Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-07, 22:29
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
BIOS SETUP om inget funkar med reparation eller ominstallation, kan man i sista hand göra en fabriksåterställning av bios. Men det blir i sista hand, eftersom det inte borde vara det felet hos dig.
Vad yrar du om? BIOS har ingenting med reparation/ominstallation av operativsystemet på en maskin att göra och ändrar sig inte "av sig självt" så att man plötsligt måste göra en fabriksåterställning.

Läs på om Basic Input Output System innan du skriver i operativssystemtrådar.
Citera
2017-07-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Vad yrar du om? BIOS har ingenting med reparation/ominstallation av operativsystemet på en maskin att göra och ändrar sig inte "av sig självt" så att man plötsligt måste göra en fabriksåterställning.

Läs på om Basic Input Output System innan du skriver i operativssystemtrådar.

Har inte påstått det heller. Just därför jag skrev att det var sista alternativet.
Citera
2017-07-08, 00:19
Medlem
Tack alla! Ingenting fungerade men plötsligt var allt som vanligt igen. Det var nog bara Windows som ville visa var skåpet ska stå.
Citera
2017-07-08, 09:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Tack alla! Ingenting fungerade men plötsligt var allt som vanligt igen. Det var nog bara Windows som ville visa var skåpet ska stå.

Med andra ord så är allt klart nu med en återställning/om/installation?
Citera
2017-07-09, 15:38
Medlem
NightWalker1s avatar
så är creators update något att ha? värt att installera?
Citera
2017-07-09, 16:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
så är creators update något att ha? värt att installera?

Det finns en tråd på 4 sidor här på Fb som heter just "Windows creator update", läs den och få en del nyttig info.

För de flesta användare så handlar den mest om ett märkbart förbättrat Os prestanda och säkerhets mässigt, förutom de vanliga säkerhets uppdateringarna som gör att man ändå bör installera uppdateringen.
Citera
2017-07-09, 16:21
Medlem
Jag har windows 8 , Jag tycker att systemet är ohållbart , med typ sökmotor som bara
bläddrar en grön mätare , varje gång jag söker efter filer, xp var ju 1000 gånger mera normalt.

Vet alldrig vad han hittar. går jag till commandotolken å tar attrib *.* så finns ju filen , men inte i
windows sök system, är det en säkerhets grej att dölja mina filer för mig själv?

Jag lägger filer i document osv ,"jag vet att jag la filen där" men går jag runt systemet öppnar
en ny utforskare finns inte filen för systemet tydligen inte uppdaterar eller hittar inget .

Även katalog val som är kvar är slumpmässiga.

Även blandat namn

typ "mina bilder" samma som "document/ bilder" ,

blir heltplötsligt "bibliotek /bilder"

eller kanske "document /my pictures"

Varför har windows blivit slumpmässigt?

Är windows 10 lika dant? Eller är jag bara för gammal, typ nya ungdomar är ju födda vid datorn, så
dom kanske inte behöver logik, utan dom är så smarta så dom även fattar random system.

Vad jag undrar är ! är windows 10 ungefär likadant ???? Verkar som windows blivit ett leksystem för
java lekar för data nördar som tycker om att inveckla allt
Citera
2017-07-11, 18:37
Medlem
Tightar till datorn en liten smula och har en fråga angående att enbart tillåta angivna program, igenom gpedit.msc

Säg att jag anger att steam.exe ska vara tillåtet att köra; Kommer steam då att kunna starta program som steamerrorreporting.exe eller streaming_client.exe eller behöver dessa läggas till separat?
Citera
2017-07-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag har windows 8 , Jag tycker att systemet är ohållbart , med typ sökmotor som bara
bläddrar en grön mätare , varje gång jag söker efter filer, xp var ju 1000 gånger mera normalt.

Vad jag undrar är ! är windows 10 ungefär likadant ???? Verkar som windows blivit ett leksystem för
java lekar för data nördar som tycker om att inveckla allt

Windows 10 är uppbyggt på samma sätt som 8, men de flesta "barnsjukdomar" är borta nu, rent prestandamässigt åtminstone. Tar lite tid att bli van, och hitta ett sätt som passar en själv att använda datorn på. Men kort och gott, 10 är utan tvekan bättre än 8.

Men jag hade också hellre behållt XP-modellen. Här nedan är två exempel.

1. Det nya "Appstore" är jag inte ens inloggad i, dvs använder aldrig och har avinstallerat alla appar som finns i den menyn som är möjligt.

2. Det mesta (kanske allt) som finns under "Inställningar" (ikonen som ser ut som ett kugghjul, ovanför av/på knappen i startmenyn) finns fortfarande att nå under "de gamla systemen" dvs kontrollpanelen m.m...
Finns att nå i startmenyn under mappen "administrationsverktyg för windows" och mappen "windows-systemet"

Så när man tex avinstallerar program, håller på med nätverk m.m, så kan man använda det nya "inställningar", men jag använder hellre kontrollpanelen för bättre överblick.
Citera
2017-07-13, 19:14
Medlem
NightWalker1s avatar
om man vill ha ett ljud som signalerar att en kopiering av en fil från plats a till b är klar hur gör man då?
Citera
2017-07-13, 19:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
om man vill ha ett ljud som signalerar att en kopiering av en fil från plats a till b är klar hur gör man då?

Kika under egenskaper av ljud. Där kan du byta, inaktivera ljud.
Citera
2017-07-13, 19:48
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kika under egenskaper av ljud. Där kan du byta, inaktivera ljud.
jag var inne här utan att hitta nått som funkade: control panel-hardware and sound-sound-change system sounds.
vart går man in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in