2017-07-19, 09:57
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Du svarar alltså själv oå dina egna argument att själva bostadsbyggandet går väldigt bra då entreprenad är en helt annan bransch.

Vad ligger rörelsemarginalen på vid bostadsbyggandet med köp av tomter, med köp av byggnadsmaterial, ge lön till byggarbetare, färdigställa bostäder och tillslut ge nyckeln till kund, alltså den totala produktionskostnaden. Ligger den på 1-2% eller 15-20% på den totala rörelsemarginalen då?

Räkna in de stora bolagen så som:
JM
Skanska
PEAB
NCC
Bonava
Oscar properties
Och gärna några fler om som du skulle vilja gå igenom förutom Tuve Bygg som vi två redan har gått igenom.
.

NCC stort tapp idag och även skanska vinstvarnade ju för ngn vecka sen. Såg dock att bonava gick upp på rapportsläpp. Blir spännande det här...
2017-07-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det var ju du som tog upp platt-TV som den sopa du är utan att vara det minsta ironisk annars hade det kunnat vara roligt.
För tredje gången: Du hävdade en princip för att mäta bubblor. Jag tillämpade den på andra produkter vilket visade på ett synnerligen avgörande sätt att den inte fungerade alls. Det rimliga vore att det inte blev ett enda inlägg till om detta. Men du verkar ha väldigt svårt att läsa och förstå.

Citat:
Principen för att mäta en bubbla som jag redovisade för är den som vedertaget används ja
Jag skulle tvärtom säga att du inte hittar en endaste med IQ över 80 som menar att den skulle fungera. Sådana inser tämligen omgående det jag visade ovan.
2017-07-19, 10:33
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
.

NCC stort tapp idag och även skanska vinstvarnade ju för ngn vecka sen. Såg dock att bonava gick upp på rapportsläpp. Blir spännande det här...

Även Besqab, Oscar Properties, Prime Living, PEAB går neråt idag.

Nu börjar även Bonava backa!

Edit: Nästan alla backar nu rätt snabbt, får se om eftermiddagen kanske tar igen nedgången.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-19 kl. 10:43.
2017-07-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du sysslar med hömän i denna tråd.
Då borde du kunna redogöra för det. Jag tvivlar på att du ens vet vad strawman innebär.

Citat:
Kan du bygga för 15 ggr årslönen idag? 840' i årslön för motsvarande arbete idag antar jag. 130m2 lägenhet i ett flerbostadshus ska byggas.

Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?
Om man inte kan bygga för 5 ggr årslönen nu så är slutsatsen att produktionskostnaden ökat. Och går det inte tala om en bubbla för den ökningen.

Citat:
Vad kostar det att bygga idag? I de tre storstadsregionerna. Du verkar vara påläst.
SCB har statistik för såväl byggnadskostnad som produktionskostnad.
Byggnadskostnad har stigit mer än såväl löner som KPI.
2017-07-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
För tredje gången: Du hävdade en princip för att mäta bubblor. Jag tillämpade den på andra produkter vilket visade på ett synnerligen avgörande sätt att den inte fungerade alls. Det rimliga vore att det inte blev ett enda inlägg till om detta. Men du verkar ha väldigt svårt att läsa och förstå.

Jag skulle tvärtom säga att du inte hittar en endaste med IQ över 80 som menar att den skulle fungera. Sådana inser tämligen omgående det jag visade ovan.

Nej ingen förstår vad du vill säga med dina inlägg om Platt-Tv eftersom dom inte säger någonting om någonting. Om du vill invända mot det sättet att mäta (i detta fallet Bostads-)bubblor, som i det Svenska fallet är en typisk kreditbubbla med billiga krediter till bolånetorskarna över lång tid, ja då får du väl anstränga dig lite och skriva något med substans. Det enda du lyckas säga (knappt) med ditt enfaldiga inlägg är att det inte tycks finnas någon Platt-TVbubbla. Det hade jag nog på känn redan men tack ändå
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-19 kl. 11:00.
2017-07-19, 11:57
Medlem
Citat:
Du svarar alltså själv oå dina egna argument att själva bostadsbyggandet går väldigt bra då entreprenad är en helt annan bransch.

Vad ligger rörelsemarginalen på vid bostadsbyggandet med köp av tomter, med köp av byggnadsmaterial, ge lön till byggarbetare, färdigställa bostäder och tillslut ge nyckeln till kund, alltså den totala produktionskostnaden. Ligger den på 1-2% eller 15-20% på den totala rörelsemarginalen då?

Räkna in de stora bolagen så som:
JM
Skanska
PEAB
NCC
Bonava
Oscar properties
Och gärna några fler om som du skulle vilja gå igenom förutom Tuve Bygg som vi två redan har gått igenom.
Jag pekade tidigare i tråden på att priserna stiger för att produktionskostnaden stiger.
Detta möttes med ett skrik, jämmer och förnekelse av bubbelpratarna.
Sedan redovisade jag data, varvid bubbelpratarna hävdade att den stigande produktionskostnaden berodde bara på att byggföretagen roffade åt sig mer och mer.

Dvs deras vinstmarginal borde vid det här laget vara närmare 100%.

Sedan har jag pekat på PEAB's rörelsemarginal de senaste åren. Där hittar du också de låga rörelsemarginalerna.
Och med de på 2-3% istället för närmast monotont stigande under 20 år, så är tesen om att det är byggföretagen som orsakat uppgången falsifierad.
2017-07-19, 12:02
Medlem
sebno1s avatar
https://www.svd.se/starkt-kvartal-men-swedbank-bromsar-utlaningen-till-bostader

Swedbank bromsar utlåningen till bostäder

Det intressanta i artikeln gäller lån till nya bostadsrättsföreningar där man kan läsa:

– Vi lånar heller inte ut lika mycket till bostadsrättsföreningar. Det är ett medvetet val, sa Birgitte Bonnesen som la till att ”särskilt de nya bostadsrättsföreningarna finns tillräckligt många andra som vill finansiera”. Innebär detta att Swebank ser ökad risk i den omfattande nyproduktionen som pågår i Sverige?

– Det vill jag inte säga. Men bland de föreningar som byggs, finns de som vi ser risk i. Det är inte det att bostadsrättsköpare i dessa föreningar kan bli tvungna att gå från hus och hem, utan det är risken för att de får en finansiellt väldigt jobbig vardag när kostnaderna stiger.

Det verkar som nybyggen kommer dra ner resten av boståndsbeståndet i fallet i höst/vinter, nyproduktionsförsäljnimgen har t.ex hos en av det största aktörena gått från en försäljningsprocent på 82% ner till 65%, värst är Oscar Properties som i Norra Tornen endast sålt 39% (!).
Senast redigerad av sebno1 2017-07-19 kl. 12:46.
2017-07-19, 12:14
Medlem
Citat:
Nej ingen förstår vad du vill säga med dina inlägg om Platt-Tv eftersom dom inte säger någonting om någonting.
Tvärtom har jag fått kvittens på att folk har läst och förstått.
Sedan finns ett fåtal som inte klarar av att läsa och förstå.

Citat:
Att göra som du, inte hålla sig till diskussionen när du blir synad är ack så avslöjande.
De som har stått ut med dina skriverier och faktiskt läst inläggen har noterat att du presenterade en mätmetod, som jag sedan visade var icke-fungerande.
Och jag har sedan hållit mig till det, medan du försökt byta samtalsämne. (För din information så är ditt beteende med att spruta ur sig påståenden åt olika håll, som inte har med frågan att göra, ett vanligt tonårsbeteende. De kan inte föra resonemang, utan påstår bara).
2017-07-19, 12:36
Medlem
Citat:
Tvärtom har jag fått kvittens på att folk har läst och förstått.
Sedan finns ett fåtal som inte klarar av att läsa och förstå.

De som har stått ut med dina skriverier och faktiskt läst inläggen har noterat att du presenterade en mätmetod, som jag sedan visade var icke-fungerande.
Och jag har sedan hållit mig till det, medan du försökt byta samtalsämne. (För din information så är ditt beteende med att spruta ur sig påståenden åt olika håll, som inte har med frågan att göra, ett vanligt tonårsbeteende. De kan inte föra resonemang, utan påstår bara).

Du har som vanligt inte visat ett skit bara en massa pladder. Metoden är däremot är den enda möjliga och det fullkomligt logiska sättet att visa att vi har en bostadsbubbla men du börjar gorma om plattTV när du får något fullkomligt självklart presenterat för dig. På vilket sätt fungerar den inte?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-19 kl. 12:39.
2017-07-19, 12:43
Medlem
Citat:
Jag pekade tidigare i tråden på att priserna stiger för att produktionskostnaden stiger.
Detta möttes med ett skrik, jämmer och förnekelse av bubbelpratarna.
Sedan redovisade jag data, varvid bubbelpratarna hävdade att den stigande produktionskostnaden berodde bara på att byggföretagen roffade åt sig mer och mer.

Dvs deras vinstmarginal borde vid det här laget vara närmare 100%.

Sedan har jag pekat på PEAB's rörelsemarginal de senaste åren. Där hittar du också de låga rörelsemarginalerna.
Och med de på 2-3% istället för närmast monotont stigande under 20 år, så är tesen om att det är byggföretagen som orsakat uppgången falsifierad.

Har produktionskostnaderna stigit med ett par hundra procent sedan år 2000? Nej det har dom inte så du har som vanligt inte visat någonting.
Så här ser en bubbla ut, om du inte förstår vad kurvorna betyder så be någon vuxen om hjälp
https://pbs.twimg.com/media/C_jF4H-XoAAyg7z.jpg
Det kan inte bli enklare och mer pedagogiskt än så.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-19 kl. 12:53.
2017-07-19, 13:02
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Har produktionskostnaderna stigit med ett par hundra procent sedan år 2000? Nej det har dom inte så du har som vanligt inte visat någonting.
Så här ser en bubbla ut, om du inte förstår vad kurvorna betyder så be någon vuxen om hjälp
https://pbs.twimg.com/media/C_jF4H-XoAAyg7z.jpg
Det kan inte bli enklare och mer pedagogiskt än så.

Strunta i att svara Alpha101 han har tjatat om samma sak i 3 år nu och jag märker ett mönster, så fort väsentlig information om bostadsmarknaden kommer upp i tråden så börjar han dra upp löner och produktionskostnader osv. Så att 2-3 sidor tas upp av detta ämne och den viktiga informationen drunkar bland total orelevant fakta.
2017-07-19, 13:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Även Besqab, Oscar Properties, Prime Living, PEAB går neråt idag.

Nu börjar även Bonava backa!

Edit: Nästan alla backar nu rätt snabbt, får se om eftermiddagen kanske tar igen nedgången.

JM startade starkt idag men ligger nu också på minus för dagen.

Edit: råkade citera mig själv när jag skulle ha citerat "VemBudar"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in