2017-07-23, 10:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Det beror givetvis på hur solen sprider sina strålar.
Är solen som en ficklampa så blir det natt i periferin.
På vilket sätt sprider solen sina strålar så det blir midnattssol på södra halvklotet?
Citera
2017-07-23, 10:23
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Det beror givetvis på hur solen sprider sina strålar.
Är solen som en ficklampa så blir det natt i periferin.

Hur förklarar du då solnedgång?

Och du svarade aldrig på min tidigare fråga: varför tror du på menpalla? Varför utgår du ifrån att plattjordsbilden är korrekt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det nya är naturligtvis rymdsonder. Vi har skickat sonder till b.la Venus och hela resan dit, med alla de sonder vi skickat, stämmer överens med teorin.
Men för en plattjordare är det ju bara nys.
Så det bevisar ingenting för en plattjordare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Hur förklarar du då att ballongen håller sig svävande trots att brännaren är avstängd?

Ballongen och korgen med passagerare har mycket högre densitet än luften omkring.

Man måste köra brännaren med jämna mellanrum när lyftkraften avtar och ballongen börjar sjunka. Ballongen kan liknas vid en fallskärm, en utmärkt sådan, som nyttjar tryckskillnader för att vinna höjd.
Citera
2017-07-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Försök peka ut en felaktighet i mitt resonemang istället för att svamla.
Du hänvisar till krafter som inte existerar i ditt resonemang, det kallas magi.
Citera
2017-07-23, 10:27
Medlem
Citat:
Eftersom inget visat på något sätt att mäta jordens krökning.

Citat:
Sokrates, född cirka 469 f.Kr., död 399 f.Kr. var en klassisk grekisk filosof från Aten. Sokrates anses som en av grundarna av västerländsk filosofi; han är en gåtfull figur som endast är känd genom sina studenters redogörelser.

Du blandar nog ihopp han med

Citat:
Arkimedes eller Archimedes, född 287 f.Kr., död 212 f.Kr., var en grekisk matematiker, fysiker, ingenjör, uppfinnare, astronom och filosof

Men du har rätt, skulle skrivet Vi, kyrkan t.ex. var nyligen de kom insikt över det. Men de mer normala tänkande är det gammal skåpmat.
Citera
2017-07-23, 10:30
Medlem
Citat:
Som jag sade, gyrot kommer att fysiskt vrida sig när det färdas längs med jorden pga gravitationen. Inget konstigt med det.
Hur påverkar gravitation gyrot?
Citera
2017-07-23, 10:31
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du hänvisar till krafter som inte existerar i ditt resonemang, det kallas magi.

Vilken kraft vill du hävda inte finns? Jag kan redan på förhand säga att existensen av kraften är relativt enkel att verifiera.
Citera
2017-07-23, 10:32
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Hur påverkar gravitation gyrot?

Har du svårt att läsa?

Citat:
Som jag sade, gyrot kommer att fysiskt vrida sig när det färdas längs med jorden pga gravitationen. Inget konstigt med det.
Citera
2017-07-23, 10:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag gör det istället.
Ett gyro påverkas inte av gravitationen. Det är hela poängen med ett gyro.

Nu har du fel igen.

Horisontalgyrot (attitude indicator) är ett treaxligt gyro där ett plan är låst mot jordens gravitation.
Citat:
Earth gyro has freedom of movement in all three planes but is held in one plane by Earths gravity. You will find this gyro in an Attitude Indicator.
https://www.experimentalaircraft.info/articles/aircraft-gyroscopic-principles.php
Senast redigerad av madtop 2017-07-23 kl. 10:46.
Citera
2017-07-23, 10:47
Medlem
Citat:
Vilken kraft vill du hävda inte finns? Jag kan redan på förhand säga att existensen av kraften är relativt enkel att verifiera.

Hurdå verifiera? Genom att låta en sten falla till marken och sen hävda att det är gravitation som drar i stenen?
Citera
2017-07-23, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu har du fel igen.

Horisontalgyrot (attitude indicator) är ett treaxligt gyro där ett plan är låst mot jordens gravitation.
https://www.experimentalaircraft.info/articles/aircraft-gyroscopic-principles.php
Jag kan inte öppna länken men det skulle vara intressant att läsa om hur dom lyckats konstruera ett gyro som påverkas av gravitationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in