2017-07-16, 15:33
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta stämmer in på alla strategier i hela tråden? :-)

0,7% är dock per år och det är väldigt svårt att hitta en lågriskportfölj som presterar sämre än det. Du kan t om gå 100% Spiltan Räntefond Sverige och få ut mer (+5,12% 3 år, +2,4% 12 mån, +1% 6 mån).

Om du däremot ska investera i närtid (< 1 år) är det inte direkt som om kapitalet kommer att växa varpå det hela mycket riktigt blir ganska onödigt då du trots allt tar en risk även om det rör sig om den lägsta risken vi kan hitta bland fonder.

Om 2 år ska dom användas. Tror det är nybörjarnojan och okunskap som spelar in. Men jag lär mig och erfarenheten kommer med tiden. Man lär sig mycket av att bara läsa här.
Citera
2017-07-17, 10:21
Medlem
DagDreamers avatar
Citat:
Utgår lite titt som tätt.

https://paste.ofcode.org/mcmKS6yMaJTX6EdPhffBeD

Är detta ett script som tar ut MA på fonder helt enkelt?
Citera
2017-07-17, 10:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagDreamer
Är detta ett script som tar ut MA på fonder helt enkelt?

Ja
Citera
2017-07-17, 10:38
Medlem
DagDreamers avatar
Citat:
Ja

Underbart!
Citera
2017-07-18, 10:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagDreamer
Underbart! :thumbsup:

Förresten -- ta gärna vidare diskussioner i den andra tråden som rör kod för det blir lite 50/50 att skriva här om det och såvides gå halvt OT. :)

(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier
Citera
2017-07-20, 11:19
Medlem
Sinewave, kan du förklara begreppet momentumkrasch som nämnts vid något tillfälle i tråden?
Citera
2017-07-20, 12:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Sinewave, kan du förklara begreppet momentumkrasch som nämnts vid något tillfälle i tråden?

Den officiella definitionen är att man inte köper de tillgångar som man bör efter en bredare nedgång. Men detta kommer man ganska enkelt undan genom att investera i breda tillgångsslag (dvs index av olika slag) och ha en lite mer offensiv 'look-back' och annat. Man träffar dock ofta på fenomenet så fort man backtestar och fenomenet i sig försvinner aldrig riktigt även om man kan bli av med merparten av den mest negativa effekten (man går back mycket medan ett jämförelseindex går väldigt mycket plus).

Här är ett exempel på en väldigt offensiv MOM+AGG-strategi:
http://i.imgur.com/D4Kv71M.png
Exempel, MOM+AGG3-portfölj

Den första markeringen är 2009 där man kommer sent in i matchen och går +38% medan svenskt index går +56%. Det är inte överdrivet farligt då svenskt index året innan gick -41% medan strategin gick +5%. Likväl är det dock ett fall där MOM felar.

Går vi vidare till 2010 arbetar det momentum som byggts upp som bäst och strategin slår index; +59% kontra +26%.

Det är dock 2012 som är intressant då strategin fallerar helt och går -17% medan index går +16%. Detta då negativt momentum byggts upp året innan (2011) för samtliga tillgångar och det som händer är då att strategin snarare satsar på förlorarna istället för på vinnarna (då vinnarna har för dåligt momentum). Samma effekt som gör att MOM-strategin går bra generellt sett gör att det går skit kort och gott. Det är detta som kallas en "momentumkrasch" officiellt.

Problemet med att gå -16% när index går +17% är att det blir mycket svårt att stanna kvar i en sådan strategi. På sätt och vis gör det samtliga andra siffror helt irrelevanta.

Det är också här diversifiering kommer in men också det som tidigare har nämnts som vi kan kalla för "micro-diversifiering"; tillgångar som korrelerar mindre på månadsbasis men kanske gör det mer på årsbasis. Detta för att komma in tidigare när det är relevant att komma in tidigare. Också viktigt är att se till att man har vissa tillgångar som har en tendens att stundtals inte riktigt korrelera med de bredare indexen. Exempel är t ex ryskt index, asien, guld och valutor.

Ex 2, mindre krash:
http://i.imgur.com/Y56YKHj.png
Citera
2017-07-20, 13:47
Medlem
Citat:
Den officiella definitionen är att man inte köper de tillgångar som man bör efter en bredare nedgång. Men detta kommer man ganska enkelt undan genom att investera i breda tillgångsslag (dvs index av olika slag) och ha en lite mer offensiv 'look-back' och annat. Man träffar dock ofta på fenomenet så fort man backtestar och fenomenet i sig försvinner aldrig riktigt även om man kan bli av med merparten av den mest negativa effekten (man går back mycket medan ett jämförelseindex går väldigt mycket plus).

Här är ett exempel på en väldigt offensiv MOM+AGG-strategi:
http://i.imgur.com/D4Kv71M.png
Exempel, MOM+AGG3-portfölj

Den första markeringen är 2009 där man kommer sent in i matchen och går +38% medan svenskt index går +56%. Det är inte överdrivet farligt då svenskt index året innan gick -41% medan strategin gick +5%. Likväl är det dock ett fall där MOM felar.

Går vi vidare till 2010 arbetar det momentum som byggts upp som bäst och strategin slår index; +59% kontra +26%.

Det är dock 2012 som är intressant då strategin fallerar helt och går -17% medan index går +16%. Detta då negativt momentum byggts upp året innan (2011) för samtliga tillgångar och det som händer är då att strategin snarare satsar på förlorarna istället för på vinnarna (då vinnarna har för dåligt momentum). Samma effekt som gör att MOM-strategin går bra generellt sett gör att det går skit kort och gott. Det är detta som kallas en "momentumkrasch" officiellt.

Problemet med att gå -16% när index går +17% är att det blir mycket svårt att stanna kvar i en sådan strategi. På sätt och vis gör det samtliga andra siffror helt irrelevanta.

Det är också här diversifiering kommer in men också det som tidigare har nämnts som vi kan kalla för "micro-diversifiering"; tillgångar som korrelerar mindre på månadsbasis men kanske gör det mer på årsbasis. Detta för att komma in tidigare när det är relevant att komma in tidigare. Också viktigt är att se till att man har vissa tillgångar som har en tendens att stundtals inte riktigt korrelera med de bredare indexen. Exempel är t ex ryskt index, asien, guld och valutor.

Ex 2, mindre krash:
http://i.imgur.com/Y56YKHj.png

Tack för ett pedagogiskt svar. Utöver diversifiering, kan MA10 hjälpa till för att förhindra momentumkrasch?
Citera
2017-07-20, 14:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Tack för ett pedagogiskt svar. Utöver diversifiering, kan MA10 hjälpa till för att förhindra momentumkrasch?

Båda ex i det tidigare svaret använder MA6 eller MA10. Ett glidande medelvärde hjälper alltså inte mot momentumkrasher då det glidande medelvärdet i sig är en typ av momentum (positiv/negativ trend).
Citera
2017-07-21, 19:43
Medlem
Hej!

Jag försöker lära mig mer om det här med fonder och strategier för fondsparande. Jag vill försöka tillämpa en strategi med glidande medelvärde eftersom jag tror att detta kan vara ett roligt sätt att lära sig mer om tekniska analyser.

Jag tror att ett google-spreadsheet i stil med detta kan vara lämpligt:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1094l8akDoouaEtjVMYW-nEfL-WE5X9cyH1Bh4l1Zl54/edit#gid=1410825343

Jag tänker tillämpa en strategi med allokering baserat på MA10 enligt kalkylarket jag länkade. Jag kommer dock att försöka med några andra fonder och proportioner. Som jag har förstått det är det nödvändigt att använda sig av jämförelseindex då de svenska fonderna inte finns med i google finance.

Hur hittar jag lämpliga jämförelseindex för mina fonder i Google Finance? Har tittat lite och kommit fram till följande för min portfölj:

Global
DNB Global Indeks 30%

Här tänkte jag jämföra med OMXS midcap global enligt Classier Hedges spreadsheet.

Sverige
Spiltan aktiefond 30%

Här tänkte jag jämföra med OMXS30.

Tilllväxt
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 10%

Här letar jag efter index för emerging markets i Goofle finance. Skulle förstås vilja använda MSCI EM men hittar bara iShares MSCI Emerging Markets Indx (ETF)
(https://www.google.com/finance?q=NYSEARCA%3AFTEC&ei=RjpyWcHnHIaCsAHouIP4D Q). Kan den vara lämplig?

Branschfond
Swedbank robur ny teknik 10%

Här skulle jag vilja använda MSCI World/information technology som föreslås på Morningstar. Funderar på om man kan använda Fidelity MSCI Information Technology Index ETF (https://www.google.com/finance?q=NYSEARCA%3AFTEC&ei=RjpyWcHnHIaCsAHouIP4D Q). Antar att den överenstämmer med MSCI World/information technology som föreslås på Morningstar?

Räntefonder
AMF räntefond lång 20%
För AMF använder jag XACT Obligation (UCITS ETF) som i Classier Hedge-sheetet.

Spiltan räntefond 0% (Omplacerar till denna då kursen är under MA10)

Finns det några bättre jämförelseindex som kan hittas i Google Finance, främst för tillväxt och Robur ny teknik?
Senast redigerad av Viktorpc 2017-07-21 kl. 19:56.
Citera
2017-07-21, 23:20
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktorpc
TEXT

Sverigefonder (och övriga för den delen) bör förslagvis jämföras med utdelande index
Citera
2017-07-22, 08:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Sverigefonder (och övriga för den delen) bör förslagvis jämföras med utdelande index

Det blir dock lite av doping då få sitter, eller vill sitta, med 100% svenskt index och dessutom i alla situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in