2017-07-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Håller helt med dig - man får ju undra hur PW kände med att göra denna intervju med en potentiell mördare om hon utgick ifrån att han var piloten. Jag tror inte han var piloten - man tappar fokus på motivet till gärningen vilket är synd -100% säkerhet är att denna person har 2 personligheter. Och att han kunnat "röra" sig runt Helena utan att väcka uppmärksamhet - det borde inte vara svårt att hitta denna person kan man tycka.

Vad menar du nu egentligen? "Om hon utgick ifrån att han var piloten"?

Det är ju P4 Skaraborg som har valt att kalla mannen, som är delgiven misstanke om mord och som de intervjuade, för mannen i pilotglasögon. Inte polisen.
Citera
2017-07-17, 11:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Ja,men oavsett så är både Gw &Leven(som jag som sagt tycker är urusel)överens på punkten att H känner sin/sina banemän/man.
Vad som förbryllar mig mest är att 2 poliser har så totalt olika syn på gärnigsmän/man.
Gw menar ju att senare anhållne tror han inte på,och han står fast vid att det är fler än 1.
Och jag för min del,tror på Gw.
Dessutom är det ju allmänt känt att offret oftart känner gärningsmannen.

GW är inte polis (professor i kriminologi) - Jenvén är/var det (pensionerad i dag, sedan något år).

GW är säker på att det handlar om två gm. Men polisen har väl aldrig uteslutit att det kan vara två gm? Den största skillnaden mellan GW och polisen är väl att GW inte tror att just den man som nyligen anhölls, är gm, och polisen lutar åt det.
Citera
2017-07-17, 11:30
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danujska
Vad menar du nu egentligen? "Om hon utgick ifrån att han var piloten"?

Det är ju P4 Skaraborg som har valt att kalla mannen, som är delgiven misstanke om mord och som de intervjuade, för mannen i pilotglasögon. Inte polisen.

När både PW och den person som satt anhållen så säger dom att han aldrig är nämnd i tråden även personen själv var orolig att hans namn ska dyka upp här.
Kan detta vara en rökridå man vill hålla det hemligt så länge det går för det kan gälla någon av alla namn som passerats i tråden.
Citera
2017-07-17, 11:32
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
GW är inte polis (professor i kriminologi) - Jenvén är/var det (pensionerad i dag, sedan något år).

GW är säker på att det handlar om två gm. Men polisen har väl aldrig uteslutit att det kan vara två gm? Den största skillnaden mellan GW och polisen är väl att GW inte tror att just den man som nyligen anhölls, är gm, och polisen lutar åt det.
Ehhhh......
Betackar mig för dina synpunkter framöver.Det blir bäst så ,om man säger som så.
Citera
2017-07-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Håller helt med dig - man får ju undra hur PW kände med att göra denna intervju med en potentiell mördare om hon utgick ifrån att han var piloten. Jag tror inte han var piloten - man tappar fokus på motivet till gärningen vilket är synd -100% säkerhet är att denna person har 2 personligheter. Och att han kunnat "röra" sig runt Helena utan att väcka uppmärksamhet - det borde inte vara svårt att hitta denna person kan man tycka.

Citat:
Ja, det kan man undra. Utåt sett tycker jag att hon varit professionell, men man vet ju inte hur hon har känt inför att göra detta jobb. Om hon tror att mannen de intervjuade hade någonting att göra med Helenas försvinnande, så kan man tänka sig att det inte var helt "behagligt". De var ju vänner.

Håller med fullständigt när det gäller GM två personligheter minst! Jag tror definitivt att Helena kände denna person, alltså inte en helt okänd men för mig är det mer troligt att det var någon hon kände väl.. Det är jobbigt för mig att tänka i de banorna om att det skulle vara en god vän till oss!

När det gäller Pernilla så tror jag definitivt att det var pilot som hon pratade med! givetvis var det jobbigt! för henne att intervjua någon som potentiellt har tagit livet av hennes vän. När jag kände Pernilla så uppfattade jag henne som väldigt stark och trygg person och tror att hon även är det idag.
Jag skulle aldrig klara av att intervjua pilot!
Citera
2017-07-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Han måste ha släppt PR annars skulle han väl inte bjuda på flott middag och be om ursäkt.

Han kanske inte att har har släppt PR GW bjöd nog på middag för att studera honom ... Och prata om hans bror kanske ....
Spekulerar bara
Citera
2017-07-17, 14:02
Medlem
Intressant liten detalj det där med att PU inte mindes att Helena tränat på samma gym. Det hade jag missat. Enligt PK-vars trovärdighet jag dock inte har en aning om-så hade PU sagt något i stil med att Helena var en riktig fining.

'En sån som henne skulle man ha.' (eller nåt liknande)

Och PK svarat.

'Glöm det. Hon är för fin för dig.' (något åt det hållet. orkar inte leta bland gamla inlägg för femtielfte gången.)

Konstigt i så fall, om det nu var så att han var "sugen" på henne, att han inte hade lagt märke till henne i träningshallen. Där snackar vi seriös byggare med full fokus på träningsprogrammet.
Citera
2017-07-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Intressant liten detalj det där med att PU inte mindes att Helena tränat på samma gym. Det hade jag missat. Enligt PK-vars trovärdighet jag dock inte har en aning om-så hade PU sagt något i stil med att Helena var en riktig fining.

'En sån som henne skulle man ha.' (eller nåt liknande)

Och PK svarat.

'Glöm det. Hon är för fin för dig.' (något åt det hållet. orkar inte leta bland gamla inlägg för femtielfte gången.)

Konstigt i så fall, om det nu var så att han var "sugen" på henne, att han inte hade lagt märke till henne i träningshallen. Där snackar vi seriös byggare med full fokus på träningsprogrammet.
Jag tror att oavsett vad som har sagts Mickes gym där har vi GM och har trott länge!
Citera
2017-07-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Håller med fullständigt när det gäller GM två personligheter minst! Jag tror definitivt att Helena kände denna person, alltså inte en helt okänd men för mig är det mer troligt att det var någon hon kände väl.. Det är jobbigt för mig att tänka i de banorna om att det skulle vara en god vän till oss!

När det gäller Pernilla så tror jag definitivt att det var pilot som hon pratade med! givetvis var det jobbigt! för henne att intervjua någon som potentiellt har tagit livet av hennes vän. När jag kände Pernilla så uppfattade jag henne som väldigt stark och trygg person och tror att hon även är det idag.
Jag skulle aldrig klara av att intervjua pilot!

Med anledning till din anknytning till staden och personerna kring Helena på den tiden ställer jag den här frågan.
Om du tänker tillbaka på den aktuella tiden, fanns det någon som var mkt lik en lite yngre (90-talet) TS i den större kretsen runt H?
Detta har inget med TS att göra, enbart hans utseende och om någon som liknade honom. Kanske personen kände H indirekt via Us tidigare pojkvän PR. Tänkte om du fick upp någon bild framför dej?
Citera
2017-07-17, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle inte se bra ut.

Citat:
Pernilla W har bekräftat att varken TS, RT eller MR är mannen som anhölls för en tid sedan. Hon påpekar också att mannen inte har omnämnts i denna tråd.

Det är upp till var och en att tro på, eller inte tro på, hennes uppgifter. Men har ni tänkt på den dagen när mannens namn ev. kommer ut. Om det då visar sig att PW har ljugit, då förlorar hon sitt förtroendekapital som journalist. Tror ni att hon vågar riskera det?

Man ska inte behöva visa upp sina personliga mail-konversationer här i tråden. Den som tvivlar på vad hon påstår, kan ju själv prova att maila eller ringa henne och kolla. Hon bits inte. Min uppfattning är att hon är tillmötesgående och besvarar de frågor man har - naturligtvis i den mån hon kan.

Jag tror inte heller att PW och co skulle våga att ljuga om att det här namnet inte har blivit omnämnt i tråden. Skulle mannens namn ev. framöver bli känt så skulle de alltså ha suttit och ljugit medvetet inför allmänheten. Skulle verkligen se mycket dåligt ut för deras del.
Citera
2017-07-17, 15:54
Medlem
Svaret på detta kanske är så enkelt att någon/några tagit lagen i egna händer o gjort sig av med mördaren av Helena. Vet ni Någon misstänkt som inte längre lever och försvunnit spårlöst?
Citera
2017-07-17, 16:02
Medlem
Hej alla !
Har följt denna tråd under några år, i perioder skall tilläggas men har försökt att läsa ikapp efter frånvaro, så jag tror inte jag har missat så mycket. Intressant att tråden fortfarande håller den aktivitet den gör och nu efter den senaste mediabevakningen kanske det har blivit lite extra drag här, bra !

Jag själv intresserar mig för fallet då jag är från staden och som så många andra gärna ser att fallet klaras upp.

Jag vet inte vem som är varken gärningsman eller den sk pilotmannen. Kan vara den samma eller inte, och kanske fel pilotman, antar jag.

Det är mycket teorier, rykten, fakta som kokar upp till ytan i lilla Mariestad idag, bra och jag hoppas det blir mer !
Som så många andra i och utanför tråden skapar även jag mig en misstänkt gm och eller pilotman, medhjälpare och eventuella "vänner" som kan tänkas hålla tyst om vad som har hänt.

Då gärningsmannen är svårast att hitta så kan man försöka hitta vilka som kan tänkas veta något, tänker jag. I M-stad liksom övriga landet fanns det 92 olika grupperingar av personer, på vilket sätt man umgicks och varför för att på sitt sätt ha en trevlig tillvaro i stadens uteliv.

I mina ögon fanns det bland annat:
1A: Det fanns dom som gick ut själva, i par, mindre eller större gäng med målet ett av stadens diskotek. Kan kanske benämnas som "vanliga gängen"
1B: Det fanns dom som likt ovan fast i lite mer utmärkande still gick ut som jag kallar för Syntarna.
2A: Sedan har vi Raggargängen, de lokala raggarna från M-stad
2B: Raggare utifrån som Lyrestad, Timmersdala, Ullervad, Götene, Lugnås
2C: Övriga raggare från Skara, Lidköping, Skövde, kristinehamn med mera, var mindre vanliga kanske.
3A: Punkarna
3B: Hårdrockarna
3C: Skinskallarna
4A: Kriminella
4B: Missbrukare
4C: "Röka på" personerna

I grupp 1 upplever jag att det i M-stad pratas och spekuleras mycket idag kring fallet. Kan vara att det är det var den största gruppen kanske.
Grupp 2 pratas det men inte som grupp 1 och gruppen var ganska stor 92.
Grupp 3 och 4 pratas det knappt alls.

För att spekulera vidare lite kring varför det är tyst i grupp 3 och 4 ... Man kan dra tydliga paralleller mellan grupp 3A och 4A, 4B och 4C. (Grupp 3B upplever jag senare flöt in i Grupp 1A och grupp 3C var en minoritet 92.) Grupp 3A och 4 då. Där fann man då och framförallt idag många av de samma personerna i grupperna.

Vad ska då denna spekulation leda fram till .... Det är tyst i dåvarande och nuvarande grupp 3A och 4.
Man ser också att det är många från 3A 1992 som idag även ingår i grupp 4, vissa av 3A även i grupp 4 1992. Betyder det att man i grupp 3A och 4 vet vem som är GM ?! Kanske, kanske inte. Att det är tyst och inte pratas i den gruppen kan även betyda att man inte "får" prata om olagligheter som har hänt, oavsett om det är en GM internt eller externt i gruppen.

Hursomhelst så tycker jag att det är intressant att utreda varför det är tyst och ska vara tyst i den gruppen och titta lite närmare på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in