Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Ta in vilken information? Att det faktiskt går direktflyg som är omöjliga på en platt jord?
Flygrutterna är ett av hundratals bevis för att jorden inte är platt. Att du trots alla bevis ändå inte förstår detta visar med all tydlighet att du inte tänker klart.
Jag påstår inte att jorden är platt. Jag påstår att logistiken på flygningarna på södra halvklotet är helt under all kritik.
Kanske inte tänker klart men personligen tycker jag det är konstigt att mellan 95 och 99% av alla flygningarna går mellan 500 och 1200 mil längre än de behöver.
Sökte ungefär 1000 resor från Syd Afrika till Perth och fick fram detta:
Harare i Zimbabwe ca 95% av flygningarna gör en omväg via antingen Dubai, Abu Dhabi.
Durban i Syd Afrika, ca 95% av flygningarna gick en omväg via antingen Singapore eller Dubai.
Lilongwe i Malawi, där flyger man via Johannesburg och sedan till antingen Hong Kong,Addis Abeba eller Dubai. Mest Co2 snålt var vanligtvis över Bangkok.
Maputo i Mozambique väljer sökmotorn ut Abu Dhabi eller Doha i 100% av fallen.
Så håller det på oavsett var jag söker, Port Elizabeth mfl.
Så jag vill och kan påstå att antingen är sökmotorerna under all kritik eller så är de som plockar ihop alla dessa resor inte geografiskt kunniga. För en enkel sökning visar ju att det finns direktflyg från Johannesburg till Perth.
Sätter man dessa resor i två perspektiv, så det ena är att vill jag flyga till Paris från Stockholm kommer mellan 95 och 97% av sökresultaten ge mig en mellanlandning i New York.
Det andra är att om vi säger att 10% av flygningarna sker på södra halvklotet eftersom vi reser troligtvis mer i norra delen av världen. Så betyder det att de skulle kunna spara ca 50 miljarder kg flygbränsle om året om man flög rakare.
Så om någon vill påvisa logiken i det hela är jag tacksam.
Ps: Har inte påstått att Jorden är platt, för det vet jag inte.