2017-07-21, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Folk som inte köpt är allmänt emot. Vill inte förstå urbanisering i ett land med endast 1 destination osv.
Även då vi redan haft "bubblor" som spruckit. Och hur gick det sen? Värdet är flera hundra gånger högre sen senaste bubblan.

Du kan aldrig med vett diskutera emot att en bubbla är en dipp statistiskt. Skulle hela ekonomisystemet krascha blir det annorlunda. Men det påverkar ofantligt mycket mer än ett boende.

Som jag sade, de enda som löper en verklig risk i långa loppet är de som är låginkomsttagare och har maxat sina lån gentemot lönen och utsikterna att få en rejäl löneökning. De kommer få svårt att parera några procents ökning av räntan.

Resten lever på glad i hågen med bra boende och slipper flytta runt som en luffare i andrahand.

Jag är nöjd som fan. Viktigast för mig. Tiden får utvisa om du som sitter i en hyresrätt med dubbla kostnader mot mig får det bra, eller om jag får det dåligt.

Kan du då inte förklara till alla som just nu flyttar till exempelvis Halmstad, Landskrona, Malmö, Helsingborg, Kalmar och Umeå att det bara finns en destination. Märkligt att de tagit så fel på sina val av studie- eller arbetsorter!
2017-07-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Vadå, man kan väl se det som en investering för ett bättre boende och allt vad det innebär för ens liv?

Jo jo det är en fråga om semantik här nu, menar bara att man inte ska räkna med att göra (ekonomisk) vinst bara på att bo. Annars håller jag väl med dig, alla gör vad som känns bra eller vad dom måste. Sen är ju valfriheten att leva som man vill synnerligen inskränkt för de flesta. Vissa vill låna o köpa o äga men kan inte medans andra inte vill det men måste.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-21 kl. 17:17.
2017-07-21, 17:06
Avslutad
Citat:
Nej en investering definieras inte av "avkastning per månad". Det borde du förstå med konstinvesteringar och liknande....

Så låt oss lägga ner "jag bor i hyresrätt och gillar inte de som har bostadsrätt och tror de har det bra".

Hur definierar du en investering då? Jag har en känsla av att du inte riktigt tänker igenom innan du postar här.
2017-07-22, 22:11
Medlem
Citat:

Stockholm är en av de mest riskfria städerna i världen att investera i en lägenhet. Just pga urbaniseringen.

Trist med verklighet, nettoinflyttningen till Stockholm är negativ.
2017-07-22, 22:25
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Senast idag i Sigtuna kommun har jag hittat 1 rok för 1,850,000. 19 kvadratmeter. Hyra 1450/månad. Jag skulle räkna på amortering på 30 år. Det blir 5138 kr i månaden - på utroppris! Total utgift 6588 exklusive ränta och försäkring. Tillkommer marginal för boprisfall. Jag skulle vägra köpa detta. Observera att jag idag tänker spekulativt.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sigtuna-munkholmen-sigtuna-kommun-myntvagen-23-c-11834736

För Jesus Amalia, är detta verkligen något för de yngre??? Runt år 2000 fick du 9 st radhus för den summan i samma kommun, om än till en hyra 5 ggr så stor.

Det existerar ingen bostadsbubbla, ett skjul/lekstuga för 1,8 miljoner är helt normalt och behöver inte ens diskuteras....move along
2017-07-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Det existerar ingen bostadsbubbla, ett skjul/lekstuga för 1,8 miljoner är helt normalt och behöver inte ens diskuteras....move along

Vi undersöker faktiskt möjligheten ett upplåta ett attefallshus på den del av vår hyffsat stora tomt som har egen infart, just för att sälja det som bostadsrätt, helt sjukt men jag vore dum om jag inte kapitaliserade på möjligheten.
2017-07-22, 23:29
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Vi undersöker faktiskt möjligheten ett upplåta ett attefallshus på den del av vår hyffsat stora tomt som har egen infart, just för att sälja det som bostadsrätt, helt sjukt men jag vore dum om jag inte kapitaliserade på möjligheten.

Det enda problemet är dock att du får dras med någon på din tomt för resten av livet.

Varför säljs det ens som bostadsrätt? Det är ett jävla skjul.
2017-07-22, 23:31
Medlem
Ludermassignegers avatar
Blir det här objektet sålt till 1,8 miljoner ska jag fan slå upp en jävla byggbarack i Stockholm (där verkar ju flest hjon bo), klä den ljust och fräscht och kränga den för minst 2 miljoner.

För pengarna ska jag köpa avsugningar av thailändska transvestiter och donera den andra hälften till vit makt.
2017-07-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Det enda problemet är dock att du får dras med någon på din tomt för resten av livet.

Varför säljs det ens som bostadsrätt? Det är ett jävla skjul.

Vi är i den åldern då barnen borde lämnat boet inom rimlig tid, vilket ger oss möjligheten att lämna villan och eventuellt bosätta oss på annan ort eller i ett annat land, att sälja en attefallskåk handlar bara om att få ut lite mer pengar ur bubblan, men kan också ses som en möjlighet att hämta hem lite pengar som en försäkring om nu priserna framgent skulle falla.
2017-07-23, 00:04
Medlem
Citat:
Vi är i den åldern då barnen borde lämnat boet inom rimlig tid, vilket ger oss möjligheten att lämna villan och eventuellt bosätta oss på annan ort eller i ett annat land, att sälja en attefallskåk handlar bara om att få ut lite mer pengar ur bubblan, men kan också ses som en möjlighet att hämta hem lite pengar som en försäkring om nu priserna framgent skulle falla.

Hur lättsålt tror du din villa blir med ett attefallshus, som någon annan äger borätten till, på tomten? Skulle tro att du får sämre betalt också.
2017-07-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Hur lättsålt tror du din villa blir med ett attefallshus, som någon annan äger borätten till, på tomten? Skulle tro att du får sämre betalt också.

Beror helt på, om bubblan fortfarande är här när villan ska säljas spelar det inte så stor roll, är den punkterad har jag ju redan fått ut en del i form av det sålda attefallshuset.

Dessutom planerar vi huset till en plats på tomten där det inte stör mer än att ha vanliga grannar.

Men jag förstår vad du menar, man tappar vissa köpare i ett senare skede.
2017-07-23, 18:45
Medlem
Citat:
Möjligen missförstår jag situationen, men om jag inte missminner mig behöver en BRF ha minst 4 medlemmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in