Citat:
Ursprungligen postat av
G-ice
Håller faktiskt inte med dig helt och hållet där, även om jag instämmer i att den extrema utlåningen är den faktorn som förklarar uppgångarna mest.
Fler tvingas in på bostadsrättsmarknaden när de inser att det är alldeles för lång kötid för en hyresrätt och att de områden som dessa ligger i enbart bebos av invandrare, drägg och andra mindre önskvärda element till grannar. Folk tvingas lägga en större del av sin disponibla inkomst på boendet ifall de ska kunna ta de jobb som erbjuds utan att behöva pendla röven av sig.
Att det enorma inflödet av invandrare inte påverkar priserna på lägenheter tror jag inte på (även om jag inte har kunskaper för att spekulera om den exakta effekten). I flera stadsdelar (bland annat Malmö) har kommunen faktiskt gått in och köpt upp lägenheter som ska nyttjas av just nyanlända. Det eftersom hotellhyror och andra tillfälliga lösningar är mer kostsamt för kommunen som det är nu (bostadsbrist...). Invandrarna (kommunen) ställer sig därmed direkt på efterfrågevågen, och bidrar därmed till att öka konkurrensen om bostadsrätter som finns ute till försäljning. Detta bidrar givetvis till ökad prissättning...
Bankernas utlåning styr till allra största grad vad
slutpriset blir. Du skriver om att folk "tvingas" köpa pga långa kötider, men det förutsätter fortfarande att banken beviljar dig ett tillräckligt högt lån för att köpa lägenhet. Vad får du för säg 300k i staden du nu jobbar i och vill bo i? Ingenting, förmodligen.
Alltså är det fortfarande banken som avgör vad priserna blir.
Ja, invandringen påverkar efterfrågan, men slutpriserna avgörs fortfarande av hur mycket bankerna är villiga att låna ut. Du kan inte "tvingas" in på bostadsmarknaden utan lånelöfte på
minst 1 miljon i Sveriges största städer.
För att klargöra. Jag argumenterar för att bankernas
utlåning är den absolut största anledningen till att vi har dessa sinnessjuka priser idag. Invandringen må påverka folks vilja att flytta, vilja att ta lån, whatever, men fortfarande är det banken som avgör
slutpriset.
Inget lån, inga fantasisummor att buda för. Då är det pengarna du har på kontot, alternativt vad du kan låna av släkt och vänner, som avgör.