Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-19, 21:56
  #973
Medlem
Profaxs avatar
Har man en sparhorisont på över 30år så har jag förstått det som att det är hög risk som gäller (om man inte behöver pengarna under tiden och avser månadssparande).

Låter man Avanza generera en högrisksportfölj får man följande:


Går det att säga någonting om detta förslag? Spontant?
Citera
2018-11-20, 10:12
  #974
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Har man en sparhorisont på över 30år så har jag förstått det som att det är hög risk som gäller (om man inte behöver pengarna under tiden och avser månadssparande).

Låter man Avanza generera en högrisksportfölj får man följande:


Går det att säga någonting om detta förslag? Spontant?

Ja,

Det är att detta primärt är ett förslag som kommer från hur populära olika förslag är att rekommendera. När man pratar om hög kontra låg risk är även detta väldigt subjektivt då olika människor betraktar risk helt annorlunda.

Notera även att förslagen kan ha viss slagsida mot provisioner som Avanza får från dessa fondbolag. Detta gör kortfattat att fonder som kanske är billigare men fyller samma funktion inte rekommenderas.

I ovan fördelning kan man även ställa sig smått frågnade till valet att sätta runt 70% i västvärlden ty 'Global' är uteslutande västvärlden.

Utöver detta kan man också ställa sig frågande varför du inte lägger ner mer än '5 minuter' på att läsa igenom tråden om din sparhorisont är 30 år. Man kan då tänka sig att det finns ett visst värde i att lägga ner något längre tid. Själv la jag ner ett år kring research innan jag började fatta beslut kring riktningen. Det hela är något mer knepigt om man har målet att fatta ett beslut baserat på kunskaper istället för 'tro, hopp och kärlek'. Lyckligtvis finns dock denna tråd och har gott om referenser och annat för djupdykning för den som önskar det så börja på sidan ett och återkom med ev. frågor. :)
Citera
2018-11-25, 19:55
  #975
Medlem
Flintkolas avatar
Har varit inne och läst en hel del på denna tråd. Är helt grön inom fonder så det har varit till stor hjälp.

Fastnat för (FB) Tråden om strategier för fonder Trendföljning med glidande medelvärde-strategin.

Även varit inne på http://classierhedge.blogspot.se/ och laddat hem exell-bladet. Samt håller på att skapa en portfölj på Avanza. Har en lång sparhorisont (+20 år).

Har väl ungefär 25k som jag tänkt att stoppa in samt lägga in 1k varje månad.

Dock förstår jag inte riktigt hur det går till!

Om kursen är över riktvärdet förblir pengarna investerade i tillgångsslaget (och nyinvesteringar kan ske).
Om kursen är under riktvärdet säljs tillgångsslaget av och pengarna omplaceras till räntor. Återplacering sker först då kursen har överstigit riktvärdet.


Så varje månad den 25e går man in och kollar. OM tex Avanza Zero har -5% på indikator så säljer jag allt och trycker in den summan på tex AmF Räntefond om den har ett plusvärde.

Och sedan nästa månad tex Avan zero har plusvärde så lägger jag in pengarna som vanligt?


Känner mig som en 3 åring............
Citera
2018-11-26, 00:53
  #976
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Har varit inne och läst en hel del på denna tråd. Är helt grön inom fonder så det har varit till stor hjälp.

Fastnat för (FB) Tråden om strategier för fonder Trendföljning med glidande medelvärde-strategin.

Även varit inne på http://classierhedge.blogspot.se/ och laddat hem exell-bladet. Samt håller på att skapa en portfölj på Avanza. Har en lång sparhorisont (+20 år).

Har väl ungefär 25k som jag tänkt att stoppa in samt lägga in 1k varje månad.

Dock förstår jag inte riktigt hur det går till!

Om kursen är över riktvärdet förblir pengarna investerade i tillgångsslaget (och nyinvesteringar kan ske).
Om kursen är under riktvärdet säljs tillgångsslaget av och pengarna omplaceras till räntor. Återplacering sker först då kursen har överstigit riktvärdet.


Så varje månad den 25e går man in och kollar. OM tex Avanza Zero har -5% på indikator så säljer jag allt och trycker in den summan på tex AmF Räntefond om den har ett plusvärde.

Och sedan nästa månad tex Avan zero har plusvärde så lägger jag in pengarna som vanligt?

Känner mig som en 3 åring............

Mja, du har t ex dessa fonder.

# Mer risk
1
2
3
4
5

# Låg risk
6

Om 1, 2, 3, 4 eller 5 visar negativt placerar du summan (20% vardera) av detta i #6, t ex Spiltan Räntefond Sverige. #6 fungerar här som en "out of market", något man placerar pengarna inom i väntan på bättre tider kan man för enkelhetens skull kalla det.

Om det nästa period visar sig att det som hade negativ trend inte längre har negativ trend för du tillbaka pengar från #6.

Månad 1 kan t ex #1, 2, 3 ha negativ trend varpå #6 blir sittande med 60% av innehavet (3*20% = 60%). Detta utförs sedan under dagen X som du själv väljer. Det kan vara den 25:e, men det kan även vara någon annan dag. Det viktigaste är att det är samma dag och bäst är att göra det under helgen då du får extra tid på dig (börsen har inte öppet på helgerna trots allt vilket då gör att du får hela fredag kväll, lördag samt hela söndagen på dig).

Varianten som används här har även andra saker vilket gör det hela något mer komplext, men grundkonceptet är detta ovan.

Fråga gärna om du har fler funderingar.
Citera
2018-11-26, 18:39
  #977
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej

Jag är 2x år och har 2xx.xxx kr sparade fonder på banken, och kommer förmodligen behöva dessa inom 6 månader för köp av lägenhet.

Jag var inne på att sälja av allting idag bara för att slippa tänka på börskrascher/krig och liknande.
Vad skulle du gjort om du var jag? Förstår att det är omöjligt att förutspå framtiden, men tar gärna råd ifrån mer erfarna sparare.
__________________
Senast redigerad av tjenare.knugen 2018-11-26 kl. 18:48.
Citera
2018-11-26, 20:37
  #978
Medlem
Little Feats avatar
Jag har en fråga som kanske främst är riktad till Sinewave (stort tack för all din kunskap och information du delar med dig, det är mycket uppskattat!), men jag välkomnar alla svar så klart

Jag har sparat ner en kopia av kalkylarket "Taktisk tillgångsallokering" och har fått till det så att data hämtas när jag öppnar filen. Det jag är osäker på är värdena i Makroindikatorn. Hur uppdateras dem? Behöver jag själv hitta dessa värden och lägga in dem, eller ska de uppdateras när man öppnar filen? (I så fall har jag gjort något fel).

Jag ber om ursäkt om detta har tagits upp flera gånger men jag har letat i tråden utan att hitta en lösning.
Citera
2018-11-26, 21:05
  #979
Medlem
preben12s avatar
Efter att ha lusläst den här tråden började jag med MOM+AGG3 med 3m lookback + MA10 för lite mer än ett år sedan.

Jag gör mina byten 26e varje månad och för första månaden sen jag började så lägger jag mig helt defensivt med tre räntefonder.

Månaden innan har jag haft Handelsbanken Råvarufond, Spiltan räntefond och Carnegie Corporate Bond A SEK.

Carnegie Corporate Bond A SEK och Handelsbanken Råvarufond byts nu ut mot Danske Invest Select USD och AMF Räntefond Lång som gått 3e och 5e bäst respektive. Spiltan Räntefond ligger kvar då den ligger 2a.

Swedbank Robur Östeuropafond och Carnegie Corporate Bond A SEK som gått bäst och 4e bäst väljs bort då deras NAV ligger under MA10.

Mitt urval nedan
HTML-kod:
Rank    Fond                          Diff Nav vs MA10     utv 3 mån
1	Swedbank Robur Östeuropafond             -4.6%     0,48
2	Spiltan Räntefond Sverige                0.2%       0,04
3      Danske Invest Select USD                  3.5%       −0,11
4	Carnegie Corporate Bond A SEK           -0.1%      −0,28
5	AMF Räntefond Lång                       0.1%       −0,33
6      SPP Aktiefond Japan                      -4.3%      −5,94
7	Handelsbanken Råvarufond                -3.8%       −6,72
8	Länsförsäkringar USA Indexnära	         0.4%       −6,91
9	Spiltan Aktiefond Investmentbolag       -3%         −7,37
10    Swedbank Robur Access Asien                -6%        −7,96
11	IKC Fastighetsfond A                   -1.1%       −8,24
12    Spiltan Aktiefond Småland                 -9.2%      −13,24
13	Swedbank Robur Ny Teknik A	        -8.5%	    −19,25
__________________
Senast redigerad av preben12 2018-11-26 kl. 21:08.
Citera
2018-11-27, 04:31
  #980
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Feat
Jag har en fråga som kanske främst är riktad till Sinewave (stort tack för all din kunskap och information du delar med dig, det är mycket uppskattat!), men jag välkomnar alla svar så klart

Jag har sparat ner en kopia av kalkylarket "Taktisk tillgångsallokering" och har fått till det så att data hämtas när jag öppnar filen. Det jag är osäker på är värdena i Makroindikatorn. Hur uppdateras dem? Behöver jag själv hitta dessa värden och lägga in dem, eller ska de uppdateras när man öppnar filen? (I så fall har jag gjort något fel).

Jag ber om ursäkt om detta har tagits upp flera gånger men jag har letat i tråden utan att hitta en lösning.

De uppdateras lika automatiskt som det andra, det är bara det att datan för makroindikatorn endast uppdateras en gång per månad så detta kan du bara se (nytt) en gång per månad. Nästa gång detta sker är först den 7:e december, efter det den 4:e januari osv. Schemat hittar du på:
https://www.bls.gov/schedule/news_release/empsit.htm

Detta sker alltså väldigt få gånger och är således sällan något du ser på samma vis som du ser att datan för respektive fonder hämtas då och då.
Citera
2018-11-27, 05:02
  #981
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Efter att ha lusläst den här tråden började jag med MOM+AGG3 med 3m lookback + MA10 för lite mer än ett år sedan.

Jag gör mina byten 26e varje månad och för första månaden sen jag började så lägger jag mig helt defensivt med tre räntefonder.

Månaden innan har jag haft Handelsbanken Råvarufond, Spiltan räntefond och Carnegie Corporate Bond A SEK.

Carnegie Corporate Bond A SEK och Handelsbanken Råvarufond byts nu ut mot Danske Invest Select USD och AMF Räntefond Lång som gått 3e och 5e bäst respektive. Spiltan Räntefond ligger kvar då den ligger 2a.

Swedbank Robur Östeuropafond och Carnegie Corporate Bond A SEK som gått bäst och 4e bäst väljs bort då deras NAV ligger under MA10.

Mitt urval nedan
HTML-kod:
Rank    Fond                          Diff Nav vs MA10     utv 3 mån
1	Swedbank Robur Östeuropafond             -4.6%     0,48
2	Spiltan Räntefond Sverige                0.2%       0,04
3      Danske Invest Select USD                  3.5%       −0,11
4	Carnegie Corporate Bond A SEK           -0.1%      −0,28
5	AMF Räntefond Lång                       0.1%       −0,33
6      SPP Aktiefond Japan                      -4.3%      −5,94
7	Handelsbanken Råvarufond                -3.8%       −6,72
8	Länsförsäkringar USA Indexnära	         0.4%       −6,91
9	Spiltan Aktiefond Investmentbolag       -3%         −7,37
10    Swedbank Robur Access Asien                -6%        −7,96
11	IKC Fastighetsfond A                   -1.1%       −8,24
12    Spiltan Aktiefond Småland                 -9.2%      −13,24
13	Swedbank Robur Ny Teknik A	        -8.5%	    −19,25

Kul med en uppdatering, får se om defensiven håller i sig för egen del då det föregående perioder tenderat att gå bra framåt slutet (slutet för min del vill säga). Fler uppdateringar från andra hade också varit önskvärt även om själva uppdateringarna inte egentligen är trådens syfte. Det är dock ändå intressant att se strategierna "ute i det vilda" och det finns ett visst värde i att andra ser andra praktisera någon av strategierna.

Det blir särskilt intressant att se om den positiva uppgången från idag håller i sig eller om det konsekvent fortsätter att vara ned som en pankaka varje gång det går upp en dag. I regel vill man ha tydliga trender för var saker och ting är på väg då all typ av trendföljning (som momentum) i regel inte fungerar särskilt väl under perioder där det hela tiden blir onödiga byten (trender som går i sidled mer än att de har en riktning). Hittils har det dock varit ganska ok relativt bredare index samt svenskt index.
Citera
2018-11-27, 07:02
  #982
Medlem
Little Feats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
De uppdateras lika automatiskt som det andra, det är bara det att datan för makroindikatorn endast uppdateras en gång per månad så detta kan du bara se (nytt) en gång per månad. Nästa gång detta sker är först den 7:e december, efter det den 4:e januari osv. Schemat hittar du på:
https://www.bls.gov/schedule/news_release/empsit.htm

Detta sker alltså väldigt få gånger och är således sällan något du ser på samma vis som du ser att datan för respektive fonder hämtas då och då.

Då förstår jag, tack för svaret.
Citera
2018-12-01, 14:46
  #983
Medlem
bike99s avatar
Hur ser ni (sinewave?) på att gå in och ändra i fondurvalet, look-back period osv? Efter att senaste månaderna tagit mycket stryk i vissa fonder som jag kunnat ta mig ur tidigare med tex en kortare look-back eller ett konstant MA-filter är jag inne på att justera fondurvalet och även korta ner min look-back period. Detta är min tanke men det känns samtidigt fel att justera detta just nu då man är som mest känslosam inför börsen, torskat pengar och förmodligen inte agerar helt rationellt. Kör f.ö mom+agg3 som strategi.

Hur ser ni på att inkludera Ryssland i era mom+aggs? Jag har tyvärr inte data på Ryssland och kan dessvärre inte backtesta Ryssland i en strategi men kollar jag på avanza verkar det vara extremt volatilt. Tex fredag 6 april till måndag 9 april gick rysslandsfonderna ner med ca 12%, lagom kul nedgång på en helg. Hur resonerar ni här? Skiter i Ryssland eller helt enkelt tänker att det lönar sig på sikt?

Mvh
Citera
2018-12-02, 11:16
  #984
Medlem
Jag kör också en update likt tidigare inlägg. Kör MOM + AGG @ 3 mån med överliggande UERATE.
Ligger defensivt i räntor. Förra månaden hade jag 1/3 i hälsovård vilket visade vara en OK investering. Tur man inte låg i ny teknik den senaste tiden. Ser fram emot 2019 för att se hur börsen utvecklar sig. Tar gärna emot feedback kring urvalet :-)


1. Danske Invest Select USD 0.16 <--------
2. Spiltan Högräntefond 0.01 <--------
3. Spiltan Räntefond Sverige -0.06 <-------
4. AMF Räntefond Lång -0.08
5. Handelsbanken Hälsovård Tema -2.51
6. Pacific Precious A -3.57
7. Länsförsäkringar Fastighetsfond A -5.24
8. Länsförsäkringar USA Indexnära -5.72
9. PLUS Småbolag Sverige Index -7.94
10. Swedbank Robur Access Asien -8.07
11. Swedbank Robur Ny Teknik A -19.25


Fondutbud
Index: USA, Asien
Räntor: Företagsobligationer, långa och korta räntor
Bransch: Fastigheter, guld/ädelmetaller, småbolag, teknik, sjukvård
Valutor: USD
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback