Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 17:39
  #4957
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blypers
Hallå tråden!

Undrar om man måste ha igång några processer utöver windows egna ~30 st som är listade i Task Managern.

Vill få ner antalet processer som körs till ett minimum!

Bild på min task: http://imgur.com/a/tFB7K

Förstår att det är en bred fråga men på något sätt måste man ju kunna ta reda på vilka processer som är onödiga, eller rättare sagt ta reda på vilka som måste köras och sedan eliminera de överflödiga. Googlar runt såklart men kan inte lita på alla konstiga sidor.

Tusen tack!

Svårt att säga beror lite på vad de tillhör.

Det var rätt få processer trots allt, det är rätt vanligt med fler.

Vad vill du åstadkomma?
Citera
2017-01-22, 19:12
  #4958
Avstängd
SossenLarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jodå, men om du bläddrar in på tråden så finner du tips.
Hur långt tillbaka? Har sökt utan framgång, någon som har lyckats få w10 till en w10 pro gratis uppdaterat?
Citera
2017-01-22, 21:19
  #4959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Svårt att säga beror lite på vad de tillhör.

Det var rätt få processer trots allt, det är rätt vanligt med fler.

Vad vill du åstadkomma?
Vill bara ha igång de processer som verkligen behövs, alltså inga överflödiga i onödan som potentiellt segar ner datorn.

Tänkte mest om det finns ett smidigt sätt att göra detta på mer än att googla på varje och försöka sålla mellan skumma internetsidor.

Tänkte att man kan få reda på en lista av de processer/services som verkligen behövs så man kan få bort allt annat skit som ligger och puttrar.

Mvh tack för svar!
Citera
2017-01-22, 21:40
  #4960
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blypers
Vill bara ha igång de processer som verkligen behövs, alltså inga överflödiga i onödan som potentiellt segar ner datorn.

Tänkte mest om det finns ett smidigt sätt att göra detta på mer än att googla på varje och försöka sålla mellan skumma internetsidor.

Tänkte att man kan få reda på en lista av de processer/services som verkligen behövs så man kan få bort allt annat skit som ligger och puttrar.

Mvh tack för svar!

Autorun - https://technet.microsoft.com/en-us/.../bb963902.aspx - hjälper en del.

Det här för tjänsterna - http://www.sordum.org/8637/easy-service-optimizer-v1-2/.

Kolla även i Windows schemaläggare.

Ibland så kan skydds program sega ner en datorn
Citera
2017-01-25, 14:40
  #4961
Moderator
Protons avatar
OT Raderat.

Det finns trådar om bootcamp annorstädes på detta forum, men det har inte med windows att göra. Hädanefter kommer frågor som inte har med windows 10 att göra i dena tråd premieras med off topic-varningar. /Mod
Citera
2017-01-26, 19:29
  #4962
Medlem
Isnatts avatar
Har ny dator sen idag. Edge. Hade windows 7 innan, som jag gillade!
Men nu: När jag klickar på länkar, hur får jag dom att öppnas i nytt fönster istället för en ny flik?

Min startsida är google, men hemknappen är nån fånig startsida från msn. Hur ändrar jag?

Snälla hjälp
Citera
2017-01-27, 07:37
  #4963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har ny dator sen idag. Edge. Hade windows 7 innan, som jag gillade!
Men nu: När jag klickar på länkar, hur får jag dom att öppnas i nytt fönster istället för en ny flik?

Min startsida är google, men hemknappen är nån fånig startsida från msn. Hur ändrar jag?

Snälla hjälp

Internet Explorer finns fortfarande i Windows 10, använd den.

Sen kan du ju så klart installera Chrome, Firefox och Opera, precis som i Win7.

Inställningarna för Edge är uppe till höger i Edge, i menyn du når från ... (prickad linje).

Alt Enter (istället för bara Enter) öppnar Länk i ny Flik.
Eller Klick med Scrollhjulet på musen (OM musen är inställd så, brukar funka, så testa en gång bara!).
Eller Ctrl VänsterKlick på musen.

Någon 'Open links in new tab' finns (ännu) inte i Edge.

https://www.tenforums.com/browsers-e...con-links.html
__________________
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-01-27 kl. 08:05.
Citera
2017-01-27, 08:23
  #4964
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
När jag skriver, exempelvis inlägg här på Flashback, så rödmarkeras alla ord som är felstavade.

Är det Windows 10 som gör detta eller är det min webbläsare?

Jag har Google Chrome som webbläsare och jag har försökt ändra inställningar där så att den rödmarkerar ord på engelska istället för svenska men jag har ej lyckats.

Har även letat i Windows 10 men hittar inget där heller.

Någon som vet?

Edit: kollade språkinställningar nu i Windows 10 och jag har engelska (US) som språk. Det bör alltså rimligtvis ej vara Windows 10 som agerar svensk ordbehandlare, eller?
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-01-27 kl. 08:27.
Citera
2017-01-27, 08:46
  #4965
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När jag skriver, exempelvis inlägg här på Flashback, så rödmarkeras alla ord som är felstavade.

Är det Windows 10 som gör detta eller är det min webbläsare?

Jag har Google Chrome som webbläsare och jag har försökt ändra inställningar där så att den rödmarkerar ord på engelska istället för svenska men jag har ej lyckats.

Har även letat i Windows 10 men hittar inget där heller.

Någon som vet?

Edit: kollade språkinställningar nu i Windows 10 och jag har engelska (US) som språk. Det bör alltså rimligtvis ej vara Windows 10 som agerar svensk ordbehandlare, eller?

Det ligger under inställningarna under webbläsaren.
Citera
2017-01-27, 08:51
  #4966
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När jag skriver, exempelvis inlägg här på Flashback, så rödmarkeras alla ord som är felstavade.

Är det Windows 10 som gör detta eller är det min webbläsare?

Jag har Google Chrome som webbläsare och jag har försökt ändra inställningar där så att den rödmarkerar ord på engelska istället för svenska men jag har ej lyckats.

Har även letat i Windows 10 men hittar inget där heller.

Någon som vet?

Edit: kollade språkinställningar nu i Windows 10 och jag har engelska (US) som språk. Det bör alltså rimligtvis ej vara Windows 10 som agerar svensk ordbehandlare, eller?

Testat ändra språk här?
chrome://settings/languages (Skriv i adressfältet)
Citera
2017-01-27, 09:45
  #4967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När jag skriver, exempelvis inlägg här på Flashback, så rödmarkeras alla ord som är felstavade.

Är det Windows 10 som gör detta eller är det min webbläsare?


Kan vara vilken som, eller båda.

Win10>>Settings>Devices>Typing, finns två olika alternativ där.

Chrome >> Settings, gå längst ned, klicka 'Show advanced settings…', gå ned till Languages, klicka 'Language and input settings...'.
__________________
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-01-27 kl. 09:50.
Citera
2017-01-27, 14:12
  #4968
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Kan vara vilken som, eller båda.

Win10>>Settings>Devices>Typing, finns två olika alternativ där.

Chrome >> Settings, gå längst ned, klicka 'Show advanced settings…', gå ned till Languages, klicka 'Language and input settings...'.

Fick PM om att TS hade löst problemet och det var den lösningen som jag skrev.

Varför inte TS valde att skriva ner detta, det vet jag dock inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback