2017-07-11, 22:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Näää, det var väl inte öppen kista, va? För barnet frågade ju var pappa var och pekade på olika saker...

Öppen kista, nä. Det är bara Lenin och fridfullt torrdöda som kör så. Inte ett drunkningslik. Då får alla ännu mer mardrömmar.
Citera
2017-07-11, 22:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, inte vad jag sett. - Det kan ev. ha varit ljud från utläggningen av kräftburarna hon hört.Efter allt vad AP varit med om hade det varit mycket konstigt om han inte ändrat sin kod. - I så fall bör han ha tvingats lämna ifrån sig koden. - Och i så fall är det hon som roat sig med att skriva till NL - för att sedan få det stora nöjet att trycka till henne. - Men jag undrar om hon skulle nedlåta sig till att skriva kärleksbetygelser till AP:s nya kvinna..? - Skulle inte detta mer förarga henne än skapa någon slags skadeglädje? - Det senare skulle hon ju ändå få ge utlopp för efter hans död. - Hon hade egentligen ingen vinst alls i att låtsas fejka några meddelanden.

Men är det inte några sjuka eller i alla fall skumma meddelanden där på slutet?
Citera
2017-07-11, 22:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Satt han så till att han såg vem som låg i kistan? - Det beskrivs också så att JM och dottern gick fram till "fotändan".

??
Citera
2017-07-11, 22:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det fanns ju toa på övervåningen, och (icke relevanta) blodspår från en rörmokare som jobbat i huset tidigare. Finns alltså rinnande vatten i huset. Fastigheter vid sjöar har ofta en sjövattenpump för bevattning, men det vet jag inget om i det här fallet

Rinnande vatten okej. Ja just det, toadrunkningen.

Då finns det köksho med rinnande vatten och kanske en grov- eller skölj- eller tvättho någonstans också. Och möjligen kran på husgrunden för bevattning (även om den inte användes).

Det ger lite möjligheter att fylla på saker med kiselalgsfritt vatten.
Citera
2017-07-11, 22:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Satt han så till att han såg vem som låg i kistan? - Det beskrivs också så att JM och dottern gick fram till "fotändan".

Man brukar hålla reda på vad som är fotänden även om kistan är stängd. Det blir lättare när man ska gå förbi och lägga en blomma på locket i brösthhöjd och titta mot huvudänden. Och så brukar det tändasljus i huvudänden, som står åt (pulpeten) där prästen o. ev. andra talar. Och där det kan finnas ett foto, om inte JM betalar kalaset.

Locket har ofta ett kors i brösthöjd och kistformen kan konisk med större bredd där.
Citera
2017-07-11, 22:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jo, man brukar gå till fotändan av kistan men den brukar inte vara öppen i Sverige. Det krävs en hel del för att innehållet att se presentabelt ut...
Vet inte alls hur det förhåll sig i det här fallet; det är mer ett allmänt intryck jag fått. - JM ville ha en öppen kista (men det var säkert under förutsättning att AP kremerades).
Citera
2017-07-11, 22:27
Medlem
Citat:
Nej, inte vad jag sett. - Det kan ev. ha varit ljud från utläggningen av kräftburarna hon hört.Efter allt vad AP varit med om hade det varit mycket konstigt om han inte ändrat sin kod. - I så fall bör han ha tvingats lämna ifrån sig koden. - Och i så fall är det hon som roat sig med att skriva till NL - för att sedan få det stora nöjet att trycka till henne. - Men jag undrar om hon skulle nedlåta sig till att skriva kärleksbetygelser till AP:s nya kvinna..? - Skulle inte detta mer förarga henne än skapa någon slags skadeglädje? - Det senare skulle hon ju ändå få ge utlopp för efter hans död. - Hon hade egentligen ingen vinst alls i att låtsas fejka några meddelanden.

Han hade en begränsad summa på sitt kort. Kapitalkontot däremot var säkrat.

HUR kommer det sig annars att kontot hans tömdes på kronan när?

JM - njuter av att förbereda och planera, liksom att hon utpekade A*ki som drogberoende, drog hon in NL i sin förtalskampanj.

Vad hade hon att vinna? ALLT. Hon fick honom att vara till livs , längre än var han de facto var.

Det handlade då om 8 miljoner.
Citera
2017-07-11, 22:29
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Vet inte alls hur det förhåll sig i det här fallet; det är mer ett allmänt intryck jag fått. - JM ville ha en öppen kista (men det var säkert under förutsättning att AP kremerades).
Öppen kista är mycket ovanligt i Sverige och om hon ville att AP kremerades fanns väl ingen anledning till allt som måste till med en öppen kista?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ha ha ha. Typiskt JM.

Det var därför hon insisterade på kremering! Så att de skulle kunna ha öppen kista!

Åklagarn, vi får ta om det här med indicier i det här fallet. De stämmer fantamej inte på den här människan. Hon är skitlurig!
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-11 kl. 22:47.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu fanns det inget badkar där på Granliden så det bör ju varit en transportabel låda eller kärl som rymt så pass mycket vatten att kräftorna överlever men samtidigt tillräckligt högt för att de inta ska kunna rymma, vad fan kan man tänka sig?

På din sista fråga passar jag, har inte en susning vad som gäller för försäljning av egenfångade kräftor.
Jag hoppar tillbaka för ett försök till struktur pga risk att förlora sig i detaljer.
För att ro i land ett hypotetiskt förlopp lär det utgå från det som finns som fakta även om det är knapert. Det handlar givetvis att kunna förankra så att det finns sannolikhet, att det låter rimligt.

1. JM har gett ett förlopp som innebär att hon, Aki och tvillingarna har rest till Granliden.
2. JM har tillkännagett att han är sur och finns nere på bryggan.
3. Hon beskriver att de la ut kräftburar på sen em eller tidig kväll varav räddningstjänst beskriver flöten (att dra upp en enstaka bur säger nada vid kräftfiske).
4. Masterna bekräftar att båda befunnit sig på Granliden.
5. Aki återfinns på Hjälmarens botten vid Granliden.

Detta binder JM till platsen. För det som ska formateras från olycksfall till mord, så förhoppningsvis håller kiselalgerna ställningarna - att ett brott har begåtts.

Fortsättningsvis finns faktorn att kvävning anses sannolikt, om än ovanligt, ihop med ursprunglig drunkning.

Åter till gärningsbeskrivning. Man antar att hon haft medhjälpare och det är absolut inte bara MR som uppger detta i förhör. Man antar även att hon kan vara kapabel att ha iscensatt ett mord.
På detta lär ingen bli dömd, men det ger en hint om att hon inte utfört mordet på egen hand.
Hon har upprepade ggr bett att Aki antingen ska misshandlas eller mördas till flera personer (stämpling) vilket är ett modus operandi.
...och sen dyker då urkundsföralskning upp ihop med (liv)försäkringsbedrägeri:
Inte långt bak i tiden har JM sett till att det finns vinstvinning i Akis död.

21 april uppger hon i förhör falsk tillvitelse att de inte inte har en relation, de är inte ett par.
I maj träffar han Nadja, deras relation intensifieras över sommaren. Nadja är givetvis ett livförsäkringshot och med tanke på uppgifter på skilsmässopapper så hastar det givetvis att göra sig av med maken.

Nu har jag rullat in på indicier och dessa är i mitt tycke starka. Har hon motiv att se till att tidigare bokningar av stämplingar iscensätts? Ja.

Åter till hypotetisk gärningsbeskrivning och kräftjävlarna.
De sägs ha lagt i burar och det stämmer med ett två timmars uppehåll i messenger med Nadja på kvällen.
Det finns uppgift/er om stor fångst kräftor vilket kräver förvaring i vatten innan försäljning.
De lär ha transporterats många ggr från sjö till bostadshus.
Har inte djupdykt i ämnet men fann detta vid en snabb koll:
AB:
"Ja David och Jack, jag tror det var Jack, dom fiskade kräftor en sommar och tjänade pengar på det."
JB nämner i förhör att DB fiskat kräftor med Aki men det är ett missförstånd enligt DB - han har fiskat med morfar och Jack när de fick så mycket kräftor.
Över till JB och DBs storfångst (Aki kan man hoppa men kolla andra uppgifter):
"Han skulle ha hjälpt David vid något tillfälle då denne fått massvis med kräftor som han skulle sälja. Julia tror att det var förrförra sommaren."
"På frågan hur det kom sig att de fiskade ihop så säger Julia att det rör sig om typ 100 kg kräftor, så han behövde hjälp."

Finns det nån form av vattenförvaring av dessa kan som sagt JM ha inspirerats. Kräftfisket är som sagt centralt via JM och räddningstjänst såg kräftburar.
Senast redigerad av develi 2017-07-11 kl. 22:43.
Citera
2017-07-11, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Men är det inte några sjuka eller i alla fall skumma meddelanden där på slutet?
Nej, det kan man nog inte direkt säga. - Däremot hade väl NL tyckt att konversdationen under fredagen känts lite konstig. - Först hade de bestämt att träffas men sedan hade AP dragit sig ur pga div läkarbesök (som det sedan visat sig att han inte alls genomfört). - Man kan väl skönja ett något ambivalt beteende hos AP. - JM kan ha utövat press på honom.
Citera
2017-07-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han hade en begränsad summa på sitt kort. Kapitalkontot däremot var säkrat.

HUR kommer det sig annars att kontot hans tömdes på kronan när?

JM - njuter av att förbereda och planera, liksom att hon utpekade A*ki som drogberoende, drog hon in NL i sin förtalskampanj.

Vad hade hon att vinna? ALLT. Hon fick honom att vara till livs , längre än var han de facto var.

Det handlade då om 8 miljoner.

Men om det då handlade om 8 miljoner, varför kontaktar hon inte Folksam förrän 151029?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in