Citat:
Ursprungligen postat av
Boomfuck
De behöver inte ljuga för det, bara inte riktigt förstå vad en psykos är. En psykos är inte en sjukdom, det är ett tillfälligt psykiskt tillstånd där omgivningen runt dig ser ut att vara något helt annat än det egentligen är och man kan få plötsliga och ogenomtänkta infall att nu gör jag si eller så gör jag så.
Det där var dock grovt förenklat. Sen finns det ju psykossjukdomar även och definitioner är som alltid omtvistat. Dock skulle det enligt föräldrar och polis handla om psykos utlöst av depressison/utbrändhet.
Psykoser i sig kan fungera och manifestera sig väldigt olika också. Något som det verkar saknas kunskap om allmänt i tråden. Det kan vara allt från att känna sig förföljd, till att höra röster eller tro på tankeläsning. Personer som får psykos kan själva vara medvetna om psykosen och behöver inte handla i enlighet med de stereotyper som finns. Det går således varken att avfärda eller bekräfta att P har psykos på vittnesmål från tåget och/eller kamerorna.
Jag gissar att det hos P funnits indikationer på symptom som kan uppkomma strax innan psykos blommar ut. Som då anhöriga till P kunnat uppfatta, och därför har man gått ut med att han kan möjligtvis ha haft psykos. Sen vet jag inte om det är anhöriga eller media som förvrängt "möjligen" till "troligen" till "definitivt" över tid. Ingen utom en läkare som haft personlig kontakt med P skulle kunna bedöma en sådan sak som 100% definitiv.