Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Ja med den skillnaden att man inte är skyldig banken miljoner och kanske har allt sitt eventuella kapital inlåst i sitt boende med all ofrihet och oro som följer med detta. Man slipper hålla koll på nyheter om räntor och ränteavskrivningar

Sen bor ju inte alla som hyr i andra hand.
Mja lite väl förenklat. Faktum är att väldigt många bor i andra hand. Finns ju inte så många förstahandskontrakt tillgängliga och det är enorm tillökning till Stockholm pga Urbanisering.
Hyr du i efterhand kommer du absolut påverkas av räntor. Den som äger lägenheten kommer garanterat ge ett fett påslag på hyran, eller så får du flytta.
På dig låter det som du försöker vrida det till att hyra bostad "is the shit" och man är skyddat från allt skit. Det pekar mest på att du själv inte kunnat köpa och nu intygar dig om att det ändå inte är något bra.
De enda vinnarna är de som suttit på ett hyreskontrakt i evigheter och har en hyra som föga motsvarar marknadsvärdet då reglerna har hindrat prisuppgång på just hyran och den har inte följt marknadsutvecklingen.
Dessa personer är dock i stark minoritet. Verkligen en minoritet kvar i Stockholm stad.
Nej själv är jag väldigt nöjd att jag lyckades köpa. En av de bästa sakerna jag gjort med att bo här i Stockholm. Bubbla eller inte bubbla.
En annan ofantligt viktig poäng är att Sverige har endast urbanisering till 1 stad. Detta är speciellt och trycker är enormt. En bubbla kan inte stoppa denna utveckling och folk måste bo nånstans.
Så som värst blir det en temporär dipp i värdet som sen återhämtar sig.
Stockholm är en av de mest riskfria städerna i världen att investera i en lägenhet. Just pga urbaniseringen.