2017-07-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nu är det ju så att platt TV inte har några som helst regleringar och insatsvarorna är i princip obegränsade, därför fungerar den fria konkurrensen och eftersom den tekniska utvecklingen går långsammare hela tiden blir det mindre utveckling som skall skrivas av per platt TV.
Det finns massor med regleringar som platt-tv leverantörerna måst följa. Framförallt om vi räknar in standarder där. Och det är väldigt rimligt att ta med de.
Och sedan är det konkurrens mellan komponentleverantörerna (i flera led). På samma sätt som byggmaterialleverantörerna.

Men vill du hävda att vi har inverterade bubblor för platt-tv och DRAM?
Eller inser du att en mätning mot KPI är skvatt galet?
Det är det som var frågan.

Citat:
Diskussionen här är väl hur mycket av prisökningen som beror på marknadsfaktorer som ökad urbanisering och koncentration av jobb till tätortern och hur mycket som beror på oligopol.
Diskussionen skulle kunna vara det men så är det inte. Byggnadskostnaden har ökat mer än KPI, och den är inte kopplad till geografiskt läge. Den som vill förstå prissättningen behöver förstå varför byggnadskostnaden stiger.

Ovanpå det har vi värdeökning av mark. Den kommer av att många vill bo på vissa ställen. Då stiger värdet. Det kan tyckas vara en enkel och begriplig princip. Men inte i den här diskussionstråden.
Här tänker sig folk att dom ska kunna bo där det är populärt att bo, men på något okänt magiskt sätt tänker dom sig att dom inte ska behöva betala mer. Utan att andra som vill bo där av någon outgrundlig anledning skall stiga åt sidan och släppa fram folk i tråden.

Citat:
Visst får dom sänka priserna, efter förra kraschen gav man kontantrabatter på BR i Göteborg och bostadsbolagen försökte med juridiska åtgärder komma åt de som dumpade handpenningen för att komma ur kontrakt med prisfall. Så det blir en minskning av byggandet men byggsektorn får även ta ett prisfall som alla andra sektorer i ekonomin.
Som jag har påtalat så åker dom på olika former av prissänkningar/kostnadsökning för att bli av med allt dom byggt. Därav att dom ligger på så bedrövlig lönsamhet.
Men om du tror att dom fortsätter och bygger bostäder till förlust så får du tänka om.

Betalar inte folk produktionskostnaden så kommer det inte att byggas. Det borde vara lätt att begripa.
Nu har vi haft en kraftig prisökning sedan 2013. Nu ligger priserna över produktionskostnaden och därför byggs det rekordmycket.
2017-07-17, 11:25
Medlem
sebno1s avatar
Alpha101:

Bostadspriserna i storstäderna i Danmark har återhämtat sig med råge, är nästan ikapp oss MEN dom tog smällen 2008 medan staten i Sverige inte gjorde det utan körde åtgärd på åtgärd som har skjutit upp det hela.

Där är vi nu med minusränta utan att få fart på ekonomin, vad tror du då händer vid en räntehöjning?

Varför tror du hela världens ledare hyllade "Team Borg/Reinfeldt" för? Jo för att istället skuldsätta landet så skuldsatte dom medborgarna istället, kolla man skulder i sin helhet så ligger vi på Greklands nivå och du tycker landet är i en högkonjuktur?
2017-07-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det finns massor med regleringar som platt-tv leverantörerna måst följa. Framförallt om vi räknar in standarder där. Och det är väldigt rimligt att ta med de.
Och sedan är det konkurrens mellan komponentleverantörerna (i flera led). På samma sätt som byggmaterialleverantörerna.

Men vill du hävda att vi har inverterade bubblor för platt-tv och DRAM?
Eller inser du att en mätning mot KPI är skvatt galet?
Det är det som var frågan.
Nej, standarder sänker produktionskostnaden, det vet alla som arbetar inom tillverkningsindustri. Undantaget är att betala licensavgifter för patent som numera ofta ingår i standarder men detta är en liten kostnad i jämförelse med att utveckla själv. Tror du på fullt allvar det vore billigare för TV-tillverkare att göra en standard per marknad?

Men som du säger är mätning mot KPI inte rimlig för bostäder fungerar inte som konsumtionsartiklar. Framför allt så kan man tillverka konsumtionsvaror utanför Sverige i fri konkurrens och slipper hemmasnickrade fackliga regler som trycker upp kostnaden.

Citat:
Diskussionen skulle kunna vara det men så är det inte. Byggnadskostnaden har ökat mer än KPI, och den är inte kopplad till geografiskt läge. Den som vill förstå prissättningen behöver förstå varför byggnadskostnaden stiger.

Ovanpå det har vi värdeökning av mark. Den kommer av att många vill bo på vissa ställen. Då stiger värdet. Det kan tyckas vara en enkel och begriplig princip. Men inte i den här diskussionstråden.
Här tänker sig folk att dom ska kunna bo där det är populärt att bo, men på något okänt magiskt sätt tänker dom sig att dom inte ska behöva betala mer. Utan att andra som vill bo där av någon outgrundlig anledning skall stiga åt sidan och släppa fram folk i tråden.
Ja mark är ju begränsad i synnerhet där det finns arbete för det är där flk tenderar att vilja bo. Men hade vi tidigare investerat i bättre kollektivtrafik hade detta motverkat prisstegringarna. Likaså kunde man försökt utveckla regionala arbetsmarknader för att lätta på trycker i städerna. Men detta vill inte politikerna för då kan man inte skinna folk lika mycket med bostadslån.

Citat:
Som jag har påtalat så åker dom på olika former av prissänkningar/kostnadsökning för att bli av med allt dom byggt. Därav att dom ligger på så bedrövlig lönsamhet.
Men om du tror att dom fortsätter och bygger bostäder till förlust så får du tänka om.

Betalar inte folk produktionskostnaden så kommer det inte att byggas. Det borde vara lätt att begripa.
Nu har vi haft en kraftig prisökning sedan 2013. Nu ligger priserna över produktionskostnaden och därför byggs det rekordmycket.
I tillverkningsindustrin brukar varje kris leda till en strukturrationalisering där mekaniseringen ökar och man sållar ut de underleverantörer som inte håller måttet. Jag ser inte mycket av detta inom byggindustrin. Apple tillverkar sina telefoner utanför U.S.A. och många Tyska verkstadsföretag har flyttat produktion och enklare utveckling till Östeuropa. Inom övriga sektorer som t ex sjukvård accepterar man att nyanlända slussas in snabbt för att avlasta den ansträngda situationen men jag ser inte detta inom byggindustrin.

Obstruktioner i form av långsam hantering av detaljplaner och fackligt motstånd mot förändring är huvudkomponenter i bubblan, liksom givetvis det gillande bubblan får från politiker som ser en chans att hålla konjunkturen flytande mer mer lån samt skuldförslava sitt eget folk i tider när pensionsystemet börjar knaka och folk måste "motiveras" att jobba längre.
2017-07-17, 12:24
Medlem
Alpha101,
Om det är ökade produktionskostnader som har drivit på bostadspriserna, hur förklarar du då att priserna på nyproducerade bostadsrätter är ca dubbelt så höga i Solna som i exempelvis Norrköping? Materialkostnad samt arbetskraft är knappast 100% högre i Solna än i Norrköping, men tydligen så är det lönsamt att bygga även i Norrköping.

Det verkar ju snarare som att priset för nyproducerade bostäder i ett område är en funktion av prisläget i just det området. Troligen pga varierande markkostnader, materialval, vinstmarginaler etc. Dessa parametrar är ju dock variabla och kommer justeras då marknadsläget ändras. Sjunker bostadspriserna så sjunker markkostnaderna också, etc.
2017-07-17, 12:38
Medlem
HGs avatar
Frågan är ju när bubblan spricker eller om den spricker?
2017-07-17, 13:11
Medlem
brutalares avatar
Om det nu är en bubbla (Jag själv varken tror eller förnekar dess existens) vad kommer då få den att spricka?

- Höga räntor (Inte troligt enligt mig)
- Överutbud av bostäder (Kanske i vissa städer?)
- Lågkonjuktur (När den väl kommer blir det mindre konkurrens på budgivningarna?)

Vad tror ni?
2017-07-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om det nu är en bubbla (Jag själv varken tror eller förnekar dess existens) vad kommer då få den att spricka?

- Lågkonjuktur (När den väl kommer blir det mindre konkurrens på budgivningarna?)

Vad tror ni?

Nu tror jag inte att det är en 'bubbla', men dåliga politiska beslut kan alltid skapa stora problemspiraler, och risken för det är alltid väldigt reell. Speciellt nu när vi har en högt värderad marknad och går på nya marker, ekonomiskt sett.
2017-07-17, 15:09
Medlem
Citat:
Om vi nu tillämpar din princip på platt-TV så ser vi fallande priser jämfört med KPI. Är då platt-tv i någon inverterat bubbla som kommer explodera upp i pris när som helst?
Här får du då svara att ja, enligt din princip blir det så.

Och har du nu några problem med platt-tv så kan vi ta DRAM i öre/bit. Samma visa där. Fallande priser i 30 års tid.

Här kanske du börjar gorma om att där har det fallit pga att produktionskostnaden fallit. Och därför är det ingen bubbla.

Hade du tänkt en sekund innan du skrev hade du kunna inse vilken hjärndöd princip du föreslår. Den saknar varje form av allmängiltighet.

Ha ha ja platt-tv . Självklart skulle vi hamna där till slut. Priset på platt-TV är ganska konstant vad jag kan se. Naturligtvis var dom svindyra i början på grund av att dom var revolutionerande, precis som VHSspelare, CDspelare o DVDspelare var svindyra i början. I dag kan du knappt ge bort en CDspelare. Platt-TV kommer gå samma väg.Vad har det med bostadsbubbla att göra? En CDspelare är en obsolet produkt till skillnad mot bostäder som folk fortfarande behöver
Problemet med bostäder är att betong o stål o trä inte blivit speciellt mycket dyrare men bostäderna har stuckit iväg tiofalt utan någon speciell anledning förutom just bubbeleffekten.
'Det kan väl inte vara så farligt, alla andra gör ju det' tänker alla o signar lånen utan att tänka efter, hela skiten kommer at spricka när som helst, alla kan se det.

Att undra varför platt-TV sjunker i pris och inte bostäder är ungefär som att fråga varför svartvita TV-apparater sjunkit så mycket i pris, eller VHS-spelare. Det är en helt annan marknad. Platt-TV är helt enkelt inte lika hett längre som det en gång var. Samma som alla elektroniska produkter. Bostäder däremot kan vi liksom inte bara slänga bort o köpa en nyare modell. Att ens jämföra bostäder med platt-TV visar på tomheten i den nyliberala doktrinen. Det finns liksom ingenting där.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-17 kl. 15:52.
2017-07-17, 15:35
Avslutad
Citat:

Vad tror ni?

Vid en tillräckligt stor bubbla blir vadsomhelst en potentiell nål. Det är irrelevant att peka ut ett visst fenomen som "skyldigt" till att bubblan brister. När en lavin går skyller man då på en enskild snöflinga?
2017-07-17, 17:19
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:

Vad tror ni?

Lågkonjunktur definitivt. Vi befinner oss just nu i en av dom längsta högkonjunkturerna sen efter andra världskriget. Men förr eller senare tar även denna slut och arbetslösheten tar fart igen.

Höga räntor blir det först efter en allvarlig ekonomisk kris internationellt. Det är ju inte så att skuldbergen har minskat sen finanskrisen 2008 utan tvärtom. Tror inte riksbankerna världen över kan trolla med knäna ännu en gång utan då kommer stora kraschen.
2017-07-17, 18:07
Medlem
80231s avatar
5 ggr var för 20 år sedan. Sluta med ohederlig argumentation. 15 ggr årslönen skrev jag i mitt lilla räkneexempel. Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?

Vad kostar det att bygga per m2 i de tre största städerna i dag? 25'-30'.
Senast redigerad av 80231 2017-07-17 kl. 18:35.
2017-07-17, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
5 ggr var för 20 år sedan. Sluta med ohederlig argumentation. 15 ggr årslönen skrev jag i mitt lilla räkneexempel. Anser du att det är ett skifte? Är det en bubbla?

Vad kostar det att bygga per m2 i de tre största städerna i dag? 25'-30'.

25-30 kkr/m2 ger en tvåa på 65 kvadrat för strax under två miljoner.

Säg att byggarna kan producera för 25k och sälja för 30 k. Då kostar vår tvåa 1950 kkr och med en ränta på 5% blir det (med 15% kontantinsats) en räntekostnad på cirka 7000 i månaden, innan ränteavdrag. Det smakar väl paj?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in