2017-07-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Ok, inte de bästa chanser alltså. Vet du om det är möjligt att söka och få reda på om jag kan komma in utan att tacka nej till den jag är antagen till?
Vet faktiskt inte, men eftersom att du måste tacka ja senast 28:e så tror jag inte det. Men testa att söka in utbildningen, alternativt hör med dom på antagning.se. Vad är det för utb/kurs det handlar om?
Senast redigerad av rolflmao 2017-07-17 kl. 12:15. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-17, 12:56
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
Vet faktiskt inte, men eftersom att du måste tacka ja senast 28:e så tror jag inte det. Men testa att söka in utbildningen, alternativt hör med dom på antagning.se. Vad är det för utb/kurs det handlar om?

Jag har nu varit i kontakt med både ett universitete och med antagningsservice och det är möjligt att söka de program som finns kvar utan att tacka nej till den utbildning som jag kommit in på.

Men som sagt, man hamnar i sista ledet.

Det var en linje i Halmstad jag kommit in på, ville hellre ha något i mellansverige.
Citera
2017-07-17, 14:50
Medlem
Kan man plugga mer än 100% i universitetet

Hej
Jag har tänkt att söka till tandläkarprogammet i vårterminen och om jag blir antagen så tänkte jag kanske om det går att studera lite i snabbare takt typ med 150% eller 200%

Finns det några som har gjort det som kan berätta hur de har gått tillväga ? med vem ska man prata och när ? och hur känndes det när ni pluggat mer än 100%. vilka program pluggade ni til ?

Jag vill få svar helst från någon som har pluggat eller plugger fortfarande till tandkläkarprogrammet och plugger med 150% . Hur var plugget? var det mycket plugg ? för jag vet i universitet, det är lite chill plugg då o då pga alla helger, lediga dagar med mera.
Citera
2017-07-17, 14:54
Medlem
Jag har 2 master examen men ingen inom tandläkare.

Däremot ser jag det som mycket svårt att kunna läsa ett program snabbare än det är upplagt. Detta för att det helt enkelt inte går att göra labbar/praktiskt arbete.

De enda jag vet om, inklusive mig själv, är att man läser på högre fart då man läser saker parallellt. Men då olika program.

Du skulle ju teoretiskt kunna läsa med högre årskurser för att parallellisera. Men många har då spärrkurser som hindrar dig för just detta. Då du inte anses behörig till högre kurser och skulle mest vara i vägen för de som faktiskt kan utföra kursen.

Så jag är också väldigt intresserad av någon som faktiskt gjort detta praktiskt på samma program och i så fall exakt hur det gick till praktiskt.
Kan bara tänka mig det funkar på mindre obetydliga program såsom Speldesign vid Södertörns Högskola. Och kan inte fungera vid större master program.
Citera
2017-07-17, 15:09
Medlem
Ja precis , det är vad jag tänkte också, känner tvivel om att det ska fungera med master progarm som tandläkare men hoppas någon som har gjort det kan besvara frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Jag har 2 master examen men ingen inom tandläkare.

Däremot ser jag det som mycket svårt att kunna läsa ett program snabbare än det är upplagt. Detta för att det helt enkelt inte går att göra labbar/praktiskt arbete.

De enda jag vet om, inklusive mig själv, är att man läser på högre fart då man läser saker parallellt. Men då olika program.

Du skulle ju teoretiskt kunna läsa med högre årskurser för att parallellisera. Men många har då spärrkurser som hindrar dig för just detta. Då du inte anses behörig till högre kurser och skulle mest vara i vägen för de som faktiskt kan utföra kursen.

Så jag är också väldigt intresserad av någon som faktiskt gjort detta praktiskt på samma program och i så fall exakt hur det gick till praktiskt.
Kan bara tänka mig det funkar på mindre obetydliga program såsom Speldesign vid Södertörns Högskola. Och kan inte fungera vid större master program.
Citera
2017-07-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas939
Ja precis , det är vad jag tänkte också, känner tvivel om att det ska fungera med master progarm som tandläkare men hoppas någon som har gjort det kan besvara frågan.

Just det kom på en annan avart bara för informationens skull.

Många program tillgodoräknar också arbetslivserfarenhet. Då får man godkänt i många kurser. En arbetskollega som jobbat inom IT en längre tid gjort just detta på KTH. Han fick själv kryssa i en blankett för de kurser han ansåg har ingått i hans yrkesliv. Sen lämna referenser till CTO'n på jobbet.
Detta räckte gott för att han direkt fick godkänt på en stor mängd kurser. Men får bara ut examen om han slutför programmet.
Så verkar vara skyddat att du inte kan få ut separat papper på slutförda kurser "bara sådär". Men kanske någon annan lyckats med det också?

I detta fall skulle det teoretiskt bli snabbare studietakt i det stora hela. Men har föga med vad du är ute efter i ditt fall.
Citera
2017-07-17, 16:20
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade. När det kommer till den senaste infogade trådstarten, så bör eventuell fortsatt diskussion i så hög grad som möjligt handla om hur man - rent praktiskt - går tillväga för att få tillåtelse från lärosätet ifråga att läsa utbildningen i snabbare studietakt än normalt, alternativt bli antagen till fler poäng än 30 HP (normal studietakt, 100%) per termin.

/Mod.
Citera
2017-07-18, 14:41
Bannlyst
En sak jag undrar över. Kan man göra ännu en anmälan (så det blir en sen anmälan) på sitt andrahandsval, om man är osäker på att om man kommer in på sitt förstahand som man är reserv på?
Problemet till att inte jag kunde välja att stå som reserv på mitt första och andrahand, var för att man högst fick stå som reserv efter urval 1 på totalt 210 HP. Men eftersom mitt förstahand och andrahand överstiger det (60+180=240 HP).
Citera
2017-07-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
En sak jag undrar över. Kan man göra ännu en anmälan (så det blir en sen anmälan) på sitt andrahandsval, om man är osäker på att om man kommer in på sitt förstahand som man är reserv på?
Problemet till att inte jag kunde välja att stå som reserv på mitt första och andrahand, var för att man högst fick stå som reserv efter urval 1 på totalt 210 HP. Men eftersom mitt förstahand och andrahand överstiger det (60+180=240 HP).
Nu var det några år sedan jag sökte så jag minns inte exakt vad det står i reglerna men du måste totalt ha missuppfattat, du kan naturligtvis stå som reserv till flera program/kurser. Med max på 210p per termin så menar de just den terminen, d v s du skulle kunna stå som reserv till 7 program eftersom man läser 30p per termin vid helfart.

T ex så sökte jag samtliga läkarprogram och valde att stå som reserv på allihop efter första urvalet, inga problem där.

Så du ska alltså inte behöva göra en sen anmälan till ditt andrahandsval utan bara välja att stå kvar som reserv.
Citera
2017-07-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo

Högst 210 HP *per termin* är det, som ovanstående säger. Hur ser det ut på ditt antagningsbesked nu, för jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är ju bara att tacka JA till allt som du står på reserv på, det där sköts ju av sig självt (du kan inte tacka ja till något du inte står som reserv på, alt blivit antagen till).
Citera
2017-07-18, 16:05
Medlem
Zhes avatar
Om jag har 12,8 i meritvärde, pluggar upp matematik 2C samt 3C. Hur pass ändras det värdet när jag söker nästa gång? Hur baseras meritvärdet? För det verkar vara olika på olika program man ansöker till.
Citera
2017-07-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhe
Om jag har 12,8 i meritvärde, pluggar upp matematik 2C samt 3C. Hur pass ändras det värdet när jag söker nästa gång? Hur baseras meritvärdet? För det verkar vara olika på olika program man ansöker till.

Det ÄR olika på varje program man söker till. Googla på "Hur räknas meritvärde" exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in