2017-07-15, 16:29
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det försvårar kommunikationen att bli "niad" mot sin vilja. Risken är mycket stor att kunden vänder i dörren och inte återvänder till den affären i första taget.

Bara i Sverige. Jag kan inte tänka mig någon annanstans där man skulle ta illa upp. Om de kallade mig "Ers majestät" skulle jag inte ta illa upp, hur formellt fel det än är.
Citera
2017-07-15, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Bara i Sverige.

Fast nu diskuterar vi just bara Sverige och den svenska språkkulturen och då är alla andra länder, kulturer och språk fullständigt ointressanta. De har sitt och vi har vårt, hävdvunnet.
Citera
2017-07-15, 16:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att det gör. Om sändaren tycker något som jag inte tycker så kommer sändningen att avbrytas. Det är sändaren som är intresserad eftersom den påbörjade en kontakt. Det ligger således i vederbörandes intresse att hålla dialogen vid liv och därigenom lära sig vilka koder som passar sig och vilka som inte gör det.
Så i din omvärldsrelation skall de du möter vara tankeläsare eller har du skrivit "dua mig" i pannan? Tror att du tillhör en liten extremfalang. De finns plats för er också såklart. Vänd i dörren ni.
Citera
2017-07-15, 16:33
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Fast nu diskuterar vi just bara Sverige och den svenska språkkulturen och då är alla andra länder, kulturer och språk fullständigt ointressanta. De har sitt och vi har vårt, hävdvunnet.
Och nu vinner "ni" mark igen. Det är så hävd skapas.
Citera
2017-07-15, 16:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så i din omvärldsrelation skall de du möter vara tankeläsare eller har du skrivit "dua mig" i pannan? Tror att du tillhör en liten extremfalang. De finns plats för er också såklart. Vänd i dörren ni.

Nej, de behöver bara veta hur kulturen och fasonen är i det aktuella landet.

Citat:

Du menar att de 5-10 % som börjat »nia« har tolkningsföreträde?
Citera
2017-07-15, 16:41
Medlem
Mooons avatar
Som HerrGichan skriver, det är sändaren som vill mig något. Inbegriper detta en förolämpning (vilket "ni" är) så avbryter jag kontakten och/eller anser att personen är socialt inkompetent.

Citat:
Det är väl klart att det gör. Om sändaren tycker något som jag inte tycker så kommer sändningen att avbrytas. Det är sändaren som är intresserad eftersom den påbörjade en kontakt. Det ligger således i vederbörandes intresse att hålla dialogen vid liv och därigenom lära sig vilka koder som passar sig och vilka som inte gör det.

Citat:
Jag har svårt att tänka mig det faktiskt. Det skulle i så fall passera alla hittills kända gränser av lättkränkthet. Problemet lär vara minimalt under alla förhållanden.
Citera
2017-07-15, 16:42
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Nej, de behöver bara veta hur kulturen och fasonen är i det aktuella landet.
Fasonen och kulturen i Sverige är att man själv väljer hur man adresserar sin omgivning. Inte i på Aftonbladets nyhetsredaktion kanske men på de flesta andra platser.

Citat:
Du menar att de 5-10 % som börjat »nia« har tolkningsföreträde?
När det gäller att använda ordet "ni" har de naturligtvis företräde. Så mycket tolkning behöver det självfallet inte nödvändigtvis vara frågan om. Du verkar vara fel person att göra dig till talesperson för gemene man i Sverige, du känns väldigt inboxad. Det sägs vara osvenskt.
Citera
2017-07-15, 16:43
Medlem
Mooons avatar
Varför tycker du att niandet är viktigt?

Citat:
Citera
2017-07-15, 16:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Varför tycker du att niandet är viktigt?
För mig är det fullständigt oviktigt. Hur har du lyckats missa det.
Citera
2017-07-15, 16:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fasonen och kulturen i Sverige är att man själv väljer hur man adresserar sin omgivning. Inte i på Aftonbladets nyhetsredaktion kanske men på de flesta andra platser.

Nej, verkligen inte. Svensken i gemen är en följare och hur vi pratar med varandra är grundmurat sedan 50 år tillbaka.

Citat:
När det gäller att använda ordet "ni" har de naturligtvis företräde. Så mycket tolkning behöver det självfallet inte nödvändigtvis vara frågan om. Du verkar vara fel person att göra dig till talesperson för gemene man i Sverige, du känns väldigt inboxad. Det sägs vara osvenskt.

Jag talar och svarar för mig själv och därvidlag är jag definitivt rätt person. För övrigt är det ju så att om jag tar en godtycklig månad i mitt liv så förekommer kanske ett »Ni« som tilltal i någon promille av allt som sägs till mig. Det är således väldigt sällsynt att jag hör det och gör jag det så är det från någon snorgärs som tror sig äga världen. Det går över, var så säker. Vi har alla trott att vi ägde världen när vi var mellan 16 och 26.
Citera
2017-07-15, 16:53
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Nej, verkligen inte. Svensken i gemen är en följare och hur vi pratar med varandra är grundmurat sedan 50 år tillbaka.
Och innan dess var väl det dåvarande idiomet grundmurat under flera hundra år. Sedan kom en förändring under 60-talet och kanske ser vi en reaktion nu. Och då vaknar de moderna reaktionärerna.
Citat:
Jag talar och svarar för mig själv och därvidlag är jag definitivt rätt person. För övrigt är det ju så att om jag tar en godtycklig månad i mitt liv så förekommer kanske ett »Ni« som tilltal i någon promille av allt som sägs till mig. Det är således väldigt sällsynt att jag hör det och gör jag det så är det från någon snorgärs som tror sig äga världen. Det går över, var så säker. Vi har alla trott att vi ägde världen när vi var mellan 16 och 26.
I Stockholm har niandet blivit vanligare än så men jag kan anslut mig till dina 10 procent. Det är ganska mycket i mina öron, i synnerhet om man jämför med 15 år sedan.
Citera
2017-07-15, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och innan dess var väl det dåvarande idiomet grundmurat under flera hundra år. Sedan kom en förändring under 60-talet och kanske ser vi en reaktion nu. Och då vaknar de moderna reaktionärerna.

Det var ganska vacklande dessförinnan och man bör betänka att det moderna samhället i princip inte formades förrän 1960. Så i modern tid har vi växlat ord med varandra på det hävdvunna sätt som inte innebär att vi inte distanserar oss med »ni«.

Citat:
I Stockholm har niandet blivit vanligare än så men jag kan anslut mig till dina 10 procent. Det är ganska mycket i mina ögon, i synnerhet om man jämför med 15 år sedan.

Jag drog till med 10 % eftersom det brukar vara gränsen för en kronolekt som detta nog närmast får betecknas som. En tämligen geografiskt avgränsad kronolekt vill jag påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in