Citat:
Alla de inblandade är i strikt mening barn. Eftersom sex mellan exempelvis femtonårigen och trettonåringen - vi vet väl inte riktigt hur mycket tretton hon är för övrigt - hade kanske kunnat passera om det rört sig om en god och nära relation. Då det rör sig om samtycke mellan parterna i så fall och det är avgörande är det en sanning med modifikation att det inte spelar någon roll.
Moraliskt förstår jag inte heller hur man kan undgå att ta med sådana faktorer i bedömningen. Om en femtonåring har sex med någon under femton är det i sig rimligt att han eller hon döms för det för att skydda det yngre barnet och hålla på,gränsen som måste gå någonstans, men det verkar förmätet och fel att normalt se speciellt hårt på övergreppsaspekten i det.
Moraliskt förstår jag inte heller hur man kan undgå att ta med sådana faktorer i bedömningen. Om en femtonåring har sex med någon under femton är det i sig rimligt att han eller hon döms för det för att skydda det yngre barnet och hålla på,gränsen som måste gå någonstans, men det verkar förmätet och fel att normalt se speciellt hårt på övergreppsaspekten i det.
Ja, hur mycket tretton är denna flicka?
Det vi vet är att flickan gillade R*bin och ropade efter honom. Kan det tolkas som samtycke fast lagen inte ser så på saken?
Saken ställdes på sin spets när det som skedde polisanmäldes. Antagligen har de sex med varandra i dessa kretsar från tidig ålder. De dricker sprit och blir redlöst berusade. Det handlar om ungdomar som jag skulle skydda mina barn ifrån, och avfärda som dåligt sällskap. Det framgår tydligt att de inblandade och då särskilt föräldrarna inte förstår varför vi andra eller lagen, ser på saken som våldtäkt, när ungarna enligt dem bara var ute och roade sig.
Om de inblandade hade haft ett förhållande, så hade inte saken blivit polisanmäld. De andra flickorna hade inte reagerat som de gjorde om de uppfattat att det fanns en relation som tillät intimitet. Sen så hade väl R*obin skyddat flickan mot att bli antastad av andra killar om det handlar om en relation.