2017-07-20, 15:44
Medlem
brutalares avatar
Om priserna går ner 10% kan man då säga att det trots allt var en bubbla och dom som påstod det hade rätt? Hur mycket måste priserna gå ner för att det ska vara en bubbla?
2017-07-20, 17:32
Medlem
sebno1s avatar
svårt att säga, bubbla kan väl kanske anses som sprucken när folk tvingas sälja med förlust när räntor höjs, arbetssituationen ändras osv. men om det är 10-25-50% är svårt att säga. Jag har trott att det varit en bubbla bra länge som skulle spricka antingen då folk skulle insett att bostäderna inte var dess egentliga värde men det var verkligen mer komplex än så och jag måste medge att jag tagit fel i över 5 års tid, jag trodde att 1-2 stycken parametrar skulle behöva lysa rött för att få folk att backa undan men som det ser ut nu så måste alla mätare slå på rött innan folk skall reagera och få priserna att gå ner och jag tror den sista röda lampan vi väntar på nu är en liten men kännbar räntehöjning.

Sedan är jag en sådan som räknar på en snittränta på 10%, att jag kan bli arbetslös eller behöva sänka min lön med 15% när sämre tider kommer, skall kunna lägga undan för underhåll och inte behöva äta radhusbiff (blodpudding) 5 dagar i veckan och det tåget gick runt för några år sedan och då sprack "min bubbla" i alla fall.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-20 kl. 17:34.
2017-07-20, 18:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
För att man skall kunna tala om en spekulationsbubbla så bör spekulanterna köpa tillgången (i detta fall bostaden), och sedan undanhålla den från marknaden. Genom att undanhålla tillgångar så minskar utbudet och därmed stiger priset.
Avsikten hos spekulanten är att betala negativ carry i form av kapitalkostnad och månadsavgift mm i hopp om att vinsten skall bli större än transaktionskostnaden och den negativa carry man betalat.
Sådan spekulation bör för bostäder vara ganska kort iom att de kan produceras och prisuppgången kan stanna av.
Jag har flera bekanta som valt att behålla sina gamla bostadsrätter i Stockholm för att hyra ut dem hellre än att sälja, utan några egentliga planer på att själva flytta tillbaka. Motiveras med värduppgång och hyresintäkter. Har till och med en bekant som bor i en annan del av landet men har köpt flera lägenheter i Stockholm med samma syfte.

Räknas det som spekulation för dig eller tycker du att det snarare är motiverade köp med tanke på att de för närvarande tjänar pengar på hyran? Vad tror du ägarna gör om värdeminskningen på bostadsrätten överträffar hyresintäkterna ett tag?

Finns det ens någon som har koll på hur stor del av bostadsrätterna som innehåller bolånetorsk och hur stor del som innehåller hyresgäster?
2017-07-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Varför behålla en lägenhet om du gör en vinst på 30% med knappt någon risk om du kränger iväg den innan inflyttning och utan att gå in med pengar? Det är ju annat om du skall spekulera i det långa loppet men då behövs även riktigt bra med kapital (plus högre risk) så du kan lägga ut för flera lägenheter, så som det har varit senaste åren så har du ju inte behövt gå in med någon risk då du har kunnat köpa 3-4 lägenheter vid släpp utan risk med banken (varför tror du belåningsgraden går ner nu?) sitta på dom i 12 månader och lägga ut dom när inflyttning närmar sig?

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-winborgs-vag-7,-trapphus-14-11775078
Winborgs väg 7,Nacka i Gustav Lavals gamla fabrik. Sänkt pris från 4,5 miljoner kronor till 3,9 miljoner kronor (-12%) men ändå inget intresse och då är det ändå ett speciellt objekt. Kommer nog först gå vid 3,2-3,5 miljoner kronor gissar jag och är vinsten kontra risken värt det då längre?

Det enda som går att spekulera i nu är att man köper en stor 1a och bygger om till en mindre 2a, även en stor 2a och bygga om till en liten 3a går. Sedan fungerar ju så klart att köpa renoveringsobjekt och fixa till och sälja vidare men även detta är knappt lönsamt längre. Räknade själv på det i Maj om jag skulle gjort detta men med tiden man får lägga ner för 100 000:- i vinst är inte värt det, sitter du på ett väldigt speciellt objekt så fungerar det fortfarande också.

Nej det som varit lönsamt att spekulera i är innerstan eller köpa på ritning men inte ens det är lönsamt längre, risken är till och med att du inte klarar gå +/- och detta gäller köp fram till kvartal 2016.

Intressant med inlägg som ovan!!
Jag sitter själv på flera lgn (5st) och kan inte annat än instämma att det är betydligt svårare och definitivt högre risk idag när det kommer till spekulation utav nyproduktion o renovering för snabba cash.
Personligen är jag inte så orolig då alla mina 5 lgn ligger bra till kvm/kr.( endast 1/2r i bra läge)

Det som jag tycker är mest tråkigt är precis som du säger att det är knappt lönt att flippa en begagnad lgn för 100k i vinst.
För det finns nog flera där ute som tycker om att renovera på sin fritid mot en ok ersättning (vinst). Att riva ut en hel lgn o bredspackla/byta kök/sänka innetak/nya golv etc för 100k blä.. och innan folk hoppar på mig om det andra så vill jag bara påminna er om att spekulanter som jag har aldrig tvingat någon att betala överpris! Jag renoverar tom nyproduktioner men tyvärr blir det mindre lönsamt det med... Marknaden är som den är ibland går det upp o ibland ner!! Lycka till alla med bostadsmarknaden!!
2017-07-21, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En del som tagit ett emotionellt baserat beslut om att priserna skall falla vill inte höra invändningar.
Sedan finns en del som har suttit i HR och väntat på kraschen då de skall köpa. De blir missnöjda om de får höra att priserna är fundamentalt motiverade. Det skulle innebära att deras väntan varit förgäves.

Det lilla problemet med det är väl att jag inte uttalar mig om var priserna skall ta vägen. Det är inget kraftigt. Därmed kan det finnas någon liten fallhöjd).
Mitt intresse är om uppgången är fundamentalt motiverad. Och jag tittar därmed mest på historiskt mätdata.

Varifrån har de hört detta, från bankerna, och vilka är argumenten? Det är ju bara påståenden.

Människorna som bor i HR är ju naturligtvis inte per automatik spekulanter i fallande bopriser heller. Att säga sådant är trams. Spekulanten är förstås inte definitionen eller personlighetsprofilen av hyresgästen. Jag bytte en gång bort min HR till hus pga att jag ville "flytta hem igen", dvs ta mig tillbaka till det område i kommunen där jag hade vuxit upp. Det är länge sedan och redan då visste jag att jag tog en risk. Inte f-n köpte jag hus för att vinna något ekonomiskt på det.

Det vore intressant om man vore 18 år igen och kanske bodde i en hyrestrea tillsammans med en ensamstående mamma utan större besparingar. Ett bra liv beror inte på boendeformen utan på gemenskapen med närstående och annat som personlighetsprofil och framtidsplaner. I det här hypotetiska fallet skulle jag nog faktiskt känna mig fri som ung och obelånad.
Senast redigerad av Mertillen 2017-07-21 kl. 03:46.
2017-07-21, 05:04
Bannlyst
Senast idag i Sigtuna kommun har jag hittat 1 rok för 1,850,000. 19 kvadratmeter. Hyra 1450/månad. Jag skulle räkna på amortering på 30 år. Det blir 5138 kr i månaden - på utroppris! Total utgift 6588 exklusive ränta och försäkring. Tillkommer marginal för boprisfall. Jag skulle vägra köpa detta. Observera att jag idag tänker spekulativt.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sigtuna-munkholmen-sigtuna-kommun-myntvagen-23-c-11834736

För Jesus Amalia, är detta verkligen något för de yngre??? Runt år 2000 fick du 9 st radhus för den summan i samma kommun, om än till en hyra 5 ggr så stor.
Senast redigerad av Mertillen 2017-07-21 kl. 05:40.
2017-07-21, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Senast idag i Sigtuna kommun har jag hittat 1 rok för 1,850,000. 19 kvadratmeter. Hyra 1450/månad. Jag skulle räkna på amortering på 30 år. Det blir 5138 kr i månaden - på utroppris! Total utgift 6588 exklusive ränta och försäkring. Tillkommer marginal för boprisfall. Jag skulle vägra köpa detta. Observera att jag idag tänker spekulativt.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sigtuna-munkholmen-sigtuna-kommun-myntvagen-23-c-11834736

För Jesus Amalia, är detta verkligen något för de yngre??? Runt år 2000 fick du 9 st radhus för den summan i samma kommun, om än till en hyra 5 ggr så stor.

När man ser det så svart på vitt med attefallshusen är det svårt att inte tänka "något är på tok".

En liten bod för ca 2 miljoner kronor i Sigtuna, jo tjena.
2017-07-21, 07:02
Medlem
Jag skulle vara försiktig med nyproduktion nu helt klart är de överprissatta. Alla de här nya entreprenörerna som bygger lyx ala NY känsla utanför innerstaden nej det kommer krackelera. Sedan känns det som om hela Östermalm hyr ut sina bostadsrätter och bor på annan ort. Det byggs mycket nu överallt men det kommer fallera.
2017-07-21, 07:57
Medlem
Citat:

Vore väldigt intressant att se vem som faktiskt köper en sån här. En låda ute i skogen för två miljoner. Antar att lägenheten riktar sig mot yngre. Synd om köparen, stackaren är född minst tio år för sent. Hade han vart tio år äldre hade han kunna köpa en större lägenhet i innerstan för samma slant.
2017-07-21, 14:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Stackars min generation :/
2017-07-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag skulle vara försiktig med nyproduktion nu helt klart är de överprissatta. Alla de här nya entreprenörerna som bygger lyx ala NY känsla utanför innerstaden nej det kommer krackelera. Sedan känns det som om hela Östermalm hyr ut sina bostadsrätter och bor på annan ort. Det byggs mycket nu överallt men det kommer fallera.

Ja speciellt när nybyggen i Sverige just nu dras med ofantligt billiga lösningar. Det är lite som att sminka en gris och sen försöka dölja grisen för köparen.

Vad gäller en bubbla så gäller samma regler som med aktier. Du förlorar bara den dagen du måste sälja. Allt annat är fiktivt fram till den punkten.
Så bubblan är farlig endast för de som i en marknadskrasch blir tvungna att sälja. De som är utsatt är ju mest låginkomsttagare som bor själv. Övriga kommer föga har problem med några procent högre ränta något år innan det stabiliseras.

Det intressanta är att tråden startades 2010. Det var runt tidpunkten jag köpte min lägenhet och precis alla lekmän pratade då om att Bubblan är här redan. Har hört det varannat år sedan dess.

Hittills på alla dessa "bubblorna är vid horisonten och kraschen nära" har jag "tjänat" över 1M på värdeökning. Som ja är fiktivt fram till dagen jag måste sälja.
Men poängen är att det skapas en buffer redan med värdeökningen. Så även med 1M i tapp skulle det se väldigt bra ut för mig, och väldigt många andra.
2017-07-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja speciellt när nybyggen i Sverige just nu dras med ofantligt billiga lösningar. Det är lite som att sminka en gris och sen försöka dölja grisen för köparen.

Vad gäller en bubbla så gäller samma regler som med aktier. Du förlorar bara den dagen du måste sälja. Allt annat är fiktivt fram till den punkten.
Så bubblan är farlig endast för de som i en marknadskrasch blir tvungna att sälja. De som är utsatt är ju mest låginkomsttagare som bor själv. Övriga kommer föga har problem med några procent högre ränta något år innan det stabiliseras.

Det intressanta är att tråden startades 2010. Det var runt tidpunkten jag köpte min lägenhet och precis alla lekmän pratade då om att Bubblan är här redan. Har hört det varannat år sedan dess.

Hittills på alla dessa "bubblorna är vid horisonten och kraschen nära" har jag "tjänat" över 1M på värdeökning. Som ja är fiktivt fram till dagen jag måste sälja.
Men poängen är att det skapas en buffer redan med värdeökningen. Så även med 1M i tapp skulle det se väldigt bra ut för mig, och väldigt många andra.

Det är naturligtvis bättre den dan du slutligen säljer om du får mer än du gav, sen ska du bara hitta nånstans att bo. Med det sagt är det få som tjänar pengar på att bo i slutändan. Folk som säljer sin BR och flyttar in i ett tält eller en HR eller så. De finns men dom är försvinnade få.
Att bo är ingen investering, det är konsumtion oavsett boendeform. När du räknar ihop sluträkningen måste du räkna in alla utgifter du haft varje månad för att bo precis som vilken hyresgäst som helst.
Varje hyra och ränteinbetalning och eventuella små renoveringar är ju någonting du måste betala, månadskostnader har ju alla oavsett om man hyr eller äger.
Jag vet inte hur många som tror att man kan bli rik på att bo men den rätta inställningen är att det är konsumtion som helt enkelt kostar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in