2017-07-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det händer att jag blir niad av ungdomar. Det struntar jag i. I Tyskland skulle de flesta någorlunda väluppfostrade människor kalla mig Sie.

Detta är ju som du vet att jämföra äpplen med päron. Sen är Tyskland ett hierarkiskt titelträsk som inte bara ger upphov till löjeväckande titelkombinationer när märkvärdiga tyskar ska pråla med sin plats i hackordningen; det är också ett symptom på tyskarnas auktoritetsbundenhet, vilken alla sunda människor bör avsky. Tyskland är på många sätt ett bättre och förnuftigare land än Sverige, men tyskarnas kollektiva titelmani är ett tydligt undantag. Frihetliga nordbor vet bättre än så. Tyskland skulle absolut tjäna på en lightversion av Rexeds du-reform. Om Sie då skulle bli kvar i språket eller inte är en intressant fråga. Jag tror inte tyskarna vill ge upp den.
Senast redigerad av Aethelred 2017-07-15 kl. 15:49.
Citera
2017-07-15, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det stämmer bra med hur det ser ut. Jag fick ett samtal häromveckan från en kundtjänstanställd förmodad invandrarbakgrund och född i Sverige. Hon envisades med att tilltala mig »Ni« varpå jag frågade varför. Jag fick då svaret att det är ett artigt och finare sätt att tilltala äldre och obekanta. Jag bad då att inte bli tilltalad på detta markerande sätt, men fick inget gehör.

Jag avslutade då samtalet genom att »nia« tillbaka:

- Ni och jag ser helt uppenbart olika på vad som är artigt och fint. Ni kan lägga på nu för det gör jag.

Som jag framfört ovan undrar jag om niandet verkligen kommer att breda ut sig, då det finns ett rätt stort motstånd mot det. Jag reagerar negativt på det, de få gånger det händer, och har också sagt ifrån att "det heter du". Och kunden har ju alltid rätt, som det heter. Så om niarna märker att kunder fräser åt dem blir det rätt svårt att förhärda i att använda "ni", även om de själva kanske säger att de gör detta av "respekt".

Ska bli intressant att följa den utvecklingen
Citera
2017-07-15, 15:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Som jag framfört ovan undrar jag om niandet verkligen kommer att breda ut sig, då det finns ett rätt stort motstånd mot det. Jag reagerar negativt på det, de få gånger det händer, och har också sagt ifrån att "det heter du". Och kunden har ju alltid rätt, som det heter. Så om niarna märker att kunder fräser åt dem blir det rätt svårt att förhärda i att använda "ni", även om de själva kanske säger att de gör detta av "respekt".

Ska bli intressant att följa den utvecklingen

Det är omöjligt att svara på hur det utvecklar sig. Svensken i gemen är ju ganska obenägen att ifrågasätta och stå för det. Det är nog även ganska många som inte bryr sig alls för att de helt enkelt inte fokuserar på nyanser. Dessutom, när det gäller försäljningssituationer, är det faktiskt ibland naturligt att använda »ni« och avse kollektivet (familjen eller företaget). Det kan då vara svårt att veta vilket »ni« som används.
Citera
2017-07-15, 15:55
Medlem
Jumalautas avatar
Något av en ickefråga. Folk får väl välja att använda det ord de vill. Vem kan ta illa upp över något sådant som att bli niad eller duad. Tror inte att det förekommer i någon utsträckning längre. Niandet lär vara på frammarsch. Bara att vänja sig.
Citera
2017-07-15, 15:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Något av en ickefråga. Folk får väl välja att använda det ord de vill. Vem kan ta illa upp över något sådant som att bli niad eller duad. Tror inte att det förekommer i någon utsträckning längre. Niandet lär vara på frammarsch. Bara att vänja sig.

Så den som tilltalar äger rätten över den som blir tilltalad?
Citera
2017-07-15, 16:07
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Jag tycker att det är svårt att ta illa upp, när avsikten hos den som tilltalar är att vara artig.
Citera
2017-07-15, 16:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ja, givetvis. Hur skulle det annars gå till?
Citera
2017-07-15, 16:11
Medlem
Mooons avatar
Det försvårar kommunikationen att bli "niad" mot sin vilja. Risken är mycket stor att kunden vänder i dörren och inte återvänder till den affären i första taget.

Citat:
Citera
2017-07-15, 16:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det försvårar kommunikationen att bli "niad" mot sin vilja. Risken är mycket stor att kunden vänder i dörren och inte återvänder till den affären i första taget.
Jag har svårt att tänka mig det faktiskt. Det skulle i så fall passera alla hittills kända gränser av lättkränkthet. Problemet lär vara minimalt under alla förhållanden.
Citera
2017-07-15, 16:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tycker att det är svårt att ta illa upp, när avsikten hos den som tilltalar är att vara artig.

Jag tar inte illa upp, men jag har inget att utbyta med personer som inte gått längre än till sin egen uppfattning när de ska tilltala andra.

Citat:
Ja, givetvis. Hur skulle det annars gå till?

Det är alltid sändaren som ansvarar för att en dialog blir bra. Om företagen håller sig med personer som tillåts eller ombeds tilltala potentiella kunder på ett sätt som inte passar sig så gör de ett kardinalfel.
Citera
2017-07-15, 16:16
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Det är alltid sändaren som ansvarar för att en dialog blir bra. Om företagen håller sig med personer som tillåts eller ombeds tilltala potentiella kunder på ett sätt som inte passar sig så gör de ett kardinalfel.
Vaddå inte passar sig!? Om avsändaren tycker att det passar sig spelar det väl ingen roll vad du tycker.
Citera
2017-07-15, 16:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vaddå inte passar sig!? Om avsändaren tycker att det passar sig spelar det väl ingen roll vad du tycker.

Det är väl klart att det gör. Om sändaren tycker något som jag inte tycker så kommer sändningen att avbrytas. Det är sändaren som är intresserad eftersom den påbörjade en kontakt. Det ligger således i vederbörandes intresse att hålla dialogen vid liv och därigenom lära sig vilka koder som passar sig och vilka som inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in