Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tackar för påminnelse om dessa artiklar som jag inte läst tillräckligt noga tidigare. Datumen är intressant. 20mars är när STASI är mitt upp i den desinformationskampanj i MOP som inletts några dagar tidigare, när organisationen hämtat sig efter den första paniken då man fruktade att de terrorister STASI understött.

Sjunde december när artikeln skrev är några dagar efter FBIs razzia mot EAP i USA . Detta sker i samma veva som EAP riktat en attack mot Emma Rothschild. Identiteten på SÄPO-mannen vore givetvis intressant men säkert svårfångad, men kanske går det att finna vilken rotel han tillhörde.
Här finns fler artiklar från samma upplaga, för vidare Stasi-analyser:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYV9ROG5ZamtfOG8/view

Jag tror att det är Juan Esposito i Palmerummet som lägger in alla dessa uppgifter.

Men det intressanta var den kvinna som dagen innan MOP hört två personer prata om mord i rulltrappan. Du tror väl ändå inte att hon agerade för Stasis räkning?
Citera
2017-07-22, 11:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Tror du drar lite stora växlar på Bill Caseys agenda. Läser man Bob Woodwards bok "CIAs hemliga krig" så nämns middagar mellan BC och och personer med avvikande åsikter som Washington Post legendariske Ben Bradlee åtskilliga gånger.

Författaren själv förundrades över den tillgång han fick till den hetlevrade CIA-chefen som aldrig tvekade att gå i konfrontation med honom. "Han kunde skrika och utamana , även hota . Men han bröt aldrig dialogen eller kontakten" skrivder Woodward i slutet av boken.

Enligt Chip Tatum, så var ju Casey något av en nicke-docka, och det var Bush d.ä.som styrde och ställde allt i backgrunden. Sant eller inte, själv är jag övertygad om att Casey blev mördad vilket ju tyder på att det fanns personer med mer att säga till om än han.
(Han fick plötsligt besök av en doktor på sitt kontor för en oanmäld rutinundersökning, då föll han strax ihop och han åkte till sjukhus där delar av hans hjärna opererades bort så att han inte längre kunde kommunicera. Han dog sedan av "lunginflammation".)
Citera
2017-07-22, 11:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Bäst uppsikt över mordplatsen har man onekligen från den plats där IM är. Här görs också, mig veterligen, flest observationer av en WT-man, av flera sins emellan oberoende personer, under mordkvällen.

Där vore dock en mycket dålig plats att slå till, medan mordplatsen, på andra sidan gatan, är idealisk. Samma korsning, men på västra sidan kan inte ens ha varit ett alternativ.

Vittnen ger att strax före mordet ses en WT-man vid AFs kyrka vid Olofsgatan. Alldeles efter mordet ses en WT-man i korsningen Olofsgatan/Tunnelgatan. Kan det vara en som går parallellt med LOP på Sveavägen? Uppenbarligen gör LJ detta på Luntmakargatan. Har dock väldigt svårt att se honom i en konspiration.

Frågan är om det finns någon bakom LOP?
Mannen i beige?

Vad som förefaller, så finns ingen medhjälpare så långt man kan följa GMs flyktväg.

Som du vet håller jag med om Lars Jeppsson. Han rörelser är perfekta för den som skulle verkat som säkrare av flyktvägen. Men inte heller jag kan riktigt få in honom i en konspiration, hans agerande ter sig för mig naturligt efter skotten. Problemet är att han inte sett någon annan person på Luntmakargatan under promenaden till hörnan Luntis/Tunnelg. Men bara för att LJ inte sett någon där kan det inte uteslutas att någon verkligen befann sig där, saknas dock indikationer på detta.

Den märklige Beige är också min mest tänkbare backup.
Vart tar han vägen ?
Vem är han?
Var kom han ifrån?
Avgörande frågor som PU borde men aldrig verkat ens övervägt att gå på djupet med. Ska noteras att Lisbeth Palme talar om den långsmale avviasade i beigt även i rättegångarna.

Sedan finns den för mig avgörande men helt obesvarade frågan hur GM tar sig till brottsplatsen. Standard att besvara i alla mordutredningar men knappt omnämnd av PU.

Snacket om att Christer Pettersson gått efter paret palme hängs upp minst sagt svajjiga vittnesmål av Ljubisa Najic och Kerstin Nordström som i sin tur motsägs av centrala vittnen som Anders Björkmans och Inge Morelius berättelser, för att inte tala om Anders Delsborn.
Citera
2017-07-22, 11:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enligt Chip Tatum, så var ju Casey något av en nicke-docka, och det var Bush d.ä.som styrde och ställde allt i backgrunden. Sant eller inte, själv är jag övertygad om att Casey blev mördad vilket ju tyder på att det fanns personer med mer att säga till om än han.
(Han fick plötsligt besök av en doktor på sitt kontor för en oanmäld rutinundersökning, då föll han strax ihop och han åkte till sjukhus där delar av hans hjärna opererades bort så att han inte längre kunde kommunicera. Han dog sedan av "lunginflammation".)
Det är farligt att vara chef för CIA. Men Bush d.ä. tycks ju komma att dö av ålderdomssvaghet...
Citera
2017-07-22, 12:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Här finns fler artiklar från samma upplaga, för vidare Stasi-analyser:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYV9ROG5ZamtfOG8/view

Jag tror att det är Juan Esposito i Palmerummet som lägger in alla dessa uppgifter.

Men det intressanta var den kvinna som dagen innan MOP hört två personer prata om mord i rulltrappan. Du tror väl ändå inte att hon agerade för Stasis räkning?

Varför skulle jag tro det?

Pratade dom specifikt att skjuta Olof Palme?

Pratade dom om EAP?

Kunde hon ideintifiera dom?

STASIs desinformationskampanj är bekräftad redan 1992 av en som var med i den. Dom använde sig av "pålitliga" journalister bl a i Aftonbladet.
Citera
2017-07-22, 12:02
Medlem
hehehos avatar
Gorbys planerade möten våren 1986

https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87R00529R000100050091-9.pdf
Citera
2017-07-22, 12:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Varför skulle jag tro det?

Pratade dom specifikt att skjuta Olof Palme?

Pratade dom om EAP?

Kunde hon ideintifiera dom?

STASIs desinformationskampanj är bekräftad redan 1992 av en som var med i den. Dom använde sig av "pålitliga" journalister bl a i Aftonbladet.
Jag trodde du hade läst artikeln.
Citera
2017-07-22, 12:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det är farligt att vara chef för CIA. Men Bush d.ä. tycks ju komma att dö av ålderdomssvaghet...

Ja, det säger en del, de som dör gamla av ålderdomssvaghet är ofta de högst upp i trovärdiga konspirationsteorier. Det har ju t.ex. framkommit nya bevis på att Colby blev mördad.
Citera
2017-07-22, 12:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Det du skriver nu är konspirativt även för att vara ett konspirationsforum. Bill Casey var allt annat än en nickedocka , ingen CIA-chef vare sig före eller efter honom har haft presidentens öra som han.

Uppgiften att han inte kunde kommunicera stämmer inte. Strax före hans död fick Bob Woodward prata med honom i sjuksängen och var han kontaktbar. Han var 75år ,levde under en extremt hård press ,fick stroke , hjärntumör konstaterades och dog av detta.
Citera
2017-07-22, 12:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag trodde du hade läst artikeln.

Ja , det har jag och frågorna kvarstår. Ser ingen koppling mot EAP, inte ens krokodilskinnsväsken. Med Hans Holmers logik blev det väl misstänkt att de gick neråt David Bagares Gata.
Däremot var EAP-artiklarna och dess upphovsmänn intressant läsning.
Citera
2017-07-22, 12:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det du skriver nu är konspirativt även för att vara ett konspirationsforum. Bill Casey var allt annat än en nickedocka , ingen CIA-chef vare sig före eller efter honom har haft presidentens öra som han.

Uppgiften att han inte kunde kommunicera stämmer inte. Strax före hans död fick Bob Woodward prata med honom i sjuksängen och var han kontaktbar. Han var 75år ,levde under en extremt hård press ,fick stroke , hjärntumör konstaterades och dog av detta.

Här håller jag inte med och president Reagan var själv en nicke-docka och galjonsfigur, IMHO. Men jag har inte specialstuderat detta och kan säker ha fel.

Casey skulle vittna om oegentligheten runt Iran/Contra men *dagen innan* fick han ett anfall på sitt kontor efter besök av mystery-doctor. Att han kunde vinka och gestikulera till Bob må vara sant men han kunde inte vittna eller prata i alla dessa planerade förhör och dog 6 månader senare.

(att Bill skulle haft kontakt med Bob på sjukhuset är omdiskuterat, sjukhuset säger att man slängde ut honom innan han kom in i rummet, själv lutar jag nog åt att han trots allt fick se Bill gestikulera.)
Senast redigerad av heheho 2017-07-22 kl. 12:43.
Citera
2017-07-22, 13:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Som du vet håller jag med om Lars Jeppsson. Han rörelser är perfekta för den som skulle verkat som säkrare av flyktvägen. Men inte heller jag kan riktigt få in honom i en konspiration, hans agerande ter sig för mig naturligt efter skotten. Problemet är att han inte sett någon annan person på Luntmakargatan under promenaden till hörnan Luntis/Tunnelg. Men bara för att LJ inte sett någon där kan det inte uteslutas att någon verkligen befann sig där, saknas dock indikationer på detta.

Den märklige Beige är också min mest tänkbare backup.
Vart tar han vägen ?
Vem är han?
Var kom han ifrån?
Avgörande frågor som PU borde men aldrig verkat ens övervägt att gå på djupet med. Ska noteras att Lisbeth Palme talar om den långsmale avviasade i beigt även i rättegångarna.

Sedan finns den för mig avgörande men helt obesvarade frågan hur GM tar sig till brottsplatsen. Standard att besvara i alla mordutredningar men knappt omnämnd av PU.

Snacket om att Christer Pettersson gått efter paret palme hängs upp minst sagt svajjiga vittnesmål av Ljubisa Najic och Kerstin Nordström som i sin tur motsägs av centrala vittnen som Anders Björkmans och Inge Morelius berättelser, för att inte tala om Anders Delsborn.

Den som kan ge ledtråd här är NF. Ska man sätta tilltro till det han säger så möter han LOP ungefär mitt på Skandiakvarteret. Han ser 1 person bakom, men han är inte beige. Förmodligen AB.
Högst troligt i samma stund kommer LL och AD körande på Sveavägen. Ingen har sett någon korsa Sveavägen mellan AF och mordplatsen.
Vad kan man dra för slutsats av detta?
Den beige dyker bakom NF. Kan han ha korsat Sveavägen vid AF bakom LP efter det att NF passerat? Är det en från Grand?

Kommit ut ur Skandiahuset efter LOP passerat?
Man kan ana sig till att denne sedan gick söderut förbi mordplatsen?

När kommer första uppgifterna om var LOP korsar Sveavägen? Figurerade länge uppgifter om att de gjorde det redan vid Kammakargatan.

Beroende på vilka som ligger bakom mordet måste man ta i beaktande hur mycket information man hade. Ju längre i konspirationsteorierna man kommer, går det till slut inte undvika förhandskunskap om vägvalet eller till och med uppgjord mötesplats.

Om inte IM misstar sig fullständigt, misstar AB för GM, vilket inte är troligt då AB borde vara så mycket norrut att de inte sammanblandas, så de intryck IM ger är att GM kommer gående nordvästifrån i samma stund som LOP går från Grand. IM uppger sig se mannen lika lång tid som en förmodad promenad mellan Grand och mordplatsen tar utefter LPs ord.
Någon bör tala om att LOP är på väg och han intar position. Det är vad man kan ana sig till.

Var kan man då vara i området före detta utan att väcka minsta uppmärksamhet?

I bil?
I lokal?
1 av WT-männen som ses under kvällen?
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-07-22 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in