2017-07-15, 18:05
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Har du möjligen någon personlig teori om varför "yngre" människor börjat lägga sig till med detta otyg till ovana. Att "nia" någon uppfattades inte ens som artigt innan du-reformen infördes utan det var ett sätt att markera ett avstånd i relationen (om man skulle vara artig eller visa underdånighet tilltalade man istället personen med titel, men det vet du ju redan).

Inte ens du som är född i början på 60-talet kan väl ha särskilt många minnen av "niande" i formellt språkbruk? Inte blev du väl tilltalad med "ni" när du gick och köpte godis i den säsongsöppna glasskiosken i Hamburgsund 1969 under familjens årliga husvagnssemester?

Jag kan slå vad om att dessa yngre människors språkbruk till största delen består av grammatiskt inkorrekt svenska uppblandat med lite fräcka oneliners från olika amerikanska tv-serier och ett fullständigt aningslöst och malplacerat niande vid kundkontakt.

Jag har som sagt ej upplevt fenomenet men då jag känner irritation bara av att läsa den här tråden och exemplen som tas upp däri misstänker jag att jag skulle kunna förvandlas till en riktigt sur och irriterad kund om någon tilltalade mig med "ni".

Jag är född i början av 70-talet, inte 60-talet

Första gången jag hörde någon nia någon var nog i Göteborg på 90-talet. Sedan dess har jag hört det lite varstans. Det är vanligen någon mellan övre tonåren och 35 som niar. Personal på dyrare restauranger och kaféer eller i affärer för finkläder känns som typen som niar ofta.
Citera
2017-07-15, 18:23
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag är född i början av 70-talet, inte 60-talet

Första gången jag hörde någon nia någon var nog i Göteborg på 90-talet. Sedan dess har jag hört det lite varstans. Det är vanligen någon mellan övre tonåren och 35 som niar. Personal på dyrare restauranger och kaféer eller i affärer för finkläder känns som typen som niar ofta.

Ajdå, förlåt...

Men vi kan väl säga att du framstår som en så pass vis man att du tycks vara 10 år äldre än du är. Skämt åsido, men jag hade för mig att jag läst något av dina tidigare inlägg där du nämnde att du var född under tidigt 60-tal.
Citera
2017-07-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är självklart få som uppfattar duande som oartigt, men säkerligen lika få som stör sig på att bli niade. Slappna av lite, det ju inte som att bli kallad böghora.

Att jag inte kan låta bli att gå i polemik mot niandet är en yrkesskada från mina tyskastudier, som ju tvingar en att reflektera kring hur tilltalsnormer skiljer sig åt i svenskan och tyskan, där niande är artigt och duande mycket personligt, och vad dessa skillnader säger om samtiden. Du får ha överseende. Inte hade du klandrat en gammal flyttgubbe för hans ryggskott

Insikter från studierna, i kombination med erfarenheter från arbeten inom servicesektorn, har i alla fall gjort mig övertygad om att niandet är en klassmarkör för lågt kulturellt kapital, betydligt mindre talande än cigarettrökning och väggord men likväl en tydlig fingervisning. Nämnas bör att det inte ens inom servicesektorn (i Stockholm, för att vara mer specifik) är särskilt vanligt att nia folk.
Senast redigerad av Aethelred 2017-07-15 kl. 19:02.
Citera
2017-07-15, 20:14
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hursomhelst är det viktigaste argumentet mot tesen att ni var väsentligt vanligare och mer accepterat än vad som hävdats i tråden hur ni-förespråkarna uttrycker sig när de argumenterar för en ni-reform. Då låter det sannerligen inte som om det redan vore accepterat att nia kors och tvärs - det är ju precis det man vill ändra på!
Den evighetsdiskussionen håller jag mig utanför. Jag bara nöjer mig med att konstatera att det ständigt ältade "man niade bara neråt" år ganska lätt att motbevisa.

Det faller ju för övrigt också på sin egen orimlighet. Antag att två jämngamla länsrättsnotarier (om det nu fanns sådana) som aldrig träffats hade anledning att sitta och föra ett längre samtal i tjänsten. Ska de då tilltala varandra "länsrättsnotarien" och låta som två papegojor? Ska de säga "herrn/min herre" och låta som kypare? Ska de vända in och ut på sig och försöka konstruera varje mening i passiv?

Jag tror att "ni" fallit sig både praktiskt och naturligt inledningsvis och inte det minsta nedlåtande.
Citat:
Sedan kan man fråga sig i vilken utsträckning som engelskans you-ande och tyskans Sie-ande då uppfattades som ni-ekvivalenter - det är ju bara franskan av de tre språken som ingick i den borgerliga bildningen som hade ett tilltal som helt stämde med svenskans ni.
Tyskans Sie-ande uppfattades säkert som ett niande. Det är väl ingen som grubblar över pronominets egentliga betydelse? Det enda väsentliga är att det skiljer sig från "du".
Senast redigerad av JaneC 2017-07-15 kl. 20:17.
Citera
2017-07-15, 20:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Att jag inte kan låta bli att gå i polemik mot niandet är en yrkesskada från mina tyskastudier, som ju tvingar en att reflektera kring hur tilltalsnormer skiljer sig åt i svenskan och tyskan, där niande är artigt och duande mycket personligt, och vad dessa skillnader säger om samtiden. Du får ha överseende. Inte hade du klandrat en gammal flyttgubbe för hans ryggskott

Insikter från studierna, i kombination med erfarenheter från arbeten inom servicesektorn, har i alla fall gjort mig övertygad om att niandet är en klassmarkör för lågt kulturellt kapital, betydligt mindre talande än cigarettrökning och väggord men likväl en tydlig fingervisning. Nämnas bör att det inte ens inom servicesektorn (i Stockholm, för att vara mer specifik) är särskilt vanligt att nia folk.
När tyskan (där man använder "du" och "ni") tappade sitt inflytande över svenska språket, efter krigen, till förmån för engelskan (där man bara använder "ni") så kanske du befann dig i Tyskland och förfasades över att det fanns sådana som ibland använde ordet "ni". Samtidigt fortsatte engelsmännen ihärdigt att förneka alla tilltal utom just "ni". I vårt land verkar det gå upp och ner med niandet. Jag struntar i vad som händer, jag har inga problem med något av orden. Det är bara ord som Frank Zappa uttryckte det.
Citera
2017-07-15, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är omöjligt att svara på hur det utvecklar sig. Svensken i gemen är ju ganska obenägen att ifrågasätta och stå för det. Det är nog även ganska många som inte bryr sig alls för att de helt enkelt inte fokuserar på nyanser.

Visst, det är svårt -- kanske omöjligt -- att förutse hur utvecklingen kommer gå, men det är intressant att spekulera. Dessutom är det ju så att säga en utveckling man kan bidra till själv, genom hur man själv agerar.

Som sagt: de som niar kan självklart hävda att de gör detta av respekt, att de är i sin fulla rätt att göra det, och att det är "löjligt" att reta upp sig på detta. Men: förhärdar man i att nia folk och märker sedan att folk stöter sig på detta, ja, då tror jag det är mycket möjligt att man efter hand ändrar den vanan. Som du väl noterade är det rätt vanligt att ens sätt att tala förändras med stigande ålder.

Själv har jag självklart markerat mycket tydligt de få gånger jag blivit niad att detta inte är ett acceptabelt beteende. Det var nån ung bankanställd som gjorde det. Jag har svårt att tro hon kommer fortsätta med dessa dumheter när hon efter hand märker att vissa kunder alls inte uppskattar det.

Visst, vi som säger till kanske tillhör en minoritet. Men det är ändå klart att människor med bildning och klass inte använder "ni". Det är trots allt "regeln" i svenska, på samma sätt nästan som att man bör göra skillnad på "de" och "dem".

Dylikt språkligt motstånd utövar jag även vad gäller "hen", för övrigt. Har förvisso bara hänt en gång att jag hört det ordet, men jag är tydlig med att markera att jag inte vill höra det. Eller "mansplaining".

(Tror förresten jag sett "ni" i en del textning på TV, vilket jag inte riktigt vet vad man ska tänka om.)
Senast redigerad av fryskyl 2017-07-15 kl. 21:50.
Citera
2017-07-15, 22:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
(Tror förresten jag sett "ni" i en del textning på TV, vilket jag inte riktigt vet vad man ska tänka om.)

Hur yttrade sig den?
Citera
2017-07-15, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur yttrade sig den?

Tror det varit i franska och tyska serier/filmer, där "vous" och "Sie" översatts med "ni". Vilket man väl kan förstå. Kanske tom ska ses som "rätt", så att säga. "Sind Sie krank?" -- "Är ni sjuk?". Typ.

Kan dock inte ta gift på det, då jag ser mycket lite på TV. Men jag är rätt säker.

Kanske tom i nån översättning från engelska, men det vore ju i så fall betydligt värre.
Citera
2017-07-15, 22:50
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
"Ni" är tvärtemot vad många av dagens yngre tycks tro ett om inte nedsättande så distinkt avståndstagande till personen man tilltalar. I äldre tider användes det t.ex. när man adresserade sitt tjänstefolk. Det artiga tilltalet har alltid varit att använda titlar.

Bruket av "Ni" som tilltalsord verkar ha fått ett uppsving, antagligen nästan uteslutande använt av folk som inte upplevde det under den tiden då det brukades mer regelmässigt.
Jag tycker verkligen att det här inlägget är värt att lyfta. Det här är väldigt väsentligt i hela den här diskussionen.

Att säga ni till någon du är på samma nivå som eller som du är väldigt närstående till är mer oförskämt än att säga du till denna. Till okända, ytligt bekanta eller i yrkessyfte är ni bättre, i en familj bör man säga du, då det är ett mer personligt tilltal.
Citera
2017-07-15, 22:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tror det varit i franska och tyska serier/filmer, där "vous" och "Sie" översatts med "ni". Vilket man väl kan förstå. Kanske tom ska ses som "rätt", så att säga. "Sind Sie krank?" -- "Är ni sjuk?". Typ.

Kan dock inte ta gift på det, då jag ser mycket lite på TV. Men jag är rätt säker.

Kanske tom i nån översättning från engelska, men det vore ju i så fall betydligt värre.

Ok, jag fick för mig att du skrev »Text-TV«.
Citera
2017-07-15, 23:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Den evighetsdiskussionen håller jag mig utanför. Jag bara nöjer mig med att konstatera att det ständigt ältade "man niade bara neråt" år ganska lätt att motbevisa.
Ja, det har jag å andra sidan heller aldrig påstått, se t ex (FB) Säger ni "Ni" ?

Citat:
Det faller ju för övrigt också på sin egen orimlighet. Antag att två jämngamla länsrättsnotarier (om det nu fanns sådana) som aldrig träffats hade anledning att sitta och föra ett längre samtal i tjänsten.
Länsrätterna infördes först 1971. Innan dess låg förvaltningsmål i första instans antingen på de allmänna domstolarna eller eller på Kammarrätten, så länsrättsnotarierna existerade tyvärr inte innan du-reformen genomfördes mer allmänt. Men tingsnotarier har funnits i de allmänna domstolarna i mer än hundra år, så vi kan ta dem i stället.

Citat:
Ska de då tilltala varandra "länsrättsnotarien" och låta som två papegojor? Ska de säga "herrn/min herre" och låta som kypare? Ska de vända in och ut på sig och försöka konstruera varje mening i passiv?
Det normala för unga akademiskt utbildade kollegor på likställd fot var nog faktiskt att lägga bort titlarna. Tingsnotarierna hade ju bedrivit juridikstudier ungefär samtidigt, och var alltså i stor utsträckning redan du och bror med varandra om de hade läst vid samma lärosäte - och under den tid vi pratar om här, studerade klart mer än hälften av Sveriges juridikstuderande i Uppsala. Det föll sig således naturligt att tillämpa samma tilltal också med notariekollegor från andra lärosäten - om inte annat, så som ett tecken på solidaritet olycksbröder emellan. (Notarier under en samvetslös häradshövding på en häradsrätt med högt målflöde kunde ha arbetstider som översteg sjuttio timmar i veckan.) Det normala tilltalet tingsnotarier emellan var alltså efternamn och du.
Citera
2017-07-16, 06:28
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det normala för unga akademiskt utbildade kollegor på likställd fot var nog faktiskt att lägga bort titlarna. Tingsnotarierna hade ju bedrivit juridikstudier ungefär samtidigt, och var alltså i stor utsträckning redan du och bror med varandra om de hade läst vid samma lärosäte - och under den tid vi pratar om här, studerade klart mer än hälften av Sveriges juridikstuderande i Uppsala. Det föll sig således naturligt att tillämpa samma tilltal också med notariekollegor från andra lärosäten - om inte annat, så som ett tecken på solidaritet olycksbröder emellan. (Notarier under en samvetslös häradshövding på en häradsrätt med högt målflöde kunde ha arbetstider som översteg sjuttio timmar i veckan.) Det normala tilltalet tingsnotarier emellan var alltså efternamn och du.
Ja, nu var kanske notarie inte det mest lyckade valet, men min poäng var att det går att tänka sig situationer där ett ständigt omtragglande av likvärdiga och redan välkända titlar skulle vara ineffektivt och omständligt samtidigt som ett "du" fortfarande skulle kännas lite för "hejsan svejsan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in