Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Citat:
Är kanske mer inne på att DB/JB haft betydligt mer undanskjutna roller en bra bit från AP:s döda kropp.
Samma här.
Varken X eller Y tror jag medverkat direkt i någon dränkningsmanöver. - Vad kan de då ha använts till? - Chaufför och barnvakt ligger nära till hands. - Och då är frågan: Åkte AP/JM ut till G-liden utan barn (dvs JM lyckades under någon förevändning få AP med sig, t.ex. att barnen hade någon rolig aktivitet på gång och att X och Y skulle hämta dem under senare delen av em, för att därefter ankomma G-liden i samlad tropp - men att sedan Y och Z anlände ensamma och att X pga ytterligare en förevändning stannat hemma med barnen men att AP kunde hämta dem lördag fm, eller likn.?
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror däremot på ett scenario uppe vid huset av två anledningar:
1) hennes medvetenhet att det är extremt lyhört över sjön, att hon har haft detta i åtanke redan vid manus basebollträ.
Ja, det bör ha funnits med i bedömning och planering. - Samtidigt kunde hon med tanke på biltrafik, det faktum att barnen under lördagmorgonen fanns på plats mm, inte räkna med hennes besök visavi grannarna skulle passera spårlöst.
Sedan har vi det faktum att kräftburarna lagts i - och det bör vara av JM och hennes sällskap - AM har i förhör sagt att inga flöten fanns ilagda när man åkte till G-land.
Citat:
2) Det känns som att gå över ån efter vatten att dränka nån i en hink eller ho med Hjälmaren bakom ryggen.
Det är betydligt mer vanskligt att försöka dränka någon som redan befinner sig i vattnet och man själv kanske t.o.m. är lite ovan vid vattenaktiviteter.
Citat:
Jag tror som sagt att han sitter där nere så länge han förmår i mörkret för att slippa henne och sällskap, att han sen går upp för att lägga sig när det blivit mörkt och avrundar med en spotifylåt.
Därav hennes intensiva smsande. Hon vill att han ska komma upp så de får detta gjort nån gång.
Då är den stora frågan: Var är det tänkt att AP ska sova? - I sovrummet, 1 tr upp i huvudbyggnaden (där JM och ev. barnen sover), i gästhuset, i strandboden... eller rentav (efter alkohol och ev. insomningstablett) i en solstol på bryggan - vilket verkar väldigt osäkert? - Skulle AP, Y och Z sova i gästhuset? - Där fanns fyra sovplatser + en toalett, en varmvattenberedare. - Lockade JM in AP i den mörka jordkällaren där Y väntade honom med en fylld vattentunna..? - Hade boningshusets köksvask fyllts med vatten? - Det finns många möjligheter på tomten att spela med.
Citat:
Sen har jag som sagt funderat på överraskningsmoment under pistolhot. Hon ser det funktionellt i misshandelsammanhang (slå med kolven 10 juli) och vill själv ha en sån praktisk liten sak i sin ägo.
Man kan inte utesluta att en sådan praktisk liten sak de facto redan fanns i hennes ägo och att allt annat snack bara är utlagda dimridåer; nog har hon kunnat få tag på en pistol, men både hon och DB har sina randiga skäl att mörka detta kapitel.
Citat:
Har han hunnit somna på fyllan så kanske han är mer hanterbar.
Ja, säkert - och meningen var väl att han skulle bli så hanterbar som möjligt, men utan droger, sömnmedel och nedklubbning hade man inget annat val än att vänta ut alkoholens verkningar och att han skulle gå och lägga sig. – Hans sovställe är därför viktigt.
Citat:
Ja, vändplanen är det inget fel på men vägen dit är rätt smal:
Tilläggsprotokoll II, 2017-04-18, del 1 (2), s. 37f. – Det ser dock inte omöjligt ut att ta sig dit med en inte alltför stor bil. Sedan fanns ju också en åkgräsklippare med vagn att tillgå (som låter lite högt, kanske). Dock en onödigt bökig hantering av en kropp som i idealfallet borde ha befunnit sig nära ”nedslagsplatsen”.
Citat:
Vad de sen gjort vete tusan men jag är fortfarande inne på hot, att Aki uppfattar det initialt som utpressning och samverkar. Tejprullen har jag inte släppt heller.

Problemet är väl närmast att det finns en stor mängd olika scenarion som kan vara möjliga. – Om det från början varit tänkt att han skulle drunkna (vilket bör vara fallet eftersom knarkskulder mm faller på JM:s samvaro med honom den här helgen) borde den första tanken vara: Hur få den c:a 85 kg tunge AP så nära olycksplatsen som möjligt, och hur ska han kunna dränkas utan att han skriker och gör motstånd? - Räcker en man, eller behövs två? – Har Y en kompis han kan ta med sig, och hur mycket skulle han kosta?
Låter sig AP dränkas under pistolhot? – Knappast. Det är viktigt att han lämnar bryggan i oskadat skick, så att det ser ut som att han varit på väg att göra något med båten: Inga partiella likfläckar, inga droger – men med så mycket alkohol i sig som möjligt.
Tittar man på vad rättsläkaren sagt så finns det två bud: 1) 8 – 12 h har AP varit död, säger han i sin första utsaga, efter att ha tittat på AP c:a 12.30.
I TR säger samme rättsläkare 12 – 24 h.
AP anträffades i vattnet 09.48 – 5 m ut från stranden. Läkaren fastställde dödsfallet 12.30 (var klar 13.03).
AP avled absolut senast 12.30 ./. 8 h = Halv fem på lördagsmorgonen resp. tidigast halv ett natten mot lördagen (baserat på rättsläkarens första utsaga 8 – 12 h). Ska man dra sina slutsatser av hans bedömning i TR: 12 – 24 h, avled AP senast halv ett natten mot lördagen resp. tidigast halv ett fredag mitt på dagen. Han kan alltså, redan dränkt, ha fraktats ut till G-liden och allt det andra endast är ett spel för gallerierna: inköpen, AP:s messande med NL mm. - Men jag tror inte det förhåller sig så. Inte minst vittnar AP:s tidigare ambivalens gentemot NL att han inte var beredd att träffa henne denna helg och att han frambar vissa svepskäl eller nödlögner för att inte göra det. - Han kan t.o.m. ha anlänt redan under torsdagen (han är mastad Stuvsta torsdag em och kan ha tagit ett tåg till E-tuna därifrån). - Sedan bör JM ha inlett något av en offensiv; hon måste ha insett att detta kanske var hennes sista tillfälle att få saker och ting uträttade.