Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Detta har jag redan själv kommenterat; det FINNS inslag av induktivt resonerande i den (akademiska) biologiska evolutionsteori.
Då är vi överens. Det är min poäng med den här diskussionen – att just när det kommer till evolutionsteorin duger det helt plötsligt med induktiv bevisföring för att det ska kallas säkert. Det funkar inte inom andra delar av vetenskapen.
Och det är inte helheten jag pratar om utan detaljerna, som hur olika arter och organ har utvecklats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag vet inte, men när två djur inte kan få barn är det inte samma art (enligt mig i alla fall)
Och där går en gräns.
Och vad är magiskt med denna gräns?
Vi har ju dokumenterade kromosomförändringar som omöjliggör avkomma eller ibland fertil avkomma.
Det är det jag säger – att det finns gränser. Har man observerat att det gått från en art till en annan? Dvs någonstans övergår en art till en annan och kan inte få barn med det som den kom ifrån.
Citat:
Ja. Inte bara jag. Det är vetenskapens grundregel at det ska vara observerbart.
Ah! The ol' where you there argument!
Nej, du har fel. Igen. Som vanligt.
Menar du på allvar att vi ska förkasta all vetenskap som vi inte kan se i realtid?
Då ryker vår historia, arkeologi, geologi etc.
Hur ska vi döma någon till mord om vi inte har det på film då?
Bevisföring!
Ingenstans är det ett krav att se något i realtid.
Vi kan beräkna Plutos omloppsbana utan att ens ha sett ett helt varv.
Vi förutse vilka arter som kommer att ligga i ett visst lager vid en utgrävning.
Varför läser du inte ens grundläggande vetenskapsteori?
Vetenskapen bygger på empirisk bevisning, dvs det som kan observeras fysiskt. Det är bara att läsa grundläggande vetenskapsteori. Det står på första raden.
Brottsbevisning går inte att jämföra med vetenskaplig forskning.
Plutos bana har observerats irl. Även om man ser en del är det en observation.
Slutsatser om hur historiska folk levde och hade sina grejer till är teser och teorier. Såvida det inte finns skrivet att det är på ett vissa sätt. Dvs att det står svart på vitt.
Fossiler är också empiriska observationer. Men det finns inga fossiler som visar att det har övergått från en art till en annan. (Rätta mig om jag har fel)
Det finns fossiler som visar utveckling, men att det gått till på alla dessa sätt är gissningar som hänvisar till logik. Dvs "men det måste ju ha varit så . . hur skulle det annars ha varit"
Det är värt att upprepa den raden: "men det måste ju ha varit så . . hur skulle det annars ha varit"
Den typen av bevisföring är inte ok i andra vetenskapliga sammanhang.
Citat:
Som sagt, jag är helt för evolutionsteorin.
Frågan för mig, som jag undrar är varför det blir godkänt med så många glapp.
Det finns inte fossil med alla mellanstegen. De finns med många utvecklingar, men inte alla steg.
Och det kommer aldrig finnas ALLA steg.
Varför inte det?
Citat:
Lemmar (armar) kom först.
Fjädrar kom efter det - och inte med syfte att senare kunna flyga.
Överflödig hud existerar hos flera arter.
Förmågan att glidflyga är inte långt ifrån.
Detta gör många arter idag.
Lemmar utvecklades sedan till vingar över LÅNG tid.
Aldrig någonsin har det handlat om att en icke duglig vinge ha existerat.
Varje förändring underlättade och gjorde individen bättre på att stanna i luften.
Vi tar det igen (uppenbarligen är detta mycket svårt för dig):
Det har aldrig funnits en stump som sedan blir en vinge!
Inte heller en missbildad fenotyp som sedan blev en vinge.
Armar (väl fungerade) utvecklades över tid och fick ny funktion.
Detta finns det arkeologisk bevisföring för. T.ex djur med fjädrar som inte har någon flygförmåga alls. Och i senare lager dyker arter upp som påvisar begynnelse för flygförmåga där lemmar har fått andra funktioner så som glidflygning.
Varför är detta så svårt för dig?
Du får det att låta som om forskare bara "gissar" eller hittar på detta för att det låter bra.
Ja det är bara en gissning. Det har aldrig observerats.
Vingar och armar är helt olika konstruktioner, någonstans i mitten utvecklingskedjanskulle det – logiskt – vara oanvändbart både som armar och som vingar. Det skulle med stor sannolighet vara negativs för individen. Baserat på att i i naturen är det det starkaste som överlever och ett sådant organ vore svagt.
Det är också en tes som är lika logiskt.
Det skulle också kunna vara så att pre-fråglarna var djur som var isolerade från andra och därför kunde vara svaga. Att deras miljö tillät det.
Det är inte vingarna som är min fråga -
utan hur man vet att just EN av dessa ad-hocs teser är den rätta?
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det räcker med att en egenskap hjälper en individ på något sätt.
Då är egenskapen till fördel, om detta ökar individens chans att fortplanta sig så sprids genen i populationen.
Eftersom avkommorna inte är exakta kopior kommer fler varianter av egenskapen att uppstå.
De varianter som ökar chansen till fortplantning ärvs ned till nästa generation o.s.v.
Se ovan