2017-07-22, 14:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror du drar lite stora växlar på Bill Caseys agenda. Läser man Bob Woodwards bok "CIAs hemliga krig" så nämns middagar mellan BC och och personer med avvikande åsikter som Washington Post legendariske Ben Bradlee åtskilliga gånger.

Författaren själv förundrades över den tillgång han fick till den hetlevrade CIA-chefen som aldrig tvekade att gå i konfrontation med honom. "Han kunde skrika och utamana , även hota . Men han bröt aldrig dialogen eller kontakten" skrivder Woodward i slutet av boken.

Jag är mycket tveksam till att CIA, en utländsk underrättelsetjänst ansåg OP så farlig att han måste dö?
Min egen uppfattning, var dock inte så gammal 1986, är att Palmes roll i världspolitiken inte var så stor som hans anhängare här i Sverige påstår. Vad kunde han rimligtvis ha beslutsmakt över, som skulle verka negativt för NATO? Ett litet neutralt land som inte spelar någon som helst betydelse i ett världsperspektiv. Vill man påverka ett lands riktning och ta bort landets ledare måste ens egna visioner om landets framtid förankras i eftertädaren. Som alla länder hade även Sverige en given efterträdare. Måste säga att jag finner det osannolikt att IC skulle vara en marionett.
Måste säga att hur man än vänder och vrider på motivbild så det mest logiska är att det är någon/några som drabbas direkt av OPs politik. Eftersom Palmes chanser att förändra värden var mycket små, hade desto större möjligheter att påverka inrikes. Här är gåtans lösning.
Dock, personer som har internationella kontakter, men inte subventionerat av CIA i stort.
Jag är säker på att USA hellre hade haft OP som obetydlig opposition än att riskera att komma ut som ministermördare i ett västligt demokratiskt land vars minister i stort var internationellt betydelselös.
Palme var inte Sverige, Sverige var inte Palme.
Det är en inhemsk konspiration, med möjlig hjälp utifrån.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-07-22 kl. 14:31.
Citera
2017-07-22, 15:30
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag är mycket tveksam till att CIA, en utländsk underrättelsetjänst ansåg OP så farlig att han måste dö?
Min egen uppfattning, var dock inte så gammal 1986, är att Palmes roll i världspolitiken inte var så stor som hans anhängare här i Sverige påstår. Vad kunde han rimligtvis ha beslutsmakt över, som skulle verka negativt för NATO? Ett litet neutralt land som inte spelar någon som helst betydelse i ett världsperspektiv. Vill man påverka ett lands riktning och ta bort landets ledare måste ens egna visioner om landets framtid förankras i eftertädaren. Som alla länder hade även Sverige en given efterträdare. Måste säga att jag finner det osannolikt att IC skulle vara en marionett.
Måste säga att hur man än vänder och vrider på motivbild så det mest logiska är att det är någon/några som drabbas direkt av OPs politik. Eftersom Palmes chanser att förändra värden var mycket små, hade desto större möjligheter att påverka inrikes. Här är gåtans lösning.
Dock, personer som har internationella kontakter, men inte subventionerat av CIA i stort.
Jag är säker på att USA hellre hade haft OP som obetydlig opposition än att riskera att komma ut som ministermördare i ett västligt demokratiskt land vars minister i stort var internationellt betydelselös.
Palme var inte Sverige, Sverige var inte Palme.
Det är en inhemsk konspiration, med möjlig hjälp utifrån.

I sin volym 3 ser Theutenberg en tydlig koppling mellan KGB-infiltrationen
och MOP.
Citera
2017-07-22, 16:56
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
och MOP.

Nämns Joel Haukka?

Edit, han lever förövrigt fortfarande. 87 år gammal
Citera
2017-07-22, 17:09
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nämns Joel Haukka?

Edit, han lever förövrigt fortfarande. 87 år gammal

Nej, om han nu inte förekommer i någon liten fotnot.
Citera
2017-07-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns inga problem eftersom förloppet går att simulera. Det är inte ens säkert att 3230 åkte på larmet, som de säger, utan de kan ha åkt mot Tunnelgatan efter att ha fått order någon annanstans ifrån.
Jag tror att de fick besked om MOP en dryg minut före larmet med avsikt
att de skulle vara första poliser på mordplatsen. Tack vare att Söderström råkade
befinna sig på Kungsgatan och bli informerad före larmet lyckades man inte komma
först. Vidare tror jag att 3230 kom från Alexandra vid Birger Jarlsg/Snickarbacken
där en nedsläckt piket iakttogs ett par minuter före MOP.
Återigen vill jag framföra åsikten att det som sägs av besättningen i 3230 är uppdiktat
och att då alla deras var och när är utan relevans.
Citera
2017-07-22, 17:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
att de skulle vara första poliser på mordplatsen. Tack vare att Söderström råkade
befinna sig på Kungsgatan och bli informerad före larmet lyckades man inte komma
först. Vidare tror jag att 3230 kom från Alexandra vid Birger Jarlsg/Snickarbacken
Återigen vill jag framföra åsikten att det som sägs av besättningen i 3230 är uppdiktat

Så tror jag med.
Citera
2017-07-22, 18:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo

Kan ligga en hel del i detta. Det stämmer överens med de uppgifter jag har fått, då de starkt pekar på att 3230 inte var vid trappkrönet vid den kritiska punkt som görs gällande.

Personligen har jag, ända fram till i höstas trott att det 3230, menar med "böjen" är svängen vid Sergel/Hamngatan, och därifrån kan det gå att köra 30 sekunder till mordplatsen. Men då kan de inte komma från Brunkebergstorg.

Jag är också mycket skeptisk till var exakt 3230 befinner sig, det som är av vikt är att avgöra när 3230 anländer efter 23.23.40.
Citera
2017-07-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
och MOP.

Är han månne lite mer konkret?
Citera
2017-07-22, 20:55
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är han månne lite mer konkret?

I samtalen med Frånstedt betonar denne faran med ett plötsligt
maktövertagande och Theutenberg tolkar detta som ett
möjligt motiv för drastiska motåtgärder.
Citera
2017-07-23, 00:08
Medlem
Hur många håller med om att Holmer och Ebbe C, helt enkelt genomförde en skenutredning.
Holmer tog avsiktligt kommandot för att styra utredningen åt fel håll och Ebbe skulle hjälpa till med styrningen åt fel håll.

Det måste varit svårt för poliser och utredare på lägre nivå att kunna komma med egna åsikter angående mop, om Holmer kunde ta ned synpunkterna med enkelhet.
Först blev det Gunnarsson och sen PKK för att avsluta med CP

Isåfall ville man skydda regeringen ?
Hänsyn till främmande makt?
Rikets säkerhet?
Citera
2017-07-23, 00:10
Medlem
Intervju med Gunnar Wall.

https://www.youtube.com/watch?v=x8gPWYVovGg
Citera
2017-07-23, 01:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur många håller med om att Holmer och Ebbe C, helt enkelt genomförde en skenutredning.
Holmer tog avsiktligt kommandot för att styra utredningen åt fel håll och Ebbe skulle hjälpa till med styrningen åt fel håll.

Det måste varit svårt för poliser och utredare på lägre nivå att kunna komma med egna åsikter angående mop, om Holmer kunde ta ned synpunkterna med enkelhet.
Först blev det Gunnarsson och sen PKK för att avsluta med CP

Isåfall ville man skydda regeringen ?
Hänsyn till främmande makt?
Rikets säkerhet?

Eftersom Holmér uppenbarligen (Rolf "Dallas" Dahlgren) befann sig i Sthlm under mordkvällen så är det klart att alltihop handlade om mörkläggning.

Innan Holmér stegade in på polishögkvarteret kl 10.50 den 1 mars hade han naturligtvis haft ett morgonmöte med Ingvar Carlsson där beslutet var att Holmér skulle ta befälet och göra allt han kunde för att förhindra obehagliga/ icke önskvärda spår.

Ingvar Carlsson ville inte ha någonting som kunde misskreditera socialdemokratin, och inte heller något som äventyrade rikets säkerhet.

Redan 4 dagar efter mordet lanserade Alf Karlsson, Säpo, det s k PKK-spåret för en journalist. När Victor G-spåret brast återkom Alf K med samma PKK-spår till spaningsledningen, dvs Holmér.

Ölvebro köpte Alf K:s påståenden rakt av och menade att Ivan von Birchan aldrig förvarnat om mordet.

Alf K var enligt Ulf Lingärde en "mullvad" i Palmerummet.

Alf K anställdes av Per-Gunnar Vinge i dennes säkerhetsföretag kort tid efter mordet. PGV anställde även Anders Waldman, en av de tre Säpo-män som ägnat sig åt illegal övervakning av Palme.

Det stinker lång väg.

PGV var naturligtvis besviken över att ha fått lämna sin post som Säpo-chef pga Palme.

Här hittar vi förmodligen några av männen som låg bakom Palmemordet.

Andra intressanta namn är P*r R*db*rg, B*ngt W*r*th och G*f Pe*r*n.

Medborgarrättsrörelsen/Friheten i Sverige bör granskas närmare av PU.

När den inte alltför begåvade Ölvebro tillträdde låg vägen öppen för en önskvärd lösning - missbrukaren från Rotebro.

Så går det till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in