöjlighet men samma gäller där, ingenting bör ha lägre densitet än luft så ballongen "innehållande ingenting" stiger.
Så funkar det i min värld.
Vet inte om solen belyser undersidan av moln, det är ju ganska svårt att avgöra vad som är ”undersidan” av moln, därmed är det inte sagt att det inte kan hända. Jag vet inte.
Men jag vet, att vi inte vet vad ljus är för fenomen och hur det uppstår, Det finns ett antal mer eller mindre trovärdiga hypoteser kring vad ljus är.
Om du vill veta hur dagsljus skapas så bör du se den briljanta videon på länken nedan, så kanske du förstår att solljus inte är vad du tror.
https://www.youtube.com/watch?v=NY2HTl6Ed94