2017-07-18, 20:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och när väl det insetts det totalt meningslösa i att fortsätta hävda en oskuld som inte finns, i rättssalen och i idiotiska brev till media såsom det nu aktuella till aftonslasket, så finner hon det nog för gott att släppa taget om sitt falska, fina och oskyldiga jag och fullt ut bli den hon är verkligen är. Och då kommer det att låta så här i "dagboken" som samma aftonslasket gladeligen kommer att upplåta utrymme åt eftersom man sen länge tappat allt vad god tidningsmoral heter:

"Hejsan svejsan här inifrån Hinsan!"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/pqmbw/arbogakvinnan-johanna-mollers-brev-fran-haktet
Den där dagboken inifrån Hinsan skulle bli en sådan publiksuccé att det väl bara är de rättsvårdande myndigheterna som skulle kunna stoppa den - och den australiensiska dramaserien Kvinnofängelset som möjligen skulle kunna utgöra en konkurrent vad beträffar popularitet och kassainflöde:
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0004/01/repris.html

Vem vill läsa bloggar om modetrender och bantning när det finns råfakta tillgängligt? - Kalla fakta kan också slänga sig i väggen: Mycket bättre med osminkad, frispråklig och ocensurerad information direkt från källan: Ordet är fritt och kan aldrig spärras in!

Själv skulle jag bläddra eller klicka mig direkt fram till senaste nytt inifrån Hinsan!
Senast redigerad av letsdoit 2017-07-18 kl. 20:09.
Citera
2017-07-18, 20:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
"Johanna Möller: "Jag sitter ju hellre i fängelse i fem år än att ha maffian efter mig i hundra år"

http://www.vlt.se/blaljus/brott/johanna-moller-jag-sitter-ju-hellre-i-fangelse-i-fem-ar-an-att-ha-maffian-efter-mig-i-hundra-ar
Du ser: Hennes uttalanden gör intryck! - Och så klok hon är.
Citera
2017-07-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du ser: Hennes uttalanden gör intryck! - Och så klok hon är.

Johanna är rationell och riskminimerar för att komma så lindrigt undan som bara möjligt. Som alla med hennes "störning" gör i alla situationer. "vad tjänar jag mest på?" (vinstmaximerar) är det som ständigt surrar i hennes hjärna. Anpassar sig som en kameleont. Hon betraktar sin "störning" som en tillgång och tänker sig en karriär i fängelset.

Problemet kommer att uppstå när hon hamnar på fängelset, där sitter nämligen en icke obetydande antal andra som har exakt samma förmåga att vara känslokalla, som redan byggt upp sin egen "maffia" organisation.

Det blir kommer nog som en överraskning. Hon kommer längta tillbaka till tiden i häktet.

Väl bekomme Johanna!
Citera
2017-07-18, 21:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi har en livstidsdömd trippelmördare (mycket tyder på ett fjärde mord också) som skrivit
flera böcker, romaner och en självbiografi, men om de pengar som böckerna inbringat
stannar kvar hos honom själv eller går till Brottsofferfonden vet jag tyvärr ingenting om.

http://www.expressen.se/kvallsposten/trippelmordaren-ger-ut-ny-bok--havdar-orattvisa/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ricard_Nilsson

Med tanke på hur dåligt Johanna Möller formulerar sig i skrift så behöver hon nog ha en
spökskrivare ifall det framöver finns några bokplaner för hennes vidkommande.

Ps. På tal om fångar som skriver böcker: en av mina starkaste läsupplevelser är
amerikanen Caryl Chessmans "Trial by Ordeal" (Genom skärselden på svenska).
Chessman som satt dömd till döden för kidnappning och kämpade i en herrans massa år
för att slippa avrättas. Skrev helt fantastiskt bra. Fyra böcker hann han skriva innan
man avrättade honom i gaskammaren i San Quentin 1960.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caryl_Chessman

Tack för tipset om Chessman, ska genast leta.

Trippelmördaren vi talar om, som kanske också mördat en manager, har nyligen fått sitt livstidsstraff omvandlat till möjlig frigivning 2020. Han mördade tre personer 1999 och dömdes år 2000, så det blir till att sitta runt 20 år för planerat mord på tre okända män han ville lura pengar av. Han var 23 år när morden begicks.

Under de dryga 17 åren som Nilsson tillbringat bakom galler har han utbildat sig inom juridik, sociologi och litteraturvetenskap, tagit över tusen högskolepoäng, gett ut flera böcker och publicerats i flera tidskrifter. Han är en aktiv bloggare och twittrare. Han skriver bland annat dagbok från anstalten "En livstidsdömds dagbok". - "Jag använder intäkterna från bokförsäljningen till att betala av min skuld till brottsoffren." säger RN.

Denne karl verkar till skillnad från JM nog vara rätt klipsk. Han ligger i alla fall före med "En livstidsdömds dagbok". Men JM vill ju skriva Helixdagbok eller Hinsedagbok och det verkar ju ingen publicerat tidigare. Dock tror jag som du - hennes språk är erbarmligt och går inte att göra njutbar text av - men en Lagerqrans eller annan duktig författare kan kanske skriva om materialet.

Allra helst vill hon nog att det blir filmen "Granlidsmorden" med Johanna själv i huvudrollen. Kan interner få spela No'renpjäs, tycker hon nog att hon också kan få spela in en film.

Det verkar i vart fall som att en kreativ livstidsdömd mördare både kan studera, skriva böcker, blogga och twittra om hon för övrigt uppför sig väl. Hon kanske postar på FB till hösten....
Citera
2017-07-18, 21:21
Medlem
cossinuss avatar
såsom skuldfrågan är avjord i tingsrätten finns inget annans alternativ än livstid då rättspsyk inte kommer godkänna hennes störning som allvarlig i lagens mening. Förstår inte var hon fick siffran 5 kom ifrån.

som livstid blir det minst 12 år effektiv tid. i hennes fall 20-24 år dvs 13.33-16 år .

hon snackade i bevakade samtal i hennes bil att hon inte vill dömas till medhjälp och 10 år. Om hovrätten endast dömer henne för medhjälp är 10 år inte orimligt.
Citera
2017-07-18, 21:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är hon den person vi "ser" (plus lägger till vad andra har berättat om henne - och blundar för en del tvångstankar, manier, rullstolar, knäskålar, tankestörningar, avlivningsbeställningar samt vad ett mångårigt psykofarmakaintag kan tänkas ha medfört å hjärnkontorets vägnar) blir det kåken direkt, men rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan i praktiken komma att innebära ett längre straff än "livstids" fängelse: är enligt min mening ett av de hårdaste straff en människa kan ådömas eftersom även tvångsmedicinering ingår i konceptet.

Jo, men vi kan inte döma folk till vård som inte är sjuka, och blir de friska så måste de skrivas ut. Vi kan inte göra som sovjetryssland brukade med sina dissidenter och se till att de förblir sjuka.

Men jag skulle tro att även livstid ger utrymme för särskild utskrivningsprövning, även om andra här kan sånt bättre än jag. Anses man farlig för (någon i) omgivande samhälle så kan man säkert nekas frigivning. Hur många livstidsdömda mördare som sitter sina 20 år om de dömts till det har säkert varit uppe till diskussion, men jag skulle tro att det åtminstone är en betydande andel. Och här kommer ju risker att finnas kvar.

Men jag är som sagt långt ifrån expert på sånt.
Citera
2017-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
såsom skuldfrågan är avjord i tingsrätten finns inget annans alternativ än livstid då rättspsyk inte kommer godkänna hennes störning som allvarlig i lagens mening. Förstår inte var hon fick siffran 5 kom ifrån.

som livstid blir det minst 12 år effektiv tid. i hennes fall 20-24 år dvs 13.33-16 år .

hon snackade i bevakade samtal i hennes bil att hon inte vill dömas till medhjälp och 10 år. Om hovrätten endast dömer henne för medhjälp är 10 år inte orimligt.

Missuppfattning. Det är inte frågan om hon har en allvarlig störning. Frågan eller utredningen rör sig om hon hade en allvarlig störning när brottet begicks. Det är det enda som är relevant när det kommer till hur och var hon skall placeras. Skyldige är hon ju oavsett vad men det viktiga är om hon var vid hennes sinnes fulla bruk när dådet utfördes. Ok även vid planeringsstadiet!
Citera
2017-07-18, 21:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men det har inte JM. Hon kan tycka synd om sig själv, och kanske ångra vissa saker (saker som satt dit henne). men skam finns inte på hennes karta. Att självömkan är det vi ser är mitt tips.

Det kan vara både och. Skam är ju ett friskhetstecken rättpsykiatriskt sett, självömkan kanske mindre så.
Citera
2017-07-18, 22:26
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan vara både och. Skam är ju ett friskhetstecken rättpsykiatriskt sett, självömkan kanske mindre så.
HUR tycker du hon ser ut på fotografierna/filmerna inifrån tingsrätten ? Kaxig tycker jag och skamlös 😠
Citera
2017-07-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
HUR tycker du hon ser ut på fotografierna/filmerna inifrån tingsrätten ? Kaxig tycker jag och skamlös 😠

Ska dömmas utifrån det eller vad menar du?
Citera
2017-07-18, 22:39
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för tipset om Chessman, ska genast leta.

Trippelmördaren vi talar om, som kanske också mördat en manager, har nyligen fått sitt livstidsstraff omvandlat till möjlig frigivning 2020. Han mördade tre personer 1999 och dömdes år 2000, så det blir till att sitta runt 20 år för planerat mord på tre okända män han ville lura pengar av. Han var 23 år när morden begicks.

Under de dryga 17 åren som Nilsson tillbringat bakom galler har han utbildat sig inom juridik, sociologi och litteraturvetenskap, tagit över tusen högskolepoäng, gett ut flera böcker och publicerats i flera tidskrifter. Han är en aktiv bloggare och twittrare. Han skriver bland annat dagbok från anstalten "En livstidsdömds dagbok". - "Jag använder intäkterna från bokförsäljningen till att betala av min skuld till brottsoffren." säger RN.

Denne karl verkar till skillnad från JM nog vara rätt klipsk. Han ligger i alla fall före med "En livstidsdömds dagbok". Men JM vill ju skriva Helixdagbok eller Hinsedagbok och det verkar ju ingen publicerat tidigare. Dock tror jag som du - hennes språk är erbarmligt och går inte att göra njutbar text av - men en Lagerqrans eller annan duktig författare kan kanske skriva om materialet.

Allra helst vill hon nog att det blir filmen "Granlidsmorden" med Johanna själv i huvudrollen. Kan interner få spela No'renpjäs, tycker hon nog att hon också kan få spela in en film.

Det verkar i vart fall som att en kreativ livstidsdömd mördare både kan studera, skriva böcker, blogga och twittra om hon för övrigt uppför sig väl. Hon kanske postar på FB till hösten....
Bäst att hålla koll på nytillkomna postarkonton till hösten alltså 😂
Citera
2017-07-18, 22:44
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ska dömmas utifrån det eller vad menar du?
Jag tippar på domen rättspsykiatrisk vård för bägge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in