2017-07-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Nämen sluta nu för helvete.. Det som hänt i Gårdsten har absolut ingen koppling till islam. Det inser ju vemsomhelst. Han är högst troligt 100% sekulär. Det finns absolut ingenting i det vi känner till om honom som pekar i riktningen av att han skulle bry sig det minsta om religion. Att han däremot är en person som har en lång historia av att inte dra försorg om sin familj, både från Polen och Sverige trots att han arbetat får anses bevisat. Att han har missbruksproblem är bevisat, och att han lade familjens pengar på annat än det han borde är också bevisat. Så ditt prat om islam ter sig bara mer och mer oseriöst ju mer du håller på. Du verkar snarare besatt av att ge islam skulden för saker, även när det inte är befogat.

Jag tror att de flesta av oss inser att detta vidriga illdåd inte har med den hederskultur som debatterats, efter Fadime och andra kvinnors brutala död. Det handlar inte alltid om sex och oskulder, när män är svin!

Men. Jag vill ändå framföra att alla människor präglas av sin barndom och uppväxt.

En man som växer upp i en muslimsk familj, men islamiska värderingar i samhället där han växer upp, kommer ha dessa värderingar som en del av sin identitet. Det är mycket dynga som inlärs i en person under en skolgång i Bosnien! Mannen har dessutom växt upp i en krigszon och i kaos, i ett land där man dödar vänner och grannar för just ingenting!

Just för att islam som religion inte är kompatibel med västerländsk tänk så är inte jag förvånad över att en muslimsk mans leverne slutar med en katastrof när han ger sig ut i det sekulära samhället.
Citera
2017-07-22, 11:37
Medlem
Profanitys avatar
Gött, förhandlingar undanbedes dock, skicka aset till finkan snabbt som fan.
Citera
2017-07-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelblomman
Häktningsförhandlingar hålls idag 11.30

En lördag?
Citera
2017-07-22, 11:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
En lördag?

Ja, åklagare och advokater m.fl. arbetar även på helger. Det finns t.o.m. jouråklagare som arbetar på nätter, juldagen o.s.v.. Detta beror på att man inte får låsa in människor i Sverige särskilt många dagar utan att ha ett häktningsbeslut (vet inte exakt hur många).
Citera
2017-07-22, 11:47
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, åklagare och advokater m.fl. arbetar även på helger. Det finns t.o.m. jouråklagare som arbetar på nätter, juldagen o.s.v.. Detta beror på att man inte får låsa in människor i Sverige särskilt många dagar utan att ha ett häktningsbeslut (vet inte exakt hur många).

Senast den tredje inlåsta dagen klockan 12 måste man besluta om häktning eller frisläppande.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
Jag som vuxen man började grina när hennes FB-sida dök upp som minnessida. Har nog aldrig varit så här berörd.

Är helt enig med dig. Jag bor inte så långt från Göteborg och tänkte faktiskt köpa blommor och åka dit imorgon. Känner dom inte men man mår så jäkla dåligt av detta fruktansvärda illdåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyland
Om familjen har försörjningsstöd så har säkerligen soc. betalat räkningen många gånger om.
- Du ansöker om de kostnader du har (redovisar fakturor för ex. hyra, el, försäkring m.m. samt så appliceras en riksnorm vilken justeras år för år för övriga kostnader),
- Soc. betalar ut pengar till ditt konto, det är sedan ditt ansvar att faktiskt betala räkningarna.
- Soc. har ingen rätt att bestämma över pengarna när de har betalats ut, ej heller betala räkningar åt dig som ansöker.

Uppenbarligen har pengarna inte gått till hyra. Många (i synnerhet missbrukare med barn) utnyttjar det faktum att soc. inte kan styra över pengarna och struntar helt enkelt i att betala ex. hyra. då de vet att soc. försöker göra allt som går (utifrån socialtjänstlagen, barnets bästa bla bla) innan en vräkning blir aktuell. Det förklarar också varför det kan dröja två år innan en vräkning sker.. Nu säger jag inte att de var missbrukare, men uppenbarligen gjorde någon av dem annat med pengarna. Soc. kan ha erbjudit olika varianter av boende, vandrarhem etc. men det är inte alls ovanligt att familjer säger nej till sådana lösningar. Soc. kan inte tvinga någon att flytta till ett alternativt boende. Men en vräkning, i synnerhet om barn är inblandade, är absolut sista utvägen.

Man kan be soc att betala hyran åt en. Men om man inte ber dem om det, då är det som du säger, man har själv ansvar att se till så att hyrespengarna går till hyran.
Citera
2017-07-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att de flesta av oss inser att detta vidriga illdåd inte har med den hederskultur som debatterats, efter Fadime och andra kvinnors brutala död. Det handlar inte alltid om sex och oskulder, när män är svin!

Men. Jag vill ändå framföra att alla människor präglas av sin barndom och uppväxt.

En man som växer upp i en muslimsk familj, men islamiska värderingar i samhället där han växer upp, kommer ha dessa värderingar som en del av sin identitet. Det är mycket dynga som inlärs i en person under en skolgång i Bosnien! Mannen har dessutom växt upp i en krigszon och i kaos, i ett land där man dödar vänner och grannar för just ingenting!

Just för att islam som religion inte är kompatibel med västerländsk tänk så är inte jag förvånad över att en muslimsk mans leverne slutar med en katastrof när han ger sig ut i det sekulära samhället.
Han är 51 år gammal. Han gick i skolan på 70-talet i det sekulära multietniska landet Jugoslavien där det var normalt att umgås och gifta sig med människor som tillhörde en annan etnisk grupp.
Han växte inte upp i en krigszon då han redan var vuxen under Balkankrigen. Om du, till stöd för ditt
trollande, inte har något mer att gå på än hans muslimska namn så tycker jag att du lika gärna kan låta bli.
Senast redigerad av nantale 2017-07-22 kl. 11:55.
Citera
2017-07-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men har du svårt att läsa? Vad har du för källa till att just muslimer skulle känna att det är en hederssak att kunna försörja sig själva och sin familj? Vi har hundratusentals starka, friska muslimska män i sin bästa ålder här i landet, som inte försörjer sig själva eller sina familjer. De är inte utfrysta av sina vänner eller sina muslimska församlingar för det. Om det vore så skulle vi ju ha haft en våg av självmord och utökade självmord bland muslimer, eftersom så få av dem är anställningsbara - men så är det ju inte.

Viktiga synpunkter om vad hela saken handlar om!

Vad är det muslimska män skäms över?

Jag ser också alla dessa friska män och kvinnor som föder en massa barn som drabbar samhället med försörjningsbörda och brottslighet. Min egen hemsnickrade teori är att de är uppfyllda med skit om sin egen överlägsenhet, i kombination med en oförmåga att se sambandet mellan välstånd och egen arbetsinsats.

Jag tror att bisten på pengar var en utlösande faktorn till morden, och att gärningsmannen tror sig ha en rationell förklaring som de dumma svenskarna kommer köpa.
Citera
2017-07-22, 11:56
Medlem
rex144s avatar
Bosniern muslimen ballade ur, han blev kränkt som man när hans ekonomi rasade samman
Citera
2017-07-22, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Uppväxt hit och dit. Det är genetiskt. Söndertrasad DNA pga inavel.

Du kan ju fundera på varför andra generationens invandrare är värre än första trots att de fått allt gratis i världens bästa samhällssystem.
Citera
2017-07-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det verkar som kvinnan står för kontraktet och enl. tidigare länkar (om en dålig översättning) är mannen är efterlyst eller har ett fängelsestraff hängande över sig i Polen. Kanske han helt enkelt inte vill röja sin identitet i Sverige. Han verkar vara far till alla 3 men paret gifte sig så sent som förra året. Har kvinnan flytt till Sverige? och mannen har sökt upp dom men egentligen inte har tillstånd att uppehålla sig i Sverige.
Vet jag spekulerar hej vilt men denna fruktansvärda slakt berör mig otroligt mycket.
Mannen är folkbokförd vilket betyder att han har tillstånd att bo i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in