Citat:
Ursprungligen postat av
kermith
Vad jag minns så har jag inte använt ordet "hederskultur" i mina inlägg. Jag har använt "heder". Men skulle jag ha gjort det så är det bra att du rättar mig. Jag har använt ordet heder då den är flitigt använd inom Islam och är och kommer att utgöra en fara för inte bara den egna integriteten utan spilla över till andra, även helt främmande människor.
Heder finns naturligtvis inom alla kulturer och samhällsskikt men den är påfallande stark och beständig inom en specifik kultur, och det är Islam. Behöver jag spinna vidare på det eller är vi överens om det? Det finns mängder av information att finna om detta i nutida litteratur, historisk litteratur samt även massmedia. Har man intresse av att läsa och är intresserad av det klimat vi har idag så finner man det utan att svettas.
Men det finns en annan problematik här. Den är att människor för en diskussion bakom fasader som; "ja men vi har ju också det i Sverige" samt även "men svenskar kan också begå brott". Den diskussionen är lurig för visst stämmer dessa påståenden men det undergräver att se att i Islam och dess kultur är den ingrodd i själva själen hos människan ända sedan dess uppkomst och har ändrat sig mycket lite sedan dess. Islam är själva essensen för livet. Den genomsyrar allt du gör i detta liv samt det liv som skall komma. Samt att den är extremt våldsam och människofientlig.
Vi har haft denna problematik även i västvärlden men har genomgått ett reningsbad som har tagit oss sekler. Jag säger inte att vår historia är likt en duvunges men vi har demokratier, frihet och en stark tro på rättigheter för varje enskild människa (de flesta har det i alla fall). Islam är inte en religion eller en politisk åskådning. Den är "uber" allt hos en muslim.
Slutklämmen (generaliserad) alla muslimer skulle inte begå ett sådant brott. att tro det är bara fånigt och naivt. Men i det här fallet i Gårdsten har den en mycket stark orsak till utgången.
Nämen sluta nu för helvete.. Det som hänt i Gårdsten har absolut ingen koppling till islam. Det inser ju vemsomhelst. Han är högst troligt 100% sekulär. Det finns absolut ingenting i det vi känner till om honom som pekar i riktningen av att han skulle bry sig det minsta om religion. Att han däremot är en person som har en lång historia av att inte dra försorg om sin familj, både från Polen och Sverige trots att han arbetat får anses bevisat. Att han har missbruksproblem är bevisat, och att han lade familjens pengar på annat än det han borde är också bevisat. Så ditt prat om islam ter sig bara mer och mer oseriöst ju mer du håller på. Du verkar snarare besatt av att ge islam skulden för saker, även när det inte är befogat.