Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
1,36 = 1,36 (kanske något mindre i verkligheten; 2 i urinen). Tycker det skulle kunna tala för att AP på ett ganska tidigt stadium visste att barnen fått förhinder och inte skulle dyka upp förrän dagen därpå.Helt med på noterna.Är kanske mer inne på att DB/JB haft betydligt mer undanskjutna roller en bra bit från AP:s döda kropp.Vad gör JJ, då? - Följer han med hem? - Och det förutsätter att JM känt till exakt hur AP stavar och uttrycker sig plus t.o.m. vissa egenheter i hans tidigare meddelanden till NL under fm. - Hade JM klarat av det? Och under vilken tidsrymd skulle AP ha kunnat få i sig 1,36 primille? - Dock ett intressant scenario det du skisserat här. - Förresten: Vart tog barnen vägen..?"Champagnedränkning = säg 7-8 + 75 cl; det blir inte så många liter till dränkning, men man kan ju iofs ha spätt ut med diverse party-is, apelsinjuice mm. 10 lätt kylslagna l kan man nog ha fått ihop...
Såg inte allt du skrev när jag svarade senast.
Min scenteckning var lite hoppig för att följa en tematisk tråd som mer avsåg de bredare linjerna.
I båda hypoteserna så kanske det måste vara tre bilar -- någon av dem kommer ev senare. (Jag har lite svårt att se det där sällskapet festa ihop, det drar eg. ner helhetsintrycket, men en kräftskiva med tvillingarna kanske fungerar.)
Eller så får man trots allt tänka sig att JJ åker hem med de andra.
Åter: hypotes 1 -- mord före middagen. JB och DB är med tvillingarna till dess mordet är utfört. Barnen leker vid huset medan de stora förbereder ditt och datt och dricker grogg. De tre går sedan ner till bryggan för att ställa fram inför middagen. AP lockas att blotta sig med någon manöver och dränks hastigt av dem båda på bryggan.
Var där inte en stor kräftlåda på ena långsidan? Eller var det en bänk?
JJ tar hand om kroppen medan JM går upp till de andra och berättar att AP är full och bråkig. JM berättar att JJ får köra hem dem när han pratat klart med AP. JJ kommer upp och tar de andra två med sig i ena bilen. JM är kvar med tvillingarna som hon ger mat och nattar (medan pappa simmar med lungorna).
Jag tror JM mycket väl kan ha diktat ihop messen men jag kan inte ta vidare hänsyn till några exakta mastningar här. JM kan ha gått upp pch ner till bryggan lite medan JJ ännu var kvar där nere.
När jag menade att promillen är fejk så tänkte jag antingen att han dränktes i sprit eller fylldes på något lite annorlunda sätt (snapshävning, spetsad födesedagsgrogg, ev läkemedel/droger som förstärker effekten) så att han blir mindre klar över sin berusning, och mindre vaksam. (Alltså mest i motsats till tanken att han helt oprovocerat super sig full när han äntligen får se sina barn.)
Hypotes 2: kräftskivan hinner äga rum på bryggan och barnen går upp till huset och tittar på tv innan de vuxna har ätit klart. Som brukligt vid kräftskivor tryter successivt omdömet för AP och han kan dränkas i därför lämpligt kärl, som tidigare sagt. JJ åker med hem.
Fanns rinnande vatten på bryggan?
Hypotes 3: kan bryggan ha haft någon installation som var tillfälligt uppsatt och som monterades ner samma kväll eller vid ett senare tillfälle?