Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Fasonen och kulturen i Sverige är att man själv väljer hur man adresserar sin omgivning. Inte i på Aftonbladets nyhetsredaktion kanske men på de flesta andra platser.
Nej, verkligen inte. Svensken i gemen är en följare och hur vi pratar med varandra är grundmurat sedan 50 år tillbaka.
Citat:
När det gäller att använda ordet "ni" har de naturligtvis företräde. Så mycket tolkning behöver det självfallet inte nödvändigtvis vara frågan om. Du verkar vara fel person att göra dig till talesperson för gemene man i Sverige, du känns väldigt inboxad. Det sägs vara osvenskt.
Jag talar och svarar för mig själv och därvidlag är jag definitivt rätt person. För övrigt är det ju så att om jag tar en godtycklig månad i mitt liv så förekommer kanske ett »Ni« som tilltal i någon promille av allt som sägs till mig. Det är således väldigt sällsynt att jag hör det och gör jag det så är det från någon
snorgärs som tror sig äga världen. Det går över, var så säker. Vi har alla trott att vi ägde världen när vi var mellan 16 och 26.