Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Nu fanns det inget badkar där på Granliden så det bör ju varit en transportabel låda eller kärl som rymt så pass mycket vatten att kräftorna överlever men samtidigt tillräckligt högt för att de inta ska kunna rymma, vad fan kan man tänka sig?
På din sista fråga passar jag, har inte en susning vad som gäller för försäljning av egenfångade kräftor.
Jag hoppar tillbaka för ett försök till struktur pga risk att förlora sig i detaljer.
För att ro i land ett hypotetiskt förlopp lär det utgå från det som finns som fakta även om det är knapert. Det handlar givetvis att kunna
förankra så att det finns sannolikhet, att det låter rimligt.
1. JM har gett ett förlopp som innebär att hon, Aki och tvillingarna har rest till Granliden.
2. JM har tillkännagett att han är sur och finns nere på bryggan.
3. Hon beskriver att de la ut kräftburar på sen em eller tidig kväll varav räddningstjänst beskriver flöten (att dra upp en enstaka bur säger nada vid kräftfiske).
4. Masterna bekräftar att båda befunnit sig på Granliden.
5. Aki återfinns på Hjälmarens botten vid Granliden.
Detta binder JM till platsen. För det som ska formateras från olycksfall till mord, så förhoppningsvis håller kiselalgerna ställningarna -
att ett brott har begåtts.
Fortsättningsvis finns faktorn att kvävning anses sannolikt, om än ovanligt, ihop med ursprunglig drunkning.
Åter till gärningsbeskrivning. Man antar att hon haft medhjälpare och det är absolut inte bara MR som uppger detta i förhör. Man antar även att hon kan vara kapabel att ha iscensatt ett mord.
På detta lär ingen bli dömd, men det ger en hint om att hon inte utfört mordet på egen hand.
Hon har upprepade ggr bett att Aki antingen ska misshandlas eller mördas till flera personer (stämpling) vilket är ett modus operandi.
...och sen dyker då urkundsföralskning upp ihop med (liv)försäkringsbedrägeri:
Inte långt bak i tiden har JM sett till att det finns vinstvinning i Akis död.
21 april uppger hon i förhör falsk tillvitelse att de inte inte har en relation, de är inte ett par.
I maj träffar han Nadja, deras relation intensifieras över sommaren. Nadja är givetvis ett livförsäkringshot och med tanke på uppgifter på skilsmässopapper så hastar det givetvis att göra sig av med maken.
Nu har jag rullat in på indicier och dessa är i mitt tycke starka. Har hon motiv att se till att tidigare bokningar av stämplingar iscensätts? Ja.
Åter till hypotetisk gärningsbeskrivning och kräftjävlarna.
De sägs ha lagt i burar och det stämmer med ett två timmars uppehåll i messenger med Nadja på kvällen.
Det finns uppgift/er om stor fångst kräftor vilket kräver förvaring i vatten innan försäljning.
De lär ha transporterats många ggr från sjö till bostadshus.
Har inte djupdykt i ämnet men fann detta vid en snabb koll:
AB:
"Ja David och Jack, jag tror det var Jack, dom fiskade kräftor en sommar och tjänade pengar på det."
JB nämner i förhör att DB fiskat kräftor med Aki men det är ett missförstånd enligt DB - han har fiskat med morfar och Jack när de fick så mycket kräftor.
Över till JB och DBs storfångst (Aki kan man hoppa men kolla andra uppgifter):
"Han skulle ha hjälpt David vid något tillfälle då denne fått massvis med kräftor som han skulle sälja. Julia tror att det var förrförra sommaren."
"På frågan hur det kom sig att de fiskade ihop så säger Julia att det rör sig om typ 100 kg kräftor, så han behövde hjälp."
Finns det nån form av vattenförvaring av dessa kan som sagt JM ha inspirerats. Kräftfisket är som sagt centralt via JM och räddningstjänst såg kräftburar.