2017-06-28, 04:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Nu är toppen på bubblan troligen nådd.

Det är väl dags nu att följa upp prognosen du gjorde 5:e nov 2016 som gällde till våren 2017:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har alltså inget att göra med vem som vinner valet och din prognos gällde till våren 2017 så vi kan följa upp den redan då. 10-70% ned för de amerikanska börsindexen jämfört med i dag sa du om Trump vinner. Men nu verkar du ha kommit fram till att det går minst lika illa om Clinton vinner så vi har något att följa upp oavsett hur valet går.

Tänker mig tillbaks till i somras då en massa BBK'are hävdade att bopriserna skulle krascha under sommaren/hösten pga amorteringskravet. Sälj och panik skrek de rakt ut, nu är de aningen tystare

Jag antar förresten att du har tagit positioner i börsen baserat på din tro, du kan tjäna massor om du gör det och får rätt. Du kan bli en riktig stjärnanalytiker som blir stenrik på kort tid om du har denna förmåga. Den enda nackdelen är att det kommer kosta om du har fel men det tror du väl inte?

Citat:
Ja vi får följa upp det då..

I somras blev de ju ingen krasch så ni hade rätt att den inte skulle ske just då.

Självklart. Ja man får ju ta lite risker i livet. Jag kan ha fel självklart därav har jag satsat så att jag inte går under om börserna går som tåget närmaste halvåret. Tror dock det är väldigt osannolikt.

Citat:
Så har du alltså satsad pengar på att börsen ska falla, vilka instrument har du köpt?

Citat:
Short DJI, USD.
Long Guld, Silver

Ja vad ska man säga, det blev alla fel för dig, Guld och silver föll och börserna steg.
Vi kanske bör använda dig som en kontraindikator.
2017-06-28, 04:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Massor med inlägg raderade och varningar utdelade.
Blir inte kvalitén på inläggen bättre kommer jag förutom att varna för OT också låsa tråden.
Finns säkert fler inlägg kvar som också kommer rensas efter hand./mod
2017-06-28, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi har redan haft "sparförbud". På 70 och 80-talet. Då var realränta efter skatt rejält negativ.

Det är värre nu på 2000-talet. Inflationen är långt högre än räntan på sparande. Inflationen fungerar som en dold skatt och det är väldigt lömskt men medvetet tilltaget.
2017-06-28, 09:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi har redan haft "sparförbud". På 70 och 80-talet. Då var realränta efter skatt rejält negativ.
Som nu då...
Vad jag kan minnas så är positiv realavkastning på sparkonton sällsynt.
2017-06-28, 09:25
Medlem
Citat:
Det är väl dags nu att följa upp prognosen du gjorde 5:e nov 2016 som gällde till våren 2017:

Ja vad ska man säga, det blev alla fel för dig, Guld och silver föll och börserna steg.
Vi kanske bör använda dig som en kontraindikator.

Ja det stämmer jag hade fel angående säsonen på året. Vi kan även se om 1-2 år vart guldpriset ligger på. Du lär nog bli förvånad. Angående börsen så är bubbelfasen starkast i slutet. Titta bara på nasdaq från att det Trump blev vald.

Men ni kommer att få fel om det som betyder något. Dvs att ni påstår att bubblan aldrig spricker. Vilket nu börjar att ske. Tiden utvisar.
Senast redigerad av Waraahbe 2017-06-28 kl. 09:29.
2017-06-28, 09:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja det stämmer jag hade fel angående säsonen på året. Vi kan även se om 1-2 år vart guldpriset ligger på. Du lär nog bli förvånad. Angående börsen så är bubbelfasen starkast i slutet. Titta bara på nasdaq från att det Trump blev vald.

Men ni kommer att få fel om det som betyder något. Dvs att ni påstår att bubblan aldrig spricker. Vilket nu börjar att ske. Tiden utvisar.

Du hat haft fel om alla prognoser som kan utvärderas hittills och ändå fortsätter du att hävda att du kommer få rätt, någon gång. Du har t.o.m. fel om vad jag har påstått.
2017-06-28, 10:01
Bannlyst
Citat:
Du hat haft fel om alla prognoser som kan utvärderas hittills och ändå fortsätter du att hävda att du kommer få rätt, någon gång. Du har t.o.m. fel om vad jag har påstått.

Jag tycker mig inte ha sett några prognoser. Vi bubbelvarnare är försiktiga.
2017-06-28, 10:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag tycker mig inte ha sett några prognoser. Vi bubbelvarnare är försiktiga.

Ja till skillnad från er bubbelbabblare slänger vi inte ur oss tvärsäkra påståenden om vad som ska ske på kort sikt, vi är mer balanserade. Jag har också många gånger påtalat att det alltid finns risker på kort sikt. Ofta när ni kommer med påståenden om vad som ska ske en viss President vinner eller om brexit blir ett faktum har jag däremot påpekat att sådana förväntningar ofta slår helt fel och att reaktionen blir den motsatta. Så även om jag tycker det alltid finns risker på kort sikt har jag haft rätt när jag kommit med kortsiktiga prognoser.
2017-06-28, 10:21
Medlem
ecu971s avatar
Överutbud av nybyggda bostäder kan vara det som drar igång kraschen före räntebubblan. Det byggs väldigt mycket för liten målgrupp. Känner en som har 13k + kostnad för varmvatten för en nybyggd 3a i stockholms utkanter. Man börjar känna av vibbarna när man redan nu ser reklam till nybyggen i tunnelbanan. Blev personligen erbjuden flera hyresrätter i nybyggen utan kötid i Stockholm, tacka dock nej.
Senast redigerad av ecu971 2017-06-28 kl. 10:26.
2017-06-28, 10:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Överutbud av nybyggda bostäder kan vara det som drar igång kraschen före räntebubblan. Det byggs väldigt mycket för liten målgrupp. Känner en som har 13k + kostnad för varmvatten för en nybyggd 3a i stockholms utkanter. Man börjar känna av vibbarna när man redan nu ser reklam till nybyggen i tunnelbanan.

Börjar du känna av vibbar nu, du såg ju ett "ras" för snart ett år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Hur ska ni fira det fortsatta raset. Blir det lidl öl 2.8% samt lidlchips eller nåt dyrare typ bag in box vin från bolaget och räkor?
2017-06-28, 10:28
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Börjar du känna av vibbar nu, du såg ju ett "ras" för snart ett år sedan.

Som ja sagt tidigare, jag hade fel på tiden men rent generellt slår allt in.
2017-06-28, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ja till skillnad från er bubbelbabblare slänger vi inte ur oss tvärsäkra påståenden om vad som ska ske på kort sikt, vi är mer balanserade. Jag har också många gånger påtalat att det alltid finns risker på kort sikt. Ofta när ni kommer med påståenden om vad som ska ske en viss President vinner eller om brexit blir ett faktum har jag däremot påpekat att sådana förväntningar ofta slår helt fel och att reaktionen blir den motsatta. Så även om jag tycker det alltid finns risker på kort sikt har jag haft rätt när jag kommit med kortsiktiga prognoser.

Då får du nog leta upp några exempel som styrker ditt påstående. Jag nekade. Du påstod du att vi slänger ut prognoser om när det smäller och det är det jag inte bekräftar att det stämmer.

Lite "risker" hit och dit, ja tänk om det inte vore värre än så. Risken är nationellt jämmer och elände, massarbetslöshet, panik, fattigdom, desperation, banker och BR i konkurs och en skenande statsskuld. Inga småsaker precis.
Senast redigerad av Mertillen 2017-06-28 kl. 10:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in