Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alla de inblandade är i strikt mening barn. Eftersom sex mellan exempelvis femtonårigen och trettonåringen - vi vet väl inte riktigt hur mycket tretton hon är för övrigt - hade kanske kunnat passera om det rört sig om en god och nära relation. Då det rör sig om samtycke mellan parterna i så fall och det är avgörande är det en sanning med modifikation att det inte spelar någon roll.

Moraliskt förstår jag inte heller hur man kan undgå att ta med sådana faktorer i bedömningen. Om en femtonåring har sex med någon under femton är det i sig rimligt att han eller hon döms för det för att skydda det yngre barnet och hålla på,gränsen som måste gå någonstans, men det verkar förmätet och fel att normalt se speciellt hårt på övergreppsaspekten i det.

Ja, hur mycket tretton är denna flicka?

Det vi vet är att flickan gillade R*bin och ropade efter honom. Kan det tolkas som samtycke fast lagen inte ser så på saken?

Saken ställdes på sin spets när det som skedde polisanmäldes. Antagligen har de sex med varandra i dessa kretsar från tidig ålder. De dricker sprit och blir redlöst berusade. Det handlar om ungdomar som jag skulle skydda mina barn ifrån, och avfärda som dåligt sällskap. Det framgår tydligt att de inblandade och då särskilt föräldrarna inte förstår varför vi andra eller lagen, ser på saken som våldtäkt, när ungarna enligt dem bara var ute och roade sig.

Om de inblandade hade haft ett förhållande, så hade inte saken blivit polisanmäld. De andra flickorna hade inte reagerat som de gjorde om de uppfattat att det fanns en relation som tillät intimitet. Sen så hade väl R*obin skyddat flickan mot att bli antastad av andra killar om det handlar om en relation.
Citera
2017-07-13, 10:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du menar troligen ändå inte att en minderårig får utföra sexuella övergrepp på en äldre person? Två fjortonåriga pojkar som utför en regelrätt våldtäkt av en sextonårig där de håller fast henne och hon skriker osv begår ju oavsett sin ålder en våldtäkt och deras ålder gör inte att hon våldtar dem.
Fast det är ju inte på något sätt frågan om i det här fallet - och det skulle krävas ett reellt hot eller våldsanvändning för att sextonåringen skulle kunna hävda våldtäkt. Initiativtagande och drivande hade inte räckt.

Citat:
Det är en sådan icke åldersrelaterad våldtäkt målsägande begår mot R.N om han befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd pga berusning och därför inte kan lämna samtycke till sex och hon borde inse det men ändå begår sexuella handlingar mot honom.
Nej, det är det inte. Han söker upp henne och han är den aktiva genom att stoppa in både fingrar och snopp.

Citat:
Att han kommer till henne är knappast avgörande. Det gör han ju därför att hon frågar efter honom för övrigt. Det är ju vad som händer därefter i form av sexuella handlingar som är intressant och givet hennes uttryckta önskningar verkar det inte otroligt att hon uppsåtligt utför sådana mot R. N.
Jodå, det är faktiskt avgörande att han själv går dit och aktivt deltar - eftersom han inte räknas som barn i sammanhanget.

Citat:
Vi utgår ju här från den faktiska situationen där domstolen inte tyckte sig kunna belägga säkert att R.N visste målsägandens ålder.
Där har domstolen slagit fast att han utnyttjat hennes tillstånd.

Citat:
Anledningen till att man inte resonerar likadant i A.B: s fall som i R.N: s är väl inte så märklig? I det första fallet handlar det ju om att han vet målsägandens ålder och att han utan att det föreligger omständigheter i form av hennes intresse kommer fram till henne och utnyttjar hennes tillstånd utan att vara berusad, i det andra om en person som tror att målsäganden är jämnårig med honom och är höggradigt berusad och där det då rör sig om frivillighet som det är frågan om hur han skall tolka.
Jag anser inte att det är märkligt att man inte diskuterat Antonios sexuella erfarenhet - däremot att man motiverar friandet med RN med det.

Citat:
Domstolen måste göra en helhetsbedömning av situationen och där ingår R.N låga ålder, höga berusningsgrad och sexuella oerfarenhet som samverkande faktorer vid bedömningen av uppsåtet, vilket är rimligt. HD har uttryckt att låg ålder är en faktor vid bedömning av just uppsåt.
Låg ålder - ja. Sexuell erfarenhet - nej.

Citat:
Det förvånar mig också att du personligen inte anser att det är skillnad på det moraliskt förkastliga i de olika situationerna. Det är väl en betydlig skillnad om frivillighet föreligger eller inte. Ser du det som märkligt i sig att det kan finnas sexuellt intresse från en femtonåring till en trettonåring? Du får det lite att låta som höjden av perversitet. R.n är inte direkt en femtioårig gubbe som utnyttjar ett barn.
Var har jag påstått att jag inte anser det är skillnad på det moraliska förkastliga i olika situationer?

Nej, RN och Antonio är straffmyndiga som redan i tidig ålder super ner och utnyttjar en människa i utsatt situation ... Jag tycker på något sätt att det INTE talar till deras fördel - och inte talar för en god prognos för framtiden.
Citera
2017-07-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Jag misstänker att du begår ett brott som kallas grovt förtal när du utpekar honom som grovt kriminell utan att det finns en lagakraftvunnen dom som du nyss gjorde. Då sänker vi dig också med ett tungt ankare runt din lilla höft?
Jag citerar vad som står i domen. Där står det under "Påföljd"
Antonio Toledano Book var 16 år vid gärningstillfället och är tidigare ostraffad. Av inhämtat yttrande med från Socialförvaltningen i Solna Stad, daterat den 20 december 2016, som kompletterats den 14 maj 2017 framgår att Antonio Toledano Book har varit aktuell för utredning hos socialtjänsten ett flertal gånger med anledning av brottsmisstankar och att han har tidigare beviljats insats i form av kontaktperson.
Antonio Toledo Book är en DÖMD barnvåldtäktsman. Att han sedan är mentalt handikappad och uppenbarligen har IQ som en dum hundvalp kan han inte rå för. Att han är totalt feluppfostrad av sitt fetto till mamma och babbe till pappa är tyvärr något han kommer få leva med resten av sitt liv. Är man sedan en dömd barnvåldtäktsman blir livet inte direkt lättare.

Ryktet går att grannskapet i Solna inte är så nöjda med en dömd barnvåldtäktsman runt knuten. Det blir intressant att se hur länge det tar innan någon bankar skiten ur Antonio.
Senast redigerad av pref69 2017-07-13 kl. 12:21.
Citera
2017-07-13, 13:16
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag kan bekräfta att domen överklagats av babben Book, målsägande samt åklagare. Mitt tips är betydligt strängare straff för barnvåldtäktsmannen Antonio Book samt även Robin Nordlund.

Med eller utan Björn Adolfsson?
Citera
2017-07-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Oklart, jag har inte frågat. Jag har endast fått bekräftat av TR att domen är överklagad av den dömda barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book, målsägande samt åklagaren. Jag tippar på att åklagaren framförallt är missnöjd med domen mot Robin Nordlund men jag hoppas även på ett strängare straff och högre skadestånd för idioten Book.
Citera
2017-07-13, 13:51
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Antar att det inte blir ett Lets Dance för honom i framtiden med något sådant här i CVet. Känns som att sådant här händer regelbundet, var bara otur/tur att det upptäcktes.
Går säkert ingen nöd på eländet, först måste väl det obligatoriska "gråt-ut-besöket" i Malou's soffa avklaras, givetvis med lilla mamma vid sin sida, sen så rullar anbuden säkert in, som dynamisk ungdomlig programledare för "Wild Kids" kanske?

Annars får han väl gå tillbaka till att lägga pärlplattor på det lokala dagcentret.
Citera
2017-07-13, 14:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju inte på något sätt frågan om i det här fallet - och det skulle krävas ett reellt hot eller våldsanvändning för att sextonåringen skulle kunna hävda våldtäkt. Initiativtagande och drivande hade inte räckt.

Nej, det är det inte. Han söker upp henne och han är den aktiva genom att stoppa in både fingrar och snopp.

Jodå, det är faktiskt avgörande att han själv går dit och aktivt deltar - eftersom han inte räknas som barn i sammanhanget.

Där har domstolen slagit fast att han utnyttjat hennes tillstånd.

Jag anser inte att det är märkligt att man inte diskuterat Antonios sexuella erfarenhet - däremot att man motiverar friandet med RN med det.

Låg ålder - ja. Sexuell erfarenhet - nej.

Var har jag påstått att jag inte anser det är skillnad på det moraliska förkastliga i olika situationer?

Nej, RN och Antonio är straffmyndiga som redan i tidig ålder super ner och utnyttjar en människa i utsatt situation ... Jag tycker på något sätt att det INTE talar till deras fördel - och inte talar för en god prognos för framtiden.

Fast det är ju just det att det faktiskt inte krävs ett reellt hot eller våldsanvändning för att det enligt lagen skall klassas som våldtäkt. Det räcker med att personen som de sexuella handlingarna riktas mot befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd och därmed inte anses kunna ha frivillig sex. De två fjortonåringarna i exemplet skulle våldta sextonåringen om hon befann sig i detta tillstånd på grund av berusning. Det är oberoende av vilken ålder person som befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd. På samma sätt borde det logiskt följa av om R. N befunnit sig i ett särskilt utsatt tillstånd pga berusning att han inte kunde samtycka till sexuella handlingar från målsäganden och då borde hon alltså definitionsmässigt våldtagit honom i den mån hon företagit sådana. Om inte, varför?

Jag tycker också attt domen inte riktigt ger den bild av R. N: s handlingar du ger. Anledningen till att han kommer till målsäganden tycks väl vara att hon frågar efter honom och att han då blir hämtad till henne, inte att han hela tiden har en plan att utnyttja henne eller så. Inte framgår det heller att detta var syftet med att vissa i gänget berusar sig. Eller väl att det var R.N som var inblandad i att få målsäganden att dricka sig full.

Att det var han som var den mer aktiva i de sexuella handlingarna framgår knappast heller tydligt. Var i så fall?
Citera
2017-07-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag citerar vad som står i domen. Där står det under "Påföljd"

Ryktet går att grannskapet i Solna inte är så nöjda med en dömd barnvåldtäktsman runt knuten. Det blir intressant att se hur länge det tar innan någon bankar skiten ur Antonio.

Han är inte dömd genom en lagakraftvunnen dom! Du är inte heller dömd, men begår uppenbart ett grovt brott genom att du grovt förtalar honom och uppviglar till ytterligare grova brott.

Så därför är frågan relevant om du tycker vi ska sänka dig i bottenviken med en kedja runt din lilla höft?
Citera
2017-07-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian

Kan lille An*onio, med advokaten Adolfsson som ombud ta tillbaka sitt medgivande om att han visste att flickan var 13 år?

Skulle inte tro det. Det måste ju finnas trovärdighet när man ljuger.
Citera
2017-07-13, 15:03
Medlem
Citat:
Han är inte dömd genom en lagakraftvunnen dom! Du är inte heller dömd, men begår uppenbart ett grovt brott genom att du grovt förtalar honom och uppviglar till ytterligare grova brott.

Så därför är frågan relevant om du tycker vi ska sänka dig i bottenviken med en kedja runt din lilla höft?

Underbart att vi är skyddade genom vår anonymitet när diskussionen hettar till. Jag vill inte bli sänkt med en kedja kring höften i Bottenviken, trots att jag tycker pref69 är en härlig skribent som framför det många tycker.

Domen har inte vunnit laga kraft, men det kommer den att göra, då det finns ingen juridisk väg ut för de dömda. Det som nu sker är att plågan förlängs, och hopp hos de dömda om det som är omöjligt tänds. Den enda som kan få framgång i hovrätten är åklagaren som är på rätt sida om lagen.

Det är inte så enkelt som folk tror, att ändra på en välskriven tingsrättsdom. Hur har du tänkt att advokaterna ska få fram att de vill ha ändring av tingsrättens dom och sen motivera varför?

För åklagaren är det enkelt. Det är bara att hänvisa till lagen, och lagens tillämpning.
Citera
2017-07-13, 16:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vänligen håll er till ämnet.

/Moderator
Citera
2017-07-13, 16:32
Medlem
Citat:

Då han inte är dömd för något är det därmed orimligt att det skulle vara frågan. Lite intern logik, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in