2017-07-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo vi har tagit upp det någon gång. Och jag tänker på det då och då.

Och är det säkert att tågföraren känner av krocken med en kropp?
Järnvägsspåret går ju i en böj som omsluter de fält i det område som väskorna hittades. Kan han ha gjort det när det var lite mörkare?
Det borde ske viltolyckor då och då med tåg. T ex mindre djur som rådjur, räv. Märker tågföraren alltid dessa, och stannar de för att kolla vad de kört på?
Vet tyvärr alltför litet om på vilket sätt en kropp kan slungas, kastas eller på annat sätt hamna i periferin så att kroppen inte lätt upptäcks. Annars borde det ju synas när nästa tåg passerar.

Jag vet lika lite som du, men det är väl rimligt att föraren kan missa en människa/djur, kan jag tycka. Men då får nog personen verkligen tänka till o det är väl frågan om man gör i den situationen..
Citera
2017-07-21, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo vi har tagit upp det någon gång. Och jag tänker på det då och då.

Och är det säkert att tågföraren känner av krocken med en kropp?
Järnvägsspåret går ju i en böj som omsluter de fält i det område som väskorna hittades. Kan han ha gjort det när det var lite mörkare?
Det borde ske viltolyckor då och då med tåg. T ex mindre djur som rådjur, räv. Märker tågföraren alltid dessa, och stannar de för att kolla vad de kört på?
Vet tyvärr alltför litet om på vilket sätt en kropp kan slungas, kastas eller på annat sätt hamna i periferin så att kroppen inte lätt upptäcks. Annars borde det ju synas när nästa tåg passerar.
Enligt min far så känner man iaf djur i storleken rådjur osv.
Även om man sitter som passagerare så kan det dunka till osv... Sen om det är en regel, är jag väl tveksam till, om det ens stämmer. Beror väl helt på vart smällen tar.
Citera
2017-07-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske borde man börja om förutsättningslöst, frigöra sig från psykosteorin och titta på kända omständigheter i syfte att skala bort osannolika teorier.

Om inte P var förvirrad och placerade sina väskor där de hittades, hur kan de då ha hamnat där och varför, typ. Och om inte P placerade väskorna där, vem kan ha gjort det och varför?

Polisen ser det som osannolikt att det handlar om ett rån, man misstänker inte brott, laptopen fanns sannolikt i en av väskorna. Om inte P placerade väskorna där de hittades, vem kan då har gjort det utan att ta laptopen, motiv? Vilket scenario skulle kunna ge de här fynden, typ?

Och om inte P placerade väskorna där de hittades, kunde han inte, ville han inte, varför då i så fall?

Om P inte kunde, vad kan det ha berott på?

Man kan också fortsätta att hoppas och tro att P drabbades av en akut psykos och att det har fått honom att irra runt i landet på alla upptänkliga platser. Det tråkiga är att om så var fallet så lever han sannolikt inte och var han gick bort är stört omöjligt att lista ut.

Återstår att söka av hela landets yta genom att stegvis utvidga cirkeln kring Hallsberg och hoppas på att P inte hann så långt som till Västerås, för då kan det ta många år innan någon hittar honom.
Min sponta känsla är ju att han placerat dom där. Något får mig att tro att polisen listat ut det genom placering, skick och frånvaro av annan persons åverkan på grejerna. Vilket iof inte är en garanti...

Om han nu irrat runt i en psykos tror jag fortfarande att han inte kom undan radarn och långt från Hallsberg. Folk borde ha uppmärksammat en person med psykos i större utsträckning än man påstår sig ha gjort.
Citera
2017-07-21, 05:42
Medlem
Citat:
Överlag så kan läggningen möjligtvis säga något om hans umgängeskrets och leverne.

Han klev kanske av tåget för att träffa någon, en relation eller date. Vetskap om läggning kan i det läget utesluta halva befolkningen.

I nuläget kanske det inte har någon betydelse, men det kan framkomma information som pekar i en viss riktning och då kanske läggningen kan tillföra det spåret något.

Ju mer man vet om den försvunne desto lättare att lägga ett pussel som kan ge hintar om vad som kan ha hänt.

Om det är ett våldsbrott du misstänker kan du likväl utesluta halva befolkningen utan att dra in någons sexuella läggning
Citera
2017-07-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Min sponta känsla är ju att han placerat dom där. Något får mig att tro att polisen listat ut det genom placering, skick och frånvaro av annan persons åverkan på grejerna. Vilket iof inte är en garanti...

Om han nu irrat runt i en psykos tror jag fortfarande att han inte kom undan radarn och långt från Hallsberg. Folk borde ha uppmärksammat en person med psykos i större utsträckning än man påstår sig ha gjort.

Det håller jag till 100% med om.
Jag personligen tror inte ett ögonblick på psykos utan det är ett antagande av föräldrarna på noll grunder. Man sätter inte sin son med psykos på ett tåg.
Citera
2017-07-21, 11:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Varför går inte datorn att spåra? Vet vi vad det är för någon dator?

Om datorer gick att spåra skulle man lätt kunna spåra alla datorer som stulits. Det finns nämligen inget simkort i en dator. Det finns inget som kopplar upp sig mot en mast.
Citera
2017-07-21, 11:08
Medlem
Citat:
Enligt min far så känner man iaf djur i storleken rådjur osv.
Även om man sitter som passagerare så kan det dunka till osv... Sen om det är en regel, är jag väl tveksam till, om det ens stämmer. Beror väl helt på vart smällen tar.
De ser ju rälsen. Och de känner att de kör på något och måste stanna.
I vretstorp fr ett par år sen hoppade en kille mellan vagnarna "hur man nu lyckas med det"
Han hittades när de letade längs spåret i delar. Det kändes inte.
Men en påkörning framifrån är inget som missas.
Citera
2017-07-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Det håller jag till 100% med om.
Jag personligen tror inte ett ögonblick på psykos utan det är ett antagande av föräldrarna på noll grunder. Man sätter inte sin son med psykos på ett tåg.
Ja. Å andra sidan har ju det framkommit från första början. Det tror ju jag är deras sätt att förklara varför han är borta och hålla honom vid liv... kanske funkade inledningsvis. Men nu är det ju bara krystat
Citera
2017-07-21, 11:15
Medlem
Citat:

P kan finnas i de områden som är avsökta, även där polisen har sökt. Resultatet har med noggrannheten att göra.

Ja och den där nogrannheten var det ja. Mina 2 söner har varit med på flera sök. blandannat ett större privatsök ordnat av HP. Den terrängen neråt Woddys, Maskinservice och dylikt blandannat. Där sökte 4 pers.
Det var också där och då ryggsäckens placering visades av en hängiven admin som varit en av de mest drivande i HP och sökandet. Som sen visades sig inte stämma alls.
4 små människor. Och det är skog, diken, energiskog,snår osv. Man skulle behöva vara minst 20 för att täcka yta.
Så nej jag kan inte påstå att nogrannheten varit så där jättestor.
Men med sökens resurser så blir det väl inte bättre.
Detta var dock de första veckorna någon gång.
Så ligger han död ligger han nog antingen på en av åkrarna eller i snåren.
Det som finns kvar.
Citera
2017-07-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ja. Å andra sidan har ju det framkommit från första början. Det tror ju jag är deras sätt att förklara varför han är borta och hålla honom vid liv... kanske funkade inledningsvis. Men nu är det ju bara krystat
Ja det känns som det.
folk på tåget borde ha uppmärksammat ett udda beteende och frågan är ju om han haft sinnenärvaro att låna kvinnas mobil "om det nu inträffat".
Citera
2017-07-21, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Med risk för att tjata och komma med upprepningar av coola modeord, så är ju i princip allt som sagts av såväl Flashback-tråden och facebook-gruppen konfirmeringsbias. Pappa säger han har depression, och han är försvunnen, då måste han ha en psykos. Eftersom han lever men vägrar komma hem. Men Ingenting tyder ju egentligen på det. Rent bevismässigt. Detta tror jag har förlängt lidande för alla inblandade, Men letar på fel ställen och droppar sunt förnuft pga känslor och hopp. Vilket absolut inte är konstigt, men hela Facebookgruppen är ju helt insnöade i att han knatar runt någonstans med dåligt lokalsinne och vill hem, mitt i en psykos.

Teorin om att han är gay är ju lika illa. I synnerhet när man börja anklaga försvinnande på skam och familjebråk. Visst ser han väl ut på ett visst sätt, men inget anmärkningsvärt i dagens samhälle. Oavsett läggning. Och varför kan han inte vara gay och fortfarande fått en psykos? Varför skulle det ena utesluta det andra. Bara för att man misstänker att han är homo byter ju inte det att det måste vara något fishy bakom hans försvinnande...

Jag har sagt det förut och måste säga det igen. Jag måste säga att jag har enormt svårt att tro att polisen skulle gå ut med att Patrik eventuellt kan ha fått en psykos, utlöst av en depression, utan att ha bakgrundsinformation som stöder det.

Nu pratar jag bara om en eventuell psykos, inte att Patrik skulle snurra runt i hela Sverige. Det finns ju som sagt inga bevis på det i nuläget. Som flera påpekat, om Patrik hade verkligen gjort det, borde åtminstone något endaste ynkligaste foto kunna tas fram efter två månader.

Citat:
Kan ha en psykos

Familjen har tidigare berättat för Nyheter24 att Patrik har varit deprimerad den senaste tiden innan han försvann. Nu tror polisens expert att Patrik kan ha fått en psykos under en skolresa på Gotland, som blommade ut när han av misstag klev av tåget i Hallsberg.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/pappan-om-f%C3%B6rsvunna-patrik-r%C3%A4dd-att-vi-inte-har-s%C3%A5-mycket-tid/ar-BBCziG6?li=AAb2bl2&ocid=spartandhp

Att han sedan verkligen fått en psykos, kan man ju inte veta, men polisen har ju ändå bestämt sig för att det förmodligen inte ligger brott bakom han försvinnande.

Citat:
– Nej, eftersom väskorna verkar helt intakta och att ingen har stulit något. Han är nedstämd, vilket både lärare och skolkamrater berättat om, och det här har eskalerat den senaste tiden, sa insatsledare Mats Öhman vid polisen i Örebro tidigare om försvinnandet.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/missing-people-inleder-sitt-tionde-sok-efter-forsvunne-patrik/

Och ja, vi får bara information från kvällstidningarna och liknande. Någon kort artikel i dagstidningarna som inte ger mycket. Samma information om om igen. Det blir lätt att spekulera hej vilt, med så lite som utesluter ens egna teorier .

Det är mänskligt att försöka hitta information som stödjer sina egna teorier, att strunta i att ta till sig det som inte stödjer det. Det gör vi alla, varje dag. Bra att vara medveten om det, att lyssna på andra och försöka se om man köper det de tror på. För att orka leva, ta beslut måste man dock göra många förenklingar av tillvaron, göra "förhastade" slutsatser. Därför blir det lätt att det bildas "trådar" i tråden, där ett gäng stödjer varandras uppfattning, medan en annan tråd i tråden går åt ett annat håll.

Tror dock att Missing People (och även FIKK till stor del), arbetar mer efter polisens teorier.

Självklart kan polisen ha fel. Det har hänt förr. Och ibland överträffar verkligheten fantasin.
Skulle var kul och veta om vi på FB kunde lista ut, ens ha minsta teori som kom i närheten av Johanna Möller? Eller varför inte osannolika Knutbypastorn?

Men något sådant har inte hänt här. Jag är övertygad om att lösningen är den minst tillkrånglade. Att Patrik tyvärr är död. Av sin depression, förvirring eller en kombination av dessa.

Håller med dig:
Inget kringresande och inte hitta hem, inga gaypartners som lurat och mördat Patrik, inga skumma föräldrar som i konspiration mördat sin son, inga hemliga vänner som undanhåller Patrik i månader utan att informera polis.
Citera
2017-07-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Ja det känns som det.
folk på tåget borde ha uppmärksammat ett udda beteende och frågan är ju om han haft sinnenärvaro att låna kvinnas mobil "om det nu inträffat".

Det var kanske hon som erbjöd sig låna ut den till honom?
Om P pratat med sin mamma i mobilen när den dog och sagt nåt i stil med: "-hallå, hallå, äh fan den dog", och hon hörde det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in