2017-07-18, 22:52
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Mhm. Fast varför denna mediaaggretion mot exp och AB? VLT var ju de som med färglagd "spindelninätetkarta" hade kartlagt barn o släkt, skar inte det i din själ? Varför menar du att vissa barn till JM ska skyddas av media och andra inte?
Tja, det verkar som om några barn ingår i nätverket. Tycker de skall utgå från det...
Citera
2017-07-18, 22:56
Medlem
EndastJag01s avatar
En sak som slog mig när jag såg AB dokumentär. Så trevligt det var på G-liden, så mysigt och hemtrevligt inrett... verkligen ett ställe att må bra på.

Så JMs lägenhet. Så förfärligt!

Jag förstår att hon ville ha kvar G-liden och att hon åkte dit även om hon inte var välkommen.
Citera
2017-07-18, 22:57
Medlem
Anser att det är läge för vadslag!
Ok ok osmakligt må så vara .... men kan inte bli värre än de faktum sim kvarstår: mord

Så vad säges?
Citera
2017-07-18, 23:04
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
" Tvillingpojken frågade hela tiden vart pappa var. Han pekade på olika saker och frågade om pappa var där eller där. Johanna svarade inte honom. Till slut sa pojken att "pappa simmar med lungorna."
Johanna sa ingenting då heller.
När hon sen skulle gå fram och lägga blommor vid kistan hade hon med sig tvillingflickan och till henne förklarade hon att pappa låg där."

Följer fallet men ligger lite efter i tråden. Undrar var uttalandet ovan ursprungligen kommer ifrån - är det ett vittnesmål i fupen, isf från vem?
Citera
2017-07-18, 23:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
HUR tycker du hon ser ut på fotografierna/filmerna inifrån tingsrätten ? Kaxig tycker jag och skamlös 😠

Jag har fattat det som att det skiftar. Men jag kan förvisso ha fel.

Sen kan ju skammen finnas där men vara mindre påtaglig eller synlig.

Det finns ju uppenbarligen en stor harm också, mot föräldrarna, som går stick i stäv mot skammen, och fungerar rättfärdigande för henne. Men det måste ju rimligen pågå en strid där hos henne. Så att båda kan gälla samtidigt, eller efter varandra.
Citera
2017-07-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Följer fallet men ligger lite efter i tråden. Undrar var uttalandet ovan ursprungligen kommer ifrån - är det ett vittnesmål i fupen, isf från vem?
Lasternassumma har koll på allt, hen svarade på just den frågan i detta inlägg
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
(det kommer från FUPen, närmare uppgifter i inlägget)
Citera
2017-07-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Jag tippar på domen rättspsykiatrisk vård för bägge
Att hon är en mkt sjuk människa råder nog inga tvivel om men tveksamt ändå om det blir vårdanstalt.

Vore iförsig bra för då skulle hon nog aldrig bli utsläppt. Fängelse är hon nog tyvärr ute igen om 14-15 år.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2017-07-18 kl. 23:30.
Citera
2017-07-18, 23:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, men vi kan inte döma folk till vård som inte är sjuka, och blir de friska så måste de skrivas ut. Vi kan inte göra som sovjetryssland brukade med sina dissidenter och se till att de förblir sjuka.

Men jag skulle tro att även livstid ger utrymme för särskild utskrivningsprövning, även om andra här kan sånt bättre än jag. Anses man farlig för (någon i) omgivande samhälle så kan man säkert nekas frigivning. Hur många livstidsdömda mördare som sitter sina 20 år om de dömts till det har säkert varit uppe till diskussion, men jag skulle tro att det åtminstone är en betydande andel. Och här kommer ju risker att finnas kvar.

Men jag är som sagt långt ifrån expert på sånt.
Här finns en kortfattad genomgång av vad livstidsstraffet i dagens läge innebär i praktiken:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-fungerar-livstidsstraffet-i-sverige

Och här förklaras vad villkorlig frigivning innebär:
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/villkorlig-frigivning/
Citera
2017-07-19, 00:12
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Lasternassumma har koll på allt, hen svarade på just den frågan i detta inlägg
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
(det kommer från FUPen, närmare uppgifter i inlägget)

Tack för info, kollat upp det nu. Det är alltså APs mamma som fick höra detta på begravningen, stackars kvinna
Citera
2017-07-19, 01:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den där dagboken inifrån Hinsan skulle bli en sådan publiksuccé att det väl bara är de rättsvårdande myndigheterna som skulle kunna stoppa den - och den australiensiska dramaserien Kvinnofängelset som möjligen skulle kunna utgöra en konkurrent vad beträffar popularitet och kassainflöde:
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0004/01/repris.html

Vem vill läsa bloggar om modetrender och bantning när det finns råfakta tillgängligt? - Kalla fakta kan också slänga sig i väggen: Mycket bättre med osminkad, frispråklig och ocensurerad information direkt från källan: Ordet är fritt och kan aldrig spärras in!

Själv skulle jag bläddra eller klicka mig direkt fram till senaste nytt inifrån Hinsan!
Du har nog (dessvärre) rätt i detta.
Man skulle älska att läsa vad hon har att berätta. Sluka allt och bara vilja ha mera.
Man skulle knappt kunna bärga sig tills det klämdes fram en ny fängslande text om livet
därinne på Hinsan.

Här skulle redogöras för måendet för stunden (jag mår lite taskigt idag för jag kom att
tänka på hur dumma man var som inte tog hänsyn till mitt urusla mörkerseende och
därför omedelbums satte mig på fri fot igen), här skulle livfullt skildras konflikter (fläskiga
Lotta beskyller stryparAnki för att ha stulit hennes uppblåsbara Maximilian) och tecknas
porträtt av medinternerna (sällan annat än nedlåtande), betygsättas mat (kiselalger skulle
inte kunna smaka sämre än dessa kåldomar idag), berättas om framtidsdrömmar (det står och
väger mellan att bli djuphavsdykare eller försäkringstjänsteman), suckas över ett obefintligt
kärleksliv (än låter den lesbiska Johanna vänta på sig, men ge det ett par år till så är hon där),
och så skulle hon svårligen kunna låta bli att undervisa läsaren uti manipulationens konst.
Lite smink- och baktips får avsluta övningarna för dagen på dagboksfronten (och där har
de banala kanelbullarna vid det här laget ersatts av lite mera rejäla saker som haschkakor).

Man kommer att få hyperintressanta och helt ovärderliga inblickar i det gnistrande psyket hos
en Superwoman som må tappa den berömda sugen emellanåt, men alltid förmår komma igen
och repa nytt mod.

Och hon är här för att stanna. Allmänheten får aldrig nog av henne. Behovet av att få
rysa, förfäras och förundras kommer man att få tillfredsställt via henne.

Jag är slutligen rädd för att inte jag heller kommer att kunna låta bli att klicka mig fram
för att få veta senaste nytt. Åtminstone till en början. Om det nu verkligen blir av med
en dagboksskrivande livstidsdömd dubbelmördare vid namn Johanna Möller.
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-19 kl. 02:05.
Citera
2017-07-19, 02:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här finns en kortfattad genomgång av vad livstidsstraffet i dagens läge innebär i praktiken:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-fungerar-livstidsstraffet-i-sverige

Och här förklaras vad villkorlig frigivning innebär:
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/villkorlig-frigivning/

Tack! Jag ska titta närmare på video-inslaget.

Noterar att JM kommer få det kämpigt med frigång o.a. Eftersom hennes brottsmångfald är stor och omfattande och allvarlig så kommer också återfallsrisken vara stor.

Sen är "the catch" naturligtvis omvandling till tidsbestämt straff:
"Tidsbestämning av livstidstraff är inte någon rättighet, och det finns personer som varit frihetsberövade i mer än 20 år utan att deras straff har tidsbestämts." (Wikiped.)

Som du nyss själv noterade är hennes brottsregister av en betydande spännvidd i en livsfarlig och psykopatdefinierande cocktail.

Så det finns hopp, för oss.
Citera
2017-07-19, 06:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Mhm. Fast varför denna mediaaggretion mot exp och AB? VLT var ju de som med färglagd "spindelninätetkarta" hade kartlagt barn o släkt, skar inte det i din själ? Varför menar du att vissa barn till JM ska skyddas av media och andra inte?
De gör som en "spännande" följetong med JM på löpsedlarna varje dag. Sådant som redan skrivits om tas om igen som om det vore nytt. I Expressen t.ex kör de varje dag olika episoder som redan skrivits om, många gånger. Ofta med bilder på en leende JM i bikini och så kan rubriken vara t.ex "så här lurade hon sin pappa på pengar" eller "så här planerade hon morden".
Kvällstidningarna hade ju bra sammanfattningar efter förhandlingen i tingsrätten, är man intresserad kan man läsa där. Jag tycker att det är kränkande mot offren, anhöriga, hennes minderåriga barn - att man överdriver rapporteringen så, upprepar gamla nyheter om och om igen, bilder på henne varje dag.
Hur kul är det för anhöriga att se detta hela tiden, påminnas om helvetet?
Kändis-Mördar-Johanna liksom.
Tycker att man ska visa sörjande anhöriga mera respekt än så.
Min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in