Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 23:29
  #7633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Länka gärna några filmer får dig att skratta, och förklara varför.
Hej!
Youtouba 'fake iss' och bilda din egen uppfatting.
Med vänlig hälsning,
boldogg
Citera
2017-09-19, 23:31
  #7634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo att gravitation finns är bevisad. Läs vad jag skriver. Att man inte vet om det är gravitoner, supersträngar eller higgsbosomer som orsakar den är en annan sak men att den finns och håller planeter kvar i omloppsbanor runt stjärnor och månen kvar i omloppsbana runt jorden vet man sedan mycket länge.
Man vet inte vad som orsakar den men den är bevisad, det är vad du säger?
Citera
2017-09-19, 23:39
  #7635
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej!
Youtouba 'fake iss' och bilda din egen uppfatting.

Nej! Jag har redan min uppfattning väldigt klar för mig. Därför blev jag oerhört nyfiken på vad som var så skrattretande med filmerna från ISS och ber därmed om exempel.
Citera
2017-09-19, 23:40
  #7636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Gravitationen är givetvis bevisad. Den är dock inte helt förklarad. Förstår du skillnaden? Det gjorde min systerson, han har dock rätt många år kvar till han får tillträde till Flashback...
Nej, jag förstår inte skillnaden mellan bevisad och delvis förklarad.
Citera
2017-09-19, 23:41
  #7637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Nej! Jag har redan min uppfattning väldigt klar för mig. Därför blev jag oerhört nyfiken på vad som var så skrattretande med filmerna från ISS och ber därmed om exempel.
Vad vill du att jag ska göra om du redan har en åsikt?
Citera
2017-09-19, 23:42
  #7638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Man vet inte vad som orsakar den men den är bevisad, det är vad du säger?
Att gravitationen finns är bevisat sedan årtusenden. Redan stenåldersmänniskan som lyfte en sten och släppte den förstod att gravitationen finns.
Gravitationen har studerats och dess egenskaper har beskrivits sedan dess. Välkända sedan flera hundra år.
Att vetenskapen inte (ännu) kan förklara i detalj hur gravitationen uppkommer är inget bevis, inte ens något indicium, på att den inte existerar. Varför sprider ni plattjordare uppenbara felaktigheter? För 600 år sedan kunde man inte förklara hur ljud och ljus uppkommer. Betyder det att medeltidens människor inte kunde se och höra?

Hur fungerar motsvarigheten till gravitation på den platta jorden? Hur kan stenen veta åt vilket håll den ska falla?
Citera
2017-09-19, 23:45
  #7639
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Man vet inte vad som orsakar den men den är bevisad, det är vad du säger?
Det räcker att släppa en sten eller se att månen håller sig kvar i omloppsbana runt jorden för att veta att kraften existerar Man behöver inte veta hur gravitonen ser ut eftersom gravitationen uppenbart drar stenen mot marken. Skulle gravitationen inte finnas så skulle månen fortsätta rakt fram och inte hållas kvar runt jorden. Densitetskraft kan inte existera av det enkla skälet att densitet inte är en kraft utan endast ett mått på hur stor massa en viss volym av ett ämne har. Densiteten kan inte veta vad som är upp eller ner. Detta klarar däremot gravitationen eftersom jorden drar saker mot sig.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-19 kl. 23:47.
Citera
2017-09-19, 23:47
  #7640
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vad vill du att jag ska göra om du redan har en åsikt?

Ingenting. Jag har aldrig bett dig om något.
Citera
2017-09-19, 23:49
  #7641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, jag förstår inte skillnaden mellan bevisad och delvis förklarad.
Att du inte förstår det förvånar mig inte alls. Vanliga människor begriper det.
Kan du förklara varför en sten faller till marken på den platta jorden? Vilken kraft drar den nedåt? Hur uppkommer den kraften? Hur får kraften sin riktning?

Ingen plattjordare har hittills svarat på de här frågorna. Förvåna mig och oss många andra genom att göra det!
Citera
2017-09-19, 23:55
  #7642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det räcker att släppa en sten eller se att månen håller sig kvar i omloppsbana runt jorden för att veta att kraften existerar Man behöver inte veta hur gravitonen ser ut eftersom gravitationen uppenbart drar stenen mot marken. Skulle gravitationen inte finnas så skulle månen fortsätta rakt fram och inte hållas kvar runt jorden. Densitetskraft kan inte existera av det enkla skälet att densitet inte är en kraft utan endast ett mått på hur stor massa en viss volym av ett ämne har. Densiteten kan inte veta vad som är upp eller ner. Detta klarar däremot gravitationen eftersom jorden drar saker mot sig.
Man behöver alltså inte, enligt dig, veta vad som drar stenen mot ytan eftersom det är uppenbart att det är gravitonen. Vad är gravitonen?
Citera
2017-09-19, 23:56
  #7643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Ingenting. Jag har aldrig bett dig om något.
Ok. Jag ber om ursäkt.
Citera
2017-09-19, 23:59
  #7644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Att du inte förstår det förvånar mig inte alls. Vanliga människor begriper det.
Kan du förklara varför en sten faller till marken på den platta jorden? Vilken kraft drar den nedåt? Hur uppkommer den kraften? Hur får kraften sin riktning?

Ingen plattjordare har hittills svarat på de här frågorna. Förvåna mig och oss många andra genom att göra det!
Vad kul att du är ovanlig människa, ett privilegium att prata med en ovanlig människa. Tack! Varför inte börja med att förklara varför en sten faller till jorden på en rund jord?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback