2017-07-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Kan ju kännas så, så här efteråt. Men socialtjänsten kan inte omhänderta barn om det inte finns skäl för oro, och har det inte funnits det på hela den här tiden lär det inte ha gjort det nu heller. (Att de sedan faktiskt blev mördade är en annan sak.)

Om det var jag som skulle bli vräkt hade jag sett till att barnen var hos någon bekant så att de slapp se, det är mitt ansvar som förälder. Om jag inte hade tänkt mörda dem, så klart ...

Kan det vara så att det ingåtts någon slags pakt, där mamman också är inblandad i morden?

Det är mycket märkligt att kronofogden hade tänkt genomföra en vräkning med barnen på plats.

100.000 är inte mycket pengar i dagens Sverige, och definitivt ingen summa att dö för. Det är därför märkligt att de inte fick hjälp att lösa situationen.

Något har gått riktigt fel, i det som normalt sätt är bidragslandet Sverige. Det beror på den mänskliga faktorn, i ett enskilt ärende, och det har givetvis ett direkt samband med hur familjen hanterats av dessa handläggare. Typiskt att de ansvariga måste påtala att de inte ser samband, när deras framfart slutar med en mamma och hennes tre barns död!
Citera
2017-07-21, 21:04
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan det vara så att det ingåtts någon slags pakt, där mamman också är inblandad i morden?

Det är mycket märkligt att kronofogden hade tänkt genomföra en vräkning med barnen på plats.

100.000 är inte mycket pengar i dagens Sverige, och definitivt ingen summa att dö för. Det är därför märkligt att de inte fick hjälp att lösa situationen.

Något har gått riktigt fel, i det som normalt sätt är bidragslandet Sverige. Det beror på den mänskliga faktorn, i ett enskilt ärende, och det har givetvis ett direkt samband med hur familjen hanterats av dessa handläggare. Typiskt att de ansvariga måste påtala att de inte ser samband, när deras framfart slutar med en mamma och hennes tre barns död!
Det har väl framförts i tråden att det har varit möten mellan socialtjänsten och familjen angående den kommande vräkningen? Det kan ju tänkas att familjen inte velat ta emot erbjuden hjälp?

Och inte är det väl kronofogdens sak att se till att barnen inte är på plats vid vräkningen? Hur skulle det gå till?
Citera
2017-07-21, 21:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Men hur fan? Inte betala hyra på 2 år och de kunde fortsatt bo kvar. Det händer inte liksom för medelsvenssons. En missad hyra och du är ute! Gör väl det då lite mer troligt att detta kan vara ett utökat självmord och gubben möjligen är oskyldig. Socialtjänsten verkar gå efter svenskar hårdare och sedan icke-svenskar som här inte hyra på två år och först nu utmätning "något" mildare...
Senast redigerad av Zaedrews 2017-07-21 kl. 21:16.
Citera
2017-07-21, 21:08
Medlem
Jigglypuffs avatar
Börjar vi inte bli lite väl lipsilliga i tråden? Socialtjänst och hyresvärd har ägnat två år åt att försöka hjälpa familjen. För mig låter det som om samhället gjort allt de kan och möjligen lite till. Och båda föräldrarna verkar ha arbetat flitigt - någonstans försvinner pengarna ner i ett svart hål. Droger? Spelberoende?

Jag kan inte se att någon annan än den som dödat bär skulden.
Citera
2017-07-21, 21:09
Medlem
Citat:
å andra sidan var det förmodligen det som skulle ha skett nu, jag tror inte att planen var att bara släppa en trebarnsfamilj i sandlådan på gården, det fanns säkert nåt akutboende fixat, hotellrum om inte annat

De agerar inte så längre. Var nära att själv bli vräkt med två barn. Kan du inte bo hos någon blir det gatan. Detta fick jag kastat i ansikte efter att ha betalat skatt de senaste 25 åren och aldrig tidigare under min livstid ansökt om något ekonomiskt bistånd.
Citera
2017-07-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har väl framförts i tråden att det har varit möten mellan socialtjänsten och familjen angående den kommande vräkningen? Det kan ju tänkas att familjen inte velat ta emot erbjuden hjälp?

Och inte är det väl kronofogdens sak att se till att barnen inte är på plats vid vräkningen? Hur skulle det gå till?

Hur gör man när man omhändertagr barn vanligtvis? Soc begär Domstolsbeslut och polisen hämtar och för till soc? Bara undrar.
Citera
2017-07-21, 21:12
Medlem
Tragiskt, det var nått om att gårdstenbostäder vräker folk utan anledning. Fria tider hade en artikel om att problematiska människor ska avhysas och de som bor där satte upp lappar, detta var i år tror jag.
Citera
2017-07-21, 21:16
Medlem
Citat:
Börjar vi inte bli lite väl lipsilliga i tråden? Socialtjänst och hyresvärd har ägnat två år åt att försöka hjälpa familjen. För mig låter det som om samhället gjort allt de kan och möjligen lite till. Och båda föräldrarna verkar ha arbetat flitigt - någonstans försvinner pengarna ner i ett svart hål. Droger? Spelberoende?

Jag kan inte se att någon annan än den som dödat bär skulden.
Mycket klokt inlägg! Flera här inne kan inte stava till eget ansvar! Vuxna människor dessutom. Sen är hela historien så tragisk med tanke på barnen och inte minst hunden. En fjuttig skuld att döda för och inte kämpa vidare. Som flera skriver blir det då ordet heder som spökar. Han tyckte väl det var förnedrande att flytta till något tillfälligt boende med socialens hjälp.
Citera
2017-07-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

All hjälp är inte alltid frivillig. Detta är ett fall med flera myndigheter som borde vara inblandade, när en barnfamilj inte betalar hyra.

Vad jag förstått så har det varit flera möten om att hyran måste betalas. Kronofogden har befogenheten att gå in och ta lön och allt annat som finns på gäldenärens konton, också pengar från soc. De kan besluta om tvångsåtgärder där kronofogden tar egendom och pengar. Men de kan också ingå frivilliga avbetalningsplaner som är lindriga för den skuldsatte.

Om mamman och barnen inte mördats, och lägenheten inte hade brunnit, hade kronofogden en plan för hur de skulle bära ut en mamma och hennes barn? Hysteriskt skrikande och yrvakna?
Citera
2017-07-21, 21:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTE
De agerar inte så längre. Var nära att själv bli vräkt med två barn. Kan du inte bo hos någon blir det gatan. Detta fick jag kastat i ansikte efter att ha betalat skatt de senaste 25 åren och aldrig tidigare under min livstid ansökt om något ekonomiskt bistånd.

Du är förmodligen svensk. Då är det strängare regler. Just för detta i sak att en familj inte betalat hyran men har rätt till soc stöd har ju en enda förklaring. Det är att soc inte betalar hyran på egen hand, de ger en familj med redan stora ekonomiska bekymmer pengar så de ska betala hyran. Vilket de nu då ibland inte gör utan pengarna går till annat... En enkelt lösning vore att soc betalat hyran direkt men detta går ju emot människors personliga frihet eller något annat trams som de kör med.
Citera
2017-07-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur fan? Inte betala hyra på 2 år och de kunde fortsatt bo kvar. Det händer inte liksom för medelsvenssons. En missad hyra och du är ute! Gör väl det då lite mer troligt att detta kan vara ett utökat självmord och gubben möjligen är oskyldig. Socialtjänsten verkar gå efter svenskar hårdare och sedan icke-svenskar som här inte hyra på två år och först nu utmätning "något" mildare...
Ja låter mkt konstigt det där. Om han nu jobbade borde hyresvärden gå in och kräva en avbetalning som drogs direkt via lönen. Undrar var pengarna gick? En del kan inte planera och hålla i pengar utan bränner allt på en helg eller på en massa skit och bling bling. Synd att de hann skaffa tre barn dock.
Citera
2017-07-21, 21:22
Medlem
zemfiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du är förmodligen svensk. Då är det strängare regler. Just för detta i sak att en familj inte betalat hyran men har rätt till soc stöd har ju en enda förklaring. Det är att soc inte betalar hyran på egen hand, de ger en familj med redan stora ekonomiska bekymmer pengar så de ska betala hyran. Vilket de nu då ibland inte gör utan pengarna går till annat...

Dom levde inte på socialbidrag.
När ska folk börja läsa tråden innan dom skriver nonsens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in