2017-07-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att priserna inte ökar lika mycket och till o med planat ut eller dippat var precis det jag skrev, vad stämmer inte? Maj är för resten ingen semestermånad.Vad som inte framgår i en tabell är vad mäklarna säger och det är att försäljningarna tar mycket längre tid nu, det är inte samma budgivning som tidigare.
Läs här vad mäklarbarometern skriver, dom använder t.om orden tvär inbromsning vad gäller andra kvartalet i Sthlm o spekulerar i om det beror på det ökade bostadsbyggandet. Som sagt, i Stockholm har det byggts dubbelt så mycket som i Göteborg o Malmö sett till antalet inv.
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/maklarbarometern/2017-06-29_bostadsmarknaderna_spretar.html

1. Det är skillnad på % och absoluta tal.

2. Du får väl för bövelen läsa innantill.

3. +16 enligt sbab:s mäklarbarometer.

4. Det är de så illa tvungna att göra. Chefen säger...och T*r B*rg säger att chefen nog har rätt.

5. http://www.scb.se/contentassets/73ef71f6af4e48b294182108302e0508/dia_sv.png

6. Slutligen så är det nog som så att du dragit fel slutsatser om siffersamlingarna. Ifall genomsnittspriset går ned så innebär det ändå inte att priserna sjunker utan det kan vara något större byggprojekt utanför Stockholms tätort som dragit igång och börjat leverera med resultatet att den genomsnittliga prisökningen minskar utan att priserna någonstans gått ned.
Citera
2017-07-13, 10:48
Medlem
Men det var då själva fan, här får du en länk till, SvD som säger exakt samma sak, hoppas du kan tillgodogöra dig texten. Detta är alltså en ögonblicksbild, tillförlitlig statstik får vi vänta på ett tag.
https://www.svd.se/antal-nyproduktioner-slar-rekord--risk-for-prisfall
Förstår du vad 'rekordmånga nybyggen' betyder?
Förstår du vad 'mättad marknad' betyder?
Hittar du Stockholm på en karta?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-13 kl. 11:24.
Citera
2017-07-13, 14:45
Medlem
Citat:
Men det var då själva fan, här får du en länk till, SvD som säger exakt samma sak, hoppas du kan tillgodogöra dig texten. Detta är alltså en ögonblicksbild, tillförlitlig statstik får vi vänta på ett tag.
https://www.svd.se/antal-nyproduktioner-slar-rekord--risk-for-prisfall
Förstår du vad 'rekordmånga nybyggen' betyder?
Förstår du vad 'mättad marknad' betyder?
Hittar du Stockholm på en karta?

1. Uppsala, som den artikeln handlar om ligger inte i Stockholm.

2. Det finns ingen tillstymmelse till mättnad på Stockholms bostadsmarknad. Detta syns även i priserna.

3. Att rapporterade slutpriser inte skulle vara tillförlitliga tar jag med nypa salt.

4. Det är långt ifrån något rekord i färdigställda bostäder även om det nog är som så att något rekord sedan 1992 satts. Hursomhelst måste man sätta färdigställda lägenheter i relation till avställda lägenheter för att få en korrekt bild.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/goto/sv/ssd/BO0104T01
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bostadsbestand/
4.1. Som framgår av den officiella statistiken ökar inte bostadsbeståndet lika mycket som statistiken över färdigbyggda bostäder antyder.
Citera
2017-07-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Uppsala, som den artikeln handlar om ligger inte i Stockholm.

2. Det finns ingen tillstymmelse till mättnad på Stockholms bostadsmarknad. Detta syns även i priserna.

3. Att rapporterade slutpriser inte skulle vara tillförlitliga tar jag med nypa salt.

4. Det är långt ifrån något rekord i färdigställda bostäder även om det nog är som så att något rekord sedan 1992 satts. Hursomhelst måste man sätta färdigställda lägenheter i relation till avställda lägenheter för att få en korrekt bild.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/goto/sv/ssd/BO0104T01
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bostadsbestand/
4.1. Som framgår av den officiella statistiken ökar inte bostadsbeståndet lika mycket som statistiken över färdigbyggda bostäder antyder.

Vem har antytt att rapporterade slutpriser ej skulle stämma?
Artikeln handlar om Stockholm lika mycket som Uppsala men du kanske bara orkade läsa första stycket. Att det finns en avmattning i Stockholm har du nu fått två länkar till men du verkar inte greppa riktigt vad du läser. Man har t.om använt uttryck som tvär inbromsning.
Som jag misstänkte så förstår du inte innebörden av orden 'Rekordmånga nybyggen'. Eftersom det var själva rubriken på artikeln förstår jag att det blir svårt.
Vad försöker du säga med dina länkar? Dom säger absolut ingenting. 2016 är ointressant det är 13 juli 2017 nu. Artikeln från Svd är däremot pinfärsk, direkt från trycket som man sa förr.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-13 kl. 16:01.
Citera
2017-07-13, 20:58
Medlem
Citat:
Vem har antytt att rapporterade slutpriser ej skulle stämma?
Artikeln handlar om Stockholm lika mycket som Uppsala men du kanske bara orkade läsa första stycket. Att det finns en avmattning i Stockholm har du nu fått två länkar till men du verkar inte greppa riktigt vad du läser. Man har t.om använt uttryck som tvär inbromsning.
Som jag misstänkte så förstår du inte innebörden av orden 'Rekordmånga nybyggen'. Eftersom det var själva rubriken på artikeln förstår jag att det blir svårt.
Vad försöker du säga med dina länkar? Dom säger absolut ingenting. 2016 är ointressant det är 13 juli 2017 nu. Artikeln från Svd är däremot pinfärsk, direkt från trycket som man sa förr.

1. Du skrev att du väntade på tillförlitlig statestik.

2. Nej.

3. Det är inget som märks i de absoluta priserna. Ifall du kollar https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m så kan du se att priserna 2013 Juli gick upp med ca 1200kr/kvm. Juni 2014 gick de ned med 200kr/kvm och i Juli 2015 gick de upp ca 500kr/kvm. Juni 2015 gick de upp ca 200kr/kvm och i juli upp ca 600kr/kvm. Juni 2016 gick priserna ned med ca 600kr och i juli gick de upp 100kr/kvm.
3.1. Sammanfattningsvis ligger priserna för ingående kvartal högre i år än förra året

4. Tvär inbromsning innebär inte negativ hastighet utan bara att prisutvecklingen i procent minskar. Men tittar du på mitt tidigare exempel så kan en sådan inbromsning ske rent matematiskt på fler procentsnivå utan att någon annan anledning föreligger än att prisutvecklingen är konstant.

5. Ifall du inte förstod saken så innebär inte nödvändigtvis rekordmånga byggen att priserna faller annat än möjligtvis som en funktion av ett genomsnitt.

6. SVD trycker väldigt mycket. Det är en ganska öppen tidning i sådana sammanhang. De flesta som vill skriva en artikel eller debattartikel kan få sin artikel tryckt i SVD, oavsett vilken sorts argumentationsståndpunkt som intagits.
Citera
2017-07-13, 21:32
Medlem
Citat:
1. Du skrev att du väntade på tillförlitlig statestik.

Varför redovisar du då inte denna statistik om du anser att du inte behöver vänta.

Citat:
3. Det är inget som märks i de absoluta priserna. Ifall du kollar https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m så kan du se att priserna 2013 Juli gick upp med ca 1200kr/kvm. Juni 2014 gick de ned med 200kr/kvm och i Juli 2015 gick de upp ca 500kr/kvm. Juni 2015 gick de upp ca 200kr/kvm och i juli upp ca 600kr/kvm. Juni 2016 gick priserna ned med ca 600kr och i juli gick de upp 100kr/kvm.
3.1. Sammanfattningsvis ligger priserna för ingående kvartal högre i år än förra året

Det som märks i de absoluta priserna så långt statistiken sträcker sig på den där kurvan är nergång tre månader i rad i Stockholms län. Det kan du kalla vad du vill jag kallar det nergång/inbromsning.

Citat:
4. Tvär inbromsning innebär inte negativ hastighet utan bara att prisutvecklingen i procent minskar. Men tittar du på mitt tidigare exempel så kan en sådan inbromsning ske rent matematiskt på fler procentsnivå utan att någon annan anledning föreligger än att prisutvecklingen är konstant.

När jag skriver tvär inbromsning så menar jag just det o inget annat

Citat:
5. Ifall du inte förstod saken så innebär inte nödvändigtvis rekordmånga byggen att priserna faller annat än möjligtvis som en funktion av ett genomsnitt.

Nej det behöver naturligtvis inte betyda att priserna faller men i detta fallet är det ju just det det spekuleras i, det är ju det SvD med flera varnar för o i viss mån redan visar.
Citat:
6. SVD trycker väldigt mycket. Det är en ganska öppen tidning i sådana sammanhang. De flesta som vill skriva en artikel eller debattartikel kan få sin artikel tryckt i SVD, oavsett vilken sorts argumentationsståndpunkt som intagits.

Men så bra, varför skickar du inte dina alster dit istället för Flashback. Jag kan lova dig att vem som än lyckas bli tryckt där håller högre nivå än här
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-13 kl. 22:06.
Citera
2017-07-14, 00:24
Medlem
Citat:
Varför redovisar du då inte denna statistik om du anser att du inte behöver vänta.

Det som märks i de absoluta priserna så långt statistiken sträcker sig på den där kurvan är nergång tre månader i rad i Stockholms län. Det kan du kalla vad du vill jag kallar det nergång/inbromsning.

När jag skriver tvär inbromsning så menar jag just det o inget annat

Nej det behöver naturligtvis inte betyda att priserna faller men i detta fallet är det ju just det det spekuleras i, det är ju det SvD med flera varnar för o i viss mån redan visar.

Men så bra, varför skickar du inte dina alster dit istället för Flashback. Jag kan lova dig att vem som än lyckas bli tryckt där håller högre nivå än här

1. Språkfråga. Var det som så att du menade den definitiva och slutgiltiga statestiken?

2. Nej, det är +1,3% sedan föregående kvartal. Kvartalet maj-juli brukar vara ett av de sämre kvartalen för bostadsrättssäljare.

3. De absoluta priserna i ett område kan falla av en mängd olika funktioner:
a. Den största anledningen brukar vara stadsbyggnadsfunktionen.
b. Den näst största anledningen brukar vara realiseringen av stadsbyggnadsfunktionen. Tex. byggnation av ickeattraktiva byggnader i gentrifierade områden.
c. Ett område klassificeras som mindre attraktivt.
d. Överutbud i förhållande till vad som efterfrågas - detta kan definitivt ske i Uppsala men är svårt att åstadkomma i Stockholms tätorter.
e. Konfundering av mätfunktionen. Eftersom statestiken handlar om genomsnitt och % utvecklingar på dessa så kan ett område få en lägre genomsnittlig värdering och negativa % även fast de absoluta priserna ökar.

4. Jag kan garantera dig att ifall man rensar bort 25% av stjärnskottsskribenterna i SVD och inför språkpolis på flashback och en ansvarig utgivare med skrivredigeringsstab så skulle flashback definitivt kunna konkurrera med SVD i debattartikels och kåserisammanhang.
Citera
2017-07-14, 00:38
Medlem
slemhogs avatar
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=134080

Åstorpsringen 10B
Antal rum:
3 rum
Yta:
81 kvm
Hyra:
13719 kr/mån
Våning:
5 tr

Det blir bara dyrare och dyrare och dyrare. 14000 kr/mån inkl varmvatten för en 3a precis brevid ett slumområde (Enskededalen)
Detta är 6000 kr mer än vad en motsvarande borätt kostar, kanske 7000 kr. Det är nyliberlarnas "risk premie", halva kostnaden rakt ner i fickan i vinst för nyliberalerna och deras kompisar på kedjerökande majas och hennes 2 barns bekostnad som inte kommer ha råd köpa kläder till sin barn på sin undersköterskelön på 19500 netto+eventuellt barnbidrag på 1200-2400 kr beroende på delad vårdnad eller inte.
Och hur ska maja sen kunna ha råd med en 4a för 16000 kr när barnen behöver varsitt rum när dom kommer upp i tonåren? Varken inkomsten räcker för att få kontraktet och det räcker inte med 5000 över och socialbidragsnorm för 1 person att försörja 2 barn. Det är ju helt omöjligt att bo i en sniken 3a som denna med 1 rum till barnen som dom får dela på med medianlön tom.

Hur ska arbetarna bo sen då som tjänar bara 18000 netto? Hur ska en medelklassare ha råd att bo kvar med barnen ifall denne blir arbetslös och får ut 14500 netto? Det täcker ju inte ens hyran! Ska man tvinga flytta iväg 40 mil med barnen? Till vad, presumtionshyrorna är ju nästan lika dyra i småstäder också på nyproduktion.
Senast redigerad av slemhog 2017-07-14 kl. 00:55.
Citera
2017-07-14, 01:19
Medlem
Citat:
1. Språkfråga. Var det som så att du menade den definitiva och slutgiltiga statestiken?

Det är du som hänvisar till 'statestik' som tydligen finns men du inte vill eller kan visa.

Citat:
2. Nej, det är +1,3% sedan föregående kvartal. Kvartalet maj-juli brukar vara ett av de sämre kvartalen för bostadsrättssäljare

Sidan var senast uppdaterad 15 juni dvs en månad sen och grafen slutar sista maj. Om du kan läsa en enkel graf kan du lätt se en nedgång de sista tre månaderna grafen täcker. Jag ska ställa upp det så pedagogiskt jag nånsin kan:
Mars -17 60 218 kr/kvm
April -17 60 116
Maj -17 59 802
Detta gäller bostadsrätter i Stockholms Län.

Citat:
3. De absoluta priserna i ett område kan falla av en mängd olika funktioner:
a. Den största anledningen brukar vara stadsbyggnadsfunktionen.
b. Den näst största anledningen brukar vara realiseringen av stadsbyggnadsfunktionen. Tex. byggnation av ickeattraktiva byggnader i gentrifierade områden.
c. Ett område klassificeras som mindre attraktivt.
d. Överutbud i förhållande till vad som efterfrågas - detta kan definitivt ske i Uppsala men är svårt att åstadkomma i Stockholms tätorter.
e. Konfundering av mätfunktionen. Eftersom statestiken handlar om genomsnitt och % utvecklingar på dessa så kan ett område få en lägre genomsnittlig värdering och negativa % även fast de absoluta priserna ökar.

Varför skriver du statestik, statistik stavas det. De absoluta priserna kan falla av många orsaker ja t,ex överutbud vilket verkar vara fallet här och naturligtvis att det vansinniga rallyt är på väg att ta slut. Folk kan eller vill inte betala dessa vansinniga priser längre. Alla bubblor spricker till slut, det kommer denna också att göra.

Citat:
4. Jag kan garantera dig att ifall man rensar bort 25% av stjärnskottsskribenterna i SVD och inför språkpolis på flashback och en ansvarig utgivare med skrivredigeringsstab så skulle flashback definitivt kunna konkurrera med SVD i debattartikels och kåserisammanhang.

Jag kan garantera dig att du har tvärfel men för all del om du tycker att Flashback håller högre kvalitet ska du naturligtvis hålla dig här och inte skriva i en sån undermålig publikation. Själv har jag haft ett par korta men dock artiklar i Kommunalarbetaren o saligt insomnade Värnpliktsnytt för länge sen ja o så några nördiga Fanzines så klart när man var yngre men det hörde ju tiden tlll. Jag måste ändå säga att jag rankar dessa som en högre prestation än mina anonyma inlägg här men men alla har olika preferenser.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-14 kl. 01:29.
Citera
2017-07-14, 04:26
Medlem
slemhogs avatar
Genom massiva ombildningar så vet dom avundsjuka klasshatande nyliberalerna, att det bästa lägenheterna till låg hyra ombildas först och främst där kapitalstarkare finns i husen. Givetvis är folk som mest intresserade att köpa i exklusivare lägen.
I utanförskapsområden och semi-ghetton som Hässelby och hagsätra har oftast 66% inte tillräcklig ekonomi att få lån. Varför skulle man vilja köpa i ett ghetto?

Detta tycker nyliberalerna i bra då det för all framtid stänger ute folk att lyckas hyra en 2a på djurgården, katarina berget, en 1a vid sjötomt någonstans i Stockholm, kanske lidingö eller någon annan exklusiv hyresrätt som det funnits vid drottningholm.

Man ser nu på bostad Stockholm att dom flesta lägenheter som annonseras är oattraktiva skitlägenheter i utanförskaps områden och Semi ghetton som hagsätra, hässelby och b-områden som Farsta. Mestadels. Ungefär som i Usa där billiga hyresrätter ligger i något ghetto eller så har många dyra hyror och renovräkts.
Citera
2017-07-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Genom massiva ombildningar så vet dom avundsjuka klasshatande nyliberalerna, att det bästa lägenheterna till låg hyra ombildas först och främst där kapitalstarkare finns i husen. Givetvis är folk som mest intresserade att köpa i exklusivare lägen.
I utanförskapsområden och semi-ghetton som Hässelby och hagsätra har oftast 66% inte tillräcklig ekonomi att få lån. Varför skulle man vilja köpa i ett ghetto?

Detta tycker nyliberalerna i bra då det för all framtid stänger ute folk att lyckas hyra en 2a på djurgården, katarina berget, en 1a vid sjötomt någonstans i Stockholm, kanske lidingö eller någon annan exklusiv hyresrätt som det funnits vid drottningholm.

Man ser nu på bostad Stockholm att dom flesta lägenheter som annonseras är oattraktiva skitlägenheter i utanförskaps områden och Semi ghetton som hagsätra, hässelby och b-områden som Farsta. Mestadels. Ungefär som i Usa där billiga hyresrätter ligger i något ghetto eller så har många dyra hyror och renovräkts.
Snart kommer det att finnas massor med billiga bostäder till salu, eller?

https://www.svd.se/ny-statistik-bostadspriserna-faller-i-stockholm
Citera
2017-07-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Snart kommer det att finnas massor med billiga bostäder till salu, eller?

https://www.svd.se/ny-statistik-bostadspriserna-faller-i-stockholm

"På tre månaders sikt har bostadsrättspriserna backat med 1,4 procent. Villapriserna ökade samtidigt med 0,9 procent."

Vilket stor crash där! Hoppas du inser att detta är helt vanlig fluktuation, priser går inte upp (eller ner) i en rak linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in