2017-07-10, 21:35
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Bör ju vara en väldigt liten andel kvävda personer jämfört med drunknade. Nästan alla kvävda borde vara mördade dessutom. Så att dessa herrar inte sett det är nog inte så himla konstigt.
Bör man också ta hänsyn till att Aki legat närmare 2 år i graven dessutom?
Citera
2017-07-10, 21:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Rättstavning kan ställa till en del. Jag reagerade också på att alla ord är skrivna med stor bokstav. Jag har noterat att rätt många skriver helt utan versaler, men versal på varje ord, det var nytt för mig.

Om vi utgår från att det är JM som ligger bakom så undrar man vad syftet är. Inte minst med tanke på att samma sim-kort användes för att skicka sms till LI's make, när JM var "ganska arg" på LI.

Den enkla förklaringen kanske är att JM inte är så smart, men det är väl ingen nyhet?

–
Var det inte från DB:s telefon de skickades till LI:s make?
Citera
2017-07-10, 21:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Bör ju vara en väldigt liten andel kvävda personer jämfört med drunknade. Nästan alla kvävda borde vara mördade dessutom. Så att dessa herrar inte sett det är nog inte så himla konstigt.

Nix. Självmord genom hängning sker i ca 1/3 del av alla suicid. För år 2014 var det 474 som suiciderarade genom hängning. 115 drunknade och 91 dränkte sig i suicidsyfte - oklart hur mycket grupperna överlappar varandra, men de drunknade är färre än de hängda.

Vid ex stroke kan en stor del av patienterna inte andas normalt och kvävs. Gäller även lungsjuka, astmatiker etc. Samtidigt har de som hängt sig i allmänhet inte fallit från så hög höjd att nacken knäcks - som vid avrättningar - utan de kvävs verkligen.

Summa sumarum överstiger antalet rättmedicinskt obducerade kvävda med råge antalet drunknade.
Citera
2017-07-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja om jag nu minns det hela rätt och stödgooglat är det när lungorna är så fyllda av vätska (inte inandad utan resorberas och stasas) att själva lungorna ökar i storlek och fyller ut bröstkorgen. När man lyfter bort sternum och revbenen synns då att lungorna täcker hjärtat och har markerade intryckningar efter revbenen på ytan. Så ser det normalt inte ut de tre lungloberna på höger sida och de två på vänster sida brukar inte svälla ut. Detta ska vara typiskt vid drunkning i vatten.

Jag fann detta citat m diatom = kiselalger.

"Diatom testing. Samples of major organs, and bone marrow, are often retained for diatom testing (eg. Kidney, liver, brain). The utility of such testing is ‘controversial’ (Peabody 1980); diatoms have been said to be ubiquitous in food and the environment, in non-drowning deaths, and absent in ‘known cases of drowning’. (Saukko and Knight 2004, Hendy 1973, Foged 1983)."

Read more: http://www.forensicmed.co.uk/pathology/bodies-recovered-from-water/

Översättning fritt:
Kiselalgs test: Prover från stora organ och benmärg tas ofta för att testas för kiselalger (ex njurar, lever, hjärna). Nyttan(verktyget) av sådana test är kontroversiellt (Peabody 1980); kiselalger har sagts vara allestädes närvarande i mat och omgivningen i icke drunkningsfall och frånvarande i "kända drunkningsfall". (Saukko and Knight 2004, Henry 1973, Foged 1983).

Förstår eg inte denna text ovan. Menar man då i drukning i kranvatten eller vad menar man? Är det någon som förstår detta bättre?

Jo, jag har fattat det så att man kan ha drunknat på en plats där det finns inga eller mycket få kiselalger. Sedan talas det här och där om att ett cirkulationsstopp under en pågående laryngospasm skulle förhindra inandning av vatten. Skulle detta gälla i det här fallet uppstår dock frågan: varför drunkningslungor? Inget som Druid tycks ha spekulerat i heller.
Citera
2017-07-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ja om jag nu minns det hela rätt och stödgooglat är det när lungorna är så fyllda av vätska (inte inandad utan resorberas och stasas) att själva lungorna ökar i storlek och fyller ut bröstkorgen. När man lyfter bort sternum och revbenen synns då att lungorna täcker hjärtat och har markerade intryckningar efter revbenen på ytan. Så ser det normalt inte ut de tre lungloberna på höger sida och de två på vänster sida brukar inte svälla ut. Detta ska vara typiskt vid drunkning i vatten.

Jag fann detta citat m diatom = kiselalger.

"Diatom testing. Samples of major organs, and bone marrow, are often retained for diatom testing (eg. Kidney, liver, brain). The utility of such testing is ‘controversial’ (Peabody 1980); diatoms have been said to be ubiquitous in food and the environment, in non-drowning deaths, and absent in ‘known cases of drowning’. (Saukko and Knight 2004, Hendy 1973, Foged 1983)."

Read more: http://www.forensicmed.co.uk/pathology/bodies-recovered-from-water/

Översättning fritt:
Kiselalgs test: Prover från stora organ och benmärg tas ofta för att testas för kiselalger (ex njurar, lever, hjärna). Nyttan(verktyget) av sådana test är kontroversiellt (Peabody 1980); kiselalger har sagts vara allestädes närvarande i mat och omgivningen i icke drunkningsfall och frånvarande i "kända drunkningsfall". (Saukko and Knight 2004, Henry 1973, Foged 1983).

Förstår eg inte denna text ovan. Menar man då i drukning i kranvatten eller vad menar man? Är det någon som förstår detta bättre?
1. Om du sätter till ett komma så att " ubiquitous in food and the environment, in non-drowning deaths, and absent in ‘known cases of drowning" blir
"Nyttan med sådana prover anses kontroversiell (Peabody 1980) då kiselalger är vanligt förekommande i föda och miljö, i icke-drunkningsfall, och (=men) frånvarande i fall av känd drunkning" så blir den biten lite klarare.

Den här artikeln och andra (t.ex. från wiki) poängterar möjligheten att skilja ut drunkning från andra dödssätt medelst silikatester. Vilket alltså inte är helt hundraprocentigt enligt den typen av invändningar.

Som jag då förstår det blir nästa steg att fastställa i vilket vatten (kran-, sjö- eller hav-) den förmodade drunkningen skett genom att jämföra typer och mängder mellan fynd och vatten.
Senast redigerad av tantigheter 2017-07-10 kl. 21:50.
Citera
2017-07-10, 21:47
Medlem
Honan6s avatar
Två i tråden tjatar om Hikes och hennes behov av semester. Hm, det hade ju vilken advokat som helst behövt, även fast de har back-up av sina assistenter.
RPU:n var nog välkommen för alla parter i målet.

Om Johanna får anledning att byta advokat, så bör hon hålla sin mun stängd. Risken för flera "skyl... anklagad" är överhängande stor.

Johannas 2 barn som även är misstänkta för medhjälp i Aki-fallet, har nog i uppgift att leta rätt på en manlig stjärnadvokat som vill ta sig an henne mot bra betalning. De 3 miljonerna från aktieutdelningen kommer kanske till användning.

Undrar vilka fler än Linna som kan tänkas bli uppvaktade av Johanna när hon har så mycket tid till att skriva brev. Kriterierna är väl att den kända brottslingen inte bara ska anse sig oskyldig - det krävs nog även en hägring av miljoner.

Hur som helst, så är inget fritt liv i sikte för Johanna. Ingen advokat kan lyckas med den uppgiften.
Citera
2017-07-10, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Varför bry sig om sms-hot till Johanna - som någon skrev på uppdrag av henne? Sms:en till LI och hennes make kom från samma nr. Uppenbart regisserade sms. Spelar det roll vem/vilka som skickade dem?
Det handlar om mord som skett på riktigt och DET är allvarligt.
Johanna tycktes ju iaf inte ta något alls på allvar - varken sms-hot eller pappans död och tillståndet för den svårt skadade mamman. Hon hade ju fullt upp med att skratta runt med barnen på Eskilstuna Parkfestival.

Ja varför bry sig, kan det spela någon roll?

Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
" dödshot är allvarliga saker " : precis
Tragiskt ändå att JM är så intresserad av detta ämne : mord ! ( en socionom vilken är 6barnsmor )
Hon blir ju rentutavdet : mord-manisk, när hon inser MRs ( " Lurch-imitatören " ) verkliga potential 😕 med knivarna Det som stör mej lite är hur hon ändå h e l t ö p p e t kallar MR för " en fin kille " i tingsrätten , trots att MR erkänt

Vi får se hur det går för MR och messen i HR om dödshot är "allvarligt" eller inte. Åkl ville helst belysa de "hotade" förhörsledarna och deras darrande knäskålar. Jag är inte lika säker på att det (mordhot) är obetydligt som du.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Självklart känner MR till vad "svensk hora" betyder, han var ju ihop med JM som extraknäckt som det. Men, det är skillnad på att säga hora till någon och att kunna stava det.
Okvädningsord brukar vara bland det första de snappar upp, stavningen däremot brukar vara noll koll.
Självklart är det Mördar-Johanna som författat hot-sms:en.

Du har fortfarande inte gett någon förklaring till vad MR gjorde efter 18:48, har du någon idé?
Citera
2017-07-10, 21:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är väl lite det som AE säger ang kiselalgsmetoden. Från mina anteckningar "Kiselalgsmetoden är ovanlig i Sverige. Druid är bäst, bara han i princip som använder den. Druid har tillämpat den 5 ggr sedan 2013. Omstridd internationellt, vanlig i Finland (pga intresserad professor). Omstridd pga att kiselalger är så vanligt förekommande, finns t ex i seefood. Kontamineringsrisk." Min tolkning: man kan ha kiselalger i sig utan att ha varit i vatten öht.

Tack. Håller med om din tolkning, verkar förnuftigt.
Druid (som jag jobbade med en gång i tiden när jag var liten och ung) var påläst och duktig, men ingen kiselalgsexpert då för hundra år sedan vad jag visste om. Han kan dock säkert mycket om detta idag. Frågan är om hans utsago som endast innehåller flytande uttalanden om sannolikhet (utan procentangivelser) verkligen kan användas för att fälla någon för mord utan andra bevis?
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-10 kl. 21:51.
Citera
2017-07-10, 21:54
Medlem
Citat:
Tack. Håller med om din tolkning, verkar förnuftigt.
Druid (som jag jobbade med en gång i tiden när jag var liten och ung) var påläst och duktig, men ingen kiselalgsexpert då för hundra år sedan vad jag visste om. Han kan dock säkert mycket om detta idag. Frågan är om hans utsago som endast innehåller flytande uttalanden om sannolikhet (utan procentangivelser) verkligen kan användas för att fälla någon för mord utan andra bevis?

Här är det enda jag hittat om hans forskning (från KI 140324):

Diatom studies
Henrik Druid's Group
This project aims at improving the diagnosis of drowning. Certain species of diatoms in the water that enter the lungs can cross the alveolar-capillary barrier and will be distributed to, and trapped in the capillaries of, remote tissues via the blood circulation. These diatoms can then be extracted from tissue samples and analyzed microscopically. A collaboration with Stockholm University has been established, and different tissues from drowning victims, and pertinent reference water samples, collected by the police, are studied both with conventional light microscopy and with Scanning Electron Microscopy (SEM). SEM allows for a more detailed identification of different diatom species than conventional phase-contrast microscopy. A bulk of papers has in the past addressed the feasibility of diatom analysis as an ancillary method to lend support to drowning diagnosis in decomposed cases, but the exact species identification has obviously hampered firm conclusion, making the methodology subject to substantial critizism. The aims of these studies include assessment of various extraction protocols, and evaluation of the efficacy of species identification with SEM and phase-contrast microscopy, respectively. The studies also include assessment of the need for ancillary methods in the medico-legal investigation, which is conducted by reviewing all bodies found dead in waters, regardless of assigned cause of death diagnosis.
Citera
2017-07-10, 21:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nix. Självmord genom hängning sker i ca 1/3 del av alla suicid. För år 2014 var det 474 som suiciderarade genom hängning. 115 drunknade och 91 dränkte sig i suicidsyfte - oklart hur mycket grupperna överlappar varandra, men de drunknade är färre än de hängda.

Vid ex stroke kan en stor del av patienterna inte andas normalt och kvävs. Gäller även lungsjuka, astmatiker etc. Samtidigt har de som hängt sig i allmänhet inte fallit från så hög höjd att nacken knäcks - som vid avrättningar - utan de kvävs verkligen.

Summa sumarum överstiger antalet rättmedicinskt obducerade kvävda med råge antalet drunknade.
Det hade gått mig förbi. Obduceras hela högen?
Citera
2017-07-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag vet också för lite, egentligen bara det att det dör några personer varje år pga av detta. Men det skulle kunna innebära den kvävning som efterfrågas och materialet är lättåtkomligt... Det räcker med några andetag tror jag.

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Psykisk-halsa/Fragor-och-svar/Allmant/Vilka-ar-tecknen-pa-att-en-person-boffar-gas/
(FB) Blir man bäng av tändargas`?

I huvudsak orsakas nog berusningen av syrebristen. Plötsligt hjärtstopp är en oväntad men inte helt ovanlig händelse. Man kan dö första gången man testar eller efter ett par års regelbundet boffande. Bara så där helt plötsligt. Svårt att få igång hjärtat igen även om det händer på ett sjukhus. Att ge adrenalin är en felbehandling i detta fall och kan göra det ännu svårare att få igång hjärtat, vilket inte alla läkare vet, skulle jag tro.

Andra berusningsmedel innebär nog liknande risker om de kombineras med syrebrist. Nu kombinerar man ju sällan vin och syrebrist och därför ser man inte sådana dödsfall. Alkohol och laryngospasm, tex om man sätter vinet i halsen, eller ramlar i sjön, kan nog innebära en risk.
Senast redigerad av Refraktor 2017-07-10 kl. 22:16.
Citera
2017-07-10, 22:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det hade gått mig förbi. Obduceras hela högen?

Nja nu vet jag inte längre hur besparingar slagit även här. Förut var det sagt att om någon dog utanför sjukhus och detta inte kunde säkert härledas till ex cancersjukdom i slutstadiet, var rättsmedicinsk obduktion nödvändig.
Alla suiciddöda obducerades i vart fall förr. Skulle förvåna mig om det förändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in