2017-07-22, 10:34
Medlem
Hur man hanterar skam och skuld är nog individuellt. Känner en helsvensk familj, så där normalreligiös som de flesta är (dvs. inte mycket alls) där familjen hade gott ställt och de vuxna hade bra arbeten. Plötsligt tar mannen livet av sig och det visar sig att mannen förskingrat pengar på sitt arbete. Hellre än att stå med sin skam och sin skuld väljer han att lämna familjen kvar med den. I det nuvarande fallet vet vi inte så mycket. Men som sagt, många faktorer spelar in för hur man hanterar saker. Religion kan, men behöver inte vara en sådan faktor.
Citera
2017-07-22, 10:37
Medlem
Kan nån vara snäll och länka eller skriva namn på GM?
Citera
2017-07-22, 10:45
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Rdn för länge sen finns ju uppg om att det skall gälla 1 jugge som mörd sin fam-----de 2 alt du nämn=oxå folk kapab till sånt här,

OK, tack. Sorry om det hade nämnts tidigare här, men jag har helt enkelt inte tid och möjlighet att gå igenom 700 inlägg.
Citera
2017-07-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har ändå svårt att tänka mig att soc skulle ha skickat hem dem efter så här lång tid i Sverige. Det är inte likt svenska myndigheter. Men vi får väl se, vi kommer inte längre nu utan att få mer information från trovärdiga källor.
Vet du hur länge de hade bott i Sverige? Det är heller inte så att Sverige skulle utvisa en EU medborgare som har skulder och blir vräkt. Men det finns ingen skyldighet för socialtjänsten att ge en EU medborgare ny bostad osv. Akut hjälp till barnen förstås, tak över huvudet medan kontakt tas med myndigheterna i EU landet för att ordna ett mottagande för barnen om föräldern inte accepterar bistånd i form av flygbiljett hem. Men du har rätt, vi måste vänta och se vad som kommer fram om ett eventuellt motiv till morden.
Citera
2017-07-22, 10:59
Medlem
Två år? Tro fan Sverige krackelerar om man inte kan få in en hyra på TVÅ ÅR? Hur många andra familjer tror ni inte kör samma sak? Hemskt brott men vafan är det som händer, två jävla år, missar jag en gång så går det ju för fan hus i helvetet på en gång!
Citera
2017-07-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laststandingone
Kan nån vara snäll och länka eller skriva namn på GM?

Gemensamm facebook sida efter vad jag förstått i den här tråden. Han heter Safet.

Numera en minnessida.

https://www.facebook.com/msmakas?fref=ts
Citera
2017-07-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Vad jag minns så har jag inte använt ordet "hederskultur" i mina inlägg. Jag har använt "heder". Men skulle jag ha gjort det så är det bra att du rättar mig. Jag har använt ordet heder då den är flitigt använd inom Islam och är och kommer att utgöra en fara för inte bara den egna integriteten utan spilla över till andra, även helt främmande människor.

Heder finns naturligtvis inom alla kulturer och samhällsskikt men den är påfallande stark och beständig inom en specifik kultur, och det är Islam. Behöver jag spinna vidare på det eller är vi överens om det? Det finns mängder av information att finna om detta i nutida litteratur, historisk litteratur samt även massmedia. Har man intresse av att läsa och är intresserad av det klimat vi har idag så finner man det utan att svettas.

Men det finns en annan problematik här. Den är att människor för en diskussion bakom fasader som; "ja men vi har ju också det i Sverige" samt även "men svenskar kan också begå brott". Den diskussionen är lurig för visst stämmer dessa påståenden men det undergräver att se att i Islam och dess kultur är den ingrodd i själva själen hos människan ända sedan dess uppkomst och har ändrat sig mycket lite sedan dess. Islam är själva essensen för livet. Den genomsyrar allt du gör i detta liv samt det liv som skall komma. Samt att den är extremt våldsam och människofientlig.

Vi har haft denna problematik även i västvärlden men har genomgått ett reningsbad som har tagit oss sekler. Jag säger inte att vår historia är likt en duvunges men vi har demokratier, frihet och en stark tro på rättigheter för varje enskild människa (de flesta har det i alla fall). Islam är inte en religion eller en politisk åskådning. Den är "uber" allt hos en muslim.

Slutklämmen (generaliserad) alla muslimer skulle inte begå ett sådant brott. att tro det är bara fånigt och naivt. Men i det här fallet i Gårdsten har den en mycket stark orsak till utgången.

Nämen sluta nu för helvete.. Det som hänt i Gårdsten har absolut ingen koppling till islam. Det inser ju vemsomhelst. Han är högst troligt 100% sekulär. Det finns absolut ingenting i det vi känner till om honom som pekar i riktningen av att han skulle bry sig det minsta om religion. Att han däremot är en person som har en lång historia av att inte dra försorg om sin familj, både från Polen och Sverige trots att han arbetat får anses bevisat. Att han har missbruksproblem är bevisat, och att han lade familjens pengar på annat än det han borde är också bevisat. Så ditt prat om islam ter sig bara mer och mer oseriöst ju mer du håller på. Du verkar snarare besatt av att ge islam skulden för saker, även när det inte är befogat.
Citera
2017-07-22, 11:18
Medlem
Helt makalöst fruktansvärt dåd. Så otroligt tragiskt för mamman och de små.

On another note: bidiskussionen om hur det borde gå till när en barnfamilj slutar betala hyra har jag erfarenhet av som hyresvärd.

Det låter kanske grymt för vissa men som hyresvärd måste du få in pengar för de uthyrda lägenheterna. Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara möjligt att ha ett system där ingen betalar för sitt boende och ansvaret för självmordsprevention åläggs hyresvärden. Gissa hur många fastigheter som skulle låta bli att hyra ut till barnfamiljer/personer i barnafödande ålder om skuldfrågan för deras eventuella mord inom familjen lades i knäna på hyresvärdarna?

Samt: om det anses "för jävligt" att säga upp betalningsvägrande barnfamiljer, betyder det alltså att alla med någon under 18 i hushållet i princip kan bo hyresfritt?
Citera
2017-07-22, 11:23
Medlem
57Emmas avatar
Det verkar som kvinnan står för kontraktet och enl. tidigare länkar (om en dålig översättning) är mannen är efterlyst eller har ett fängelsestraff hängande över sig i Polen. Kanske han helt enkelt inte vill röja sin identitet i Sverige. Han verkar vara far till alla 3 men paret gifte sig så sent som förra året. Har kvinnan flytt till Sverige? och mannen har sökt upp dom men egentligen inte har tillstånd att uppehålla sig i Sverige.
Vet jag spekulerar hej vilt men denna fruktansvärda slakt berör mig otroligt mycket.
Citera
2017-07-22, 11:29
Medlem
Profanitys avatar
Jag som vuxen man började grina när hennes FB-sida dök upp som minnessida. Har nog aldrig varit så här berörd.
Citera
2017-07-22, 11:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Helt makalöst fruktansvärt dåd. Så otroligt tragiskt för mamman och de små.

On another note: bidiskussionen om hur det borde gå till när en barnfamilj slutar betala hyra har jag erfarenhet av som hyresvärd.

Det låter kanske grymt för vissa men som hyresvärd måste du få in pengar för de uthyrda lägenheterna. Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara möjligt att ha ett system där ingen betalar för sitt boende och ansvaret för självmordsprevention åläggs hyresvärden. Gissa hur många fastigheter som skulle låta bli att hyra ut till barnfamiljer/personer i barnafödande ålder om skuldfrågan för deras eventuella mord inom familjen lades i knäna på hyresvärdarna?

Samt: om det anses "för jävligt" att säga upp betalningsvägrande barnfamiljer, betyder det alltså att alla med någon under 18 i hushållet i princip kan bo hyresfritt?

Jag har inte sett att någon beskyller hyresvärden. Det är socialens agerande man undrar över i det här fallet. Sedan KAN det vara så att soc har gjort allt rätt, men att mannen p.g.a. någon förvriden stolthet heller liknande värdering/princip/känsla inte velat ta emot hjälp.
Citera
2017-07-22, 11:35
Medlem
Häktningsförhandlingar hålls idag 11.30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här