2017-07-21, 19:55
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Detta är mitt första inlägg här. Har också varit med i gruppen Hitta Patrik, men är blockad och utestängd. Menade på att vi ville ha information, det kan ju vara viktigt. Möttes bara av otrevliga kommentarer. Kör man igång en sån grupp så tycker jag inte det passar sig alls att vara så otrevlig mot personer som lägger ner både tid och själ, för att hjälpa till att hitta Patrik

Det är något som inte stämmer med det här försvinnandet, något är fel. Jag fick känslan av att gruppen Hitta Patrik INTE vill hitta honom, hade jag inte blivit blockad så hade jag självmant lämnat gruppen

Konstigt att pappan väntade 7 veckor med att åka till platsen. Dit skulle han ju i så fall ha åkt meddetsamma det hände. Gruppen vill göra gällande att det handlar om psykos. En diagnos som bara kan ställas av erfaret folk inom psykiatrin och som då möter personen på riktigt, öga mot öga. Det går inte konstruera ihop en psykos i efterhand.

Välkommen in i gemenskapen!
Du är inte den förste och förmodligen inte den siste, som blivit blockerad av och utslängd ur sekten med omedelbar verkan!
Även "admin" skiftar! VISSA lämnar eller sparkas från sin post, som de snart återtager!
Inlägg besvaras inte. Besvaras de trevlig av "icke admin " träder ofta en "admin" in och talar om, att inga spekulationer önskas!
Vissa frågor förblir obesvarade och sååååå är gruppen en medlem färre!
Citera
2017-07-21, 20:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Detta är mitt första inlägg här. Har också varit med i gruppen Hitta Patrik, men är blockad och utestängd. Menade på att vi ville ha information, det kan ju vara viktigt. Möttes bara av otrevliga kommentarer. Kör man igång en sån grupp så tycker jag inte det passar sig alls att vara så otrevlig mot personer som lägger ner både tid och själ, för att hjälpa till att hitta Patrik

Det är något som inte stämmer med det här försvinnandet, något är fel. Jag fick känslan av att gruppen Hitta Patrik INTE vill hitta honom, hade jag inte blivit blockad så hade jag självmant lämnat gruppen

Konstigt att pappan väntade 7 veckor med att åka till platsen. Dit skulle han ju i så fall ha åkt meddetsamma det hände. Gruppen vill göra gällande att det handlar om psykos. En diagnos som bara kan ställas av erfaret folk inom psykiatrin och som då möter personen på riktigt, öga mot öga. Det går inte konstruera ihop en psykos i efterhand.

Välkommen till vår lilla grupp. Vi spekulerar fram och tillbaka, vilket jag tycker är bra då ingen vet något säkert
Citera
2017-07-21, 20:57
Medlem
Nu vet jag vad som är mystiskt med detta...alla är så kolugna. Om jag skulle vara förälder till Patrik skulle jag inte prata i termerna "värsta storyn"osv.
Jag skulle vara hejdlöst ledsen,banka på polisernas dörr,gråtandes tala om för folk att om vi inte skyndar oss nu så kommer han dö....och ja, betee mig på det sättet.
De här personerna beteer sig som "skyltdockor"eller robotar eller något åt det hållet.Förstår de inte att han är ju halvt ""uppäten"vid det här laget, utav diverse skalbaggar och annat knytt som rensar i skog och mark,vid sommarvärme.
Ursäkta mina hårda ord, men varför reagerar de inte på normalt sätt?
Med insikt och sorg ?Känns som om vi härinne sitter och sörjer mer än vad de gör, och att de ser ner på oss för just det....hmm.....

Vad väntar de på ? Att han kommer gående på perrongen litet förläget ursäktande sig med att han satt i skogen i 2 månader för att skapa en ny låt.....

Jag är så ledsen., det här forsvinnandet är så hemskt....
Senast redigerad av evaveva 2017-07-21 kl. 21:26.
Citera
2017-07-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har sagt det förut och måste säga det igen. Jag måste säga att jag har enormt svårt att tro att polisen skulle gå ut med att Patrik eventuellt kan ha fått en psykos, utlöst av en depression, utan att ha bakgrundsinformation som stöder det.

Nu pratar jag bara om en eventuell psykos, inte att Patrik skulle snurra runt i hela Sverige. Det finns ju som sagt inga bevis på det i nuläget. Som flera påpekat, om Patrik hade verkligen gjort det, borde åtminstone något endaste ynkligaste foto kunna tas fram efter två månader.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/pappan-om-f%C3%B6rsvunna-patrik-r%C3%A4dd-att-vi-inte-har-s%C3%A5-mycket-tid/ar-BBCziG6?li=AAb2bl2&ocid=spartandhp

Att han sedan verkligen fått en psykos, kan man ju inte veta, men polisen har ju ändå bestämt sig för att det förmodligen inte ligger brott bakom han försvinnande.

Och ja, vi får bara information från kvällstidningarna och liknande. Någon kort artikel i dagstidningarna som inte ger mycket. Samma information om om igen. Det blir lätt att spekulera hej vilt, med så lite som utesluter ens egna teorier .

Det är mänskligt att försöka hitta information som stödjer sina egna teorier, att strunta i att ta till sig det som inte stödjer det. Det gör vi alla, varje dag. Bra att vara medveten om det, att lyssna på andra och försöka se om man köper det de tror på. För att orka leva, ta beslut måste man dock göra många förenklingar av tillvaron, göra "förhastade" slutsatser. Därför blir det lätt att det bildas "trådar" i tråden, där ett gäng stödjer varandras uppfattning, medan en annan tråd i tråden går åt ett annat håll.

Tror dock att Missing People (och även FIKK till stor del), arbetar mer efter polisens teorier.

Självklart kan polisen ha fel. Det har hänt förr. Och ibland överträffar verkligheten fantasin.
Skulle var kul och veta om vi på FB kunde lista ut, ens ha minsta teori som kom i närheten av Johanna Möller? Eller varför inte osannolika Knutbypastorn?

Men något sådant har inte hänt här. Jag är övertygad om att lösningen är den minst tillkrånglade. Att Patrik tyvärr är död. Av sin depression, förvirring eller en kombination av dessa.

Håller med dig:
Inget kringresande och inte hitta hem, inga gaypartners som lurat och mördat Patrik, inga skumma föräldrar som i konspiration mördat sin son, inga hemliga vänner som undanhåller Patrik i månader utan att informera polis.
Fast det kan ju lika gärna vara så att föräldrarna har frågat polisen tror ni att han kan ha fått en psykos i o med deras påstående om sonens allmäntillstånd.
Tror nog att polisen aktar sig rätt bra för att stämpla folk.
Det är ju föräldrarna som säger att polisen säger osv
Citera
2017-07-21, 21:02
Medlem
Citat:

Jag är också blockad där.
De måste öppna för ideer,spekulationer osv.
Och ska man inte kunna fråga en sak utan att bli utslängd?
Om syftet var hitta Patrik skulle de väl ha öppna armar fr alla som vill hjälpa till!
Citera
2017-07-21, 21:06
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nu vet jag vad som är mystiskt med detta...alla är så kolugna. Om jag skulle vara förälder till Patrik skulle jag inte prata i termerna "värsta storyn"osv.
Jag skulle vara hejdlöst ledsen,banka på polisernas dörr,gråtandes tala om för folk att om vi inte skyndar oss nu så kommer han dö....och ja, betee mig på det sättet.
De här personerna beteer sig som "skyltdockor"eller robotar eller något åt det hållet.Förstår de inte att han är ju halvt ""uppäten"vid det här laget, utav diverse skalbaggar och annat knytt som rensar i skog och mark,vid sommarvärme.
Ursäkta mina hårda ord, men varför reagerar de inte på normalt sätt?
Med insikt och sorg ?Känns som om vi härinne sitter och sörjer mer än vad de gör, och att de ser ner på oss för just det....hmm.....

"Världens story" skrev den sörjande fadern!
Det finns "värre" Den med lilla Madeleine och lilla tyska Inga till exempel!
Jag anser dem värre, eftersom det gäller barn i de fallen! De är inte återfunna!
Citera
2017-07-21, 21:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peela
Senaste:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889764-patrik-forsvunnen-hallsberg-pappa-jorgen-kritik-polisen

Citerar från Nyheter 24:

Citat:
Många engagerar sig i sökandet efter Patrik – men inte ett enda tips till polisen har visat sig vara relevant.
Citat:
Nu riktar Patriks familj hård kritik mot polisen. De är inte nöjda med hur de har hanterat fallet.
– Vi hade gärna sett att de hade gått ut med en gång när Patrik försvann. Inte väntat i två dagar och då köra igång med hundar och helikopter. Det skulle kommit igång direkt. Då hade vi kanske inte behövt sitta här idag, säger Patriks pappa Jörgen Linfeldt till Nyheter24.
Citat:
– Om det är en minderårig eller en dement person drar de ju på försvaret och hemvärdet. De fick information om att Patrik mådde väldigt dåligt och till och med kan ha drabbats av en psykos. Så varför sätter man inte in resurser oavsett om det är ett barn, en pensionär eller en 22-årig kille? Vi tycker inte att det ska kvitta.
Citat:
(....)För det kommer in så fantastiskt många tips som är nästan så dumma att de trotsar mänsklig beskrivning, berättar Joakim Jansson, förundersökningsledare i Hallsberg, för Nyheter24.
Citat:
– Enkelt uttryck väntar vi på att han dyker upp, på ett eller annat sätt, säger Jansson.
Citat:
– Däremot kan det vara möjligt att han har tagit en paus ifrån allting. Vi visste som sagt att han inte mådde bra alls helgen innan, säger Jörgen.
Paus?
– Ja, att han vill hålla sig undan och vara i fred. Den bilden har dykt upp mer nu när jag var uppe i Hallsberg, och efteråt har jag funderat lite på när man ser han gå av tåget där. Jag tycker ju att han borde insett att han inte var i Mjölby, för han har ju åkt genom där förut, säger Jörgen till Nyheter24.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889764-patrik-forsvunnen-hallsberg-pappa-jorgen-kritik-polisen

Stämmer det att man började söka först efter två dagar? Minns inte riktigt nu. Och när visste man att Patrik hade gått av tåget i Hallsberg egentligen? Efter att filmerna granskats? När berättade kvinnan på tåget att Patrik gått av i Hallsberg?

För det är ju absolut viktigast att hitta en person så fort som möjligt. Helst inom 24 timmar.
Senast redigerad av notknapparen 2017-07-21 kl. 21:24.
Citera
2017-07-21, 21:08
Medlem
Citat:
Men vad jag förstår, visste föräldrarna inget om någon psykos när han skulle åka hem. Det är ju något som polisens expert dragit slutsatser om efteråt (info om depression, info från lärare och klasskamrater, Gotlandsresan, att Patrik gick av på "fel" station, väskorna kvarlämnade mm).

De visste ju enbart om att Patrik varit deprimerad, utbränd av skolarbetet?
Vad har polisen för experter som lagt ner energi på Patrik?
Det var ju så här att i början när folk ifrågasatte vart påståendent om psykosen kom ifrån så var det föräldrarna tillsammans med P:s lärare som dragit den slutsatsen.
Likaså när det påstods att P skulle omhändertas av polis för att han skulle in på tvångsvård. Polisen hade inget på honom utan mamman själv berättade då att de önskade att han skulle omhändertas men att polisen inte tänkte bistå med det. Då P inte har en konstaterad psykisk sjukdom. Just detta diskuterades mkt under köpings tråden när det var på tapeten.
Citera
2017-07-21, 21:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Vad har polisen för experter som lagt ner energi på Patrik?
Det var ju så här att i början när folk ifrågasatte vart påståendent om psykosen kom ifrån så var det föräldrarna tillsammans med P:s lärare som dragit den slutsatsen.
Likaså när det påstods att P skulle omhändertas av polis för att han skulle in på tvångsvård. Polisen hade inget på honom utan mamman själv berättade då att de önskade att han skulle omhändertas men att polisen inte tänkte bistå med det. Då P inte har en konstaterad psykisk sjukdom. Just detta diskuterades mkt under köpings tråden när det var på tapeten.

Ja, det är ju omöjligt att veta hur det ligger till.

Vi har tidigare i tråden också undrat vad de n här "polisens expert" är för person. Ingen av oss här vet vilken utbildning personen har. Kan det vara en psykolog, en psykiatriker? Kanske de har möjlighet att anlita en konsult via en psykiatrisk klinik?
Det är ju inte en diagnos, utan en misstanke som polisen lagt fram.
Skulle vara så intressant att veta mer om hur Patrik betett sig på resan.
Sa han konstiga saker, verkade han orolig, misstänksam? Pratade han för sig själv? Vad???
Citera
2017-07-21, 21:27
Medlem
Citat:

Vi har tidigare i tråden också undrat vad de n här "polisens expert" är för person. Ingen av oss här vet vilken utbildning personen har. Kan det vara en psykolog, en psykiatriker? Kanske de har möjlighet att anlita en konsult via en psykiatrisk klinik?
Sa han konstiga saker, verkade han orolig, misstänksam? Pratade han för sig själv? Vad???
Eller är det en misstanke som föräldrarna har vinklat till att polisen sagt så? Har de frågat polisen kan detta vara en möjighet och någon har svarat: Absolut.
Eftersom de krampat sig fast i det.
Det var när det diskuterades hårt i HP som föräldrarna själva berättade att de tillsammans med läraren trodde att han kunde ha fått en psykos.
Tror inte polisen som saknar resurser och inte lägger energi på det här har letat fram någon speciell superseende polis som sagt detta. Jag tror inte ett dugg på det.
Citera
2017-07-21, 21:30
Medlem
Citat:

Hans klasskamrater hade visst tyckt att han stängde in sig mycket för att trumma i ensamhet.., sista tiden .
Citera
2017-07-21, 21:36
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Jag är också blockad där.
De måste öppna för ideer,spekulationer osv.
Och ska man inte kunna fråga en sak utan att bli utslängd?
Om syftet var hitta Patrik skulle de väl ha öppna armar fr alla som vill hjälpa till!

Pia! Inte ens i "tips, tankar och idéer," som i princip bygger på samma sak, var spekulationer tillåtna! Spekulationer bygger på "tankar och idéer blandat med tips!"
NU undra en sektmedlem om P kan ha ett hemligt konto i en annan bank! God morgon! VISSTE vi det, vore inte kontot hemligt!
Kan vi inte swisha över ett gäng siffror till kartgeniet, som inte hittat siffrorna trots, att hon har haft tre / fyra dagar på sig! Kom ihåg, att vi antagligen blir guld värda då och får företräde igenom Pärleporten! Jag VET, att det låter ironiskt och sarkastiskt! Det går inte, att sopa ironin under mattan i det här fallet!
Så länge ingen information framkommer och inga hövliga frågor i alla välmening besvaras med värdighet glider spekulationerna fram, som på is!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in