Citat:
Semester i Maj? Nåja, hittade den här artikeln.
https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/
Vad konstigt att dessa är så svårsålda. Vad kan det bero på? 7 milj. för en trea i Solna är ju en lysande affär, vad väntar folk på? Slå till när ni har chansen säger jag, vad kan gå fel?
https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/
Vad konstigt att dessa är så svårsålda. Vad kan det bero på? 7 milj. för en trea i Solna är ju en lysande affär, vad väntar folk på? Slå till när ni har chansen säger jag, vad kan gå fel?

1. Artikeln är typ skriven av Hjalmar Mehrs intellektuella efterträdare. Det är inte som så att de ogillar själva bygget utan att de haft en egen plan på att riva hela det där området+ca 2km i varje riktning sedan typ 1950-1980 talet. De hann dock bara med närliggande "gamla Hagalund" vilket i och försig egentligen låg på andra sidan Frösundaleden samt "gamla Huvudsta" vilket i och för sig också låg på andra sidan vägen.
2. Skulle nog säga att de sålt bra. Väldigt få köper en lägenhet som de kommer att få 2020. Det är alltså 2,5 år tills lägenheterna ska vara klara. Dessutom finns det ju vissa legala risker i projektet - en köpare har ingen garanti för att området kommer att se ut som i gestaltningsprogrammet. Så ifall du kollar bilderna ligger risken i att utsikten blir nya kontor (dessa ska tydligen nästan vara uppförda nu), brutalistskrapan och sedan en massa obyggd mark. Det ser alltså inte så vackert ut i området just nu på bilderna och köparen till en bostadsrätt har ingen garanti för att området kommer att snyggas upp annat än vad PEAB avtalsmässigt garanterat ska utföras.
3. Hela det där området har varit en "het potatis" sedan 1902 då området föreslogs som bangård Stockholm. Det var alltså tänkt att Tomteboda, Hagalund och Frösunda bangårdar skulle vara 1 jättebangård för hela Stockholm i ett flertal förslag och mest formellt i Generalplanen från 1902. Bangården skulle alltså sluta ungefär där PEABs bygge slutar och sedan skulle fyra passagespår dras vidare mellan råstasjön och lötsjön till Frösunda bangård och vidare i nord-västlig riktning. Förslaget var alldeles för dyrt och föll ganska omgående varefter Solna kommun kunde börja bebyggas i tätare former. Järnvägsfolket fick nöja sig med vad som idag är Tomteboda och Hagalunds-Frösunda bangårdar även om expropriationsärendena talar för ganska omfattande markstridigheter i området. Efter att järnvägsfolket tvingats på flykt inträdde andra parter i konflikten. Bland annat Kreugersfären, länsstyrelsen, stora Frösunda gods, någon klan i Huvudsta, Stockholms stad, väg och vattenbyggnadsstyrelsen, byggnadsstyrelsen, försvarsmakten, spårvägsfolket och vägdistriktet samt även Konungen även om denne egentligen inte var part utan "han som verkligen bestämde". Slutligen skapades Solna stad för att så att säga få en enda administration till oredan av 10st administrationer liksom att alla inblandade högre&lägre statstjänstemän inom kort tid avlidit varför staten inte längre hade någon översikt över området. Fotbollsförbundet som ägde marken innan PEAB kom in kring 1910 då Kreugersfären tyckte att det var lämpligt att något stort, tungt och populärt skulle byggas precis på järnvägs och spårvägsfolkets sista möjlighet att bygga ett då rationellt passagespår gentemot Sundbyberg och Frösunda bangårdar. Järnvägs och spårvägshetsen fortsatte dock till runt 1939 då en större och tyngre version av Råsundastadion slutligen uppförts i området - dock inte längre i termer av bangårdar utan i termer av förortsbanor av gigantiska format, försvarsanläggningar med spår och "snabbtrafikleder" av olika sort. Alla de förslagen föll dock eftersom det inte fanns någon finansiering. Till slut fanns bara vägdistriktens förslag kvar i moderniserad form tillsammans med etablerade järnvägskonstruktioner. Spårvägsfolket fick åka tunnelbana kring 1980. Fotbollsfolket fick titta på fotboll. Stockholms stad utvisades till Stockholm. Klanen i Huvudsta som hamnat i fejd med både staten, staden och kreugersfären p.g.a. spår&fotbollsuppfattningar paniksålde till Wallenberg. Wallenbergs tvingades sälja till Solna stad som ägdes av Kreugersfären och som hade uppbackning av Hjalmar Mehr. Stora Frösunda neutraliserades av länsstyrelsen genom tvångsinförlivning med Hagalund sedan patriarken på Stora Frösunda avlidit under expropriationsärende. Hagalund revs på uppdrag av Hjalmar Mehr även om det varit planerat sedan länge. Och någonstans där är området idag; Fotbollsfolket har fått ny arena i arenastaden, marken måste bebyggas. Anledningen till att vänsterns tidningsfolk är kritiska handlar om att de dels har egna saneringsplaner för området och dels att de anser att gentrifieringen i termer av priser påverkar väljarvikterna mellan partierna. Frågan är dock om området är överprissatt. Enligt min uppfattning är det inte det sett till att området ligger centralt med mycket goda förbindelser i närheten. Snarare kan det vara som så att området är underprissatt sett till de värden som finns i området.