2017-07-19, 18:56
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför svarar du inte på min fråga?
Hur förklarar du månförmörkelse?
Hur förklarar du det?
Citera
2017-07-19, 18:59
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror inte ens du förstår vad Corioliseffekten är. Det är benämningen på den förändring av ett rörligt objekts rörelseriktning, som kan observeras, när objektet betraktas i ett roterande referenssystem. Effekten som sådan är definitivt ingen "sägen" utan den kan mycket enkelt studeras i t.ex en karusell.
https://www.youtube.com/watch?v=mPsLanVS1Q8
Så att förneka att Corioliseffekten är bara hjärndött, den är bevisad och väldigt lätt att studera.

Att jordens rotation skulle orsaka coriolis effekt är en vandringssägen. Att jorden skulle röra på sig finns det inget experiment i världen som kan visa. Orsaken till det är att jorden inte rör på sig.
Citera
2017-07-19, 19:03
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Enligt globteorin ska ju månen röra sig bort från jorden, hur funkar detta med gravitation?

Enligt "platt-teorin" borde Månen redan ha daskat in i Jorden för längesedan på grund av dess högre densitet. Varför kan vi då mäta att Månen avlägsnar sig precis som du antyder att "globteorin" ska ha fastställt?

Svar: Densitets-"teorin" fungerar inte och Jorden är inte platt.

EDIT:
Citat:
Min slutsats av detta är att månen är någon form av disk med eget ljus.

Gjord av nåt cellofanliknande material då kanske eftersom Månen fortfarande inte brakat in i Jorden?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-07-19 kl. 19:23.
Citera
2017-07-19, 19:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Det är vi överens om, den är så svag att den inte existerar.
Detta är inte sant. Den kan självklart inte påverka virvlar i toalettstolar och handfat med den påverkar definitivt lågtryck.
Citera
2017-07-19, 19:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är vi överens om, den är så svag att den inte existerar.
Nej, det är vi verkligen inte. Tvärtom, vi vet att den finns.
Citera
2017-07-19, 19:17
Medlem
Citat:
Min slutsats av detta är att månen är någon form av disk med eget ljus.

Jag tror att månen är konstruerad att hjälpa och påverka människorna och jorden på olika sätt, hittills tror jag följande.
-Tidräkning.
-Fruktsamhet.
-Navigation.

Konstruerad, alltså tillverkad.
Av vem, vad, hur, när?

Eget ljus, hurdå?

Någon form av disk. Är det det bästa plattjordsvetenskapen kan kläcka ur sig, "Någon form av disk". Patetiskt.

Blir det några svar på mitt förra inlägg? Som vanligt kompakt tystnad. Ta du din densitetskraft ett par varv till. Det enda svar du gett på mina frågor raderades som trams.
Citera
2017-07-19, 19:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att jordens rotation skulle orsaka coriolis effekt är en vandringssägen. Att jorden skulle röra på sig finns det inget experiment i världen som kan visa. Orsaken till det är att jorden inte rör på sig.
Vi vet att corioliseffekten uppstår vid rotation.
Vi vet att vädersystemen roterar exakt på ett sådant sätt som corioliseffekten skulle åstadkomma om jorden roterar och är sfärisk.
Citera
2017-07-19, 19:25
Medlem
Jinxess avatar
Citat:

För det första bör du inte applicera förenklande modeller som beskriver hur ljus från en lampa faller på ett mindre sfäriskt objekt när du vill beskriva interaktionen mellan många gånger större himlakroppar. Det är ett felaktigt sätt att attackera problemet på och dina tankeexperiment blir meningslösa. För det andra ser jag inte det kliv du tog. Är det vetenskap du baserar din verklighet på eller tro? Det är nämligen en skrämmande slutsats och vidareutveckling. Det känns som att du låter din tro bestämma sanningen snarare än omvänt. Det är en farlig väg du går ned som kantats av mörker sedan urminnes tider.
Citera
2017-07-19, 19:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur förklarar du det?
Att jorden ibland befinner sig mellan solen och månen, så att jorden kastar skugga på månen.
Kan du verkligen så lite om den sfäriska modellen?
Pinsamt.
Citera
2017-07-19, 19:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Att jorden skulle röra på sig finns det inget experiment i världen som kan visa.
Hur fungerar en gyrokompass och Foucaults pendel, enligt dig?
Citera
2017-07-19, 20:46
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att jorden ibland befinner sig mellan solen och månen, så att jorden kastar skugga på månen.
Det var vad den andra göken också påstod, men då är vi tillbaka på ruta ett. Det lilla problemet för bollskallarna är att det inte är ovanligt att både solen och månen är väl synliga vid månförmörkelse. Så detta är inte bevis åt något håll. Och de olika förmörkelserna har folk förutsagt baserat på en fast grundat plan i alla tider långt innan tramset om att jorden skulle va en fotboll spred sig.
Citera
2017-07-19, 20:53
Medlem
Citat:

Så de extremt avancerade datorsystem som används av meteorologer är baserade på en vandringssägen?
Hur kommer det sig då att beräkningarna stämmer relativt bra?
Vad är det som driver vädersystem och havsströmmar på plattjorden? Vilka matematiska modeller finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in