2017-07-17, 16:09
Medlem
Twiggygirls avatar
Man kan undra vad Radio skaraborg ville uppnå med programmet och uppföljande intervju av "pilot"?
Helenas syster vädjade efteråt i lokaltidningen till Mariestadsborna att försöka minnas. VAD ska Mariestadsborna minnas? Varenda jävel hade ju pilotglasögon på den tiden, enl vissa i tråden. Radio skaraborg har släppt ett "smeknamn" på en ev. gm. Och? Vad vill dom? Spelar ingen roll VEM man skriver till Pernilla och namnger, ( jag har inte gjort det) med frågan om han är "pilot" så blir svaret självklart NEJ. OM det stämmer som hon säger att han inte nämnts i tråden så är det ju en random okänd person för mariestadsborna. Jag förstår ej syftet med programserien. Dom fattar väl att det ger utrymme för spekulationer? Inte riktigt rätt kan jag tycka. Självklart måste hon bromsa detta på "nåt" sätt. Med facit i hand tror jag dom ångrar sändningen. Inget blir ju bättre av att förneka. Men dom FÅR inte lämna ut namn såklart. Detta ger ju bara uppslag till nya spekulationer om VEM som är "pilot". Jag hoppas denna tråd stängs. Detta ger ingenting.
Citera
2017-07-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Mycket bra skrivet / tänkt!! Hoppas att många från Mariestad läser detta och tänker så att det knakar!
En sak bara, långtifrån alla Helenas vänner har namngivets i denna tråd.

Jag tror att GM var "känd" av HA på ett eller annat sätt däremot är jag osäker på hur "känd" han är/var för Helenas övriga vänner (med hänvisning till min tidigare post).
Mariestad 1992 var en liten stad och alla kände alla - mer eller mindre.

Om man antar att samtliga vänner till HA varit inne på förhör.
Om man antar att nästan alla som var på Stadt samma kväll som HA varit inne på förhör.

Om ovan antaganden stämmer betyder det att GM sannolikt varit inne på förhör. Flera personer har också varit på förhör flera gånger.

Om man antar att polisen kollat upp minst 90% av alla tips som kommit in.
Om man antar att polisen även förhört samtliga vittnesuppgifter som angivits och kommit in samt kollat upp dessa.
Om man kollat samtliga förhörda personers alibin så att det stämmer med vad de angivit i förhör.

Om ovan antaganden är på något sätt sanningsenliga så BÖR polisen ha ringat in någon misstänkt GM. (Fast de inte kunnat bevisa detta ännu).

Vad jag vill ha sagt är att det i dagsläget finns en Pilot som blivit delgiven misstanke. Denna Pilot har antagligen ringats in på någon av ovan antaganden. Vi i tråden vet dock inte vem denna Pilot är. Med tanke på alla nämnda så ÄR Pilot inte någon av dessa. Det har vi indikationer på.

Pilot är då sannolikt en annan person än de nämnda i tråden och det är dags att titta på HA övriga inre- och yttre bekantskapskretser för att hitta Pilot. I tråden har de redan namngivna personernas vara eller icke vara misstänkt redan ältats om och om igen, inget nytt har kommit fram av dessa de senaste 15 åren.

Jag tror att tråden helt enkelt bör titta på HA andra vänner (enligt min tidigare post) istället för att fortsätta älta de redan namngivna. Jag tror faktiskt inte att GM finns att hitta i den kretsen.

Rörigt inlägg..hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Citera
2017-07-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
Hej alla !
Har följt denna tråd under några år, i perioder skall tilläggas men har försökt att läsa ikapp efter frånvaro, så jag tror inte jag har missat så mycket. Intressant att tråden fortfarande håller den aktivitet den gör och nu efter den senaste mediabevakningen kanske det har blivit lite extra drag här, bra !

Jag själv intresserar mig för fallet då jag är från staden och som så många andra gärna ser att fallet klaras upp.

Jag vet inte vem som är varken gärningsman eller den sk pilotmannen. Kan vara den samma eller inte, och kanske fel pilotman, antar jag.

Det är mycket teorier, rykten, fakta som kokar upp till ytan i lilla Mariestad idag, bra och jag hoppas det blir mer !
Som så många andra i och utanför tråden skapar även jag mig en misstänkt gm och eller pilotman, medhjälpare och eventuella "vänner" som kan tänkas hålla tyst om vad som har hänt.

Då gärningsmannen är svårast att hitta så kan man försöka hitta vilka som kan tänkas veta något, tänker jag. I M-stad liksom övriga landet fanns det 92 olika grupperingar av personer, på vilket sätt man umgicks och varför för att på sitt sätt ha en trevlig tillvaro i stadens uteliv.

I mina ögon fanns det bland annat:
1A: Det fanns dom som gick ut själva, i par, mindre eller större gäng med målet ett av stadens diskotek. Kan kanske benämnas som "vanliga gängen"
1B: Det fanns dom som likt ovan fast i lite mer utmärkande still gick ut som jag kallar för Syntarna.
2A: Sedan har vi Raggargängen, de lokala raggarna från M-stad
2B: Raggare utifrån som Lyrestad, Timmersdala, Ullervad, Götene, Lugnås
2C: Övriga raggare från Skara, Lidköping, Skövde, kristinehamn med mera, var mindre vanliga kanske.
3A: Punkarna
3B: Hårdrockarna
3C: Skinskallarna
4A: Kriminella
4B: Missbrukare
4C: "Röka på" personerna

I grupp 1 upplever jag att det i M-stad pratas och spekuleras mycket idag kring fallet. Kan vara att det är det var den största gruppen kanske.
Grupp 2 pratas det men inte som grupp 1 och gruppen var ganska stor 92.
Grupp 3 och 4 pratas det knappt alls.

För att spekulera vidare lite kring varför det är tyst i grupp 3 och 4 ... Man kan dra tydliga paralleller mellan grupp 3A och 4A, 4B och 4C. (Grupp 3B upplever jag senare flöt in i Grupp 1A och grupp 3C var en minoritet 92.) Grupp 3A och 4 då. Där fann man då och framförallt idag många av de samma personerna i grupperna.

Vad ska då denna spekulation leda fram till .... Det är tyst i dåvarande och nuvarande grupp 3A och 4.
Man ser också att det är många från 3A 1992 som idag även ingår i grupp 4, vissa av 3A även i grupp 4 1992. Betyder det att man i grupp 3A och 4 vet vem som är GM ?! Kanske, kanske inte. Att det är tyst och inte pratas i den gruppen kan även betyda att man inte "får" prata om olagligheter som har hänt, oavsett om det är en GM internt eller externt i gruppen.

Hursomhelst så tycker jag att det är intressant att utreda varför det är tyst och ska vara tyst i den gruppen och titta lite närmare på det.

Vänta nu. Den här indelningen i grupper är ju högst subjektiv och godtycklig. Själv skulle jag minst kunna tillhöra 3-4 grupper. Och varifrån får du att det inte pratas bland punkare, hårdrockare?? Hänger inte med alls faktiskt.
Citera
2017-07-17, 16:21
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Man kan undra vad Radio skaraborg ville uppnå med programmet och uppföljande intervju av "pilot"?
Helenas syster vädjade efteråt i lokaltidningen till Mariestadsborna att försöka minnas. VAD ska Mariestadsborna minnas? Varenda jävel hade ju pilotglasögon på den tiden, enl vissa i tråden. Radio skaraborg har släppt ett "smeknamn" på en ev. gm. Och? Vad vill dom? Spelar ingen roll VEM man skriver till Pernilla och namnger, ( jag har inte gjort det) med frågan om han är "pilot" så blir svaret självklart NEJ. OM det stämmer som hon säger att han inte nämnts i tråden så är det ju en random okänd person för mariestadsborna. Jag förstår ej syftet med programserien. Dom fattar väl att det ger utrymme för spekulationer? Inte riktigt rätt kan jag tycka. Självklart måste hon bromsa detta på "nåt" sätt. Med facit i hand tror jag dom ångrar sändningen. Inget blir ju bättre av att förneka. Men dom FÅR inte lämna ut namn såklart. Detta ger ju bara uppslag till nya spekulationer om VEM som är "pilot". Jag hoppas denna tråd stängs. Detta ger ingenting.

Tillägg: Det Pernilla påstår via mejl, tror jag inte äventyrar hennes trovärdighet som journalist nämnvärt. Antar att hon kan hänvisa till att hon svarade som privatperson.
För att få tyst på detta BÖR hon gå ut och säga samma sak offentligt. D.v.s: "Pilot" ÄR INTE NÄMND I TRÅDEN. Då tror jag henne.
Citera
2017-07-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vänta nu. Den här indelningen i grupper är ju högst subjektiv och godtycklig. Själv skulle jag minst kunna tillhöra 3-4 grupper. Och varifrån får du att det inte pratas bland punkare, hårdrockare?? Hänger inte med alls faktiskt.

Indelningen av grupper är efter mitt tycke, stämmer.

Sammanfattningsvis kan sägas att det Då inte pratades bland punkare, kriminella och missbrukare. Idag pratas det inte bland kriminella och missbrukare (flertalet dåtids punkare ingår idag bland missbrukarna)

En tråd att titta närmare på som sagt och varför inte

Jag har noterat att många namn som har angetts i tråden är namn för denna av mig uppkallade grupp 3A och 4.
Citera
2017-07-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tror att tråden helt enkelt bör titta på HA andra vänner (enligt min tidigare post) istället för att fortsätta älta de redan namngivna. Jag tror faktiskt inte att GM finns att hitta i den kretsen.

Rörigt inlägg..hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Det var tydligt inlägg av dig tycker jag. och jag är lite åt det samma hållet. Dock måste det inte vara vänner till HA. Men kan vara det. De olika grupperingarna och kanske man kan hitta vänner/bekanta till GM ?! Vart gör man det är frågan och jag har en teori. I förlängningen kan man titta på om det eventuellt finns vissa i min grupp 3A och 4 som på något sätt är bekanta till HA ...

... På Mickes gym där Helena tränade fanns det några ur grupp 3A/4. Killen på stadshotellet som av HA var intressant ska enligt mina källor ingå i grupp 4.
Senast redigerad av EPA80 2017-07-17 kl. 16:59.
Citera
2017-07-17, 16:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Tillägg: Det Pernilla påstår via mejl, tror jag inte äventyrar hennes trovärdighet som journalist nämnvärt. Antar att hon kan hänvisa till att hon svarade som privatperson.
För att få tyst på detta BÖR hon gå ut och säga samma sak offentligt. D.v.s: "Pilot" ÄR INTE NÄMND I TRÅDEN. Då tror jag henne.

PW kan inte under några omständigheter avslöja sin källa, vem som är den intervjuade 'mannen med pilotglasögon', varken som privatperson eller journalist. Det är också en pågående polisutredning. Att förneka namn som mailas till henne är något hon måste göra som jag ser det. Det är inget hon först kan göra och sedan sluta att göra när rätt namn kommer.
Men att gå så långt att tom säga att mannen med pilotglasögon inte är nämnd i tråden på FB förvånade mig, varför uttala sig så? För att pilotmannen uttryckte det i intervjun?
Jag tror inte de räknade med hur detta skulle komma att eskalera. Och FB får allt fler användare och blir hela tiden en större arena för medborgarna.
Citera
2017-07-17, 16:57
Medlem
Jag förstår inte att inte pilot kommer in i tråden och förklarar sig.. om han nu är oskyldig så kanske han har egna tankar kring vem som kan vara GM.. höll han sig kring HA den kvällen så kanske han kan minnas speciella händelser den kvällen. Så jag ber dig pilot att komma ut och skriva! Du borde väl också vilja att detta ska lösas om du är oskyldig??
Citera
2017-07-17, 17:15
Medlem
Citat:

Fast det gjorde hon väl i frågor och svar på SR:s hemsida?
Citera
2017-07-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlegSalenko
Lite funderingar kring Pilotmannen och hans koppling till HA, att han inte är nämnd på tråden tidigare osv:

Jag är själv från en av "kransorterna" till Mariestad. Varje fredag/lördag kväll när vi var i Helenas ålder hade vi förfest på hemmaplan, blev fulla och glada och åkte sen in till "stan". Någon fick ofta vara nykter och agera chaufför, både dit och hem. Det var inte direkt ovanligt att någon eller några föll av under kvällen och inte blev med hem på natten. Någon fick ragg, någon hamnade på efterfest osv. Ni fattar. Speciellt åren efter gymnasiet, när många fortfarande bodde kvar hemma. Man träffade många gamla kompisar från gymnasiet, ytligt bekanta både killar och tjejer. Man hade ju trots allt gått i samma klass eller någon parallellklass som dom flesta, eller åtminstone på samma skola under många år. Både äldre och yngre. Känslan är att man hade en "koppling" till nästan alla, större är ju inte Mariestad. Vad jag vill komma till är att man är bekant med väldigt, väldigt många, trots att man inte är från själva Mariestad. Och jag är helt övertygad om att Helena hade massor av "bekanta" i stil med mig, allt annat vore helt orimligt. En kille som hon sett varje dag i korridorerna under tre gymnasieår, kanske träffat på nån förfest någon gång eller liknande. Inget mer liksom. Men ändå en kille som hon känner igen tydligt, en "bekant" utan att för den delen "känna" personen. En kille som hon kanske kan tänkas gå över en bro med trots att hon avvisat honom tidigare under kvällen.
Vad har vi på kransorter som Ullervad, Lugnås, Hassle, Torsö , Sjötorp och Lyrestad egentligen? Någon som får någon känning av detta tro?

Just detta med kransorter tror jag vi får ta med i beräkningen. Jag är övertygad om att Gm finns någonstans i hennes bekantskapskrets. Problemet är att vi inte har insyn i utredningen och inte vet vilka som blivit förhörda och vad de sagt i förhör. Vi vet inte alls mycket om utredningen egentligen. Jag tror att ett tips från någon som verkligen känner GM (utan vetskap att han är GM) och kan minnas tillbaka till händelser strax efter att Helena försvann.
Jag är säker på att denna GM (efter att han fortfarande efter 20+ år följer b. la. tråden maniskt och även säkert allt annat som har med HA och hennes försvinnande att göra) mådde psykiskt dåligt och utmärkte sig just på grund av sitt mående på ett eller annat sätt. De närmaste bör ha reagerat på personens plötsligt uppkomna beteende men kanske trott att detta hade med annat att göra än HA.
Någon därute har bildat familj med en mördare, någons pappa är mördare, någons bästa vän är mördare, någons arbetskamrat är mördare mm. Jag kan nästan garantera att INGEN, absolut ingen kan tro detta om denna person för han har levt ett dubbelliv ända sedan tjugoårs åldern och kommit undan med detta. Han kommer aldrig att erkänna förrän han blir direkt anklagad med bevisning mot honom.

Jag är övertygad om att ett tips från någon närstående till GM måste komma in för att polisen ska komma vidare i detta. Denna GM är nog inte lätt att hitta och om ingen direkt närstående vill/kan tipsa så måste någon ungdomsvän/vän som misstänker GM att kontakta polisen för det verkar inte finnas någon i tråden som kan komma med något konkret just för tillfället
Citera
2017-07-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
Det var tydligt inlägg av dig tycker jag. och jag är lite åt det samma hållet. Dock måste det inte vara vänner till HA. Men kan vara det. De olika grupperingarna och kanske man kan hitta vänner/bekanta till GM ?! Vart gör man det är frågan och jag har en teori. I förlängningen kan man titta på om det eventuellt finns vissa i min grupp 3A och 4 som på något sätt är bekanta till HA ...

... På Mickes gym där Helena tränade fanns det några ur grupp 3A/4. Killen på stadshotellet som av HA var intressant ska enligt mina källor ingå i grupp 4.

Menar du att dessa individer tillhör grupperingarna idag eller 1992?
Citera
2017-07-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Menar du att dessa individer tillhör grupperingarna idag eller 1992?
1992 gjorde dem det och någon av dem gör det eventuellt även idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in