2017-07-16, 12:07
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Detta indikerar varför byggarna har så svaga rörelsemarginaler.

Och blir det nu svårsålt så lär nyproduktionen i stort sett upphöra.

Vad händer med bostadspriserna om nyproduktionen upphör tror du?

Skanska delårsrapport q1 2017* rörelseresultat, exempel:

Bostadsutveckling:
Jan-mars
2017 - 2016 - förändring i %
438 - 297 - 47

Kommersiell fastighetsutveckling:
Jan-mars
279 - 1369 - -80

"Vår Bostadsutveckling är fortsatt stark med ett ökat
rörelseresultat, Drivet av Norden och framförallt Sverige. Vi
förväntar oss att marknaderna kommer att förbli gynnsamma
och vi fortsätter att utveckla projekt för att möta efterfrågan,
utan att kompromissa med våra riskkontroller och fokus på en
effektiv design."

Skillnad på bostadsutveckling och byggverksamhet.

Som jag och många andra har sagt till dig 100 gånger det är skillnad på bostadsutveckling och byggverksamhet. dom stora bolagen håller på med så mycket mer än bara bostadsbyggen i Sverige, det är vägbyggen, tunnelbanebyggen i New York, utlovade pengar som aldrig kommer i något U-land.

* http://group.skanska.com/4991e0/globalassets/investors/reports--publications/interim-reports/2017/q1-2017/skanska-q1-2017-sv.pdf
Senast redigerad av sebno1 2017-07-16 kl. 12:21.
2017-07-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vart kan jag se hur stor andel av kostnaden för att bygga ett nytt bostadsrättshus är för mark, löner och material?
Enklast är nog att du läser igenom Boverkets utredning om byggkostnader.
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf
Där kan du se hur faktorpriserna ändras sig med åren.
2017-07-16, 12:18
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det jag påstår är ju att spekulerandet omfattar mer eller mindre samtliga av oss men att vissa har svårt att erkänna det.

Ja där håller jag med dig, var lite dumt skrivet klart att alla är med på spekulationen vare sig man vill eller inte.
2017-07-16, 12:20
Medlem
Citat:
Det är fortfarande oklart hur bubblan kan mätas upp.
7 år har inte räckt för att komma på det.

Man får säga att den däringa bubblan är ganska gäckande.

Det är tvärtom ganska lätt, ta ett begrepp som indikerar hur ekonomin presterar t. ex disponibel inkomst eller KPI eller medelinkomst eller varför inte BNP. Resultatet kommer bli detsamma. Plotta sedan dessa resultat på ett diagram med årtal på den horisontella axeln och ett index där vi kan sätta noll på säg 1995 på den vertikala.
Gör sedan detsamma med bostadspriserna. Om dessa två kurvor något så när följer varandra är det ingen fara men som du kommer upptäcka divergerar dessa två kurvor mer och mer vilket betyder att vi har en bostadsbubbla. Jag är ju inte den förste som förklarat dessa elementa i denna tråd sorgligt nog, det har gjorts otaliga ggr.
2017-07-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Skanska delårsrapport q1 2017* rörelseresultat, exempel:

Bostadsutveckling:
Jan-mars
438 - 297 - 47

Kommersiell fastighetsutveckling:
Jan-mars
279 - 1369 - -80

"Vår Bostadsutveckling är fortsatt stark med ett ökat
rörelseresultat, Drivet av Norden och framförallt Sverige. Vi
förväntar oss att marknaderna kommer att förbli gynnsamma
och vi fortsätter att utveckla projekt för att möta efterfrågan,
utan att kompromissa med våra riskkontroller och fokus på en
effektiv design."

Skillnad på bostadsutveckling och byggverksamhet.

Som jag och många andra har sagt till dig 100 gånger det är skillnad på bostadsutveckling och byggverksamhet. dom stora bolagen håller på med så mycket mer än bara bostadsbyggen i Sverige, det är vägbyggen, tunnelbanebyggen i New York, utlovade pengar som aldrig kommer i något U-land.

* http://group.skanska.com/4991e0/globalassets/investors/reports--publications/interim-reports/2017/q1-2017/skanska-q1-2017-sv.pdf
Och det är väl ganska meningslöst att säga det till mig.
Jag har själv pekat på det och det är inte jag som släpar fram Skanska.
Du har dålig koll på vem som skriver vad och försöker hålla mig ansvarig för vad andra skriver.

Men här har du ett mindre byggföretag. https://tuvebygg.se/finansiell-information
Vad säger du om deras fina lönsamhet.

Finns väl något skäl till att alla tomtar som sitter och gormar om att bygga billigare, just bara sitter på Flashback och skriver om det. Och inte genomför det i verkligheten.
2017-07-16, 12:38
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Och det är väl ganska meningslöst att säga det till mig.
Jag har själv pekat på det och det är inte jag som släpar fram Skanska.
Du har dålig koll på vem som skriver vad och försöker hålla mig ansvarig för vad andra skriver.

Men här har du ett mindre byggföretag. https://tuvebygg.se/finansiell-information
Vad säger du om deras fina lönsamhet.

Finns väl något skäl till att alla tomtar som sitter och gormar om att bygga billigare, just bara sitter på Flashback och skriver om det. Och inte genomför det i verkligheten.

66% av deras byggprojekt är offentlig sektor där upphandling gäller.

"Allmännyttan har sedan många år varit en
viktig kund för bolaget och vi har bra relationer. Skillnaden är
egentligen att alla uppdrag för allmännyttan upphandlas via
LOU och då måste vi kunna visa att vi har konkurrenskraftiga
priser och är en trygg och stabil leverantör."

Sedan läser man vidare att dom har investerat för framtiden som ett skäl till rörelseprocenten var låg, dom går så pass bra att man kan satsa större belopp på investeringar på längre sikt:

"Vi har en vinstmarginal på ett par procent. Mot bakgrund av
att året innebar stora förändringar med ett 70-tal nya medarbetare
och investeringar för framtiden, så är det ett godkänt resultat.
på sikt vill vi nå en lönsamhet på sju procent och det tycker jag är
en realistisk målsättning."

Jag ser ett expanderade företag som har lyckats ta större och större marknadsandelar under rådande situation.
http://www.allabolag.se/5562021237/tuve-bygg-aktiebolag
Senast redigerad av sebno1 2017-07-16 kl. 12:41.
2017-07-16, 12:45
Bannlyst
Reinfeldt gjorde 2 saker det skulle märkas i handen i sedlar att man jobbade.
Sen så släppte han in folk nog är det sämsta som finns inget land i Världen vill betala för ett direkt flyg från Gaza eller Syrien

Hallå ska något byggas så ber vi Polacker.

Så jävla komiskt Vi skulle aldrig behövt alla dessa Araber/pensions hjälpare alla andra länder undrar när i ska sluta låna pengar och BOOSTA ver egen ekonomi?

Regeringen och mina fina vänner här jag läser alla inlägg vill inte ta i bollen utan hoppas att man får leva tvåsam tills man dör.
Jag har inte för avsikt att löjla mig nu backar jag i stället men att folk kan bygga sina förmögenheter är kul för dom men samtidigt så sitter en stor grupp med skatte klassen från 2009

OCH bidragen har inte höjts. En pensionär ensam om den är MAN får 12800/ Mån I handen
Då säger en del att dom gråa far och flänger över allt.
Dom har haft ett bra förhållande och träffat rätt tjej dom fick nog dela på en miljon i snitt i Sverige i vinst efter skatt.
Vad alla 100 000 personer tjänat i storstäderna orkar jag inte tänka på. Jag har diabetes och högt blodtryck jag är redan dålig.

Jag har skilt mig 2 gånger sedan 1985 och har absolut inte varit med om någon bom före 2003.
Sen dess så har jag aldrig haft något hus. Jag är född 1962
2017-07-16, 13:12
Medlem
Citat:
När folk jämför med att hyra en HR med presumtionshyra, framstår det då som sämre att bo i BR?
En del tycker det och då är det bra att det finns HR för dom.
Andra tycker inte det och köper en BR. Eller villa/radhus.

Spelar mindre roll vad folk tycker när dom ändå inte får låna till bostadsköp, möjligt att det i din umgängeskrets inte förekommer sådana men dom finns ändå. Du tror inte på det här, eller hur?

Få begriper hur pengar skapas men fler och fler börjar förstå hur det inte går till:
"Miljarder växer inte på träd." (moderatledaren delar med sig till folket av sina insikter).
Senast redigerad av Externalist 2017-07-16 kl. 13:47.
2017-07-16, 13:20
Medlem
brianmolkos avatar
Borde inte priserna gå ner när det är ungefär likadant i Sthlm som typ Norrköping ?
2017-07-16, 14:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
82K under sex månader. Du har inte tänkt tanken att en del köpte sig en "stor fin bostad" redan förra halvåret. Och därmed inte har så stort motiv att flytta igen.

De som bodde i villan jag bor i nu bodde där i ca 30 år. Och jag har ingen brådska att flytta. Varför skulle jag flytta bara för att prisbilden är korrekt?
Tycker bara att man ska tänka på att vi har över 2 miljoner invånare som bor i hyresrätt och troligen någon miljon ytterligare som bor "hemma" eller tillsammans med någon. Personer som skulle kunna tänka sig att köpa eget om priset låg på en nivå de bedömde som vettig. 82000 personer har köpt i år, samtidigt har vi ett par miljoner potentiella köpare som inte köper.

Marknaden består delvis av de personer som betalar enligt rådande prisläge men jag tycker inte att man ska glömma att det på alla marknader finns en massa andra personer som bara går runt och tittar. Dessa köper inte, sannolikt eftersom de tycker att det är för dyrt. Frågan är om dessa personer som går och avvaktar just nu kommer att köpa om priserna sjunker med 5-10%. Jag tror inte det, priserna kommer fortfarande ligga högt i ett sånt läge och då har vi ju dessutom en pågående nedgång.
2017-07-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är tvärtom ganska lätt, ta ett begrepp som indikerar hur ekonomin presterar t. ex disponibel inkomst eller KPI eller medelinkomst eller varför inte BNP. Resultatet kommer bli detsamma. Plotta sedan dessa resultat på ett diagram med årtal på den horisontella axeln och ett index där vi kan sätta noll på säg 1995 på den vertikala.
Gör sedan detsamma med bostadspriserna. Om dessa två kurvor något så när följer varandra är det ingen fara men som du kommer upptäcka divergerar dessa två kurvor mer och mer vilket betyder att vi har en bostadsbubbla. Jag är ju inte den förste som förklarat dessa elementa i denna tråd sorgligt nog, det har gjorts otaliga ggr.
Om vi nu tillämpar din princip på platt-TV så ser vi fallande priser jämfört med KPI. Är då platt-tv i någon inverterat bubbla som kommer explodera upp i pris när som helst?
Här får du då svara att ja, enligt din princip blir det så.

Och har du nu några problem med platt-tv så kan vi ta DRAM i öre/bit. Samma visa där. Fallande priser i 30 års tid.

Här kanske du börjar gorma om att där har det fallit pga att produktionskostnaden fallit. Och därför är det ingen bubbla.

Hade du tänkt en sekund innan du skrev hade du kunna inse vilken hjärndöd princip du föreslår. Den saknar varje form av allmängiltighet.
2017-07-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
66% av deras byggprojekt är offentlig sektor där upphandling gäller.

"Allmännyttan har sedan många år varit en
viktig kund för bolaget och vi har bra relationer. Skillnaden är
egentligen att alla uppdrag för allmännyttan upphandlas via
LOU och då måste vi kunna visa att vi har konkurrenskraftiga
priser och är en trygg och stabil leverantör."
Ja, och?
Men vad upphandlas. Är Allmännyttan byggherre och bestämmer vem som ska leverera snickerier, kakel, ytskikt, utföra transporter mm? Eller är det byggbolaget?

Två procent hade dom också. Och det är för lite. De liksom de andra behöver få upp rörelsemarginalen. Utför man bara byggeriet utan att ta något ansvar kan man ha lägre. Bygger man i egen regi behöver man högre för att täcka risker.
Men två procent indikerar att det inte finns något att ta vid en prisnedgång på marknaden. Det blir stopp i byggandet och uppsägningar, om inte någon annan sänker sina priser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in