2017-07-11, 15:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I Huvudprotokoll 2017-02-06, s. 415, förnekar hon att hon sett något obduktionsprotokoll. - Kan fenomenet kallas "minnesstörning", eller kanske "tankestörning"..? - Hur som helst tycks närminnet vara i olag och behöva åtgärdas.

Ja, jag vet. Jag har även granskat konfrontationen angående lapparna via dialogförhören.
Där kommer förväntad reaktion - först ett enda blånekande och sen hennes klassiskt långsökta förklaringsmodeller.
... uppfinningsrikedomen och fantasin är det inget fel på. Kanske är det nåt fablernas-värld-centra i hjärnan som överlappar Amygdala så den kvävs?

Hon blånekar ett tiotal ggr om lapparna i cellen men erkänner lappar till MR via duschrummet samt det gömda brevet. Sen kallar hon det plötsligt "advokatsaker", försöker vända det till att de snokat i hennes "advokatkuvert", fortsätter blåneka, beskyller häktespersonal och svamlar rejält på 7 förhörssidor.
Sen säger hon plötsligt:
"Mt Nej, jag känner inte till några lappar men jag säger det att då ljuger de. Då ljuger de.
Fhl2 Vaddå, hade du stoppat lypsylet i kuvertet?
Mt Jag hade gjort i ordning det här för jag skulle ta med det när vi skulle samlas, jag och Amanda och prata. Då tar jag alltid med mig lypsylet.
Fhl2 Men hade du stoppat lypsylet och hade du stoppat de här i kuvertet?
Mt Ah, lypsylet kanske."

"Alex måste ta tillbaka sitt vittnesmål."
Förhöret avbryts av hennes advokat, fullt förståeligt, hon vill ha en paus.

.. och så börjar hon blåneka igen på ytterligare 19 förhörssidor varav det sker en ny paus från advokaten.
Nu börjar hon med att det inte är hennes handstil, att det är "mycket märkliga saker som händer på det här häktet", att de inte får leta i hennes cell, att Julia och David är "många barns namn" och att det är konstigt att de hittat det i hennes cell.
Sen är då personalen "ganska oärliga" på häktet och så tas lappen om obduktion upp - varav hon nu luskar efter information från obduktionen:

"Fhl Alltså det står så här: "Lyssna noga jag är oskyldig. Advokaten förstår inte vad de håller på med. Hon visade i smyg lite av obduktion från morfar. " Av det utläser ju jag att advokaten har, någon advokat har visat någonting från obduktionen.
Mt Det finns ju ingen obduktion eller? Är den gjord än? Kan man veta vad han är för?
Fhl2 Ja men det är ju du som.
Fhl Har, har du skrivit det här?
Mt Nej. Finns det någon obduktionsrapport? Så man kan få se vad han hade för sjukdom eftersom han höll på och tynade bort.
Fhl Du har inte skrivit det här?
Mt Nej."

"Fhl Vem är den här advokaten du pratar om?
Mt Ja, hon är min men det är inte hon. För hon har väl inte tillgång till någon obduktionsrapport eller har ni det? Har ni fått obduktionsrapporten?
Fhl Men är det du som har skrivit det här då?
Mt Nej, det är inte jag som har skrivit det där."

2016-11-11 är nästa förhör.
Lapparna är nu skickade på handstilsanalys till NFC.

Då har hon skrivit J hjärta M på duschväggen i tron att att MR skulle se det och förklarar det med att " man måste ju hitta de här små roliga stunderna."
5 kärlekskranka lappar i lådan erkänner hon att det är till MR men vägrar erkänna Lypsyl lapparna och anser att KV-personalen begått tjänstefel som gjort visitation och omhändertagit dem, läxar upp polisen och talar om för dem att de nu ska sluta förhöra henne om lapparna.

"J: Men om jag nu skulle ha stoppat de här lapparna i ett lypsyllock då betyder det att jag inte vill att någon ska läsa dom.
B: Ja, just det. Det är precis det vi tror också.
J: Ja, det betyder det. Då får man inte gå och ta text bara från någon annan. Det är min uppfattning. Men strunt samma, vi struntar i det. Vi kommer inge längre."
Senast redigerad av develi 2017-07-11 kl. 15:18.
Citera
2017-07-11, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, man kan väl kalla det lite vad som helst; en liten sköljho, kanske?Ja, det vore nåt... en ganska stor sump, i så fall. - Kanske finns en i strandboden?Eller temporär grav...Ja, FUP har kanske undanhållit oss oanade hjälpmedel och möjligheter att dränka AP. - Man skulle behöva göra en inventering av främst strandboden. - Det är ju heller ingen omöjlighet att man kunnat köpa med sig något från E-tuna; en investering på 5 - 10 tusen torde ju bara vara nålpengar med tanke på vad man hade att vinna på att använda effektiva hjälpmedel. - Så E-tunas marina utbud kan vara värt ett särskilt studium...

Man skulle ev kunna låta platsbygga en, men då hade väl AM/GM känt till den. Och sedan riva den. Eller köpa en och ställa upp, och sen forsla bort, men där är det ju en fråga om vad man kan tänkas hitta.

En form av utemöbel (en soffa!) skulle teoretiskt kunna fylla samma funktion men kan var klurigt att lura AP i, om han inte lekte kurragömma.
Citera
2017-07-11, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man skulle ev kunna låta platsbygga en, men då hade väl AM/GM känt till den. Och sedan riva den. Eller köpa en och ställa upp, och sen forsla bort, men där är det ju en fråga om vad man kan tänkas hitta.

En form av utemöbel (en soffa!) skulle teoretiskt kunna fylla samma funktion men kan var klurigt att lura AP i, om han inte lekte kurragömma.
Jag har funderat kring om det finns en dynbox nånstans men det kanske är kontrollerat, inte en susning.
Citera
2017-07-11, 15:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Man behöver inte oroa sig för att hon är oskyldig.

Allt sammantaget ser jag ingen som helst orsak till tvivel om att JM är skyldig till två mord och mer därtill.

Det är en polisorganisation och ett rättsväsende som bara klarar av att lagföra knappt 14% av anmälda brott som väcker tvivel, IMO. Om man kopplar denna rekordlåga frekvens av uppklarade brott till hur vi sett att mordet på Aki, JMs sex med sina flyktingbarn och misshandeln av dessa hanterats, så minskar inte tvivlen.

–
Citera
2017-07-11, 15:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har funderat kring om det finns en dynbox nånstans men det kanske är kontrollerat, inte en susning.

Tänkte på det med men den finge inte vara för stor.

Gravt miljöskadad av att klura på vad JM:s sjuka gärna kan ha tänkt ut så läste jag på text-tv nu:

EU:s domstol stödjer
slöjdförbud i Belgien

Det vet man ju hur de där belgarna är, så det verkade rimligt att få dem att sluta med spetsknytande, maniskt välgjorda serier, afrikansk parafernalia, småflickskidnappningar och sumpsöt klosteröl.

Men jag läste fel.
Citera
2017-07-11, 16:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det kan hålla även i HR, och det trodde jag inte förr. Kiselalgerna utgör mycket stark bevisning på att Aki inte drunknade på plats. Och därmed är det ett bevis på att det inte gått till som JM påstår - utan bryggan utgjort en "arrangerad" plats för att dölja brottet. Tillsammans med JMs alla ageranden innan mordet (multipla försök till anstiftan till mord på maken), försäkringsbedrägerierna (kristallklart motiv), Akis påstådda drogmissbruk (som motbevisats), hennes bevisade lögner om sina förehavanden på morgonen, samt inte minst hur hon året efter dirigerat och anstiftat mord på sina föräldrar (en dom som kommer stå sig utan problem i HR). Försvaret har bara en linje - att JMs version av vad som hände är sanningen (trots att alla bevis pekar på motsatsen) - samt att man inte vet exakt hur Aki togs av daga eller vem som gjorde vad. Det är att "hur" eller "vem" inte kan bevisas som gör det svårt, men iom att man kan konstatera mord så finns det ju ingen person i hela världen utöver JM som hade motiv att mörda honom, och hennes motivbild är dessutom extremt stark.

Så visst kan det hålla.

Ja, jag tycker ju att det ser fan så mycket bättre ut än vad jag trodde när allt började rullas upp, rättegången har ju blottlagt JM,s lögner om vad hon gjorde den kvällen A*i "drunknade", motiv för hans död har ju JM verkligen visat att hon har, allt sammantaget gör ju att anstiftan inte behöver bli ändrat i HR, vi får se vad som händer.
Citera
2017-07-11, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Mannen häktades 17 februari på sannolika skäl misstänkt för mord."

"Enligt ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten återstår vissa utredningsåtgärder men mannen är fortfarande misstänkt.
– Den misstänkte 25-åringen försattes under förmiddagen i dag på fri fot eftersom det inte föreligger tillräckliga skäl för häktning i avvaktan på att dessa utredningsåtgärder vidtas, säger kammaråklagarna Johan Fahlander och Jessica Wenna i pressmeddelandet."

http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/sommarstugemorden-25-aringen-slappt-fran-haktet

JJ häktades 2017-02-17.
Han släpptes i brist på bevis 2017-03-29.
Han satt häktad i ca sex veckor.

–
Nej det gjorde inte JJ utan precis som JB och DB så plockades alla tre in via ett 23:6 förhör och efter det anhölls dom på skälig misstanke. JB och DB satt endast två dagar men JJ blev längre och misstankegraden höjdes för att sen dala ner i marken. Alla tre satt endast på grund av vad MR dilerium-svammlat och inget annat för alla telefoner, datorer och pladdor visade nada. Fläckfria men inte enligt rajabi som kommer med en aki-historia som helt och hållet går stick i stäv med åk "aki-historia".
Citera
2017-07-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att dom har sett något som dom inte borde sett eller hört något som dom inte borde ha hört.
Exakt vad kan man ju bara spekulera om.

Jag lyckas inte släppa tanken på att det finns en möjlighet att dom varit i närheten och sett något när Aki mördades eller när han dumpades i vattnet intill bryggan.

Fällde inte Anki en kommentar om detta i något förhör? Ungefär "jag hoppas att tvillingarna inte såg sin pappa mördas".

–
De kan ju ha sett honom simma under vattnet tidigare och då fått begreppet lunga förklarat. Om någon nu fått se pappa under vattnet så ligger slutsatsen nära till hands. JM kan också ha lugnat med detta besked igen.
Citera
2017-07-11, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänkte på det med men den finge inte vara för stor.
För stor? Gällande vad som finns eller inte på Granliden ska man nog inte låsa fast sig - det kan vara ditkört innan och undangömt för att plockas fram och vattenfyllas vid lämpligt tillfälle.
Praktisk låda i plast med handtag och till och med hjul. Lite silikon i skarvarna som rekvisita så..
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsmobler/Dynbox-2000037507/
Citera
2017-07-11, 16:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, man kan väl kalla det lite vad som helst; en liten sköljho, kanske?Ja, det vore nåt... en ganska stor sump, i så fall. - Kanske finns en i strandboden?Eller temporär grav...Ja, FUP har kanske undanhållit oss oanade hjälpmedel och möjligheter att dränka AP. - Man skulle behöva göra en inventering av främst strandboden. - Det är ju heller ingen omöjlighet att man kunnat köpa med sig något från E-tuna; en investering på 5 - 10 tusen torde ju bara vara nålpengar med tanke på vad man hade att vinna på att använda effektiva hjälpmedel. - Så E-tunas marina utbud kan vara värt ett särskilt studium...

Hur såg brunn och pump ut uppe på gården? Öppen brunn eller vevpump?
Citera
2017-07-11, 16:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur såg brunn och pump ut uppe på gården? Öppen brunn eller vevpump?
Ser ut som brunnslock i betong i övre kanten av hagen-med-får-som-inte-finns på bilder. Om det är vatten eller avlopp vet jag inte. Känns oavsett inte så värst troligt med tanke på hans matchvikt om det nu vore "öppen" vattenyta och frånvaro av skador.
Citera
2017-07-11, 16:51
Medlem
Lonnrots avatar
Ed

Citat:
Ursprungligen postat av develi
För stor? Gällande vad som finns eller inte på Granliden ska man nog inte låsa fast sig - det kan vara ditkört innan och undangömt för att plockas fram och vattenfyllas vid lämpligt tillfälle.
Praktisk låda i plast med handtag och till och med hjul. Lite silikon i skarvarna som rekvisita så..
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsmobler/Dynbox-2000037507/

399:- är överkomligt. Ser ut att gå att sätta ihop och plocka isär.

Lite träligt att fylla med 250 liter men det är väl inte helt otänkbart. AP kan ha fått hjälpa till under förespegling att det var just en kräftsump. Annars hade den kanske inte på bryggan att göra.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-11 kl. 16:52. Anledning: Kommentar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in