Citat:
Ursprungligen postat av
utred
Jag skulle vara försiktig med nyproduktion nu helt klart är de överprissatta. Alla de här nya entreprenörerna som bygger lyx ala NY känsla utanför innerstaden nej det kommer krackelera. Sedan känns det som om hela Östermalm hyr ut sina bostadsrätter och bor på annan ort. Det byggs mycket nu överallt men det kommer fallera.
Ja speciellt när nybyggen i Sverige just nu dras med ofantligt billiga lösningar. Det är lite som att sminka en gris och sen försöka dölja grisen för köparen.
Vad gäller en bubbla så gäller samma regler som med aktier. Du förlorar bara den dagen du måste sälja. Allt annat är fiktivt fram till den punkten.
Så bubblan är farlig endast för de som i en marknadskrasch blir tvungna att sälja. De som är utsatt är ju mest låginkomsttagare som bor själv. Övriga kommer föga har problem med några procent högre ränta något år innan det stabiliseras.
Det intressanta är att tråden startades 2010. Det var runt tidpunkten jag köpte min lägenhet och precis alla lekmän pratade då om att Bubblan är här redan. Har hört det varannat år sedan dess.
Hittills på alla dessa "bubblorna är vid horisonten och kraschen nära" har jag "tjänat" över 1M på värdeökning. Som ja är fiktivt fram till dagen jag måste sälja.
Men poängen är att det skapas en buffer redan med värdeökningen. Så även med 1M i tapp skulle det se väldigt bra ut för mig, och väldigt många andra.