2017-07-15, 17:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Måste kontra med att Sverige är mycket större än så rent geografiskt.

Ja, men jag tror inte att du har någon helhetsbild. Norrland är 59,6 % av Sveriges yta och Sundsvall och Umeå är tongivande för detta gigantiska landområde. Det som inte anammats i dessa städer har inte anammats i några andra inom det landområdet. Tror inte att det »nias« så mycket i Borlänge heller.
Citera
2017-07-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, det är ju ganska tydligt att du då distanserar dig från andra människor som inte tillhör dina vänner/familj. Ett tydligt »vi-och-dom-beteende«.

Får man fråga varför Macatho överhuvudtaget tilltalar andra än vänner/familj då?

Att du »niar« och använder »cringe« uppfattas nog mer löjeväckande.

Till övervägande del är det nog så. Kanske med reservationen »unga vuxna« (18-35) och personer med invandrarbakgrund.

Ja det är självklart en vi och DEM mentalitet. Men hanterar människor i sina närmre cirklar annorlunda än andra. Det är ingenting illvilligt med det. Snarare att jag respekterar andra människor och tycker det är trevligt att även bli Ni:ad.

Angående löjeväckande. Jag självklart kan jag förstå att vissa människor, tex du själv, kan tycka det. Vissa människor måste nämligen ta bort information och språkbruk innan de för in ny information och språkbruk. Vissa människor kan inte använda äldre ord och nyare uttryck. Men jag tycker det mer förklarar dem än mig.
Citera
2017-07-15, 17:33
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ja, men jag tror inte att du har någon helhetsbild. Norrland är 59,6 % av Sveriges yta och Sundsvall och Umeå är tongivande för detta gigantiska landområde. Det som inte anammats i dessa städer har inte anammats i några andra inom det landområdet. Tror inte att det »nias« så mycket i Borlänge heller.

Dalarna och Norrland har ju komplex mot allt som de uppfattar som överklassigt, men i det mesta av Svealand och Götaland är det ganska vanligt att yngre människor inom serviceyrken niar. Restaurang- och kafépersonal gör det också ganska ofta.
Citera
2017-07-15, 17:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja det är självklart en vi och DEM mentalitet.

Uttrycket är och ska skrivas »vi-och-dom«. Endast skitnödiga försöker förändra detta faktum.

Citat:
Men hanterar människor i sina närmre cirklar annorlunda än andra. Det är ingenting illvilligt med det. Snarare att jag respekterar andra människor och tycker det är trevligt att även bli Ni:ad.

Ok, men det är vi alltså ganska många som inte tycker. Till mig säger du »du« eller inget alls.

Citat:
Angående löjeväckande. Jag självklart kan jag förstå att vissa människor, tex du själv, kan tycka det. Vissa människor måste nämligen ta bort information och språkbruk innan de för in ny information och språkbruk. Vissa människor kan inte använda äldre ord och nyare uttryck. Men jag tycker det mer förklarar dem än mig.

Det tror jag inte. Det är snarare du som fått det om bakfoten.
Citera
2017-07-15, 17:34
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Jo visst men ytan niar inte. Det gör människorna. Vilket gör Sundsvall och Umeå ännu mindre. Pyttesmå faktiskt.
Citera
2017-07-15, 17:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ja det är självklart en vi och DEM mentalitet. Men hanterar människor i sina närmre cirklar annorlunda än andra. Det är ingenting illvilligt med det. Snarare att jag respekterar andra människor och tycker det är trevligt att även bli Ni:ad.

Håller med dig. Använd det språk du känner för. Det vinner du på i längden, språket är en del av dig. 1984 är medeltiden.
Citera
2017-07-15, 17:37
Medlem
Citat:
Uttrycket är och ska skrivas »vi-och-dom«. Endast skitnödiga försöker förändra detta faktum.

Ok, men det är vi alltså ganska många som inte tycker. Till mig säger du »du« eller inget alls.

Det tror jag inte. Det är snarare du som fått det om bakfoten.

Precis. Men det är pga jag känner dig nog för att veta att jag inte respekterar dig för fem öre. Därav DU:ar jag dig direkt.
Gilla läget Lennart.
Citera
2017-07-15, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Dalarna och Norrland har ju komplex mot allt som de uppfattar som överklassigt, men i det mesta av Svealand och Götaland är det ganska vanligt att yngre människor inom serviceyrken niar. Restaurang- och kafépersonal gör det också ganska ofta.

Låter som Gösta Bernhard [starkt förenklat].

Yngre människor har en mycket stark tendens att ändra sitt språkbruk när de blir äldre.

Citat:
Precis. Men det är pga jag känner dig nog för att veta att jag inte respekterar dig för fem öre. Därav DU:ar jag dig direkt.
Gilla läget Lennart.

Du lär dig.
Citera
2017-07-15, 17:49
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Har du möjligen någon personlig teori om varför "yngre" människor börjat lägga sig till med detta otyg till ovana. Att "nia" någon uppfattades inte ens som artigt innan du-reformen infördes utan det var ett sätt att markera ett avstånd i relationen (om man skulle vara artig eller visa underdånighet tilltalade man istället personen med titel, men det vet du ju redan).

Inte ens du som är född i början på 60-talet kan väl ha särskilt många minnen av "niande" i formellt språkbruk? Inte blev du väl tilltalad med "ni" när du gick och köpte godis i den säsongsöppna glasskiosken i Hamburgsund 1969 under familjens årliga husvagnssemester?

Jag kan slå vad om att dessa yngre människors språkbruk till största delen består av grammatiskt inkorrekt svenska uppblandat med lite fräcka oneliners från olika amerikanska tv-serier och ett fullständigt aningslöst och malplacerat niande vid kundkontakt.

Jag har som sagt ej upplevt fenomenet men då jag känner irritation bara av att läsa den här tråden och exemplen som tas upp däri misstänker jag att jag skulle kunna förvandlas till en riktigt sur och irriterad kund om någon tilltalade mig med "ni".
Senast redigerad av Venicones 2017-07-15 kl. 17:54.
Citera
2017-07-15, 17:56
Medlem
Citat:
Nee. Jag bor på landet, många tiotals mil från Stockholm. Det är rätt vanligt att expediter i "finare" butiker niar kunderna här också, t.ex. hos urmakare, juvelerare, affärer för snyggare kläder, speciella te- och kaffebutiker etc etc etc.

Det må så vara. Servicepersonal är ofta yngre och obildade. Det är upp till var och en om man nu prompt vill ge intryck av att vara obildad. Det låter emellertid urbota fånigt för många svenskar, och att duandet i svenskan, såsom många påstått i tråden, skulle vara oartigt är bland det dummaste jag hört i språkväg, det är objektivt sett inte sant.
Citera
2017-07-15, 18:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Det må så vara. Servicepersonal är ofta yngre och obildade. Det är upp till var och en om man nu prompt vill ge intryck av att vara obildad. Det låter emellertid urbota fånigt för många svenskar, och att duandet i svenskan, såsom många påstått i tråden, skulle vara oartigt är bland det dummaste jag hört i språkväg, det är objektivt sett inte sant.
Det är självklart få som uppfattar duande som oartigt, men säkerligen lika få som stör sig på att bli niade. Slappna av lite, det ju inte som att bli kallad böghora.
Citera
2017-07-15, 18:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred

Det är nog även så att många nya företag inom servicebranschen har tämligen unga chefer som kanske är influerade av en internationell stil och fått för sig att det även ska gälla i Sverige. Oavsett vad de tycker och tänker så blir resultatet att man förflyttar sig längre från kunden eftersom »ni« distanserar. När försäljningsföreläsarna poppade upp som svampar ur jorden i början på 80-talet var deras mantra att: bli vän med och förstå kunden. Ett »niande« ställer det på huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in