2017-07-21, 08:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag vill se de magnetiska flödeslinjerna på en platt jord. De skulle se mycket lustiga ut men plattfötterna lär väl förneka magnetiska kompasser bara för att de inte kan förklara sig.

Jag vill ha en förklaring på hur jag har lyckats segla jorden runt på en platt jord.. Alltså av alla dårar som finns på nätet så måste denna grupp ta priset.. Jag nominerar iaf denna tråd till årets nätdåretråd
Citera
2017-07-21, 08:46
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag vill ha en förklaring på hur jag har lyckats segla jorden runt på en platt jord.. Alltså av alla dårar som finns på nätet så måste denna grupp ta priset.. Jag nominerar iaf denna tråd till årets nätdåretråd

Dom menar så klart att det bara finns två förklaringar på dina erfarenheter:

1. Att du är såpass korkad att du inte märker att du bara seglar i en cirkel, runt, runt, runt... eller att din rutt är helt åt helvete underlig - överlag så har du inte förmåga att märka det konstiga i din seglats.

2. Att du är köpt och korrupt, betald att inte berätta sanningen för någon. Förmodligen så har du inte ens seglat någonstans alls, utan du for på ett hotell på någon obskyr ö och sedan stannade du där några månader. Du är m ao lat och bryr dig bara om pengar, inte att göra en bedrift och se världen.

Båda påståendena är således relativt förolämpande...
Citera
2017-07-21, 08:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Dom menar så klart att det bara finns två förklaringar på dina erfarenheter:

1. Att du är såpass korkad att du inte märker att du bara seglar i en cirkel, runt, runt, runt... eller att din rutt är helt åt helvete underlig - överlag så har du inte förmåga att märka det konstiga i din seglats.

2. Att du är köpt och korrupt, betald att inte berätta sanningen för någon. Förmodligen så har du inte ens seglat någonstans alls, utan du for på ett hotell på någon obskyr ö och sedan stannade du där några månader. Du är m ao lat och bryr dig bara om pengar, inte att göra en bedrift och se världen.

Båda påståendena är således relativt förolämpande...

Segla i cirkel är inte så fel som det kan låta, läs gärna på lite om storcirkelnavigation. Rätt fascinerande när man befinner sig på oceanerna. Hursom blir jag bara irriterad av faktaresistenta idioter (aka foliehattar) så jag gör sorti
Citera
2017-07-21, 09:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Segla i cirkel är inte så fel som det kan låta, läs gärna på lite om storcirkelnavigation. Rätt fascinerande när man befinner sig på oceanerna. Hursom blir jag bara irriterad av faktaresistenta idioter (aka foliehattar) så jag gör sorti
Fast storcirkelnavigation handlar ju inte om att svänga runt i en cirkel även om det ser ut så om du lägger ut storcikeln på en platt karta.
Citera
2017-07-21, 11:33
Medlem
"Toahistorien" i det här inlägget handlar om att vattnet påstås virvla åt olika håll norr respektive söder om ekvatorn när det rinner ut:
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Men toahistorien var ett etablerat faktum för några år sedan, men det kommer ni aldrig att erkänna.
Det där stämmer inte. Just den frågan var uppe i ett Fråga-Lund-program redan i mitten av 1960-talet. Fysikprofessorn i panelen, Sten von Friesen, förnekade att jordens rotation kan styra hur virvlarna roterar, motsols eller medsols. Jordrotationen, alltså Corioliseffekten, är inte tillräcklig för att verka på så kort avstånd.

Detta sades alltså för mer än 50 år sedan. Det är inget tvivel om att Sten v Friesen representerade den tiden vetenskapliga uppfattning, det var ju hans specialområde.

Ditt inlägg är bara ytterligare ett som tydligt visar att du kan hitta på helt egna "fakta".
Citera
2017-07-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

(Först en del babbel, sedan: )

Höj din nivå för annars sätter jag bara dig och din meningslösa svamlade röv på ignore, du fördummar ju diskussionen någon absurt och jag vägrar tro att du är så korkad att du gör detta av genuin nyfikenhet nej det är en taktik från din sida för att förstöra diskussionen. Så en chans till får du.

(Den som påstås ha en meningslös svamlande röv är alltså jag, ingen annan behöver ta åt sig av just detta....)
Jösses, så du skräms och oj vad rädd jag blir! Bäst att passa på om jag bara har en chans.

Alltså - om jorden är platt så uppkommer genast ett antal frågor som en trovärdig FE-kramare helt enkelt måste kunna svara på eller åtminstone hantera trovärdigt. Här kommer tre, det ska bli spännande att se om du klarar av att svara utan att vräka ur dig fler otidigheter:

- Hur lång är en färd runt utmed ekvatorn? Är den 4008 mil, 6283 mil eller kanske något annat? Avståndet från Nordpolen till ekvatorn är 1000 mil enligt (ursprunglig) definition på längdenheten meter.
- Har Australien precis den formen som i din avatar?
- Vad är det för någon mystisk, mytisk kraft som får solen (och även månen) att röra sig i en cirkel ovanför den platta jorden?

Om du och likasinnade har ägnat tre dagar tillsammans åt FE-studier borde de här frågorna rimligen ha diskuterats.
Senast redigerad av pewana 2017-07-21 kl. 11:58.
Citera
2017-07-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Som ni brukar säga, läs på i tråden

Med andra ord: Du kan inte peka på några exempel.
Jag är faktiskt intresserad av att se vad du menar. Därför ber jag dig än en gång: Ge exempel som visar det.
Citera
2017-07-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför vi med hjälp av gyrokompassen, ringlaser eller annat tröghetsnavigeringssystem vet att vi färdas i en rät kurs. Kompassen visar med all tydlighet att vi inte färdas utefter en cirkel.

Du hävdar att vi 2017 åker omkring i cirklar utan att veta om det. Inser du inte själv hur urbota korkat det framstår?
Kanske det, men du vet att du åker i en rät linje därför rutsystemet säger så. Olika kartprojektioner kommer ju att visa på olika former av linjer.
Citera
2017-07-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jag kan ej mycket om platt-jord teorin men vill gärna lära mig lite mer. Det låter ju helt galet men jag har ett öppet sinne. Att begränsa mitt medvetande har liksom aldrig varit min grej. Känns korkat som insteg till något. Men detta utmanar även mig. En platt-jord? Men skjut någon ivrig supporter till idén, bästa argumenten för och även emot från motståndare till idén. Det första jag tänker på är ju alla bilder på den runda tellus? Är alla dessa satellitbilder, rymdbilder etc fake news big time eller optiska illusioner?
Här en bra video tycker jag. 200 bevis mot rund jord.
https://www.youtube.com/watch?v=h5i_iDyUTCg
Citera
2017-07-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Enligt "platt-teorin" borde Månen redan ha daskat in i Jorden för längesedan på grund av dess högre densitet. Varför kan vi då mäta att Månen avlägsnar sig precis som du antyder att "globteorin" ska ha fastställt?

Svar: Densitets-"teorin" fungerar inte och Jorden är inte platt.

EDIT:

Gjord av nåt cellofanliknande material då kanske eftersom Månen fortfarande inte brakat in i Jorden?
Jag vet inte vad består av, men den förefaller ha en viss transparens och kan ändra form.

Varför måste den braka in i jorden? Enligt globteorin bör ju månen röra sig mot jorden med tanke på jordens gravitation, och både månen och jorden mot solen, och hela solsystemet mot...
Citera
2017-07-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Jaja, du verkar ha en oerhört vetenskaplig inställning. Du är ganska underhållande i din naivitet.
Hur kan något vara uppenbart hur det är samtidigt som du inte har en aning om hur det fungerar?

Får mig att tänka på Gösta Ekman, "Vete fan hur det fungerar men det måste vara något elektroniskt.".

Kan du inte försöka berätta lite mer om dessa elektriska fenomen drivna av elektromagnetism och elektricitet? Låter jättespännande men jag tror inte riktigt jag förstår.

Intressant att ni plattjordare trots allt har så många totalt väsensskilda uppfattningar om något så grundläggande som det övriga Universum.

När får jag svar på mina andra frågor? Du kan väl åtminstone svara på någon, t.ex. var bor kejsarpingvinerna?

Håller med, formuleringen är barnslig, men sånt händer i stridens hetta.

Studera Kristian Birkeland och Hannes Alfvén, applicera deras hypoteser på en platt jord och ett slutet system.

Att ha skilda uppfattningar är ett positivt hälsotecken, i jämförelse med den likriktade åsiktskorridor som råder inom den så kallade vetenskapen, som i mångt och mycket påminner om Georg Orwells 1984. Har du hört talas om filmen, eller sett boken kanske?

Har tyvärr inte tid att diskutera kejsarpingvinernas boende.
Citera
2017-07-21, 16:27
Medlem
Citat:
Var seglade du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in