Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Du svarar alltså själv oå dina egna argument att själva bostadsbyggandet går väldigt bra då entreprenad är en helt annan bransch.
Vad ligger rörelsemarginalen på vid bostadsbyggandet med köp av tomter, med köp av byggnadsmaterial, ge lön till byggarbetare, färdigställa bostäder och tillslut ge nyckeln till kund, alltså den totala produktionskostnaden. Ligger den på 1-2% eller 15-20% på den totala rörelsemarginalen då?
Räkna in de stora bolagen så som:
JM
Skanska
PEAB
NCC
Bonava
Oscar properties
Och gärna några fler om som du skulle vilja gå igenom förutom Tuve Bygg som vi två redan har gått igenom.
Jag pekade tidigare i tråden på att priserna stiger för att produktionskostnaden stiger.
Detta möttes med ett skrik, jämmer och förnekelse av bubbelpratarna.
Sedan redovisade jag data, varvid bubbelpratarna hävdade att den stigande produktionskostnaden berodde bara på att byggföretagen roffade åt sig mer och mer.
Dvs deras vinstmarginal borde vid det här laget vara närmare 100%.
Sedan har jag pekat på PEAB's rörelsemarginal de senaste åren. Där hittar du också de låga rörelsemarginalerna.
Och med de på 2-3% istället för närmast monotont stigande under 20 år, så är tesen om att det är byggföretagen som orsakat uppgången falsifierad.