Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 22:01
  #12169
Medlem
Fick en dator från jobbet med orden du får inte logga in på den aktiva användaren själv, utan måst måste se till att den formateras osv.

Problemet är att det verkar vara något sorts säkerhetsspärr i BIOS.
Datorn vägrar att starta från mitt USB-minne trots att jag satt det överst i ordningen.

Finns det något enkelt knep att ta sig förbi spärrar av den här typen eller blir det lättare att byta hela SSDn?
Citera
2017-07-20, 08:25
  #12170
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Fick en dator från jobbet med orden du får inte logga in på den aktiva användaren själv, utan måst måste se till att den formateras osv.

Problemet är att det verkar vara något sorts säkerhetsspärr i BIOS.
Datorn vägrar att starta från mitt USB-minne trots att jag satt det överst i ordningen.

Finns det något enkelt knep att ta sig förbi spärrar av den här typen eller blir det lättare att byta hela SSDn?

Sitter det lösenord under Bios?
Citera
2017-07-20, 09:07
  #12171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Fick en dator från jobbet med orden du får inte logga in på den aktiva användaren själv, utan måst måste se till att den formateras osv.

Problemet är att det verkar vara något sorts säkerhetsspärr i BIOS.
Datorn vägrar att starta från mitt USB-minne trots att jag satt det överst i ordningen.

Finns det något enkelt knep att ta sig förbi spärrar av den här typen eller blir det lättare att byta hela SSDn?
Det där är numera en vanlig "feature" i UEFI med diskar som partitionerats som GPT.

Ett trick som oftast funkar är att (tillfälligt) koppla ur den gamla bootdisken och sedan kolla att datorn kan boota från USBt.

Om det går bra så är det bara att kopla in disken igen så kommer datorn att ha "glömt" snabbstartsinfo så att den lyder bootmeny/bootorder i BIOS/UEFI.

( Och vägrar den boota med USBt som enda alternativ så har du fel på USBt. )
Citera
2017-07-21, 12:31
  #12172
Medlem
Jag skulle ta bort Microgaming i registret men fick hjärnsläpp och försökte ta bort Microsoft två gånger och fick givetvis meddelandet att det inte gick att ta bort. Borde väl inte vara nåt problem, men jag är inte så kunnig.
Sen körde det sig helt. Inga alternativ för felsök eller reparation gick att genomföra och som sista alternativ försökte jag systemåterställning/reset remove everything, men får meddelandet att det är problem med återställning. Ingen DVD eller annat medföljde den här skitdatorn.
Citera
2017-07-21, 15:19
  #12173
Medlem
Problem löst.
Citera
2017-08-21, 19:27
  #12174
Medlem
1FFs avatar
Windows backup funktion kommer med tiden att försvinna helt - https://support.microsoft.com/en-us/...ll-creators-up.

Dags att börja leta efter andra program!
Citera
2017-08-27, 18:33
  #12175
Medlem
Reparera window 10 som inte startar?

Mitt i uppstarten av Window 10 efter en uppdatering stämdes datorn av. När jag start den igen Säger den att den att den inte hittar något operativsystem. Jag ha har startat med en Live Linux CD och ser att filerna finns kvar. Hur får jag igång datorn igen utan att radera? Förr under ex Win 95 kunde man bara installera över windows över det gamla. När jag försöker göra det från DVD nu säger den att jag måste starta Windows och köra skivan från Window. Jag kan ju inte starta Windows, därför jag vill installera om och behålla filerna.

Även testat massa i kommandotolken för att fixa MBR som repararera startfel från Windowsskivan. Hjälp mig!!!!
Citera
2017-08-27, 18:57
  #12176
Medlem
salxars avatar
Testa reparera från en Windows 10 installationsskiva.

Edit: Ser att du redan testat det. Vad säger skivan när du väljer reparera?
__________________
Senast redigerad av salxar 2017-08-27 kl. 19:03.
Citera
2017-08-27, 19:40
  #12177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Testa reparera från en Windows 10 installationsskiva.

Edit: Ser att du redan testat det. Vad säger skivan när du väljer reparera?

Den gör det, startar om datorn. Men samma fel.
Citera
2017-08-27, 19:51
  #12178
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Mitt i uppstarten av Window 10 efter en uppdatering stämdes datorn av. När jag start den igen Säger den att den att den inte hittar något operativsystem. Jag ha har startat med en Live Linux CD och ser att filerna finns kvar. Hur får jag igång datorn igen utan att radera? Förr under ex Win 95 kunde man bara installera över windows över det gamla. När jag försöker göra det från DVD nu säger den att jag måste starta Windows och köra skivan från Window. Jag kan ju inte starta Windows, därför jag vill installera om och behålla filerna.

Även testat massa i kommandotolken för att fixa MBR som repararera startfel från Windowsskivan. Hjälp mig!!!!

Skapa ett nytt W10 installationsmedia och prova med att installera och spara filer men, om det nya mediat inte heller ser ett tidigare Os så kommer inte det gå. Då får du ta ut disken och med hjälp av en HDD docka ta ut filerna och sedan göra en ominstallation.
Citera
2017-09-01, 13:15
  #12179
Medlem
Ett lurigt dilemma.

Sitter med en THINKPAD mad lösenordsskyddat BIOS så jag kan inte ändra bootordningen.

Datorn har i dag UBHANTU installerat. vill ha win 10, kan inte bota från USB. den har ingen intern cd. Dock testade jag att starta win 10 skivan från en extern usb cd, genom att välja "tillfällig boot enhet" vid uppstart. Installationsprogrammet startar men får "drivrutiner för enheten saknas"


Vad gör jag?
Citera
2017-09-01, 17:08
  #12180
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Ett lurigt dilemma.

Sitter med en THINKPAD mad lösenordsskyddat BIOS så jag kan inte ändra bootordningen.

Datorn har i dag UBHANTU installerat. vill ha win 10, kan inte bota från USB. den har ingen intern cd. Dock testade jag att starta win 10 skivan från en extern usb cd, genom att välja "tillfällig boot enhet" vid uppstart. Installationsprogrammet startar men får "drivrutiner för enheten saknas"


Vad gör jag?

Märke och modell på datorn? Är datorn kompatibel med Windows 10?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback